• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

TU Eindhoven wil Le Mans 2017 winnen met eigen auto

Auteur: MrBrown, gepost 26 juni 2014 om 11:18 – 54 Reacties

InMotion 01 van de TU/e


In 2017 wil het InMotion team van de Technische Universiteit in Eindhoven de 24 uur van Le Mans gaan winnen. Gaat ze dat lukken?

Het Inmotion team uit Eindhoven is een groep van gemotiveerde studenten die samen werken aan de raceauto van de toekomst. De IM01 moet een auto worden die in staat is de 24 uur van Le Mans te winnen en het baanrecord op de Nordschleife Nurburgring te verbreken. Althans, dat is het doel.

De IM01 die momenteel vol in ontwikkeling is, is voorzien van een hybride aandrijflijn. Elk wiel heeft een elektromotor dat gekoppeld is aan een accupakket. Die accu’s worden opgeladen met teruggewonnen remenergie en een wankelmotor die als range-extender dienst doet.

Waarom niet volledig elektrisch? Met de huidige accutechniek is het simpelweg nog niet mogelijk de auto een dusdanige actieradius te geven dat hij mee kan doen in een 24-uurs race. Maar schoon is hij desondanks zeker. Doordat de wankelmotor voorgeprogrammeerde toerentallen draait, is de efficiëntie met 60% extreem hoog voor een verbrandingsmotor. De warmte die ontstaat in de motoren wordt net zoals in de Formule 1 gebruikt om de aërodynamica te optimaliseren.

De studenten willen deelnemen in de Garage 56 categorie van de 24 uur van Le Mans. Dat is een categorie die bedoeld is om nieuwe technologieën te testen en waar elk jaar slechts voor één auto plaats is. Het zou natuurlijk prachtig zijn als het de Brabanders lukt die plaats in 2017 te bemachtigen, laat staan de Le Mans te winnen. Ze hebben al eens eerder laten zien innovatieve auto’s te kunnen bouwen, dus dat belooft wat. We gunnen ze het allerbeste.

Ook interessant!

  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag
  • BMW keert terug
    BMW keert terug naar Le Mans, eindelijk!

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

le-mans, Racing, tu-eindhoven, wankelmotor

Vorig bericht: « Video: dokter en dochter jagen inbrekers op en crashen
Volgend bericht: Zo pimpt Brabus het interieur van zijn 850 pk sterke S-Klasse »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    26 juni 2014 om 11:22

    Als het mag van VAG..

    Login om te reageren
  2. daanstrijk zegt

    26 juni 2014 om 11:24

    hahahahahaha!

    Login om te reageren
  3. StijnB zegt

    26 juni 2014 om 11:28

    Nobel concept, maar Garage 56 wordt niet opgenomen in het klassement dacht ik…

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      26 juni 2014 om 13:10

      @StijnB: het zal ze een rotzorg zijn of ze officieel de Le Mans winnen natuurlijk.
      Maar uiteindelijk zal de organisatie van Le Mans nooit toestaan dat er een garage 56 auto zo snel is dat ze kunnen winnen.

      Login om te reageren
  4. Edge zegt

    26 juni 2014 om 11:30

    Mooi toch? Dat deze ambitieuze studenten maar eens laten zien waar wij Nederlanders tot in staat zijn!

    Login om te reageren
  5. mashell zegt

    26 juni 2014 om 11:32

    Een wankel motor met een hoge efficiëntie die het ook nog eens 24 uur moet volhouden. Bijzonder ambitieus.

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      26 juni 2014 om 11:35

      @mashell:
      Minder bewegende onderdelen, dus op 24 uur (en slechts een goede 5000 kilometer) gaat een Wankel betrouwbaarder zijn…

      Login om te reageren
    • mrrallycross zegt

      26 juni 2014 om 11:40

      @mashell: Mazda 787B??

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        26 juni 2014 om 22:32

        @mrrallycross: NSU Ro80? De meest onbetrouwbare Duitse auto ooit.

        Login om te reageren
    • gijsso zegt

      26 juni 2014 om 12:11

      @mashell: Gewoon elke 1000 kilometer een litertje motorolie erbij en die wankelmotor blijft wel draaien hoor.

