• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Scoop: eerste zelfrijdende auto in Nederland gespot

Auteur: sir_smokalot, gepost 22 juli 2014 om 12:02 – 46 Reacties

Autonome Golf?


Verkeersminister Schultz heeft aangegeven vanaf 2015 volop te willen testen met de autonome auto op Nederlandse wegen, maar zojuist bereikten ons beelden die nog wel eens konden duiden op vervroegde tests.

De video, die we zojuist kregen getipt, toont een auto zonder inzittenden (voorin) op de openbare weg.

Een volledig autonome auto is inderdaad reeds mogelijk, zo bewees Mercedes vorig jaar door een S500 helemaal zelfstandig een route in Duitsland te laten rijden, maar dat was nog met een poppetje erin dat eventueel op een grote rode kill switch kon drukken. Kennelijk is het vertrouwen momenteel al dusdanig groot dat ook deze schakel uit de ketting kan worden genomen.

We weten dat een volledig autonome auto al realiteit is, Google lanceerde al een wagentje zonder stuur of pedalen, maar de spot van dit testmodel lijkt ons een absolute Europese primeur. Video hieronder, mirror op auto(noom)junk!

UPDATE: Even Apeldoorn Bellen!


Ook interessant!

  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Video: deze auto moet uitgelijnd worden
  • Video: auto doet Dukes of Hazzard na
  • Video: auto rijdt door gebouw

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, camouflage, golf, Verkeer, Video, Volkswagen

Vorig bericht: « Gespot: Ferrari 599 GTB HGTE 60F1 Fernando Alonso
Volgend bericht: Supercars branden af tijdens transport in Thailand »

Lees Interacties

Reacties

  1. screamer zegt

    22 juli 2014 om 12:06

    huh, hebben we nieuwe kentekens ofzo? 2 letters, 1 cijfer, 2 letters? of zou dat speciaal voor autonomen zijn?

    Login om te reageren
    • RickB zegt

      22 juli 2014 om 12:08

      @screamer: Je geeft het antwoord zelf al.

      Login om te reageren
      • screamer zegt

        22 juli 2014 om 13:57

        @RickB: ik geef geen antwoord, ik vraag me iets af en geef aan dat ik aan 2 dingen denk, het lijkt a.d.h.v. je reactie dat 1 van de 2 goed is, maar nu weet ik het nog steeds niet.

        Login om te reageren
        • Jantje_555 zegt

          22 juli 2014 om 17:27

          @screamer: de G van Golf, de R van Remote, de 7 van het model en de SD van Self Drive

          Login om te reageren
    • ej20g zegt

      22 juli 2014 om 14:33

      @screamer: het kenteken is in ieder geval niet “bekend” bij de RDW. Geheim dus. Dit lijkt mij dus een kenteken voor testdoeleinden.

      Login om te reageren
  2. gertjan2012 zegt

    22 juli 2014 om 12:09

    Daar zit ook gewoon die kerel in van de Aygo reclame! Of het is een nieuwe versie van the Knight Rider en heeft Michael hem opgeroepen met zn smartwatch ;-)

    Login om te reageren
  3. rammillius zegt

    22 juli 2014 om 12:34

    Het zelfstandig rijden zal waarschijnlijk de toekomst zijn om de menselijke fouten eruit te halen. Ik als schadebehandelaar heb echter de vraag wie is er aansprakelijk mocht er toch een fout optreden en daardoor een ongeval ontstaan… De fabrikant? De softwareleverancier? de slapende “bestuurder”?

    Pas als het bovenstaande is wereldwijd geregeld, zal de zelfstandige auto succes hebben.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      22 juli 2014 om 13:17

      @rammillius: opzich geen lastige vraag. Gewoon op dezelfde manier aanpakken als ongelukken bij vliegtuigen. On afhankelijke partij die de schuldige aanwijst.

      Login om te reageren
      • rammillius zegt

        22 juli 2014 om 13:22

        @flutterby: Mensen gaan niet een half jaar wachten voordat eindelijk iemand schuld erkent zodat ze geld ontvangen voor hun auto om deze te laten repareren. Iedereen volledig casco verzekeren is niet mogelijk daar dit de keuze is van mensen zelf. Daarbij zijn de expertisekosten voor een onafhankelijk onderzoek enorm hoog welke dus niet worden betaald tenzij verzekeraars zichzelf failliet willen laten gaan.

        Uw gedachtegang is goed. Helaas is de uitvoering niet mogelijk.

        Login om te reageren
  4. volvov70t6 zegt

    22 juli 2014 om 12:36

    Fake, ik zal uitleggen waarom:

    Je hebt voor een autonome auto echt superveel sensoren (camera’s, infrarood, radiogolven) nodig om enigzins een idee te krijgen van de omgeving en daarop te acteren. Ik zie bij deze golf echt he-le-maal niks qua sensoren.

