VW Space-Up! Blue: nul emissie

Auteur: , 40 Reacties

Volkwagen zet zijn Up-offensief extra kracht bij: op de L.A. autoshow presenteren de Duitsers een volledig emissieloze versie van de Space-Up die in Tokyo te zien was. Het grote verschil met het laatstgenoemde model is dat de Blue vollledig elektrisch is aangedreven: naast twaalf Lithium-Ion-batterijen is er ook een 'warme brandstofcel aan boord'. Bovendien maakt de kleine VW gebruik van zonne-energie.

Het is geen verrassing dat VW juist in L.A. met een emissievrije auto op de proppen komt. De milieu-eisen van de staat Californië behoren tot de strengste ter wereld. Dit maakt het een ideale plek voor Volkswagen om goede sier te maken met de nieuwste telg uit hun Up!-familie.

De elektromotor levert 61 pk en is achterin de auto geplaatst. De waterstof-brandstofcel heeft een actieradius van 250 kilometer. Tel daar de radius van de batterijen bij op en je kunt 350 kiliometer rijden voordat je de VW weer aan de stroom moet zetten. Het is duidelijk dat de Space-up Blue primair voor gebruik in de stad is bedoeld.

Al die batterijen maken van de VW wel een dikkerdje: hij brengt net geen 1100 kg op de schaal. Gekoppeld aan 61 pk levert dit een 0-100 tijd van 13,7 seconden op.

VW Space-Up Blue

VW Space-Up Blue

VW Space-Up Blue

VW Space-Up Blue

VW Space-Up Blue

VW Space-Up Blue

VW Space-Up Blue

VW Space-Up Blue

Het persbericht:

Volkswagen stelt op de Autoshow van Los Angeles (15 tot en met 26 november) de volgende telg van de ‘New Small Familiy’ voor: de Space-Up! Blue. Dit is de eerste auto ter wereld die is uitgerust met een ‘warme brandstofcel’ in combinatie met twaalf Lithium-Ion-batterijen. De Space-Up! Blue heeft een plug-in functie voor het opladen van de batterijen en maakt ook gebruik van zonne-energie. Door dit alles is de Space-Up! Blue een ‘zero emission vehicle’.

De door Volkswagen ontwikkelde warme brandstofcel heeft ten opzichte van de conventionele ‘koude’ brandstofcel belangrijke voordelen: hij is lichter, compacter en heeft minder randapparatuur nodig. Daardoor is hij ook nog eens veel goedkoper en dat komt goed van pas met het oog op serieproductie. De warme brandstofcel van de Space-Up! Blue bevindt zich voorin de auto, wordt gevoed door waterstof en hij drijft een 45 kW/61 pk sterke elektromotor aan. Deze krachtbron is achterin de auto geplaatst. In de vloer van de auto zijn twee veiligheidstanks ondergebracht, waarin totaal 3,3 kilo gecomprimeerde waterstof kan worden opgeslagen. Deze hoeveelheid is goed voor een actieradius van 250 km.

Batterijpakket voor 100 extra emissievrije kilometers
De Space-Up! Blue beschikt ook over een pakket van twaalf compacte en efficiënte Lithium-Ion batterijen. Deze batterijen bevinden zich onder de achterbank zijn op te laden via het stopcontact (plug-in) of via de brandstofcel. Ook het solar-dakpaneel helpt mee de accu’s op te laden: hij levert maximaal 150 Watt. Met volledig opgeladen batterijen, heeft de Space-Up! Blue een actieradius van 100 kilometer, ruim voldoende voor intensief gebruik in de stad. De totale actieradius van de auto komt daarmee op 350 kilometer.
De Space-Up! Blue weegt 1.090 kilo en sprint in 13,7 seconden van 0-100 km/h.

Altijd compact
Net als de andere leden van de New Small Family is de Space-Up! Blue zeer compact. Hij heeft dezelfde lengte (3,68 m) en breedte (1,63 m) als de onlangs in Tokio voorgestelde Space-Up! De hoogte bedraagt 1,57 m. Het ruimteaanbod is verbluffend en dat komt met name door de slimme plaatsing van de aandrijfcomponenten. En dus biedt de Space-Up! Blue plaats aan vier personen. Zelfs met alle zitplaatsen in gebruik is er nog 220 liter bagageruimte beschikbaar. Dit kan worden uitgebreid tot 1.005 liter door de zitplaatsen achter en de passagiersstoel neer te klappen.

