Met roetfilter moet je flink blazen

Auteur: , 44 Reacties

Onder de bezielende leiding van Staatssecretaris van Geel zal dieselrijdend Nederland binnenkort roetfilters onder de auto gaan schroeven. Het kost een slordige 300 miljoen euro, maar voor het milieu moeten we wat over hebben.

Helaas blijken achteraf ingebouwde roetfilters bij dieselauto’s zelden te werken en ook vaak tot autopech te leiden. De roetfilters werken niet omdat de temperatuur in de uitlaat te laag is, waardoor het filter dicht slibt. Na een paar duizend kilometer werkt het filter niet meer en kan de auto stil vallen.

Gelukkig heeft het Autoblog team hiervoor een oplossing bedacht. Auto’s met achteraf ingebouwd roetfilter krijgen voortaan ruim baan op de weg en de snelheidslimieten gelden niet meer. Als er lekker wordt doorgereden, wordt de uitlaat lekker warm en zo slibt het roetfilter niet dicht. Een win-win situatie!



44 reacties

Fantastisch idee! Laat maar komen die roetfilters;)
zou Wouter een dieseltje hebben? :-p
Volgas in de 3e versnelling met 120km/u is dan ook een oplossing.
Volgens mij klopt dit niet helemaal. Van belang is hoe dicht je het filter bij het uitlaatspruitstuk zet. Hoe dichter hoe beter. Moderne diesels, zeg maar vanaf het TDI tijdperk, hebben al snel 750-800 graden uitlaatgastemperatuur. Dit is hetzelfde als veel benzine auto’s hebben met geregelde kat en zelfs nog hoger dan destijds benzine autos met ongeregelde kat (eind jaren tachtig).

Dus niet warm worden??? Dan zouden al die benzine auto’s toch ook problemen gehad hebben. En in Duitsland zijn in de jaren tachtig heel veel benzine autos omgebouwd met ongeregelde kat, en daar waren geen grote problemen mee.
Geweldig! De enige manier om zo’n filter dus goed te laten werken, is om het (elektrisch) te verhitten. Dit kost uiteraard flink wat energie, dus het brandstofverbruik zal (zeker op korte ritten) flink omhoog gaan.

De toegenomen CO2-uitstoot die dit met zich meebrengt doet helaas een deel van het milieu-besparende effect teniet.

Voordeel: De schatkist zal de 300M Euro snel weer terugverdienen met de accijnzen op het toegenomen dieselverbruik.
Wouter (autoblog)
@supergrover: diesels en benzine motoren zijn niet zo maar te vergelijken. Door het grotere rendement geven dieselmotoren veel minder warmte af, het duurt ook erg lang voor een moderne dieselmotor warm is. Daarom hebben veel diesels ook bijverwarming, zodat je niet zit te vernikkelen na een koude start in de winter. Of dit een op een te vertalen is voor de uitlaatgas temperatuur weet ik niet, maar het lijkt me niet onlogisch.
‘Meneer, wat denkt u dat u aan het doen bent?’

‘Ow gewoon, me’n roetfilter schoonblazen’
Ach, als ik maar niet meer elke keer m’n auto hoef te wassen als ik weer achter een TDI’tje heb gereden. ;-)

Laat ze trouwens vooral eens wat aan die bussen en vrachtwagens doen, als “fijnstof” in Den Haag ineens zo’n vies woord is.
scheepsmotoren en treinen hebben volgens mij ook nog steeds geen milieu-normen. Iemand ooit een goederen locomotief op diesel zien warmdraaien? Daar komt zoveel zooi uit, daar kan een middelgroot bedrijf het hele wagenpark een maand lang tegen laten rijden..
@wouter,
Voor de uitlaattemperatuur maakt het niet of het een diesel of benzine is, wel is de opwarmfase langer bij een diesel. Een moderne benzine auto zit op 900-950 graden uitlaatgastemperatuur, een moderne diesel op 850 graden. Bij beide voertuigen dus een roodgloeiend uitlaatspruitstuk. En dus bij beide zou je geen probleem mogen hebben met de verwarming van de filters.

