• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault Clio R.S.16 is een Franse bombe

Auteur: jaapiyo, gepost 27 mei 2016 om 13:11 – 60 Reacties

Afbeelding Renault Clio R.S.16 is een Franse bombeAfbeelding Renault Clio R.S.16 is een Franse bombeAfbeelding Renault Clio R.S.16 is een Franse bombe

Clio-RS16
Renault introduceert de krachtigste Clio ooit.

Vorige week meldden we je al dat er een hele snelle Clio aan zat te komen, nu is ‘ie officeel want Kevin Magnussen onthulde ‘m zojuist in Monaco. Zie hier de Renault Clio R.S.16, met gratis extra puntjes in de naam. De puntjes zijn een verwijzing naar de naam van de auto waarmee Renault dit jaar officieel zijn terugkeer maakt in de Formule 1, de R.S.16. Met de F1-bolide deelt de Clio R.S.16 ook de kleur ‘Jaune Sirius’. Dat betekent ‘Geel Sirius’.

Om even met een klein beetje slecht nieuws te beginnen, voorlopig wordt de auto officieel door Renault benoemd als een concept. We zullen dus veel brieven per postduif naar Frankrijk moeten sturen om de Renault-bonzen duidelijk te maken dat we dit willen hebben. Want dat willen we.

De R.S.16 is namelijk de snelste en krachtigste Clio R.S. ooit gebouwd met technologie van de Mégane R.S. 275 Trophy-R. Het tweeliter blok uit dat laatste model is rechtstreeks getransplanteerd in de kleinere Clio. Zo’n dik blok in een zo’n klein mogelijke auto is bijna altijd een recept voor succes.

Renault claimt dat het idee voor de auto is ontstaan door ervaring uit de Rally-sport. Daaruit leerden les garçons van Renault dat het onderstel van de Clio wel raad weet met zo’n 300 pk. Toen ook nog eens bleek dat de 2.0 onder de kap van de Clio paste, was één plus één snel bij elkaar opgeteld. De Franse paarse broeken willen benadrukken dat het de synergie tekent tussen de Renault Sport auto divisie en de Renault Sport race divisie. Ook de introductie in Monaco is een knipoog naar de circuit- en straatgenen van de auto.

Specs
Zoals gezegd komt de motor uit de Mégane R.S. Trophy-R. Wel zijn het motormanagement-systeem, de koeling en de uitlaat aangepast voor de Clio. De achterwielophanging komt van de Clio R3T die Renault inzet in rally’s. De R.S.16 is 60 mm breder dan de gewone Clio RS dankzij verbrede wielkasten. Een Lithium-ion accu zorgt voor een gewichtsbesparing van 15 Kg. Remmen van Brembo met rode remklauwen, 19″ pornojetsers en een uitlaat van Akrapovic zorgen voor de broodnodige street-cred. Wellicht het interessantste; er zit een manuele versnellingsbak in. Yohee! Yohoo!

Update: Renault heeft ook wat bewegende beelden vrijgegeven, check ze hieronder.

Ook interessant!

  • Project Clio VI
    Project Clio VI voorbode nieuwe Renault Clio?
  • Niet eerder leverde een Renault Clio V6 zoveel geld op
    Niet eerder leverde een Renault Clio V6 zoveel geld op
  • Zo onsterfelijk is de Renault Clio II
  • Vooruit met die Clio V6
    Deze überdikke Renault Clio V6 kan binnenkort van jou zijn

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

clio, clio-rs, kevin-magnussen, Renault, renault-sport

Vorig bericht: « Dit is de nieuwste generatie motoren van Mercedes
Volgend bericht: Verse rijst: de vernieuwde Nissan GT-R Nismo »

Lees Interacties

Reacties

  1. st220 zegt

    27 mei 2016 om 13:13

    Enkeling die dit koopt. Schrijft hard af. Ben ooit (hele tijd terug) eigenaar geweest van een Clio 3.0 V6 achterin…. Die deed financieel overal pijn….

    Login om te reageren
    • mercedesclk350 zegt

      27 mei 2016 om 13:22

      @st220: Een auto doet financieel gewoon pijn. Als je liefhebber bent alleen nog maar erger.

      OT: Gaaf ding, ben alleen geen fan van de velgen en de stickers. Die RS lampjes in de bumper zijn dan wel weer gaaf. Ik vind hem tof.