Samba!
Voor het uiterlijk van de Space-Up! Blue heeft Volkswagen zich laten inspireren door de Sambabus, die in de jaren vijftig bijzonder populair was. Vooral de in het verhoogde dak geïntegreerde ruiten springen daarbij direct in het oog. Dat geldt ook voor de champagnekleurige lak, die fraai contrasteert met het in wit uitgevoerde dak waarin het donkere zonnepaneel is opgenomen. Net als de Space Up! heeft deze Blue-versie zogenaamde butterfly-deuren. De voordeuren scharnieren aan de voorkant en de achterdeuren aan de achterzijde. Bovendien heeft de Space-Up! Blue geen B-stijl en daardoor biedt deze bijzondere constructie een onbelemmerde toegang tot het ruime interieur. Het passagierscompartiment is vrijwel gelijk aan dat van de Space-Up! Deze nieuwe versie heeft op het dashboard een 8-inch display waarop de actieradius, de inhoud van de waterstoftanks en de batterijconditie wordt weergegeven.



40 reacties

leuk wagentje! :)

voor de grote fan die meer foto’s wenst, zie http://www.autowereld.com/autonieuws/detail.asp?artikel=5424
Mja ik vind die nul-emissie altijd maar relatief…

Die energie moet ook ergens opgewekt worden in een fabriek ofzo en dat geeft ook weer uitstoot. En als alle autos ineens elektrisch zouden worden zou dat volgens mij niet eens zoveel uit maken.
Buiten de solar-race lijkt een wagen op zonne-energie hiermee nog niet voor morgen. 150 Watt is nog geen halve procent van het vermogen van de wagen. Misschien net genoeg om op een zonnige dag de radio en een ventilatortje aan te sturen…
Op dit moment zijn zonnepanelen nog niet rendabel. Er zou over 3 jaar een grote prijsverlaging komen, ook zouden er dan zonnepanelen met een rendement van circa 40% (medeontwikkeld oa door nasa) productierijp moeten zijn. Tot die tijd wacht ik nog wel even met panelen aanschaffen want op dit moment wegen de kosten niet op tegen de opbrengst.
Nul-emissie haha. Anyway, waarom is het duidelijk dat dit busje alleen voor in de stad is? 350 km actieradius is toch niks mis mee, doet mijn starletje ook met mijn rijstijl) en met 61 pk kan ie best meekomen op de snelweg. Ik hoop dat ze er rekening mee houden dat deze veel km’s gaat maken in nederland en dat het niet zo’n flop wordt als de smart!
Zo zwaar is 1100 kilo voor een auto van dit formaat toch niet? Leuk wagentje, jammer van de actieradius maar wel een mooi ding!
Ik vind het een erg leuk wagentje, en met betrekking op de kritiek dat veel van de techniek nog niet geperfectioneerd is; gelukkig komt deze ook pas over een paar jaar in de showroom, tot die tijd zal er op zowel zonnepaneel- als waterstofcel gebied het nodige verbeteren.
En ach, actieradius van 350Km is inderdaad niet extreem, maar aan de andere kant zal waterstof aan de pomp héél goedkoop zijn per liter, dus lijkt me een uitstekende ontwikkeling.
Goede prestatie,..voor nederland zeker niet verkeerd.
De gemiddelde forens rijdt 300-400km per week,…iedeaal zou ik zeggen!!
@ Jos: precies wat ik ook dacht! Batterij fabrieken zijn zwaar vervuilend, dus auto’s als dit zijn zeker niet vrij van vervuiling.
met die nieuwe regels van bos moet je toch flink betalen als je over de vast gestelde emissie grens komt.
krijg je met 0 emissie dan een flink bedrag terug? of korting ofzo?
@ Markus:

Niet alleen die batterijfabrieken, maar ook de fabrieken waar energie wordt opgewekt. Kolencentrales enzo, kerncentrales…(ok die hebben geen co2 uitstoot maar zijn wel vervuilend op lange termijn.)
dit soort auto’s in de lease, geen bijtelling voor prive gebruik geven en je bent ineens van een groot aantal vervuilende auto’s af.
hij lijkt wel een heel klein beetje op de vw microbus concept van een paar jaar terug..
Ik vind dit soort dingen altijd goede ontwikkelingen, en deze ziet er ook nog erg leuk uit met z’n samba raampjes.