      Maar dan wens ik de TU/e heel veel succes. Ikzelf sta heel dichtbij DUT Racing (elektrische race auto van de TU Delft, ben zelf ook student die zo’n project runt) en als ik zie hoe veel moeite in al een opgevoerde elektrische kart met vleugels (meer is het ook eigenlijk niet) dan zie ik nog niet zo snel dat de TU/e een Le Mans racer met een hybride aandrijving kan maken die het daadwerkelijk 24 uur vol houdt. In elk geval niet in 2017.

      Login om te reageren
    • bottestudent zegt

      26 juni 2014 om 12:34

      @mashell: Een wankel motor is vele male betrouwbaarder .Zolang er smering is blijft hij draaien.

      Login om te reageren
      • bottestudent zegt

        26 juni 2014 om 12:35

        @bottestudent: Wankel motoren zullen ook toegepast worden in nieuwe hybride voertuigen. Ze zijn efficiënt(60%) en erg compact. Ideaal als range extender.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        26 juni 2014 om 13:37

        @bottestudent: wankelmotoren staan bekend om hun hoge verbruik (dus lage efficiëntie) en slechte betrouwbaarheid. Wankelmotoren bewijzen dat theorie en praktijk niet hetzelfde zijn.

        Login om te reageren
        • bottestudent zegt

          26 juni 2014 om 14:51

          @mashell: Klopt helemaal wat je zegt, maar dat geld alleen wanneer je de motor in alle toerengebieden laat werken. Programmeer je deze op het ideale toerental dan wordt het een heel ander verhaal. Een wankel kan heel efficiënt werken, maar slechts op een paar toerentallen. Deze is op die punten efficiënter dan een normale motor.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            26 juni 2014 om 18:09

            @bottestudent: het is zeker een interessant idee. We zullen zien of dit inderdaad zo betrouwbaar gaat worden.

            Login om te reageren
        • s13owner zegt

          26 juni 2014 om 18:57

          @mashell: Zelf nog nooit een wankel gehad zeker?

          Login om te reageren
  6. screamer zegt

    26 juni 2014 om 11:33

    Wat ik van hun website haal, is dat ze gewoon mee willen doen. Winnen staat dan natuurlijk gelijk aan de 24 uur volmaken. Ben benieuwd of ze dan qua snelheden en aantal rondjes kunnen concurreren met de LMP1 klasse. Dat zou wel extreem gaaf zijn :D

    Login om te reageren
  7. jpo26 zegt

    26 juni 2014 om 11:33

    Maar schoon hij is desondanks zeker. Jeweetzelluf!

    Login om te reageren
  8. bobster92 zegt

    26 juni 2014 om 11:39

    Een garage 65 inschrijving die Le Mans wint?
    Haha leuk pr praatje hoor maar dat gaat natuurlijk never nooit gebeuren..

    Login om te reageren
  9. JamesBond007 zegt

    26 juni 2014 om 11:44

    Supervet! Hoop dat ze er aan gaan mee doen!

    Login om te reageren
  10. C6_R zegt

    26 juni 2014 om 11:44

    Gaat ze dat lukken? Nee.

    Tenzij ze er in 2015 al staan en een Audi-budget krijgen…

    Login om te reageren
    • thierryvth zegt

      26 juni 2014 om 11:47

      @C6_R: precies

      Login om te reageren
  11. Stefan-Venema zegt

    26 juni 2014 om 11:46

    Wat ik gehoord heb over deze auto is een elektrisch vermogen van 800kW, de wankelmotor moet 850kW kunnen leveren, de ophanging moet volledig actief zijn en ook energie terugwinnen, actieve aerodynamica. Dus alles wat niet mag van de FIA (bekrompen zooitje oude mannen).

    De monocoque is op basis van 2014 Formule 1 reglementen en die wordt/is gebouwd. De wankelmotor staat al op de testbank, al met al lijkt het dus heel serieus.

    Login om te reageren
    • saikol zegt

      26 juni 2014 om 12:12

      @Stefan-Venema: 1650 kW totaal?!! Dat is ong 2000 pk ofzo dan?? Lijkt me een beeetje veel

      Login om te reageren
      • Stefan-Venema zegt

        26 juni 2014 om 12:17

        @saikol: De wankel hangt aan een generator, niet aan de wielen. De wielen worden aangedreven met elk een eigen elektromotor.

