De snelste Jaguar EVERRR. Aldus het persbericht bij de introductie van de Jaguar XKR-S. Toch staken acceleratie en topsnelheid van Jaguars nieuwe coupé absoluut niet voorbij de legendarische XJ220. Tiff Needell mocht in de praktijk uitzoeken welke Jag sneller is.
Twee snelle Jaguars staan naast elkaar. Maar wat zijn we nu echt aan het vergelijken? De auto’s zijn met heel andere bedoelingen en in hele andere tijden gemaakt. De enige overeenkomsten zijn het merk en de achterwielaandrijving. Er zit 18 jaar ontwikkeling tussen de twee en de nieuwprijs van de XJ220 lag ooit veel hoger.
In de ene hoek een supercar uit een tijd waarin CO2 gezond was en benzine goedkoop. Een extreem lage en brede auto: ruim 2 meter breed en slechts 1,15 meter hoog. Jaguar wilde er ooit een V12 in leggen, het werd een 3,5 liter V6 met twee joekels van turbo’s. Met veel was de auto zijn tijd vooruit. Het onderstel kende een veel betere constructie dan de meeste supercars, de bodemplaat was helemaal vlak en gesloten. Enkel het reusachtige turbo-gat van de V6 turbo deed volgens velen afbreuk aan de auto. Ondanks die initiële traagheid spoot de 1400kg, 550pk supercar in minder dan 4 seconden naar de 100km/u en bezat Jaguar zelfs korte tijd het 349,4 km/h snelheidsrecord.
De Jaguar XKR-S heeft de motor voorin zitten, is flink zwaarder (1700kg) en kent zijn basis in een standaard productiemodel. Voorin een 5 liter V8 met supercharger in plaats van turbo’s. Volgens de specificaties even snel naar de 100km/u als de XJ220 (4s) maar met topsnelheid blijft de XK ver achter: 300km/u.
Hoe dit in de praktijk uitpakt en of de bejaarde dame nog snel bochten kan nemen? Tiff zoekt het uit.
Jokkebrok zegt
Hmmmm, ik moest er lang over nadenken maar doe toch maar de xj220…
label89 zegt
XJ220 voor mij!
dennisr zegt
idd XJ220, zal wel meer waard zijn.. verkopen, en dan de XKR-S kopen :lol:
norge zegt
XJ220 voor mij ook ,alhoewel er eigenlijk een 12 pitter in had moeten liggen.
anakiet zegt
“In de ene hoek een supercar uit een tijd waarin CO2 gezond was en benzine goedkoop. Een extreem lage en brede auto: ruim 2 meter breed en slechts 1,15 meter hoog. Jaguar wilde er ooit een V12 in leggen, het werd een 3,5 liter V6 met twee joekels van turbo’s.”
De V6 kwam er toch juist vanwege de olie crisis ?
floryn zegt
@anakiet: De kokosolie crisis van 1989 in Thailand?
bassie zegt
@anakiet: nee, vanwege de groene hype die in 1990 begon, het concept met v12 te vervuilend en moesten ze vlug iets anders bedenken.. Dus haalden ze het blok uit de rally auto van team rover en plaatste deze in de XJ220.
bozewolf zegt
Die V12 was ook een onding, kwam niet door emissie eisen en was van alles mis mee. Ze hadden d’r ook een betere V12 in kunnen lepelen maar ze zijn toen voor die V6 TT gegaan (why? geen idee).
De XJR-15 van TWR is een soort neefje van de 220, een verre broer. Die had wel een werkende V12. Tof ding!
carmasterr zegt
@bozewolf:
Ik dacht dat ze voor de V6 TT gingen omdat de V12 te zwaar was. En als ik het goed heb had het prototype 4WD. Dat is toen ook geditcht omdat het te zwaar was. En natuurlijk zullen kosten daarbij ook een rol hebben gespeeld.
walter zegt
Die XKR-S is echt traag. Die had met de hedendaagse banden en wegligging de XJ220 dik moeten verslaan. Een GTR of 458 of Gallardo zou volgens mij dik onder de 1:10 hebben gereden.
