Weer eens een paar Junior-impressies

Auteur: , 34 Reacties

Als er één merk is waar we de komende jaren wat spectaculairder vuurwerk van mogen verwachten, dan is het Alfa Romeo wel. Een GTA-versie van de 159 (die bovendien ook nog eens flink gaat afvallen), een achterwielaangedreven 169 op een Maserati-platform, een adembenemende 8C Competizione en niet één maar maar liefst twee opvolgers van de Alfa Romeo 147. En dit allemaal onder aanvoering van een bloeiend Fiat-concern.

Zo komt er een 149 die het de Golf, Astra of Focus nu eens écht lastig moet gaan maken, en komt er een sportieve versie onder deze 149, de Junior. We hadden al eerder enkele impresssies laten zien, maar daar moest je telkens de vraag bij stellen of het nu realistisch was of niet.

De hier getoonde impressies van de Junior zijn door Alfa Romeo zelf vrijgegeven in een interview met het Duitse magazine AMS. Verder zullen er naar verwachting motoren gebruikt gaan worden die tussen de 95 en 230 pk leveren. Eventueel komt er van de Junior ook een 265 pk sterke GTA-versie, maar deze zou ook alleen voorbestemd kunnen zijn voor de topversie van de 149.

Vervang de 25″-velgen door nette 17 of 18 inchers en de Junior zal niet veel verschillen van deze officiële impressies. De aparte daklijn en de bijzondere C-stijl zullen zeer waarschijnlijk ook te zien op het productiemodel.

Alfa Romeo Junior
Alfa Romeo Junior

Met dank aan Ilquadrifoglio voor de tip!



34 reacties

gaat goed komen met alfa :D
:O:O

Alfa Romeo heeft zijn weg weer teruggevonden op de internationale markt

159, 169, Junior, 8C Stuk voor stuk adembenemende wagens. Het lijkt erop dat de italianen een goede management heeft met heel veel durf.
De 149 GTA krijgt een 350PK sterke 3.5 V6.

De 169 staat niet op het Maserati M139 platform, maar op een modified Premium platform.

Deze foto’s komen 95% overeen met de definitieve versie.
Hoe weet jij dat zo zeker Ilquadrifoglio(echte naam :P?)? Bronnen?
De 149 krijgt een prijskaartje wat overeenkomt met de Audi A3/BMW 1-serie.

Dus absoluut geen concurrent voor de Golf, Astra of Focus. Deze auto’s bevinden zich in een heel ander segment.
@ Ilquadrifoglio:

Dat is mooi, deze versie ziet er goed uit en zou ik wel op mijn oprit willen hebben.. ;)
kan echt niet wachten op de 169 :P
Net als MiuRa zit ik ook met name te wachten op de 169. Is daar misschien ook al wat meer over bekend?

Volgens dit plaatje wordt de junior duurder dan 16.000 euro, maar als ik Ilquadrifoglio begrijp wordt dat wel heel veel duurder dan 16.000 euro.

//www.racewaynews.net/immagini/articoli/1213/5a.jpg
Dit zou iets moois kunnen worden. De Junior, die immers
heeft een eigen traditie binnen Alfa.

Hoop op passende spec´s…………..
Ik heb helemaal zin in de komende jaren als ik zo alles op een rijtje zie!
@Smokin; “Volgens dit plaatje wordt de junior duurder dan 16.000 euro, maar als ik Ilquadrifoglio begrijp wordt dat wel heel veel duurder dan 16.000 euro.”

Ilquadrifoglio had het over de 149. De junior is het broertje van de 149. De 149 zal een flinke 4 deurs hatch worden (vergelijkbaar met bmw 1 serie audi a3 etc.) ietsje groter als de huidige 147 en de junior zal wat kleiner worden en echt klein sportief karretje. Vergelijkbaar met de mini. Ook niet echt klein maar wel net iets minder als de 149 dan.