      Login om te reageren
    • sel777 zegt

      27 mei 2016 om 13:56

      @st220: die had je moeten houden. Prijzen stijgen weer. Had je gratis gereden.

      Login om te reageren
  2. MARS zegt

    27 mei 2016 om 13:16

    Ik willem!

    Login om te reageren
    • suzikubelona zegt

      27 mei 2016 om 21:42

      @mars: heb je een postduif?

      Login om te reageren
  3. landcruiserprado zegt

    27 mei 2016 om 13:17

    Even zeuren bij de baas als ik Verstappen was

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      27 mei 2016 om 13:31

      @landcruiserprado: Max rijdt in een C63S met de complimenten van Mercedes; denk niet dat ie hard gaat zeuren voor een Clio’tje. En als je een klein scheurijzer wil hebben dat rijdt als een cart, dan gaat ie naar z’n papa toe :)

      Login om te reageren
    • derx zegt

      27 mei 2016 om 13:39

      @landcruiserprado: Volgens een van zijn laatste interviews rijdt hij tegenwoordig in een Aston Martin. Helaas werd er niet bij vermeld welk model, maar ook met een V8 Vantage hoef je je niet te schamen :)
      Dus ik denk niet dat hij interesse heeft in een klein frans autotje…

      Login om te reageren
      • Ram-G-maN zegt

        27 mei 2016 om 16:17

        @derx: Aston Martin Cygnet ja. ;-)

        Login om te reageren
  4. jordydeknecht zegt

    27 mei 2016 om 13:18

    Hebben. Nu.

    Login om te reageren
  5. miezemiez zegt

    27 mei 2016 om 13:20

    Het enigste wat ik wou lezen “met handbak!” Nu is hij helemaal af.

    Login om te reageren
    • rijnounsdoor zegt

      27 mei 2016 om 14:11

      @miezemiez: haha, ik zat ook op die zin te wachten. De laatste zin dus. ;-)

      Login om te reageren
    • Mika_Hakkinen zegt

      27 mei 2016 om 15:19

      @miezemiez: Haha ik heb eerst gekeken of dat er stond haha

      Login om te reageren
  6. henkhupelschoten zegt

    27 mei 2016 om 13:22

    Straatfeest?

    Login om te reageren
  7. broekhoest zegt

    27 mei 2016 om 13:24

    De tandjes wat een dikke wagen! Gaat iemand van autoblog hem ook rijden?
    Stiekem denk ik dat de Clio in deze vorm misschien wel een betere auto is dan de Fiesta ST…

    Login om te reageren
    • mrrallycross zegt

      27 mei 2016 om 13:28

      @broekhoest: is geen vergelijking meer. 300 vs 200pk. En trackfocused tegen alledaags gebruik…

      Login om te reageren
  8. viezefreddyw zegt

    27 mei 2016 om 13:25

    Een geweldig kanon lijkt mij dit zeg, wat een bruut! En inderdaad, het allerbelangrijkste is de handbak. Zonde dat ze die niet leveren in de standaard versie. Een hothatch zonder handbak leveren is toch wel een gemiste kans.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      27 mei 2016 om 13:32

      @viezefreddyw: als je het ding door de chicane ziet komen aan het einde van de video zie je de balans van de auto. Veel grip maar vooral ook mooi “adjustable” en levendig.
      Met 275pk moet dit gaan als een malle..

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        27 mei 2016 om 13:38

        @w0o0dy: Ik zie even geen video? Welke video bedoel je?

        Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          27 mei 2016 om 13:40

          @viezefreddyw: here you Go
          https://youtu.be/bN5Q99v8ljI

          Login om te reageren
          • viezefreddyw zegt

            27 mei 2016 om 13:48

            @w0o0dy: Mooie beelden en ziet er erg goed uit. Ook in het zwart erg tof. Goed te zien inderdaad dat de auto erg goed is om te ‘hoonen’.

            Renault bewijst voor de zoveelste keer tussen de toppers te horen van hothatches fabrikanten.

            Login om te reageren
  9. mrrallycross zegt

    27 mei 2016 om 13:27

    Reïncarnatie van de clip v6?

    Login om te reageren
    • dutchiehd zegt

      27 mei 2016 om 14:26

      @mrrallycross: mwoah, die Clio V6 was toch wel een hele klasse appart.

      Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    27 mei 2016 om 13:28

    Normaal ben ik niet heel gek op franse auto’s. Maar dit maakt wel heel hebberig!

    Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      27 mei 2016 om 14:55

      @dutchdriftking: mee eens, en Renault doet het meestal nog het beste van de Fransen.

      Login om te reageren
  11. PeugeotGTI zegt

    27 mei 2016 om 13:34

    Yeah! Renault heeft het licht gezien, top!
    Die dagrijverlichting in de vorm van een finishvlag is echt heel awesome btw.

    Login om te reageren
  12. w0o0dy zegt

    27 mei 2016 om 13:42

    Twee video’s in het Frans..
    http://youtu.be/TfY_q5b8DIM

    En deze (look at the thing go!)
    https://youtu.be/bN5Q99v8ljI

    Login om te reageren
  13. gregorius zegt

    27 mei 2016 om 13:43

    Wieeiwwewieieww. Sorry, mijn marketing-bullshit alarm gaat af.
    ‘Idee is ontstaan’, wat een bullshit.
    Elk merk met hothatches heeft op dit moment een plan klaarliggen voor versies van hun model met pk getallen tussen 200 en 400pk.

    Deze merken hebben allemaal al een 4cyl motor met 300pk+ in de productie (of die morgen in productie kan gaan).
    Als men denkt dat men over het geheel meer winst behaalt door de mini-hatch, Clio/Fiesta/Polo grote met 250 – 300pk te leveren dan hebben ze m morgen af en kan ie over een half jaar in productie. Maar dat is dus niet zo, anders waren ze er al.
    Kan je leuk conceptjes maken enzo, schiet je weinig mee op.

    Anyway, als Renault de stap nu wel gaat maken en de Megane en de Clio met 250 – 300pk gaan leveren en ze zien dat dit een succes is; dan hebben we straks ook de Fiesta RS300 en de Polo R-nogwat. Who knows ook een Corsa OPC-R en MiTo Quadrifoglio

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      27 mei 2016 om 13:57

      @gregorius: ze zochten een project om 40jaar RenaultSport te vieren en de schijnwerpers op zich te vestigen.. en dat werd dit dus.

      Login om te reageren
    • jordydeknecht zegt

      27 mei 2016 om 16:35

      @gregorius: Er was zelfs een tijdje spraken van een Polo R, maar ik hoop dat Renault de stap toch echt gaat zetten. Niet zozeer voor Renault zelf, maar extra pikante hot hatches zou ik wel meer willen zien.

      Login om te reageren
  14. kilum zegt

    27 mei 2016 om 13:44

    FF off topic@jaapiyo

    Geen artikel over bernie die voor de rechter wordt gesleept door de Bianchi’s?

    http://www.hln.be/hln/nl/954/Formule-1/article/detail/2715521/2016/05/26/Familie-van-verongelukte-F1-piloot-sleept-Ecclestone-voor-rechtbank.dhtml

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      27 mei 2016 om 13:48

      @kilum: Even inzenden via [email protected]. Gaat meestal sneller, en dan komt het bij alle redacteurs terecht.

      Login om te reageren
      • kilum zegt

        27 mei 2016 om 13:59

        @Edge: Done

        Login om te reageren
  15. fapfap zegt

    27 mei 2016 om 13:47

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  16. clarkson zegt

    27 mei 2016 om 13:47

    Toch maar een Fiesta RS maken Ford?

    Login om te reageren
    • mrrallycross zegt

      27 mei 2016 om 13:54

      @clarkson: zou zomaar kunnen dat ze dat doen als reactie hierop. Als zij het doen slopen ze deze. Ford is echter niet een bedrijf dat dit soort “trackfocused” auto’s maakt.

      Login om te reageren
      • clarkson zegt

        27 mei 2016 om 15:06

        @mrrallycross: Hebben ze wel gedaan. Maar ze willen het niet meer. Wat ik trouwens verschrikkelijk vind.

        Login om te reageren
        • mrrallycross zegt

          27 mei 2016 om 15:25

          @clarkson: kan je een voorbeeld geven van een trackfocused Ford? Op de rs200 na

          Login om te reageren
          • Edge zegt

            27 mei 2016 om 21:53

            @mrrallycross: Het zijn niet bepaald B-segment hatchbackjes, maar de meest recente auto’s die me te binnen schieten zijn de Mustang Shelby GT350R en bij de vorige generatie de Mustang Boss 302. Die laatste was op Laguna Seca zelfs sneller dan een M3.

