Hehe. Eindelijk.
We beginnen deze ochtend met veel pk-nieuws. Daarom is het nu tijd voor een elektrisch private lease gebakje met 13″ wieldoppen die in staat is om het laatste beetje libido uit je lichaam te persen. Maar eerst willen we het even hebben over blubberdikke stationwagons.
RS6 Avant
Waarschijnlijk heeft Audi met de RS6 Avant een meesterzet gedaan. Stationwagons zijn wereldwijd niet echt populair. Het is meer iets wat de Noord-Europeanen leuk vinden en in beperkte aantallen kopen. Wereldwijd is er veel meer vraag naar extreem krachtige SUV’s. Het is bijvoorbeeld een reden voor Alfa Romeo dat er géén Giulia Sportwagon is, maar wel een Stelvio. Dat is waarschijnlijk ook de enige logische redenatie die de afgelopen jaren daar gemaakt is, maar dat terzijde.
Cult
De Audi RS6 is nu al een beetje een cult dingetje in de VS. Want een dikke SUV is dik en indrukwekkend, maar niet cool. De snelle stationwagon is dat wel. Het is eigenlijk ook de ultieme auto: qua ruimte lever je nauwelijks in ten opzichte van de SUV, maar een stationwagon met gelijkwaardige motor is zuiniger, sneller en heeft een betere wegligging. De reden dat veel merken niet met een dikke station wagon op de proppen komen is simpel: men koopt liever SUV’s.
BMW zeer geïnteresseerd
Maar de RS6 kan misschien voor een kentering zorgen. Sowieso zijn ze bij BMW er al bij de pinken bij. Dealervertegenwoordiger Patrick Womack liet weten aan Autonews dat BMW zeer geinteresseerd om Audi van repliek te dienen in dit specifieke marktsegment. Sterker nog, volgens Womack is een power-stationwagon precies het gene wat BMW nog met node mist in het gamma.
M550i Touring?
Audi is succesvol in Europa met dit type auto en het ziet er naar uit dat ze ook gaan scoren in de Verenigde Staten. Volgens Womack heeft BMW in Europa wel snelle en luxe stationwagons, maar is dat wel zo? De M550i xDrive is er bijvoorbeeld alleen als sedan. Er is wel een M550d xDrive Touring, maar satansap ligt niet zo lekker bij Amerikaanse kopers.
De Amerikaanse markt is enorm belangrijk voor BMW Motorsport. Het aantal auto’s dat daar verkocht wordt, is erg hoog. Dus als de Amerikaanse markt ergens om vraagt, is de kans groter dat er weer een M of M Performance stationwagon komt. Het blijft natuurlijk een gevalletje ‘goede hoop’, maar met reeële vraag uit de VS is de kans groter dat een fabrikant daaraan gaat voldoen. Kunnen wij er op mee liften.
Van onder naar boven:
3D Design BMW 530i Touring (G31) ’17
BMW M5 Touring (E34) ’94
BMW M5 Touring Concept (E39) ’99
BMW M3 Touring Concept (E46) ’00
BMW M5 Touring (E61) ’07
Op dit moment worden er helemaal geen BMW wagons verkocht in de VS.
@e550: de 328i Sportwagon was tot voor kort leverbaar. Die werd nog mondjes maat verkocht volgens mij.
Pohh wat een hete kip op zondagmiddag! Lekkere wagens!
@E34M5Touring: ghehe… Wij van BMWC-eend… ?
@drdre1: Zoveel Tourings gehad. Die liefde gaat nooit meer stuk. Sowieso een groot stationcar fan.
@e34m5touring: heel goed. Ik heb niets met BMW, maar dat komt wellicht omdat ik er bijna nooit een rijdt. Ben wel stationcar-fan. Doe mij maar een Focus ST station. Geen premium, wel lol. ? ??
Probleempje is alleen dat BMW de 5 serie Touring niet eens levert in de VS, daardoor zou een snelle station alleen voor dat model gehomologeerd moeten worden in de States. Audi leverde de A6 Allroad al in Amerika, waardoor de RS6 makkelijk toegevoegd kon worden, dus of hij echt komt? Persoonlijk heb ik ook liever een snelle 5 serie zonder M-sport meuk. Oh ja, en een plusje voor de foto van E34 M5 Touring. Beschaafd uiterlijk, genoeg ruimte, dikke atmosferische 6 in lijn, geen elektronische troep, meer heeft een Mensch niet nodig.
@ Willeme, dat was het vorige model, en ook als 320d, de huidige 3 serie is niet meer als touring te bestellen in de staties. Zie er ook geen geruchten over op Road&Track of Car&Driver.
@basman147: klopt. De huidige Touring is nog vrij nieuw. Wellicht dat ‘ie later nog wordt toegevoegd aan het programma. Bij US markt kan dat soms zo een jaar of twee duren. Iets wispelturiger dan in EU.
Uiteindelijk wil je toch het liefst een Alpina. Dus de M5 Touring kan me gestolen worden.
@AutomotiveDesigner: eens
Na vier-wiel-aandrijving op de dikste modellen, komen deze modellen nu ook als station.
Ook hiermee was Audi z’n tijd ver vooruit.
Levert Alpina de 5 touring wel in de VS eigenlijk?
Wil BMW dat echt of roept een ‘dealervertegenwoordiger’ (?) dat? Ik roep ook wel eens wat…
@freezzr: zoals zo vaak in Amerika…
@freezzr
Precies dat
Lekker uitgevoerd zeg die 3D design
3D Design heeft niet echt kaas gegeten van het ‘mooi’ tunen van een auto. Manmanman, wat is die witte F31 leuluk..
Ik denk dat een 5-serie Hatchback / Fastback het beter zal doen in de US. Maar dan niet zo’n 5GT design want dat klopt weet van geen kant en dat op een 7 platform. Trouwens wat kan mij Verenigde Staatsdebielen ook schelen.
Beconcurreren is hier het juiste werkwoord…
Oude wijn in nieuwe zakken.