Hehe. Eindelijk.
We beginnen deze ochtend met veel pk-nieuws. Daarom is het nu tijd voor een elektrisch private lease gebakje met 13″ wieldoppen die in staat is om het laatste beetje libido uit je lichaam te persen. Maar eerst willen we het even hebben over blubberdikke stationwagons.
RS6 Avant
Waarschijnlijk heeft Audi met de RS6 Avant een meesterzet gedaan. Stationwagons zijn wereldwijd niet echt populair. Het is meer iets wat de Noord-Europeanen leuk vinden en in beperkte aantallen kopen. Wereldwijd is er veel meer vraag naar extreem krachtige SUV’s. Het is bijvoorbeeld een reden voor Alfa Romeo dat er géén Giulia Sportwagon is, maar wel een Stelvio. Dat is waarschijnlijk ook de enige logische redenatie die de afgelopen jaren daar gemaakt is, maar dat terzijde.
Cult
De Audi RS6 is nu al een beetje een cult dingetje in de VS. Want een dikke SUV is dik en indrukwekkend, maar niet cool. De snelle stationwagon is dat wel. Het is eigenlijk ook de ultieme auto: qua ruimte lever je nauwelijks in ten opzichte van de SUV, maar een stationwagon met gelijkwaardige motor is zuiniger, sneller en heeft een betere wegligging. De reden dat veel merken niet met een dikke station wagon op de proppen komen is simpel: men koopt liever SUV’s.
BMW zeer geïnteresseerd
Maar de RS6 kan misschien voor een kentering zorgen. Sowieso zijn ze bij BMW er al bij de pinken bij. Dealervertegenwoordiger Patrick Womack liet weten aan Autonews dat BMW zeer geinteresseerd om Audi van repliek te dienen in dit specifieke marktsegment. Sterker nog, volgens Womack is een power-stationwagon precies het gene wat BMW nog met node mist in het gamma.
M550i Touring?
Audi is succesvol in Europa met dit type auto en het ziet er naar uit dat ze ook gaan scoren in de Verenigde Staten. Volgens Womack heeft BMW in Europa wel snelle en luxe stationwagons, maar is dat wel zo? De M550i xDrive is er bijvoorbeeld alleen als sedan. Er is wel een M550d xDrive Touring, maar satansap ligt niet zo lekker bij Amerikaanse kopers.
De Amerikaanse markt is enorm belangrijk voor BMW Motorsport. Het aantal auto’s dat daar verkocht wordt, is erg hoog. Dus als de Amerikaanse markt ergens om vraagt, is de kans groter dat er weer een M of M Performance stationwagon komt. Het blijft natuurlijk een gevalletje ‘goede hoop’, maar met reeële vraag uit de VS is de kans groter dat een fabrikant daaraan gaat voldoen. Kunnen wij er op mee liften.
Van onder naar boven:
3D Design BMW 530i Touring (G31) ’17
BMW M5 Touring (E34) ’94
BMW M5 Touring Concept (E39) ’99
BMW M3 Touring Concept (E46) ’00
BMW M5 Touring (E61) ’07
E550 zegt
Op dit moment worden er helemaal geen BMW wagons verkocht in de VS.
willeme zegt
@e550: de 328i Sportwagon was tot voor kort leverbaar. Die werd nog mondjes maat verkocht volgens mij.
E34M5Touring zegt
Pohh wat een hete kip op zondagmiddag! Lekkere wagens!
drdre1 zegt
@E34M5Touring: ghehe… Wij van BMWC-eend… ?
E34M5Touring zegt
@drdre1: Zoveel Tourings gehad. Die liefde gaat nooit meer stuk. Sowieso een groot stationcar fan.
drdre1 zegt
@e34m5touring: heel goed. Ik heb niets met BMW, maar dat komt wellicht omdat ik er bijna nooit een rijdt. Ben wel stationcar-fan. Doe mij maar een Focus ST station. Geen premium, wel lol. ? ??
basman147 zegt
Probleempje is alleen dat BMW de 5 serie Touring niet eens levert in de VS, daardoor zou een snelle station alleen voor dat model gehomologeerd moeten worden in de States. Audi leverde de A6 Allroad al in Amerika, waardoor de RS6 makkelijk toegevoegd kon worden, dus of hij echt komt? Persoonlijk heb ik ook liever een snelle 5 serie zonder M-sport meuk. Oh ja, en een plusje voor de foto van E34 M5 Touring. Beschaafd uiterlijk, genoeg ruimte, dikke atmosferische 6 in lijn, geen elektronische troep, meer heeft een Mensch niet nodig.
@ Willeme, dat was het vorige model, en ook als 320d, de huidige 3 serie is niet meer als touring te bestellen in de staties. Zie er ook geen geruchten over op Road&Track of Car&Driver.
willeme zegt
@basman147: klopt. De huidige Touring is nog vrij nieuw. Wellicht dat ‘ie later nog wordt toegevoegd aan het programma. Bij US markt kan dat soms zo een jaar of twee duren. Iets wispelturiger dan in EU.
Ram-G-maN zegt
Uiteindelijk wil je toch het liefst een Alpina. Dus de M5 Touring kan me gestolen worden.
mennok zegt
@AutomotiveDesigner: eens
melkkoe zegt
Na vier-wiel-aandrijving op de dikste modellen, komen deze modellen nu ook als station.
Ook hiermee was Audi z’n tijd ver vooruit.
poes zegt
Levert Alpina de 5 touring wel in de VS eigenlijk?
freezzr zegt
Wil BMW dat echt of roept een ‘dealervertegenwoordiger’ (?) dat? Ik roep ook wel eens wat…
87sandyd zegt
@freezzr: zoals zo vaak in Amerika…
ffw88 zegt
@freezzr
Precies dat
Graafke zegt
Lekker uitgevoerd zeg die 3D design
114i210pk zegt
3D Design heeft niet echt kaas gegeten van het ‘mooi’ tunen van een auto. Manmanman, wat is die witte F31 leuluk..
HIM zegt
Ik denk dat een 5-serie Hatchback / Fastback het beter zal doen in de US. Maar dan niet zo’n 5GT design want dat klopt weet van geen kant en dat op een 7 platform. Trouwens wat kan mij Verenigde Staatsdebielen ook schelen.
vroaaaaaaaaaar zegt
Beconcurreren is hier het juiste werkwoord…
lexis zegt
Oude wijn in nieuwe zakken.