        Login om te reageren
  12. thierryvth zegt

    26 juni 2014 om 11:47

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  13. rikkon zegt

    26 juni 2014 om 11:48

    Misschien een puntje van aandacht:
    In de klasse is plaats voor 1 auto maar moet er in de auto niet ruimte zijn voor 2?

    Login om te reageren
    • cerra zegt

      26 juni 2014 om 12:00

      @rikkon: dat geldt alleen voor auto’s met een open cockpit

      Login om te reageren
      • rikkon zegt

        26 juni 2014 om 12:43

        @cerra: ?? In geen enkele gesloten cockpit zit de coureur centraal. Altijd uit het midden zodat er nog plaats voor een extra kabouter.

        Login om te reageren
        • cerra zegt

          26 juni 2014 om 13:16

          @rikkon: excuses haha, dacht zoiets opgevangen te hebben bij LeMans laatst

          Login om te reageren
      • heidekonijn zegt

        26 juni 2014 om 12:59

        @cerra: Lijkt me niet. Die andere teams kiezen niet voor de lol voor extra frontaal oppervlak en dus extra weerstand.

        Login om te reageren
      • reistje zegt

        26 juni 2014 om 13:07

        @cerra: Opencockpit class word verboden over een aantal jaar ik kon het zo snel niet vinden (ergens tussen 2016 en 2020).

        Wel vond ik dat bij LMP1 er moeten 2 volwaardige plekken moeten zijn.
        Zelfde geldt voor LMP2.

        “Two volumes of equal dimensions defined by six flat
        surfaces with 90° angles and sy
        mmetrical to the longitudinal
        centreline of the car must be provided for the legs of both
        occupants. “

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          26 juni 2014 om 13:46

          @reistje:

          Zijn ze al niet verboden in de LMP1?

          Ik hoop dat ze daarop terugkomen. Ok veiligheid, maar zo’n open cockpit is toch stukken cooler.
          Dat is wat een prototype is voor mij.

          Login om te reageren
          • reistje zegt

            26 juni 2014 om 14:02

            @Hupke: Ja bij LMP1 moet je auto al dicht zijn, maar bij LMP2 word open ook verboden.

            Ik heb gehoord dat veel rijders het ook fijner vinden door het betere zicht en de gehele ervaring. ’s nachts kan het koud zijn. Maar in de dichte auto’s kan het 50 graden worden overdag… Ook niet heel fijn.

            Login om te reageren
            • Hupke zegt

              26 juni 2014 om 14:11

              @reistje:

              Ik zie het nog wel terugkomen, zo’n reglementen zijn redelijk wispelturig.

              Login om te reageren
  14. avda zegt

    26 juni 2014 om 11:55

    Inspiratie opgedaan bij de redbull x1 van Adrian Newey?

    Login om te reageren
  15. tyso44quattro zegt

    26 juni 2014 om 12:04

    Haha voor zo een race te winnen en dan nog eens tegen audi’s r18 moet je wel nog veel boterhammen eten ;)))

    Login om te reageren
  16. rotarypowah zegt

    26 juni 2014 om 12:20

    Ze gebruiken een Wankel, dus sowieso +1000 namens mij!

    Login om te reageren
  17. Allroundnoise zegt

    26 juni 2014 om 12:20

    Minder hopen!

    Login om te reageren
  18. reistje zegt

    26 juni 2014 om 12:38

    Waren wankel motoren niet verboden omdat Mazda de enige was die de techniek beheerste?
    Misschien geldt dat niet voor range-extenders?

    Verder ambitieus, lijkt mij erg leuk voor de studenten.

    Login om te reageren
    • paul2606 zegt

      26 juni 2014 om 13:39

      @reistje: Dat klopt, alleen voor de garage 56 klasse zijn geen regelementen, zij hoeven alleen maar aan de veiligheidsregels te voldoen

      Login om te reageren
  19. Pallas zegt

    26 juni 2014 om 13:15

    Warmte gebruiken om de aërodynamica te optimaliseren? Hoe werkt dat?

