Nederland moet proeftuin autonome auto’s worden

Auteur: , 29 Reacties

I for one, welcome our new robotic car overlords ~ Melanie Schultz van Haegen-Geesteranus, 16-06-2014.

ZOMG, W00t 1337, RoflCopter H4xx0r-Prius!!

Hoewel de autofabrikanten al geruime tijd over elkaar tuimelen om te trachten als allereerste een autonome auto te maken voelt de Nederlandse overheid de drang deze ambitie kracht bij te zetten door zich uit te spreken voor een golf van zelfrijdende auto’s.

Minister Schultz ziet voor Nederland een voortrekkersrol weggelegd in de autonome revolutie, en wil snel beginnen aan proeven op de weg, zo stelt ze op het offciële kanaal van haar ministerie. Als je het ons vraagt gebeurt dit al, zowel met auto’s als met trucks, maar het kan natuurlijk geen kwaad er een extra slinger aan te geven.

Op bovenstaande video zien we Schultz’ autonome Prius-ritje dat vorig jaar plaatsvond, kennelijk smaakte dat naar meer. In 2009 probeerden we het met elektrisch rijden, maar dat pakte kennelijk niet geweldig uit, dus dan maar door naar de autonome auto. Want innoveren, dat zullen we, met ons kleine landje.

„Het tijdperk van de zelfrijdende auto is aangebroken. Ik wil dat we hier als Nederland niet alleen klaar voor zijn, maar internationaal ook voorop gaan lopen in deze innovatieve ontwikkeling”, aldus Schultz. Ze wil begin volgend jaar een wetsvoorstel maken, dat de kaders voor de autonome auto moet omschrijven. Skynet in 3..2..1..

Als de test het aantal halve zolen dat met 60 per uur op snelwegen invoegt en zonder te spiegelen van rijbaan wisselt terugdringt kunnnen wij het er alleen maar mee eens zijn. Go, Schultz!



29 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Als ze die proeftuin in Noordoost Groningen leggen prima, in de Randstad lijkt mij dit geen fijn plan.
@tupperware:
Precies wat ik dacht.
Neemt niet weg dat dit voor de (technische) universiteiten van Nederland goed nieuws is. Krijgen we binnenkort een autonome Spyker ;-)
@tupperware: Zo’n autonome auto rijdt anders nog altijd beter dan 80% van het volk in de randstad.
@racenderechter:

Da’s net het probleem, laat zo’n ding maar eens omgaan met onverwachte situaties…
Voor mevrouw Anus is het ook meer een wedloop volgens mij.
WTF heeft dat mens aan zeg?
Weet je wat, laten we een apparte strook maken voor dit soort auto’s. Alle snelwegen weer verbreden; mooi project. Werkte ook goed met de carpoolstroken en de opblaaspoppen.
Wie is er eigenlijk aansprakelijk voor de verzekering bij zo’n auto? Lijkt mij een beetje nutteloos om alsmaar achter het stuur te zitten voor het geval dat.
Altijd maar het voorste jongetje van de klas willen spelen als land, kost ons alleen maar geld. Gelieve voor te lopen op de nieuwe verbruik/uitstoot test cyclus, zodat normale auto’s in verhouding weer betaalbaar worden ten opzichte van de muesli wagentjes.
@Dev: Het voorste jongetje. Daar zakt toch mijn broek in de schoenen
@Dev: weet je wat files de maatschappij kosten? Hier moeten we gewoon vanaf. Aangezien niemand de heilig koe wil laten staan is autonoom rijden de oplossing.

Om nog maar niet te spreken over dat autonoom rijden de kans op ongelukken nihil maakt.
@flutterby:


Weet jij dat er betere oplossingen zijn om files op te lossen?

Infrastructuur, geen kunstmatige files om auto’s te ontmoedigen, aangepaste snelheden,… tol-heffning naargelang de drukte, direct slepen ipv CSI te spelen,…
Eens met de laatste alinea! Alleen nog even zorgen dat die halve zolen dan ook niet meer zelf gaan rijden anders is het probleem nog niet opgelost.
Tuurlijk! Weer lekker een hoop geld steken in prestige projectjes en schijt hebben aan al die mensen die hier in de toekomst hun baan door gaan verliezen, alles voor “vooruitgang”, toch?
@launchcontrol: banen verdwijnen niet. De mensen die het uitvoeren worden gewoon te duur, omdat het goedkoper kan. En wordt beter geschaald zodat er per arbeiduur meer uitgevoerd wordt. Dit gaat terug tot de lopende band in de industriële revolutie of zelfs de windmolens waar wij Nederlanders zo bekend om zijn. Laat autonoom rijden onze nieuwe windmolen zijn!

Pas als je leeft als in het stenentijdperk dan mag je zeuren over dat technisch vooruitgang slecht is. Of is iets alleen slecht wanneer jij er last van onder vind?
@flutterby: haha, dus jij zegt nu dat een groot deel van de werklozen in Nederland NIET zijn baan kwijt is? Wat een openbaring! En autonoom rijden vergelijken met windmolens staat dus weer gelijk aan het strooien van een heleboel subsidie. Dus toch banen weg en veel subsidie, tja dat is echt vooruitgang….. :-)
@launchcontrol:

Dat ze zoiets niet mogen subsidieëren heb je gelijk in.
Maar je gedachte dat technologische voorruitgang slecht is omdat er mensen hun baan door verliezen vind ik fout.