Een volledig elektrische auto zal nog niet zo gauw een echte concurrent worden, maar dit zijn natuurlijk ontwikkelingen voor de toekomst. Toyota is al jaren met de hybride ontwikkeling bezig, en heeft de prius inmiddels al 10 jaar op de markt. Ze kunnen nu de vruchten gaan plukken, en reken maar dat er steeds meer hybride auto’s op de markt komen. Ga er maar ’s eentje rijden, dan zul je merken dat alle overige auto’s feitelijk zwaar ouderwets met hun energieverspilling zijn.

De ontwikkeling van de elektrische auto zal sterk afhankelijk zijn van de ontwikkeling van accu’s. Milieuvriendelijker, lichter en sneller oplaadbaar. Als een accu in een paar minuten opgeladen kan worden zal het snel gaan. Elektriciteit opwekken geeft idd ook uitstoot, maar dit is veel efficienter dan het verbranden van fossiele brandstoffen in kleine motoren. Verder denk ik dat we niet onder kernenergie uit kunnen, een schitterende schone techniek als we het afvalprobleem onder de knie krijgen.

Het waterstof gebeuren, en zonnecellen op het dak zie ik niet zo zitten. Waterstof geeft veel problemen in opslag, lekkage, opwekking en transport. Zonnecellen zullen nooit genoeg energie leveren, ook al vind men cellen uit met 100% efficientie. De zon straalt nou eenmaal niet genoeg energie per m2 uit. Maar alle kleine beetjes helpen tenslotte.

Toyota en ook Honda zijn gewoon goed bezig op dit gebied. Veel merken zitten nog in de prototype en ideeen fase, terwijl de 2 jappaners al jaren een hybride auto op de markt hebben, die bewezen efficienter en erg betrouwbaar zijn. Chapeau!
Het zonnepaneel vind ik wel een goed idee. Als je net als ik niet zo veel rijdt: een paar korte ritjes per week, dan kan je zonnepaneel de auto volledig opladen in de tussentijd. wat dus betekend dat je eigenlijk nooit meer hoeft te tanken. :D

Waar kan ik deze auto kopen?
Leuk autootje, maar ik begrijp echt niet waar die waterstofhype vandaan komt. Weet iemand daar een antwoord op?

Voor de geïnteresseerden in well-to-wheelverhaaltjes is dit wel een interessant, zij het slightly biased artikel:

http://www.teslamotors.com/display_data/twentyfirstcenturycar.pdf

@Markus & Jos: Hoezo vervuilende batterijenfabrieken?
@Rovvel,
Bedankt voor de link, erg interressant. Idd ‘slightly’ biased, maar naar mijn idee geeft het de werkelijkheid wel aardig neer, met een beetje overdrijving wellicht.

Waterstof hype: Het klinkt leuk dat er alleen maar water uit de uitlaat komt. Helaas is dat niet het hele verhaal. Het klinkt eerst leuk, maar als je je erin verdiept valt dat vies tegen. En dan hebben we het nog niet over de BMW 7 serie Hydrogen, die alles nog ’s op een erg inefficiente wijze doet.

Vervuilende batterij fabrikanten, dat is nog het allermooiste. Dit verhaal komt in de wereld doordat het gebied waar Toyota haar nikkel voor de prius-accu’s vandaan haalt, helemaal kaal is. Zo kaal, dat zelfs Nasa haar maanvoertuigen daar test. Dan wordt er ff voor het gemak vergeten dat dit vervuiling van de afgelopen 100 jaar is, dat deze mijn allang niet meer gebruikt wordt, en dat de winning van nikkel al 97% efficienter gebeurd.