Nv zegt
@walter: Hmm weet ik nog niet zo zeker, heeft al eens een modernere auto verslaan:
http://www.youtube.com/watch?v=GmPlmET1u38
lambo4all zegt
@walter: niks traag, het is ook in basis een luxe grand tourer zoals een bmw 6 serie. die vergelijk je toch ook niet met een 458 italia? dit is een van de beste wagens op de markt en dat blijkt ook wel uit de verkopen!
Tommy2 zegt
XKR-S, omdat nieuw altijd beter is.
love4sportcars zegt
Xj220 voor de naam en de xkr-s om ’s ondags lol mee te maken!
bozewolf zegt
De 220 is een icoon maar ik denk niet dat je er echt graag veel in rijdt. Beetje een slagschip, maar wel ontzaglijk snel in een rechte lijn.
Hele Amerikaanse auto eigenlijk ;)
macready zegt
XJ220, ondanks het afschuwelijke interieur en ondanks het feit dat het beide mooie auto’s zijn.
Overigens, als de XJ220 op modern rubber had gestaan, was het verschil ongetwijfeld een flink stukje groter geweest.
w0o0dy zegt
kwam laatst een xj220 tegen op de a12 gewoon in de avondspits net voorbij Utrecht. Bizar apparaat met enorme venturi’s achter. Echt cool om eens in het echt te zien rijden.
mrbones zegt
XJ220. Prachtig design en houdt zijn waarde ;-)
4991 zegt
zonder twijfel de legendarische XJ220
besaram zegt
Welke idioot moet hier nou overnadenken!
Xj220 Super auto!
fant zegt
Ik zou een XJ220 over 99,9% van alle auto’s in deze wereld verkiezen. Die lijnen zijn gewoon perfect. In het bordeauxrood een van de mooiste verschijningen op deze aarde.
theblackdude zegt
xj220, alleen de naam al, de lijnen, de auto, tijdloze schoonheid.
Freewarefreak zegt
Daar denk je toch niet over na? De XJ220 natuurlijk. Da’s zo’n icoon. Op Classicdriver staat er nu één te koop voor 171.000 pond. Toch raar dat deze ultieme auto niet meer waard wordt. 17 jaar geleden meer als 400.000 pond en nu nog maar 171.000 pond. Dat is met oude Ferrari supercars wel anders.
maartenooms zegt
ongelooflijk, een jaguar XKR-S voor 115000 euro en meneer vindt het een staggering price tag. Haat aan BPM
mout zegt
@maartenooms: Al valt de schade dit keer wel een beetje mee: €182.000 = 159000 GBP. Hoewel… Dat is zo’n 38%.
xilver zegt
Een XKRS is lekker… heel lekker… maar een XJ220 is iconisch!
dymf zegt
De Ford Transit XJ220 please ;) lijkt me vet.. Of de “gewone” XJ220
sportquattro zegt
de XJ220 natuurlijk! mijn leraar zij altijd dat domme vragen niet bestaan, maar soms…
nsmvo zegt
XJ220, alsof je een jaguar midden in de ogen kijkt. Lijkt me werelds om zo’n legend op een mooie zondag uit de garage te rijden voor een ritje.
carmasterr zegt
@nsmvo:
Amen!
lincoln zegt
als er unaniem voor de xj220 wordt gekozen ..
en de V12 verheerlijkt wordt boven de L6 ..
dan weet je zeker dat je op een blog zit waar niemand verstand van auto,s heeft ..
norge zegt
@lincoln:Waarom ? Reden voor mij om voor de XJ220 te kiezen is dat het ooit THE supercar was. En de V12 was door het ontwikkelings team van de auto destijds gekozen ,de fabriek vond het echter te duur.
robbie zegt
@lincoln: over welke L6 heb je het?
lincoln zegt
@robbie:
was altijd in de veronderstelling dat er een L6 van de XJ40 in lag ..
ijzersterk ding nml ..
desjonnies zegt
@lincoln:
Yep, maar ze weten niet dat Jaguar de boel gewoon heeft belazerd met de XJ 220:
Hij liep geen 220 Mph
Hij had geen V12
Ze hebben er meer geproduceerd dan afgesproken is.
