Nieuwe Renault Mégane: nu helemaal officieel

Auteur: , 68 Reacties

De nieuwe Mégane lag al open en bloot op het internet, nu trekt Renault zelf het doek van de C-segmenter.

Het is Laurens van den Acker en zijn ontwerpteam gelukt om het nieuwe familiegezicht op de Talisman door te trekken naar de Mégane, waarvan er inmiddels meer 20 miljoen zijn geproduceerd, en hier in zijn vierde verschijning is te zien. Wat meteen opvalt aan de voorkant is die winkelhaak onder de koplampen. Gewaagde opging om op te vallen in het C-segment, waarvoor hulde, maar of het nou echt mooi is…

Nieuwe Renault Mégane: nu helemaal officieel

Renault laat weten dat de Mégane 4 qua afmetingen aardig afwijkt van zijn voorganger. Hij ligt standaard 25 mm lager, de spoorbreedte nam met 47 mm en 39 mm toe aan respectievelijk de voor- en achterkant, terwijl de wielbasis met 28 mm groeide. Specs die waarschijnlijk met gejuicht zijn ontvangen bij RenaultSport, die hier straks een RS’je van moeten maken voor het zwaarbevochten hot hatch-segment.

Info over de motoren, de toegepaste technologieën en het interieur geeft Renault pas vrij op de IAA. Voor nu: plaatjes! Van onder meer een nieuwe Mégane GT-versie (de blauwe), die met sportievere bumpers en 18-inch velgen wordt geleverd.

UPDATE: videobeelden!



68 reacties

Jesus wat een achterlichten…
@emilio89:
Aangezien je de Heer erbij aanroept ga ik er maar vanuit dat je de achterlichten gaaf vind?

Ontopic;
Leuke auto stukken beter dan de huidige!
@stationcar: Laten we het houden op “wennen”…
@stationcar: Misschien wil hij een Mercedes ;-)
@baasbas: Oh lord… ;)
@stationcar: eens! Beter dan de vorige én ik vind (mijn mening) het een hele mooie wagen geworden!
@emilio89: ze doen me om de een of andere reden denken aan de adelaar van de muppets..
Staat er nou ook al Renault Sport op de GT?! Helaas ook hier blijkbaar een verloedering van hun, toch wel briljante, sport afdeling. Maar het is ze vergeven als ze ook weer een heerlijke RS bouwen, mét handbak én sper én voorwielaandrijving en een pk of 270.
@trustmeiamanengineer: Dat is bij de huidige GT220 ook het geval hoor.
@e1000bmw523i: oh, wist ik niet. Maar heeft Renault Sport er ook daadwerkelijk iets aan gedaan?
@trustmeiamanengineer: Je ne sais pas. Maar ik vermoed van wel. Al is het maar voor de afstelling van het onderstel en de motor.
@e1000bmw523i: De GT220 heeft inderdaad onderdelen van de RS, ik geloof zelfs dat het hetzelfde motorblok is maar gedowntuned, makkelijk weer omhoog te zetten door chippen :).
Ook het onderstel komt aardig overeen.
@trustmeiamanengineer: Wellicht aan die GT220 wel (zie overige reacties), maar je krijgt met de huidige Megane in elk geval binnenin al allerlei Renault Sport logo’s op de GT-Line versie, die je ook gewoon kan krijgen met bijtellingsvriendelijke 1.5 DCI motor.

Dus het plakken van RS logo’s in / op auto’s waar RenaultSport niet aangezeten heeft is in die zin niets nieuws.
Ik vind het echt een mooie auto.
Lekker apart, lekker Frans. Soort Clio XL met freaky lichten. Geen zielloos blik maar tikje te excentriek.
Leuke auto weer geworden, die Megane. De eerste was een prima ontwerp, de tweede was compleet gestoord en de derde was nogal saai. En die facelift heeft zeker niet geholpen.

