• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lotus F1 overname door Renault is goedkoopste deal evâh

Auteur: RubenPriest, gepost 27 december 2015 om 20:01 – 23 Reacties

Renault in de F1


Dat Renault het F1 team van Lotus overgekocht heeft is al even bekend. Maar voor hoeveel eigenlijk?

De overname is vlak voor de Kerst officieel afgerond en de cijfers zijn bekend. Renault telde welgeteld één Britse pond neer voor het team. Na afbetaling van oude schulden door een investeerder en het oprichten van een nieuw financieringsplan, was daar dan eindelijk de handtekening. De deal werd met het symbolische bedrag van één pond voldaan.

Genii Capital en Gravity Motorsports blijven voor 10% eigenaar van het nieuwe team. De overname was een complexe deal. Genii moest 6.744,444 aandelen overkopen van Whiterock Alliance Ltd, naast de reeds 60.700,000 aanwezige aandelen die organisatie al in het bezit had. Vervolgens werd 90% van deze aandelen verkocht aan Grigny Ltd. Een bedrijf dat in het verleden ook al in het bezit was van aandelen van het F1 team. Hierdoor blijft die 10% over voor Genii en Gravity. Grigny is een dochteronderneming van Renault. Het bedrijf dat opereert onder de tak van Renault Developpement Industriel Ett Commercial Company.

Details over het team, de auto en alle randzaken rondom de F1 volgen spoedig. De verwachting is dat Renault eind januari/begin februari met een persconferentie zal komen, omtrent de deelname aan de koningsklasse in de autoracerij. (via worldcarfans.com)

Ook interessant!

  • Renault Sport is omgedoopt
    Renault Sport is omgedoopt tot, jawel, Alpine
  • Een EV met een Formule 1-livery: mag dat?
  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Lotus, Racing, Renault

Vorig bericht: « Memphis Depay rijdt Rolls-Royce, teamgenoten zijn pissed
Volgend bericht: Deze coureur is de Jordan Belfort van de racerij »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    27 december 2015 om 20:09

    Verander de naam in Alpine zou ik zeggen..

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      27 december 2015 om 20:24

      @norge: als ze onder die naam net zo (belabberd) presteren als de afgelopen twee jaar, dan is het een bezoedeling van zo’n historische naam.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      27 december 2015 om 21:29

      @norge: zou opzich een leuk idee zijn!

      Login om te reageren
    • Hupke zegt

      28 december 2015 om 11:11

      @norge:

      Bwa het is geen rally, en zelfs als Alpina zou presteren zouden ze nog met alpina’s moeten komen voordat ze ervan profiteren en dat gaat nooit gebeuren.

      Wat er dan gebeurt is dat we alpina varianten van de laguna gaan krijgen en andere van die miskleunen.

      Login om te reageren
  2. Robbert89 zegt

    27 december 2015 om 20:12

    Ach. Voor hetzelfde bedrag kocht Brawn Honda ooit op en we weten allemaal hoe dat toen afliep.

    Login om te reageren
  3. philipf zegt

    27 december 2015 om 20:20

    Niks bijzonders. Gebeurt wel vaker.

    Login om te reageren
  4. arii zegt

    27 december 2015 om 20:20

    Heeel jammer dat ze aan Crashtor en Palmer vast blijven houden

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      27 december 2015 om 20:59

      @arii: Zo jammer is dat niet.2016 is een overbruggingsjaar. Op motorisch vlak heeft Renault heel wat goed te maken en ook qua chassis zal het niet bijster veel zijn gezien de penibele financiële situatie waarin het team voor de overname verkeerde. Het is ook te laat om voor 2016 opnieuw te beginnen en een sterke wagen neer te zetten. Roeien met de riemen die je hebt en alle focus om 2017 leggen dus.
      Pastor en Palmer brengen daarnaast veel geld binnen, Pastor ongeveer €50mln en Palmer €15mln. In zo’n overbruggingsjaar zou ik daar als team zijnde lekker van profiteren. Het scheelt €65mln van Renaults eigen geld dat ze kunnen investeren in andere dingen. Technisch gezien zou Pastor en Palmer dumpen ze zelfs nog meer kosten, aangezien ze naast het sponsorgeld dat ze moeten terugbetalen ook compensatie zullen moeten betalen. Lekker laten zitten, bouwen aan een fatsoenlijke wagen en motor voor 2017 en dan voor dat jaar de goede coureurs binnenhalen.