Wel op korte trajecten, maar dat geldt zowel voor benzine als diesel. Bij een benzine wordt vaak de “truck” uitgehaald dat men extra benzine en lucht in het uitlaatspruitstuk spuit om sneller de kat op te warmen. Dit kan dus niet bij een nadien ingebouwd diesel filter, waar mijns inziens het grootste probleem zit. Maar wie rijdt diesel en dan alleen korte stukken??

Sorry voor de lange uitleg, ik hoop dat ik het duidelijk heb gedaan…
Je kunt de uitlaattemperatuur toch opvoeren door je brandstofmengsel ‘armer’ te maken?
ik had een roetfilter in mijn audi maar ik heb die weggedaan omdat chiptuning dan niet genoed power geeft (of zelfs niet gaat)

overlaatst was er een belg die een manier had gevonden om van 100gram plastic 30ml brandstof te maken waarvan 30%benzine was en 70% diesel heeft iemand hier extra info over?
Het is een gekke wereld waarin irrationaliteit voor rationaliteit versleten wordt.
C02 gekte
Dieselgekte
treinengekte
typisch europese vergissingen.
Amerikanen herkennen kyoto gewoon als dwaasheid en malen niet over gekke tractormotoren in hun auto`s.
Politiekers zijn omgekeerde midassen: al wat ze aanraken verandert in stront.
On topic, en in dezelfde categorie van ‘gekke wereld’;
vriendin van me gaat in belgië naar de keuring met haar dieseltje. Eerste halte is de uitstoot controle. Sonde in de uitlaat en gasgeven. Waarden -iets met roet, wat precies geen idee- zijn 9, 5 en 4. ‘Maximum is drie mevrouwtje, afgekeurd’. Auto was net uit onderhoud terug dus vriendin gaat kwaad naar de garage. Daar krijgt ze de raad om ‘in de derde versnelling naar de keuring te rijden, hoog in de toeren’. Probleem was dat ze ‘te traag reed’ en dat daarom de roet in de filter bleef hangen, en er allemaal uitkwam op de keuring. Zo gezegd, zo gedaan; waarde op keuring was net boven nul.
Als je dus nog eens een dieseltje hoog in de toeren hoort voorbijschreeuwen…
Wat heeft dit nog met milieu te maken?
de clubs die er baat bij hebben laten van zich horen: “De achteraf inbouw filters werken wèl” zie ook http://www.autorai.nl/default.aspx?ContentType=1&ContentID=6629&ContentMode=2
@sacha:
Een groot gedeelte van de brandstof wordt niet gebruikt om “energie” op te wekken, maar om de motor intern te koelen. Anders zouden de kleppen smelten, etc. Dus bij hogere toeren wordt verhoudingsgewijs veel brandstof gebruikt om te koelen. Vandaar ook dat een motor onzuiniger is bij hogere toerentallen. Anders zou je nooit een onzuinigere motor hebben bij hogere toerentallen.

Nu betekent dus verarmen van het mengsel, dat er minder brandstof gebruikt wordt voor interne koeling, wat dus betekent dat de temperatuur in de motor omhoog gaat. En je dus ook nog warmere uitlaatgassen krijgt.

Bij diesel werkt dat dus niet, want daar is nooit sprake van een “rijk” mengsel, maar heb je altijd te maken met een luchtoverschot.