    Daarbij bevat, als je heel goed kijkt, het beeld naar m.i. iets te veel artefacten wat kan duiden op manipulatie.

    Als dit wel waar is dan is dit van ongekende klasse en verslaat dit met gemak google en alle andere bedrijven die hier mee bezig zijn. Ook dan hadden we misschien hier al van gehoord ;-)

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      22 juli 2014 om 16:21

      @volvov70t6: Interessante bewering. Kun je aanwijzen wat die artefacten zijn, want ik zie ze niet?

      Login om te reageren
  5. stijnwille zegt

    22 juli 2014 om 12:36

    I call hacks, DAMN gaaf als dit de toekomst wordt

    Login om te reageren
  6. arii zegt

    22 juli 2014 om 13:00

    Super stom. Kan je zelf niet rijden? Opdonderen dan maar, je hoort niet op de weg

    Login om te reageren
    • hansolo zegt

      22 juli 2014 om 13:02

      @arii: ja 12

      Login om te reageren
      • arii zegt

        22 juli 2014 om 14:56

        @hansolo: 13?

        Login om te reageren
  7. driver28 zegt

    22 juli 2014 om 13:14

    Er zit toch nog iemand voorin?? Of op passagiersstoel?

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      22 juli 2014 om 13:55

      @driver28:
      Yep, van Velzen of Schneider, ik kan zo niet zien wie van die 2 achter het stuur zit..

      Login om te reageren
      • thomcarspotter zegt

        22 juli 2014 om 15:13

        @tupperware: wie is schneider?

        Login om te reageren
        • ej20g zegt

          22 juli 2014 om 16:15

          @thomcarspotter: Rob Schneider?

          Login om te reageren
  8. Gulli zegt

    22 juli 2014 om 13:15

    Kenteken is niet terug te vinden in mijn app. Ik stel dat hij gestolen is, de dief heeft hem onherkenbaar gemaakt met wat tweedehands afzetlint en heeft zelf een nummerbord geknutseld. Om geen vingerafdrukken achter te laten op het stuur is hij maar achterin gaan zitten.

    Opgeloooost!

    Login om te reageren
    • sulobb zegt

      22 juli 2014 om 15:22

      @Gulli: Mr. detective xD

      Login om te reageren
  9. norge zegt

    22 juli 2014 om 13:19

    Ideaal voor na een feestje, maar een auto zonder stuur zie ik niet zitten.

    Login om te reageren
  10. flippus zegt

    22 juli 2014 om 13:21

    Dit is gefilmd op de A270 tussen Helmond en Eindhoven. De A270 is een testtraject voor dit soort experimenten (google maar eens op DITCM bijvoorbeeld) die bij TNO (i.s.m. diverse universiteiten en andere publieke instellingen) op de Automotive Campus in Helmond uitgevoerd worden. Al moest ik gelijk aan Groen 7 denken toen ik zag dat het kenteken met GR-7 begon ;)

    Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      22 juli 2014 om 14:51

      @flippus: klopt ik ze hier best vaak rijden maar laatste tijd heb ik ook paar wagentjes van de automobile campus en tu-e ook in helmond en neunen zien rijden

      Login om te reageren
  11. knipperlichtje zegt

    22 juli 2014 om 13:25

    Oeh autonome auto pesten, met 110 ervoor rijden zodat ie in moet halen en dan sneller gaan rijden.

    Login om te reageren
  12. FIAT127 zegt

    22 juli 2014 om 13:30

    Ik wil er een. Pronto!

    Login om te reageren
  13. Edge zegt

    22 juli 2014 om 13:54

    Ik ben trouwens wel benieuwd hoe de wetgeving op deze auto’s aangepast gaat worden. Naast de aansprakelijkheid bij ongevallen zit je natuurlijk ook nog met de privacy. Je kunt een algemeen netwerk opzetten waarin alle ritjes worden gelogd, maar dan heb je het probleem dat je de privacy van mensen schaadt. Doe je dit niet, dan geef je terroristen bijvoorbeeld een nieuw stuk gereedschap om aanslagen mee te plegen. Kwestie van pakketje in de auto leggen, auto naar het doelwit sturen en wachten. Er komt geen mens meer kijken, dus ook geen ooggetuigen die een dader kunnen identificeren. En als de bom dan ontploft is, is het leed al geschied en is de locatie van de daders ook nog eens lastig te achterhalen.

    Login om te reageren
    • driver28 zegt

      22 juli 2014 om 14:28

      @Edge: hoop niet dat ze ab lezen dan..anders heb je nou de tip van de week gegeven

      Login om te reageren
    • reistje zegt

      22 juli 2014 om 14:34

      @Edge: Dat gebeurt nu ook met regelmaat in Syrië, alleen dan met remote control in plaats van zelfrijdend.

      Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      22 juli 2014 om 14:59

      @Edge: Verkeersregels blijven toch ook gewoon voor autonome auto’s gelden. Dus degene die zich niet aan de verkeersregels houdt is aansprakelijk.