Dit is weer super. Ik als alfa liefhebber wordt door zulke berichten alleen maar gelukkiger. Al wist ik de meeste dingen uiteraard een beetje al is dit een positive bevestiging.
Als nou alles aan auto’s groter en groter en groter wordt heh….waarom lijkt het dan alsof alleen bij de wielen de ontwikkeling zichzelf steeds voorbij schiet?
Prachtige auto hoor, ik zou m direct kopen maar dan wel met een fatsoenlijke velgen maat en een beetje meer wang in de band….of denk ik nou te praktisch?
@ smokin

Deze prijzen zijn ex belastingen…
Ik kan het toch niet laten ;)

http://www.youtube.com/watch?v=uIWP2sbahZM
Dit moet hetzelfde gaan kosten als een 1 serie en een A3?

Poeoeoeoehhhhh kijk het is één ding om je te willen meten met de grote jongens, maar het is een heel ander iets om je beoogde markt zo ver te krijgen. Ik wens ze veel succes, maar ik denk dat er nog heel wat water onder de brug door moet, willen ze op dat punt komen.
@ rick dos
1 voordeel hebben ze.. ze zijn niet duits
Voor iedereen hier ik ben net terug uit Italie, we zijn lekker met 2 Alfa’s geweest wat rijden die auto’s toch geweldig.

We zijn speciaal naar Arese gereden om het Alfa Romeo Museo te bekijken, maar het was erg triest om te zien dat de fabriek nu echt word gesloopt en dat alleen het Centro Stille en het Museo en een speciale motorafdeling er nog zitten. We hebben het hele museum bekeken echt schitterend al die klassieke en nieuwe Alfa Romeo’s.

Daarna na ons bezoek nog een tijdje met de portier staan praten die aan gaf dat alles weg gaat en dat er huizen gebouwt gaan worden en er een hele nieuwe wijk zal komen.

Maar waar zal Alfa dan zijn nou dat word een nieuw project in een nieuwe wijk net buiten Milaan zal een heel nieuw Museum komen 3x keer zo groot waar ze alle auto’s kwijt kunnen omdat momenteel nog heel veel in opslag staat, er zal een hele nieuwe desing studio komen en een nieuwe motoren afdeling.

Groeten

Niels
Neen Rick Dos, als je met “dit” de wagen uit de post, de Junior (al staat die naam niet vast), bedoelt, dan moet die niet hetzelfde gaan kosten als de 1 serie en een A3. De 149 moet hetzelfde kosten als de 1 serie en een A3. De Junior wordt kleiner dan de 149, en zal dus ook goedkoper zijn.
@ Klavertje: Water loopt me uit de mond als ik die otto c rijden zie………………… ultra Bellisima ! Piu encora, piu !!!!
Ontwerpers hebben kennelijk een voorliefde voor tractorwielen. Nu vind ik het lastig om die auto te beoordelen, maar het ziet er veelbelovend uit. Het sleutelwoord is kwaliteit, niet of je de pk-race wint. En wat kwaliteit betreft hebben ze geen beste reputatie. Dus hoog leasetarief, dus veroordeeld tot de niche, dus geen serieuze concurrent van Ford, VW, Opel, BMW of Audi. De nieuwe Lancia Delta, da’s de concurrent van deze auto.
Marco van Wensveen
De plaatjes van de junior zijn veelbelovend maar er wordt wel gesproken over het Grande Punto chassis. Op zich niks mis mee maar niet te vergelijken met het 147 chassis.
Hmmmm, ik weet nog niet wat ik wil. Doorrijden met de 147 tot de Junior komt of weer een 147 maar dan 150 pk diesel i.p.v. 115 pk. Moeilijk moeilijk!!
@MvW: Ik vermoed dat je je nog niet echt verdiept hebt in de techniek van je 147 ………..