Wat ik bedoelde is dat ze brandstof rechtstreeks in de uitlaat spuiten, wat dus daar ter plaatse verbrandt en daarme warmte afgeeft aan de kat.
Sir Smokalot
@supergrover:
Kan je me vertellen hoe je aan deze kennis komt, want ik geloof er namelijk geen bal van.
Koeling geschiedt nooit door brandstof, brandstof wordt alleen vermengd met lucht via de inlaatklep(pen) in de cilinder gespoten, en komt er na de compressieslag via de uitlaatklep (waar uiteraard het uitlaatspruitstuk op zit) weer uit.
Het enige wat je motor koelt is je koelwater, olie is er voor de smering, en brandstof is er (uiteindelijk) voor het aandrijven van de krukas.
Een auto verbruikt meer op hoge toeren omdat hij eenvoudigweg binnen dezelfde tijd veel meer slagen moet maken.
Hoe kan er in hemelsnaam brandstof in de uitlaat gespoten worden als er niet eens injectoren aanwezig zijn?
Nou ben ik geen autotechnicus, maar zo zout heb ik toch nog niet gegeten tot nu toe…
Ook ik ben geen techneut, maar ik heb wel eerder dingen gelezen en gehoord over verbranding in de katalysator door toevoegingen aan de uitlaatgassen(/inspuiting?). Of dat echt inspuiting van brandstof is betwijfel ik, want dan heb je juist weer meer fosiele deeltjes dus ook meer troep in je uitlaatgas zitten in plaats van minder(?).

Het stukje over het lucht/diesel mengsel klopt in ieder geval wel. Bij een diesel is er altijd al sprake van en “arm”-mengsel, oftewel veel meer lucht in het mengsel dan bij een benzine-motor
nog ff een tip: als je oude dieseltje niet door de keuring komt vanwege de roetdeeltjes, gooi dan eens wat plantaardige olie in je tank…… (zoek eerst wel even op wat een verstandige hoeveelheid is, want we willen geen frituurlucht bij de APK ;-) )
heidekonijn
zo gevallen komen dikwels voor gelukkig voor mij ban ik niet de zuinigste chaufeur
@W0o0dy
die olie is slecth voor je motor
hoe kom je daarbij? Ik ken genoeg mensen die op relatief ruime hoeveelheden (procentueel) plantaardige olie rijden….. Alleen moet je het bij lage temperaturen niet gebruiken, want dan wordt het te dik…..
mijn dealer zei dat
“Wie geen zin heeft in aanpassingen van motor en brandstoflijn, kan via toevoegingen aan de olie toch een ‘planta’-rijder worden, althans gedeeltelijk. Door 15-25% kerosine (petroleum, lampolie) of 10-15% terpentine aan plantaardige olie toe te voegen wordt de vloeibaarheid beter en kan het mengsel probleemloos aan iedere dieselmotor gevoerd worden. Hoeveel verdunnning erbij moet, hangt af van type en uitvoering van de motor. Op de Duitse ‘rijden op slaolie’-site is te vinden welke motoren het beste overweg kunnen met dikkere brandstof.”

http://www.kennislink.nl/web/show?id=105651&vensterid=811&cat=59994
je kunt redekijk veel info vinden op internet. Het grootste probleem is de Viscositeit en evt. vervuiling. Zonnebloem olie schijnt het best te werken en hou voor de zekerheid een relatief grote hoeeelheid diesel aan ten opzichte van de zonnebloemolie. (in Nederland is het officieel trouwens verboden om op plantaardige olie te rijden, dus hoe hoger het % plantaardig, hoe hoger de kans om tegen de lamp te lopen)
Om door de roetmeting te komen kan 10% van een volle tank al genoeg zijn. Dus bijvoorbeeld 40 liter diesel en 10 liter zonnebloemolie. En verder dus voorzichtig bij lage temperaturen!
Sir Smokalot
De kans om tegen de lamp te lopen is in Nl. nihil. Kijk bijvoorbeeld eens naar hoevelen al honderduizenden kilometers op rode diesel rijden zonder ooit gesnapt te zijn. En dat rijdt best zuinig, tegen 60 ct. de liter :-).
voor de duidelijkheid: 10% zonnebloemolie maakt al een verschil bij de roetmeting. In het voorbeeld dat ik gaf ga ik uit van ongeveer 20% zonnebloemolie (het staat er wat raar, ik kan redelijk rekenen ;-) )
@W0o0dy
verkleurt die zonnebloem olie rode diesel?
Ik blij dat ik afgelopen week gewone winterdiesel in de tank had. Bij -24 wou de diesel nog gewoon starten. Thnx to TDI :D
rode diesel is gekleurd met kleurstof omdat er eenaccijnsverschil bestaat. Traktoren en vrachtwagens mogen die goedkope diesel tanken, maar dat is voor personenauto’s verboden. Doe je dat wel en pakken ze je bij een controle dan benje aardig de pineut. Belasting ontduiken is strafbaar en er staan pittige boetes op (naast een naheffing van de niet betaalde accijns)