Hij ziet er niet uit.
Daarnaast is het een Cosworth V6 en is er geen moertje Jaguar aan de motor, die overigens ongeblazen in de legendarische Metro 6R4 Groep B rallywagen ligt.
Waar deze motor beter tot zijn recht komt.
kaasboerin zegt
@desjonnies: Klopt, zeer teleurstellend van Jag was dat toendertijd.. :(
vale46 zegt
De XKR-S aub!
Ik heb het niet zo voor die ouwe, ik heb hem nooit gekend en er zijn veel te veel nadelen, zoals het grote turbogat bijvoorbeeld.
Dat de topsnelheid niet zo hoog is kan me weinig schelen, zo’n auto koop je om te beuken zoals een MB AMG. Niet om te racen als een ferrari/porsche.
mikef10 zegt
Voor mij XKR-S all the way!
Vind hem zoveel mooier!
Megakix zegt
De XKR-S natuurlijk…ziet er mooier uit, zéker van binnen….en laat zich niet kennen in de performancevergelijking met de XJ220 (ouwe meuk).
tomleeuw zegt
Ik denk dat ik voor de XKR-S zou gaan, want de xj220 is helemaal niet zo iconisch als door somige hier wordt beweert.
Ze waren niet aan de straatstenen kwijt te raken, ding heeft eigenlijk in alles gefaald (ook design)Een veel onbekendere XJR-15 is de auto geweest die de XJ220 had moeten zijn
carmasterr zegt
@tomleeuw:
Visuele ondersteuning voor de XJR-15:
http://www.shorey.net/Auto/British/Jaguar/XJR15/198x%20Jaguar%20XJR-15%20Mid-Engine%20Sports%20Car%20Blue%20Frt%20Qtr.jpg
http://images4.fanpop.com/image/photos/23700000/JAGUAR-XJR-15-sports-cars-23765218-800-402.jpg
Specs:
6.0 V12 (tchnische basis XJR-9)
450pk
569nm
0-100 3.9
Topsnelheid: 307 (gelimiteerd)
tomleeuw zegt
grrr. ik mis de edit knop……
Alex_79 zegt
Toch best lastig, de Xj220 bedonderde idd iedereen, maar wint dankzij de Austin Rover 6R4 motor de onderlinge strijd.
Toch ga ik voor de XKR-S, da’s meer de auto voor door de week, de XJ220 mag in de garage blijven tot zaterdag is aangebroken ;)
desjonnies zegt
@Alex_79:
Geen schroefje van de 6R4 motor komt bij Austin Rover vandaan, ’t is een Cosworth motor.
Eerst wilde Austin Rover met een Rover V8 Groep B de strijd aangaan, maar die bleek te lang voor de Mini Metro
En is het dus de Coswoth V6 geworden.
Wel alleen en exclusief voor Austin Rover gebouwd, wat zich -helaas- nu vertaald in de onderdeelprijzen.
Alex_79 zegt
@desjonnies: “Geen schroefje van de 6R4 motor komt bij Austin Rover vandaan, ‘t is een Cosworth motor.”
Wist ik, maar toch bedankt voor de uitleg ;)
gerard1710 zegt
Nou, eigenlijk allebei niet. Die XJ220 vind ik echt godsgruwelijk lelijk, de carrosserie ziet eruit of die van tupperware is gemaakt. Die XKR-S ziet er af-fabriek toch enigzins vulgair uit. Met de prestaties van beide is overigens niks mis.
deamid zegt
persoonlijk vind ik die xj220 echt lelijk. smaak verschilt, ik ben pas 14 dus ik heb héél andere smaak. Maar als belegging zou ik het wel doen ja!