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        22 juli 2014 om 16:19

        @griffendahl: Dat lijkt me niet meer dan vanzelfsprekend. Maar stel nou dat er een ongeval gebeurt met een autonome auto, waarbij de autonome auto de foute partij is. Wie wordt dan aansprakelijk gesteld? De chauffeur/eigenaar van de auto? De autofabrikant? De fabrikant van de software waar de auto op draait? Die insteek bedoelde ik, want dat de partij die de fout maakt aansprakelijk is staat buiten kijf, ook bij autonome auto’s.

        Login om te reageren
        • griffendahl zegt

          22 juli 2014 om 18:22

          @Edge: Lijkt mij gewoon de eigenaar van de auto, niet anders als nu… Als nu iemand anders jouw auto tegen die van de buurman jaagt is het ook JOUW verzekering die moet uitkeren en niet die van de bestuurder.

          Login om te reageren
  14. kjeld zegt

    22 juli 2014 om 15:18

    De nieuwste rage dit:
    De auto op de cruiscontrol zetten en zelf even op de achterbank gaan zitten.

    PS ik denk dat dit fake is. Zelfs als bij zelfrijdende auto’s moetbje het stuur kunnen pakken indien er problemen zijn.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      22 juli 2014 om 16:20

      @kjeld: Maar hoe verklaar je dan dat kenteken? Dat zal echt geen foutje van de lokale kentekenboer zijn.

      Login om te reageren
  15. banditdeluxe zegt

    22 juli 2014 om 15:24

    Shut up and take my money!

    Login om te reageren
  16. henkhupelschoten zegt

    22 juli 2014 om 16:27

    Eindelijk een James bond uitvinding die wel uitkomt kijk maar naar die vent op de achterbank haha

    Login om te reageren
  17. Jantje_555 zegt

    22 juli 2014 om 17:26

    haha ik zou er voor komen rijden en dan bruusk remmen, eens kijken hoe goed een machine dan is

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      22 juli 2014 om 18:06

      @Jantje_555: ja leuk! En dan je eigen auto verkl*ten als toch blijkt dat die autonome auto niet hard genoeg remt….

      Login om te reageren
  18. swaffelaer zegt

    22 juli 2014 om 17:51

    Fuck her right in the pussy…

    Login om te reageren
  19. swaffelaer zegt

    22 juli 2014 om 17:51

    Fijn. Collega pikt telefoon. Sorry!

    Login om te reageren
    • csx3000 zegt

      22 juli 2014 om 21:39

      @swaffelaer: Tuurlijk, Weirdo!

      Login om te reageren
      • swaffelaer zegt

        22 juli 2014 om 22:10

        @csx3000: huh? Rare reactie.

        Login om te reageren
  20. jovdv zegt

    22 juli 2014 om 23:35

    Ik ben nog steeds sceptisch tov autonome wagens ik denk toch dat ze al het rijplezier dat er nog overschiet eruit halen

    Login om te reageren
  21. alfamail zegt

    23 juli 2014 om 08:14

    Waarom???? Het is hier zo ontzettend druk, waarom zou je hier zulke risicos willen gaan lopen?
    in Eindhoven hebben ze autonome bussen gehad, inmiddels zit er gewoon weer een chauffeur op.
    Wat is het nut van dit soort dure flauwekul? Wie zit hierop te wachten? Mensen zonder rijbewijs? Daarvoor hebben we toch de BUS uitgevonden? Met chauffeur zelfs!

    Login om te reageren
  22. FIAT127 zegt

    23 juli 2014 om 10:27

    Ik denk dat er meer autonome auto’s op de weg passen dan wanneer we allemaal zelf blijven rijden.
    Hoeveel beter zou het gaan bij wegversmallingen wanneer er wordt ingevoegd op basis van een algoritme in plaats van op basis van een ego. (“ik heb een BMW dus ik héb voorrang”)
    Rijplezier is natuurlijk allang niet meer een factor wanneer je elke dag twee uur moet forenzen dan is het prettiger om je auto als een beter alternatief te zien voor het OV. Van deur tot deur met je eigen muziek en koffie. Krantje er bij. Lovely.

    Stressvrij forenzen en nog sneller ook. minder files en minder noodzaak voor meer asfalt.
    Wie kan de rekensom maken waarbij de overheid de besparing op extra asfalt omzet is gratis pakketjes om je auto autonoom te maken?

    Fijn autorijden doe je in het weekend op een andere route waar wel tijd en ruimte is om een bochtje goed aan te snijden. (In je Ford Focus natuurlijk, de auto voor kenners van fijn rijgedrag ;-))

    Login om te reageren
  23. carspotter-rietdijk zegt

    24 juli 2014 om 09:28

    En dat gewoon op de snelweg tussen Eindhoven en Helmond. De testbaan van ons Automotive campus wordt dus ook met verkeer gebruikt!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North