      Login om te reageren
      • MJB zegt

        27 december 2015 om 22:23

        @Edge: Goed argument inderdaad. Vraag me wel af in hoeverre Maldonado en Palmer goed kunnen helpen om die auto te ontwikkelen, maar die enkele tientallen miljoenen extra zullen ze harder nodig hebben in hun opstartjaar.

        Login om te reageren
  5. toniominestrone zegt

    27 december 2015 om 20:51

    Laat Renault weer meedoen om de titel, veel te mooi merk met een rijke F1 geschiedenis om wederom te grabbel te worden gegooid.

    Login om te reageren
    • Dimglor zegt

      27 december 2015 om 21:28

      @toniominestrone: Denk even terug aan de jaren met Alonso en nog ervoor de jaren van Schumacher voor Benetton.

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        27 december 2015 om 21:33

        @Dimglor:

        Schumacher reed toen met Ford motoren als ik me niet vergis.

        Login om te reageren
        • Dimglor zegt

          27 december 2015 om 21:44

          @carmasterr: Inderdaad!
          In zijn eerste 4 jaar dat hij er reed was het inderdaad met Ford motoren.
          In zijn laatste jaar was het met Renault ;-)
          Dacht altijd aan Benetton Renault.. Vandaar ;-)
          Was toen ook nog een hele jonge knaap..

          Login om te reageren
    • csx3000 zegt

      27 december 2015 om 22:00

      @toniominestrone: Wat is precies rijk, ze hebben maar 2 keer gewonnen.

      Ferrari b.v. al 15 keer…..

      Login om te reageren
      • lambo4all zegt

        27 december 2015 om 23:35

        @csx3000: met williams, met fernando, met schumacher, in de jaren 70

        Login om te reageren
      • nibor zegt

        28 december 2015 om 01:53

        @csx3000: noem 12 constructeur-titels en 11 coureur-titels maar niet veel…

        Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        28 december 2015 om 06:59

        @csx3000: Vergeet niet dat zij de pioniers waren in de jaren ’70 door turbo motoren te introduceren, wat dacht je van de jaren dat Williams het te kloppen team was, met Renault motoren, prost en Senna vochten om een zitje bij Williams omdat die motoren subliem waren, later werden Schumacher, Hill en Villeneuve er ook nog wereldkampioen mee!

        Login om te reageren
  6. Edge zegt

    27 december 2015 om 21:04

    Uhuh, ze hebben de toko voor 1 pond overgenomen. Maar dat Renault ook die “investeerder” is die ze van de schulden af geholpen heeft wordt niet overal vermeld. Zo’n goedkope deal was het dus niet.

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    27 december 2015 om 21:29

    Lekker bezig hoor.

    Login om te reageren
  8. rob5nismo zegt

    27 december 2015 om 21:36

    Symbolisch bedrag ?

    Login om te reageren
  9. csx3000 zegt

    27 december 2015 om 21:53

    Slim van Renault.

    Login om te reageren
  10. alfablog zegt

    28 december 2015 om 00:12

    Al wordt Renault nog 4 keer wereldkampioen, ik blijf ze maar associeren met Frans, comfort en gezinsauto’s. Respect dat ze deze stap zetten.

    Login om te reageren
  11. jaapiyo zegt

    28 december 2015 om 15:25

    Nou ja, op zich wel logisch natuurlijk dat een praktisch failliet team niks kost. Maar in 2009 stond er met Brawn een team op de grid dat nog grotendeels door Honda gefinancierd was en in 2010 idem met Sauber dat een grote zak geld meekreeg van BMW om de zaak over (terug) te nemen…Dat waren dus nog goedkopere deals.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North