    Login om te reageren
    • Stefan-Venema zegt

      26 juni 2014 om 13:32

      @Pallas: Warme lucht heeft een lagere dichtheid, als je de lucht opwarmt zet het dus uit. Door het grotere volume krijg je een snellere stroming en dat kan je gebruiken om meer downforce te genereren.

      Login om te reageren
    • Hupke zegt

      26 juni 2014 om 13:44

      @Pallas:

      Er zijn eigenlijk vrij veel mogelijkheden. Geen idee wat er rendabel is op een LMP wagen.

      Je kan de wrijving verlagen.
      bvb: http://www.gizmag.com/heating-ship-hulls-for-less-drag/18805/

      Het is ook mogelijk dat ze lucht willen doen uitzetten voor ergens onder een vleugel of in venturi tunnel.

      Ik heb er het raden naar, maar het is wel interessant.

      Login om te reageren
      • Pallas zegt

        26 juni 2014 om 14:22

        @Hupke: @Stefan-Venema Thanx, intressant! Hier had ik nog nooit bij stilgestaan

        Login om te reageren
  20. Hupke zegt

    26 juni 2014 om 13:41

    Als ze budget vinden… met enkele 100k-milioenen (zoals die solar formula student teams) trek je zoiets niet.

    Wel een ongelofelijk mooi project.
    Maar als je ziet dat TU Eindhoven op de meeste van die races (formula student, solar) nog stukken achter TU Delft staat (nu heb ik zelf niets eens recht van spreken als belg) dan zou ik precies liever TU Delft dat zien doen.

    Het roept bij mij in alle geval lichte jalouzie op dat de studenten bij jullie zo ondernemend zijn en kunnen zijn. Zoiets zou men bij ons niet eens durven bedenken, en sowieso nooit kunnen uitvoeren.

    Login om te reageren
  21. Corrado16v zegt

    26 juni 2014 om 14:04

    Het terug zien van een Wankel in de Le Mans is altijd goed! Ik wens de jongens ( en meisjes? ) veel succes. Het zal een heel proces zijn om dat te verwerkelijken. Een stukje Brabants trots in Le Mans, moet je je voorstellen.

    Login om te reageren
  22. Sracerr zegt

    26 juni 2014 om 16:43

    Daar gaan wederom een boel subsidie euro’s op de hoop!. Kan die TU niet geprivatiseerd worden, hoef ik tenminste niet meer mee te betalen aan dit soort padvinders gedoe.

    Login om te reageren
    • bmwpowerm5 zegt

      26 juni 2014 om 17:42

      @Sracerr:
      ik vind het juist heel goed dat daar belasting centen naar toe gaan
      ben zelf te lomp geweest om te studeren ;)
      in mijn ogen is dit geen weggegooid geld

      btw is heel die toko niet in handen van Marcel Boekhoorn

      Login om te reageren
      • roppp zegt

        26 juni 2014 om 19:36

        @bmwpowerm5: al die autotechnische knowhow is ook wel buitengewoon belangrijk voor een land waar enkel een paar Mini’s (die elders ontwikkeld is), een halve Spyker en een handvol Donkervoort’s worden geproduceerd.

        Login om te reageren
        • Stefan-Venema zegt

          26 juni 2014 om 21:36

          @roppp: en een goeie 20% van de vrachtwagens die in Europa rondrijden, een magere 180 worden er per dag gemaakt. Stelt niks voor nee.

          Jij hebt blijkbaar geen idee wat er door de Nederlandse industrie ontwikkeld en geproduceerd wordt voor de Automotive sector.

          Login om te reageren
          • roppp zegt

            26 juni 2014 om 22:27

            @Stefan-Venema: ohhhh, is het een vrachtwagenrace…… Nooit geweten joh!

            Login om te reageren
    • bmw135i zegt

      26 juni 2014 om 21:36

      @Sracerr: de ‘subsidie’ die deze teams krijgen vanuit de TU is echt te verwaarlozen, maak je geen zorgen over je belastingcentjes.

      Login om te reageren
  23. michel_caspers zegt

    26 juni 2014 om 20:25

    Heel stoer concept en hoop dat ze het gaan halen. Het design lijkt alleen wel erg gepikt van de Red Bull X2014 Fan car uit Gran Turismo 5 en 6…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North