Maar deze ziet er precies goed. Paar mooie lijnen aan de zijkant, en een herkenbare voor en achterkant. Zonder te gek te doen. En ik heb het idee dat de nieuwe generatie Renaults langer ‘vers’ gaat blijven.
@gtwillem: verser, dat wel, maar hoe langer ik naar die foto’s kijk, hoe gedateerder hij alweer lijkt… Verdomd lastige klus auto’s designen.
@freezzr: eigenlijk lullen we in het luchtledige. Auto ontwerpen zijn tegenwoordig vele malen complexer dan vroeger. Dit vertaalt zich lastig op foto’s. Je moet hem in het echt zien om hem goed te waarderen. Dit had ik ook met de Audi R8, Lexus IS, Porsche Macan, Renault Espace en de Volvo XC90. Maar ik vind het er erg goed uitzien, in elk geval.
@gtwillem: ja dat sowieso, alles is subjectief en idd is een foto vanuit een verkeerde hoek vaak al killing… Overigens, heb net een week in de nieuwe XC90 rondgereden, wat een beauty…
Mooie auto! Zeker de achterlichten zijn apart, staat de auto erg goed.
Beetje doorgeslagen qua verlichting. Gebrek aan fantasie?
Dit segment spreekt me steeds minder aan, op de een of andere manier wordt ik er totaal niet warm van als er een nieuw model wordt geïntroduceerd, in tegenstelling tot vroeger.
Heel gek, want over de Talisman ben ik wel enthousiast.
Alleen de 308 en de 3 premiumspelers uit Duitsland springen eruit wat mij betreft, voor de rest toch veel eenheidsworst.
@granlusso: Ja, nu hoor ik jullie denken, ‘Hoezo is Audi geen eenheidsworst?’
Dan gooi ik het erop dat Audi MB en BMW veel meer aan merkbeleving doen en wordt steeds essentieeler
@granlusso: En dat wordt steeds essentiëler, *zucht
@granlusso: ‘word ik’ moet het zijn, wat ben ik een faalhaas vandaag
@granlusso: Stil maar.
Ik wacht even op de facelift..
@baasbas: Dan kan je nog wel een paar jaar wachten denk ik. En dan vrees ik dat hij in grote lijnen hetzelfde blijft ;-)
Gefacelifte Auris van de zijkant lijkt het
Wordt die Renault teken steeds groter??
@hondar: Wil jij alsjeblieft de les ‘aanwijzende voornaamwoorden’ even goed doorlezen. Het moet zijn: ‘dat logo’ of ‘het logo’, niet ‘die logo’. /taalnazimodus

OT: ik vind het een heel geslaagd ontwerp. Vooral de verlichting is weer eens wat anders. Toegeven, even wennen, maar ik kan het wel waarderen. Het profiel is ook mooi strak, net als de nieuwe Clio herkenbaar Renault.
Jammer dat de Franse interieurkwaliteit mij nog niet heeft kunnen overtuigen. Dat kunnen die Duitsers, Jappanners en zelfs Koreanen toch beter IMHO.
@Henk_he: Nee, dank je. Je moet het maar nemen met spelfouten. En ik vind ‘m nog steeds te groot, want begrijpen doe je me wel.
@hondar: Het is geen spelfout maar een grammaticafout. Het gaat er niet om of ik je begrijp, want dan had je ook in het Engels, Frans, Duits of binair kunnen reageren. Het gaat er om dat we hier in Nederland correct Nederlands gebruiken. Blijkbaar heeft jouw (met -w, want een bezittelijk voornaamwoord) leraar Nederlands onvoldoende indruk op je gemaakt, dus pak ik hier de gelegenheid aan om je op je fout te wijzen. Je zou dit moeten toejuichen en mij bedanken, want je hebt iets geleerd. Mensen nemen je vanaf nu serieus omdat je niet meer als een of andere zwakzinnige de vaardigheid ontbeert om gewoon correcte en goedlopende Nederlandse zinnen te kunnen produceren. Je sollicitatiebrieven worden ineens wel gelezen in plaats van direct weggeknikkerd, je krijgt eindelijk de baan die je al jaren ambieert en je ziet je salaris jaar na jaar stijgen. Over een paar jaar denk je nog eens terug aan dit moment en aan degene die je heeft geholpen om te kunnen klimmen op de sociale ladder. Die vervelende man die je toen op je pijnlijke, maar gemaakte fout wees. De fout die je corrigeerde en die je leven heeft veranderd.
Graag gedaan!
@Henk_he: Get over it… damn! Mafketel.
@hondar: Ik vond hem eigenlijk wel leuk :P Eigenwijs is ook wijs.
@Freewarefreak: wat zouden we toch zonder wijze mannen moeten 😂
@hondar: Kijk aan, je Engels is foutloos. Goed gedaan. Ik ben niet te beroerd om complimenten te geven. Overigens vind ik de belediging (“mafketel”) overbodig. Ik heb jou ook niet onheus bejegend. Prettige dag nog.
@Henk_he: Rustig maar, Henk. Ik begrijp je bezorgdheid om me, waardeer het enorm. Maar als je leraar wilt uithangen bij Autoblog, dan heb je nog wat te doen. Succes 😜
Van opzij is ie goed. Van achteren is ie goed (minus die Renault Sport bumper). Van binnen vind ik ‘em wel oke.