idd als het minder dan 10 graden is dan kun je beter geen plantaardige olie in je tank hebben anders kan de brandstof leiding verstoppen en kan de brandstof niet goed mengen met de lucht. Gebruik ook geen vervuilde olie anders zitten er in no time brandstof filters en/of injectoren verstopt.
@W0o0dy
ik weet wat dat is stookolie (vrachtwagens mogen daar niet op rijden )
maar ik vroeg me alf als je rode diesel met die plantaardige olie mengt krijg je dan een andere kleur waardoor je niet word gepakt bij de eerste stak v/d controle
geen idee, maar goede vraag, iemand een idee?
@sir smokalot…
Helaas voor je, ik ben wel een autotechnicus ;) Weet dus nog waar ik het over heb ook ;) Mocht je ooit de behoefte hebben, HTS Autotechniek, daar kun je heel veel leren…

@Woody: Diesel ontkleuren is maar 1 ding, naast de kleurstof doen ze nog een andere stof in rode diesel. Bij een controle wordt niet alleen op kleur gekeken, maar helaas ook op die indicator gecontroleerd. Rode diesel sporen zijn pas na +/- 10 keer tanken verdwenen, dus mocht je het ooit willen doen, dan beter blijven doen ;)
@supergrover
in belgie kijkt men in de eerste plaats naar de kleur en als dat twijfelachtig is dan doet men pas volgende tests
De overheidsmaatregelen ter stimulering van de roetfilters zijn behoorlijk succesvol: http://www.nu.nl/news/725246/75/Diesel_met_roetfilter_verovert_de_weg.html
Wa ik hier al allemaal gelezen heb, heeft me een uur aan het lachen gehouden, brandstof inspuiten “in de uitlaat” om een roetfilter op temperatuur te krijgen is zever in pakskes! de roetfilter bij een diesel heeft twee sensoren, eentje voor de filter en eentje na de filter, dit zijn luchtstroomsensoren, die beide hun info aan de ecu geven, als de sensor na de filter meet dat er niet genoeg gassen doorstromen wil dit zeggen dat de filter bijna dicht zit! dan stuurt de ecu een signaal naar de inspuiting dat er een NAINSPUITING moet komen, dit wil zeggen, (bij de nieuwe diesels met roetfilter) dat er eerst bij de compressie een voorinspuiting is dan een hoofdinspuiting en door het signaal van de sensor bij de uitlaatslag uiteindelijk een nainspuiting komt! door deze extra verbranding word de temperatuur een stuk opgevoerd en word de roetfilter gezuiverd! dus er moet niet extra geblazen worden of weet ik veel!