            Login om te reageren
          • clarkson zegt

            27 mei 2016 om 22:49

            @mrrallycross: de rs200 is toch wel weer een stuk extremer als zo’n clio. Ik vind de cosworth modellen wel vergelijkbaar. Maar verschillende uitvoeringen van de mustang ook.

            Login om te reageren
  17. w0o0dy zegt

    27 mei 2016 om 13:49

    275 pk, complete drivetrain van de Megane 275 Trophy incl sperdifferentieel. PerfoHub double kingpin struts van de Clio 3 Rs. 60mm meer spoorbreedte, instelbare Ohlins dempers van de 275 Trophy-R evenals dezelfde wielen en banden als de 275 Trophy-R

    En het gewicht? 1200kg!

    Login om te reageren
    • insomnia zegt

      27 mei 2016 om 22:41

      @w0o0dy: Power naar achteren en klaar ! (1M)

      Login om te reageren
  18. kilum zegt

    27 mei 2016 om 14:06

    Kijk daar krijgen wij als petrolheads nou een steigerende paal van.

    300PK, Handbak, 19″, Brembo, Rally ophanging en Akrapovic!

    Login om te reageren
  19. audirs3 zegt

    27 mei 2016 om 14:14

    Leukste Clio sinds de Williams!

    Login om te reageren
  20. w0o0dy zegt

    27 mei 2016 om 14:16

    Op het circuit in Monaco
    https://youtu.be/Y8bwmXWutX8

    Login om te reageren
  21. vinox zegt

    27 mei 2016 om 14:24

    Een manuele bak??? :o Gedurfd! Hadden ze beter ineens gedaan, denk dat ze dat nu wel ingezien hebben. Tof ding hoor, ik zou em ook nog wel willen, en ik ben helemaal niet van de FWD.

    Login om te reageren
  22. martijn11 zegt

    27 mei 2016 om 14:45

    Vind ik stiekem toch wel mooi

    Login om te reageren
  23. pinut187 zegt

    27 mei 2016 om 14:54

    Leuk bommetje op wielen.

    Login om te reageren
  24. mrxsara zegt

    27 mei 2016 om 14:56

    Super gaaf! Ik zeg laat maar komen.

    Login om te reageren
  25. jack_abarth zegt

    27 mei 2016 om 15:07

    Enerzijds: “Yes, met handbak”.
    Anderzijds: Durf ik het stuur eigenlijk wel los te laten?

    Login om te reageren
  26. w0o0dy zegt

    27 mei 2016 om 15:47

    @jaapiyo: even de video (dit keer met subtitles) erbij zetten?
    https://youtu.be/FqeodajQKsY

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      27 mei 2016 om 23:09

      @w0o0dy: BAM! heb nog even de officiële van Renault Sport erbij geplaatst. Minder kans dat die ‘verdwijnt’.

      Login om te reageren
  27. banaan7 zegt

    27 mei 2016 om 17:29

    Leuke auto voor je vrouw

    Login om te reageren
  28. thomasthomas zegt

    27 mei 2016 om 17:37

    Eigenlijk is het dus gewoon een Megane Trophy maar nu met Clio schil.

    Login om te reageren
  29. thefmanl zegt

    27 mei 2016 om 17:52

    Zei nog begin deze week: het zou helemaal geweldig zijn als ze de motor van de megane rs erin zetten. Ze blijven me verassen

    Login om te reageren
  30. henkp1 zegt

    27 mei 2016 om 18:21

    Wat een waanzinnig mooie auto!!
    Dit wordt/is de ‘hothatch to beat’.

    Login om te reageren
  31. mperformance zegt

    27 mei 2016 om 18:41

    Hopen dat de nieuwe Megane RS nu ook een handbak krijgt. Dit laat al zien dat het kan!

    Login om te reageren
  32. kaeser zegt

    27 mei 2016 om 20:55

    Zit er geen copyright op “Yohee! Yohoo!”?

    Login om te reageren
  33. tjorque zegt

    27 mei 2016 om 21:37

    Nu nog een power to the people prijskaartje… ?

    Login om te reageren
  34. hahaha zegt

    28 mei 2016 om 04:13

    Super tof, misschien wel de eerste auto die ik dan toch nieuw zou aanschaffen.
    Mits een beetje betaalbaar.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North