Technologie vervangt sommige jobs, maar dat betekend dat die werkkracht vrijkomt voor andere taken. Die overgang is mogelijk niet zo leuk voor de getroffene maar het is wel een stuk beter dan voorruitgang krampachtig tegenhouden.
@Hupke: mijn reactie op ‘vooruitgang’ heeft niets met krampachtigheid te maken maar met nuchterheid, meer geld uitgeven en dan ook nog ten koste van banen is gewoon geen goed economisch model, lijkt mij…..
@launchcontrol:

Je klinkt als een hoefsmit die de eerste auto’s voorbij ziet komen.
Taxi chauffeurs zijn bang voor uber, hotels voor airbnb, beurshandelaren voor binck etc. etc.
Zorg dat je niet overbodig word .
Niet zo bang zijn voor de vooruitgang, voor de mensheid als geheel zijn de voordelen vele malen groter dan voor die paar die zich niet kunnen aanpassen.
@babacar: en jij klinkt als een politicus….. Zeggen dat je nergens bang voor hoeft te zijn, zij weten wat ze doen (zou hier een gigantisch rijtje blunders kunnen neerzetten) en dat alles wat ze doen een verbetering is voor de mensheid, veel gewichtige woorden uitslaan en mensen die hun baan verliezen als ‘onaangepast’ neerzetten….

Is de Staatssecretaris van Vooruitgang net geboren? :-)
@launchcontrol
ik vind dit meer “achteruitgang” :( waar is het echte autorijden gebleven?
Het mooie vind ik altijd de mensen die bang zijn voor autonoom rijden. Alsof er dalijk INEENS alleen nog maar autonome auto’s rondrijden en het verboden is om zelf te sturen.
Op de snelweg zit te helft toch alleen maar te suffen of links te plakken. Daar mogen ze het van mij gisteren nog invoeren.
Op de overige wegen mag het van mij een ondersteunende functie krijgen, zoals nu zelfremmende auto’s al grotendeels doen, en in de nabije toekomst auto’s die onderling communiceren om te waarschuwen voor opkomend gevaar.
Ik weet nietmeer waar (was het hier? of ergens anders?) maar ik las onlangst iets over autonome wagens en het dilema errond.

Als je als wetgever autonome wagens gaat toelaten, hoe moeten die dan geprogrammeerd zijn.
Zo’n wagen moet immers in het geval van een ongeval een keuze maken. Kiest het voor het beschermen van z’n passagiers of voor het zo weinig mogelijk slachtoffers maken.


Persoonlijk vind ik het zeer simpel, als het mijn wagen is moet die op de eerste plaats mij beschermen, maar een wetgever zou daar wel eens een heel andere mening over kunnen hebben. En dat vind ik nu eens een interessante ethische discussie.
@Hupke: Mooie toevoeging, had ik nog niet aan gedacht +1

Moet mijn auto frontaal tegen de tegenligger klappen, of de enige uitweg pakken: een stoep waar voetgangers lopen.

Als mijn auto mij wil beschermen zal hij uitwijken en een groepje voetgangers neer maaien.
Waarom laten we altijd domme vrouwen (lees: ik zeg niet dat alle vrouwen dom zijn) Minister van Grote Apparatuur worden? We hebben al autonome auto’s: ze heten bussen en treinen en ze zijn kut
@valetparker:

Ik denk dat het gross van de mensen dat in de politiek gaat ergens diezelfde drang heeft om ‘slimme plannen’ te bedenken en ten uitvoer te brengen voor ‘het goed van de samenleving’ da’s zon beetje de kern van het hele politieke gebeuren.

En er zijn nu eenmaal meer domme mensen die denken dat ze iets goed kunnen doen dus vandaar dat het gross van je ministers onbekwame idioten zijn.
Is er dan niemand onder jullie zogenoemde autoliefhebbers niet wil dat ons dat plezier ook nog ontnomen wordt??
@bredaas: ‘die niet wil’
De nederlandse wegen worden nu al bevolkt met op hol geslagen robots achter het stuur dus heel veel zal er niet veranderen
We kennen allemaal de verhalen van mensen die blindelings hun navi volgens en in een kanaal belanden. De bestuurder ziet toch waarheen hij rijdt? Wanneer de auto zelf beslist waarheen hij gaat, niet meer dus.

De Duitse autofabrikanten hebben onlangs een meeting gehad over het thema aansprakelijkheid bij zelfrijdende auto’s. Hun conclusie is dat ze dit niet willen zijn. Daarom is de afspraak dat bij Duitse autonome auto’s, de bestuurder altijd de volledige controle kan overnemen. Om te zorgen dat hij ook zit op te letten, is ook de afspraak dat d.m.v. techniek wordt voorkomen dat de bestuurder iets anders gaat doen, b.v. door camera’s die voortdurend de bestuurder monitoren. Dus what’s appen terwijl je autonome auto je naar huis rijdt na een feestje doorzakken is er niet bij.
In hoeverre een bestuurder na een paar jaar autononoom rijden nog in staat is in een noodsituatie de controle over te nemen, is de vraag. Piloten worden regelmatig in een simulator getraind op noodsituaties. Dat zie ik bij automobilisten nog niet zo snel gebeuren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).