Verder heb ik ook gelezen dat water dient voor te koelen en olie voor te smeren, wel mn beste het watergedeelte klopt maar het smeert ook de waterpomp! en olie heeft welgeteld 5 taken, afdichten, geluid dempen, smeren,vuil afvoeren, en natuurlijk KOELEN, de motor heeft 90 graden, dus de olie ook, het koelwater heeft rond de 110 graden dus welk gaat het beste koeling geven, om de zuigers van een motor af te koelen heeft men zelfs oliesproeiers die op de onderkant van de zuiger spuiten gezet, met een extra gat door de zuiger zodat de olie van 90 graden de zuiger van 110 graden en meer kan afkoelen! vergeet 1 van deze spoeiers te monteren en de zuiger loopt vast!
Waarom deze ophef voor roetfilters voor auto diesels.
Zolang wij nog vliegtuigen over ons land laten vliegen, die meer dan 1000 tot 10.000 maal meer roetdeeltjes in de lucht blazen. En op deze brandstof niet eens accijns zit. Waar praten we nu dan over.
En dat het CO2 gehalte slecht is voor onze aarde, is grote onzin. De aarde heeft CO2 nodig om te overleven, anders wordt het te koud voor ons.
De klimaat verandering is een natuur verschijnsel en dat gebeurd elke 13.000 jaar
als de ijsstroom stil valt. En deze staat nu bijna stil.
dieselbrandstof wordt ook gebruikt om te koelen( dit is 1 van de oorzakenvan de vezuring van biodiesel(hoge temp. zorgt voor een instabiliteit van de alcohol deeltjes en die ontkoppelen. Hierdoor verzuurt de biodiesel en richt zo schade aan)

@steve dit is van toepassing bij fabrieksroetfilters maar niet bij achteraf inbouw

@victor ben het voor een groot deel met je eens, met minder co2 groeien planten ook minder snel, hierdoor een lagere opbrengst van voedsel.

Daarom gebruik ik ook ignishion…. spaart het milieu maar vooral brandstof (en dat scheelt een heleboel centjes)
Beste Lezer,

Hierbij wil ik vragen als iemand problemen heeft met de regeneratie van het roetfilter in een Audi A6 2.0 Tdi. Het bouwjaar van de auto is september 2007.
ALL AIR SYSTEMS
Audi niet, maar ik heb mijn splinternieuwe CRV 2.2 CDTI na 3 weken ingeruild voor de VTEC benzine versie na 4x in panne gestaan te hebben. Om de 800 km binnen voor een regeneratie lijkt me iets teveel van het goede en doet de goede naam van Honda zeker geen goed.

Ondertussen binnen mijn vriendenkring identiek hetzelfde verhaal met een Q7, Mitsubishi Pajero en Volvo V40. Allemaal wagens gekocht begin 2008.

Het was mijn eerste dieselverhaal, maar dan wel een zeer kort en zeker niet voor herhaling vatbaar.
Ik hoorde van een mede lotgenoot, dat ze onderkennen dat ze nog niet weten hoe ze de problemen moeten oplossen. Mijn Audi A6 2.0 Tdi, geeft ook problemen met regenereren. Als het weer eens zo ver is, dan gaat de motor hogere toeren draaien, de multitronic kan er niet mee omgaan en dan heb je het gebeuren dat als je gaat remmen, iemand anders je ‘gaspedaal’ intrapt.
Ben er nu achter, een soort bypass, als de motor in deze modus draait, je dan beter de multitronic in de S stand moet zetten, dan kan de software en de multitronic er wel mee omgaan??????
ALL AIR SYSTEMS
Tja, dat is dus wel degelijk het probleem bij de dealer van Honda ook, zij werken met de middelen die ze krijgen van Honda Europe. De software is up to date, maar nog niet herwerkt mbt de regeneratie-problemen hieraan gelinkt. Wachten dus, maar daar is de gebruiker van de wagen niet mee gediend.

Eigenlijk is dit alles wel een spijtig omdat met de motoren totaal niets mis is, en dat het echt zuiver software-matig is.
-edit: spammerd-
Jan vd Sangen
63-BF-NX Mitsi Pajero sept. 2002
Wordt voor deze auto nog een roetfilter gesubsideerd?
Alle eigenaren zouden een brief hebben gehad met een aanbieding van E 99.-
voor niet al te oude modellen.
Is er nog hoop voor mij?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).