Dan had je nl. geweten dat het door jou geroemde chassis van de 147 c/o van de Bravo/ Marea/Lybra /156 familie is. M.a.w. de Alfatypisch goede wegligging komt vooral door het technisch zeer mooie onderstel van de 147/156.
Marco van Wensveen
Ik heb het ook over het chassis, niet over de bodemplaat. Of die dezelfde is als van Fiat producten weet ik niet maar het geheel wijkt nogal af van de vergelijkbare Fiat modellen.
Als ik chassis zeg dan is dat toch het geheel van bodemplaat en ophanging?
Zit ik verkeerd dan hoor ik het graag Turbopaultje!
Laat ik een keer diplomatisch zijn………..

Volgens Wiki: ” Het chassis is het dragende deel van een motorvoertuig, waaraan de aandrijflijn, wielophanging en carrosserie worden gemonteerd. Het is als het ware de ruggengraat van een motorvoertuig. Veel voertuigen, zoals touringcars en personenauto’s hebben geen chassis, maar een zelfdragende carrosserie (monocoque). ”

Dus ? Verder kan ik echt aanbevelen : neem de 147 Q2 JTDm !
Marco van Wensveen
Dus is het chassis van de Alfa anders opgebouwd dan van een Fiat doordat de ophanging voor en achter totaal verschillend zijn.
( ben ook maar even op Wiki wezen kijken of het wel klopt)
Het weggedrag van een Fiat is wezenlijk verschillend van een Fiat wat dus voor het grootste deel op het conto van de ophanging komt, aangenomen dat de bodemplaat hetzelfde is.
Alfa wordt nog wel eens weggezet als alleen maar het duurdere broertje maar daar ben ik het echt mee oneens!!!
Exact. Er is op zich niets mis mee een bestaand platform te gebruiken. Dit bespaard tijd en geld en definiert vooral zaken als: geometrie, primair rijgedrag en veiligheid. Dan komt echter finetuning. Een Golf en Audi TT hadden en hebben ook hetzelfde platform bijv………

Dus: Alfa heeft een mooie double wishbone ophanging voor en achter, veel beter afgestemde veer-demperunits, lichtgewicht draagarmen en een optimale geometrie. Dit is een berg extra finetuning in de ontwikkkeling geweest en dat kostte echt ook een extra portie geld. Alles voor die goede wegliging.


Van de Bravo c.s. kan men dit zeker niet zeggen……….
Marco van Wensveen
Ben wezen proefrijden met een 120 pk Bravo. De moderne versie van mijn 115 pk dus een goed vergelijk.
Hij is stiller en comfortabeler (maar dat is subjectief) maar de stoelen zijn onder de maat, de pedalen staan niet goed en de versnellingsbakverhoudingen zijn anders waardoor een bochtje in zijn 3 niet gaat.
Het sturen is echt een wereld van verschil, het is te hopen dat Alfa dat electrische gedoe niet gaat toepassen want het neemt een hoop gevoel weg.
Laat Alfa Romeo maar lekker zijn gang gaan, dan komt het vast wel goed!!!!
De final version krijgt nog een aantal kleine aanpassingen:

http://motor.terra.es/addon/img/1329467trasera2p.jpg
je kan de 147 ook chippen naar 140 pk ipv 115 pk
Dat ziet er niet slecht uit…………………
super nuova
Cédric-Alfisti147
Hier wordt tegen de schenen van de 147 liefhebber gestamd,
niks met fiat Marea… te maken.
Altijd die praatjes, foei foei, de 147 staat toch gewoon op het onderstel van de 156 (top materiaal dus), maar een beetje ingekort.
Het chassis van de punto is echt wel iets helemaal anders hoor.
Toch denk ik dat de junior ee fijne alfa wordt, aangezien alfa meer dan waarschijnlijk de volledige ophanging zal wijzigen.
Dat hopen we althans want van mijn testrit met de grande punte kreeg ik het niet bepaald warm, slechte versnellingsbak, slechte besturing,…. een fiat zal nooit een alfa zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).