Maar die voorkant….. Nogal lomp en aanwezig. Mocht wel wat eleganter. Dan zie ik toch liever de no-nonsense Peugeot 308.
http://img2.netcarshow.com/Peugeot-308_GT_2015_800x600_wallpaper_03.jpg
@Rob: Dank voor dat plaatje, had werkelijk geen idee hoe een 308 er uit zag.
@mercedesclk350:
Hehehe, het plaatje was ook meer bedoelt om te laten zien hoe een neusje er ook uit kan zien. Dat simpel ook goed kan zijn. ;-)
@Rob: Was beetje gemeen, ook ik vind het zeker geen straf om nog eens naar een 308 te kijken. Mooie auto.
Renault heeft wederom een vreemde eend in de bijt gemaakt waarvoor hulde! Ik vind het alleen totaal niet mooi…
Leuk ding, heel veel beter dan de vorige generatie die niks uitstraalde.
Ik vond de vorige juist wel mooi, alleen de achterkant van de estate was lelijk en de achterkant van de hatch was doodsaai. Okee misschien vond ik slechts de voorkant van de megane mooi, zeker die van de phase III
@knipperlichtje: Dus de Coupé nemen :) Die heeft dezelfde mooie voorkant en de achterkant mag er ook wezen: http://cdn.gmotors.co.uk/news/wp-content/uploads/2011/02/Renault-M%C3%A9gane-Coup%C3%A9-Monaco-GP-limited-edition.jpg
En ik maar elke keer denken dat Renault niet nog lelijkere auto’s kan maken…
Ik ben benieuwd hoe “dik” hij er nog gaat uitzien als hij eenmaal in het straatbeeld te zien is. Ik vrees dat de intro plaatjes het vetste is dat we ervan gaan zien…
Mooie auto, spannender dan z’n concurrent uit Wolfsburg.
Grappige is dat geen enkele fabrikant er ooit in is geslaagd om een opvolger in een modellenlijn even groot te houden; ze groeien altijd en wat dat betreft is dit misschien wel net zo groot als mijn ooit ouwe trouwe donkerblauwe Laguna 1 uit 1994.

Waren hele fijne rij-ijzers die Laguna’s en vreemd genoeg zie ik nog genoeg van die ouwe Franse meuk rondrijden !
@desjonnies: Ik ben een happy Laguna 1 phase 2 rijder, inderdaad erg fijne auto. Ik heb hem geloof ik nu +/- 7 jaar en zo’n 160.000 km in gereden. Heb al jaren budget voor een andere auto (waarschijnlijk MB), maar ik heb mezelf voorgehouden dat ik pas een andere auto koop wanneer de reparatiekosten te hoog worden.

Dus ik heb hem nog steeds, gaat werkelijk vrijwel niets kapot aan. 1 wielkast word wel beetje krokant, maar ach :-)

Enige jammer is de kleur, fraaie licht groen :P

Verder beest van een auto!
@desjonnies:
Peugeot 308 en 208 zijn ietsje kleiner kwa omvang geworden in vergelijking met hun voorgangers. Maar dat komt misschien ook omdat de voorgangers nogal lomperiken waren ;-)

Maar over het algemeen is elke opvolger een tikkie groter. Begrijp het ook wel. We verwachten dat elke opvolger beter is. En meer ruimte wordt meestal aangemerkt als “beter”.
@desjonnies: ja he.. en ik vind het dan vooral opvallen als je dan een splinternieuwe auto naast een oude ziet rijden. Van de week haalde mij een hele oude Mercedes S klasse in, zo een uit begin jaren 70 of zo. Er direct achter reed een of ander modern ding, weet ik het, een clio of een scenic of zo dacht ik.. gekkkk… die dingen zijn even breed. Zo’n oude auto is echt klein t.o.v. het hedendaagse ruimte grut.
Mooi! Even wennen maar zeker niet gek… Het is gewaagd, dat mag ik wel. De meeste fabrikanten gaan voor safe, wat vooral boring is..
Maar wordt dit nou nog gebouwd in Frankrijk of is Renault definitief naar Zuid-Korea verhuisd?
Weer een bijzonder mooie auto waar je nog iets van kan vinden, dat zie je haast niet meer.
Dus hulde aan Renault.
Als je je volledige design laat afhangen van de verlichting ben je volgens mij niet goed bezig. Ik vind hem verschrikkelijk!
Ziet er goed uit!
Voorspelling: de auto waar toekomstig petje in gezien wil worden.
@vonklausenburg:
Nah, die hebben nogal een voorkeur voor Duits, die krijg je met geen stok in een Fransoos.
Dat bewijzen ze in elk draadje waar een Frans product het onderwerp is.
@kylian: Dat is zo, maar qua design is dit wel iets waar een petje over tien jaar naar gaat geilen met aftermarket rotzooi en pauper velgen.
@kylian: Ali, Mohammed en Hassan wel hoor…
De grijze bumper lijkt ‘sportiever’ en in elk geval mooier dan de blauwe.

Verder mooie auto in z’n segment!
Ik vind het ontwerp wel wennen, maar het is in mijn optiek in elk geval niet lelijk. Het helpt waarschijnlijk niet mee dat ik vrij weinig hatchbacks echt heel mooi vind. Deze is in elk geval wel lekker anders.

Hopen dat er ook weer een coupé versie komt en dat ze die weer echt mooi weten te maken. Helaas niet zo praktisch, maar mijn oog wil ook wat.
Ik geloof dat ik Renault na de Talisman maar weer eens moet feliciteren. Deze nieuwe Megane komt bij mij lekker stoer en fris over. Daarom hoop ik ook dat ze er in zullen slagen om de verkoopcijfers verder te verhogen. Voor wat mij betreft wordt deze Megane de uitschieter in het segment en in het straatbeeld waarin ik momenteel geen auto’s meer kan ontdekken die ik nog echt bewonder. Ik zou zeggen: Laurence en Renault, bedankt! En ik wens jullie er oprecht heel veel succes mee!
Vind de voorkant wel erg mooi alleen de achterlichten iets teveel, maakt het te druk.
Het heeft een hoog DS gehalte allemaal. Druk druk druk.
Renault mag echt wat gaan doen aan dat kut logo … verpest heel die auto.

Straks weer de beste snelste enz enz enz
Maar verkoopt nooit meer dan zijn concurrenten als vw of audi in dat segment
Tis en blijft een Renault
Ziet er er goed uit!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).