De vergelijking met de Hummer was het allermooiste. Weer die nikkel van de accu’s erbij halen, en even vergeten dat in die 3 ton staal meer nikkel zit dan in een prius accu (of totale accu). Daarnaast geeft Toyota 8 jaar (of 160.000km) garantie op de accu en rest van de hybride aandrijving (in californie zelfs 10 jaar of 240.000km) en kun je deze (als ie stuk is) inleveren bij de Toyota dealer, je krijgt er 200 euro voor terug en Toyota recycled ‘m voor 100%. O ja, de prius ging slechts 100.000km mee, en de Hummer 300.000km. Wie gelooft dat? En hoeveel onderhoud vraagt een Hummer in die tijd? Precies.

Dat kleine beetje accu weegt niet op tegen onderhoud aan remmen, koppeling, versnellingsbak, dynamo, startmotor etc. van een conventionele accu. Niet in vervuiling en niet in gewicht (kilogrammen die je mee moet slepen)

Het verzet tegen hybride of elektrische voertuigen komt imo voort uit angst. Angst om niet meer met brullende motoren rond te kunnen rijden, en daarom dit soort onzin verspreiden. Het lijkt erop dat de geschiedenis zich herhaalt. Wat zeiden ze vroeger ook alweer over treinen en auto’s?
@ Roy: een snelle schatting zegt me dat je dan wel uw wagen een 750 uur of 100 dagen in de zon zal moeten zetten tegen dat hij opgeladen is.

Of anders uitgedrukt kun je per jaar 300 km op zonne-energie rijden…
@Juppe: exactly my thoughts.

Het frustreert me enorm dat die indianenverhalen een eigen leven gaan leiden, en geen kat de moeite doet om ze even te checken. Beste voorbeeld is die Prius vs. Hummer ‘studie’. Dat heel die zaak op minder dan een paar dagen werd rechtgezet is iedereen al vergeten, wat blijft hangen zijn de spookverhalen over de batterijenfabriek…

Heb je trouwens enig idee hoeveel een nieuwe set batterijen voor een Prius kost?
@Rovvel,
Ik mag ook heel graag in een auto met een brullende, energieverslindende auto rijden. Rij ook vaak een motorfiets met 100+pk. Maar feitelijk is dat niet meer van deze tijd. Leuk is het wel, en ik blijf het ook doen, maar voor ‘vervoer’ (als in A-B verkeer) is het gewoon van den zotte.

Ik heb geen idee wat een nieuwe accu kost. Heb dat wel ’s proberen op te zoeken, maar op internet heb ik dat niet kunnen vinden. Het onderdeelnr. is wel te vinden, dus dan zou de dealer dat wel moeten kunnen vertellen.
Ik kan mij voorstellen dat die prijs wel opweegt tegen het onderhoud aan remmen, koppeling en hele mikmak tijdens 160.000km (garantietermijn). Maar misschien (waarschijnlijk) is dat valse hoop ;) ‘T is iig wel iets wat voor het gemak ook maar ff vergeten wordt.
energieverslindende auto=motor :)
Ik vind het design van het busje wel erg interessant.
Een beetje een blik terug op de Transport I.

En waarom waterstof produceren als het al een afvalstof is bij verschillende industriële procesbedrijven.

Alle aardolieraffinaderijen stoten, ondanks hycon-kraken (wat veel waterstof vergt), veel waterstof uit dat weggefakkelt word omdat er te weinig vraag naar waterstof is op dit moment.


Zodra er meer waterstofvoertuigen komen word het misschien voor oliemaatschappijen interessant om waterstof aan de pomp aan te bieden.
Ik denk…. niks dus. want deze auto zal net als de beetle de 2e retroflop van volkswagen worden. Hebben ze het dan nog niet geleerd?
Ik snap alleen niet waarom ze per se een motor achter willen hebben.

Misschien dat het een paar dollar scheelt omdat ze geen cardanas nodig hebben en ze de aandrijflijn niet hoeven aan te passen voor een stuurmechanisme en vice versa.


Bij het KdF-wagen platform was het deels gedaan voor de kostten en zodat monteurs makkelijk bij de aandrijving kunnen.
De motor van een Kever of Kübelwagen kon men er gewoon via rails uit de steunpunten halen i.p.v. helemaal moeilijk doen zoals het tegenwoordig gaat.
@Rovvel,
http://www.hybridcars.com/technology-stories/battery-replacement-costs.html


Op verschillende sites zie ik prijzen tussen $2000-$5000 (Op een forum zei iemand het nagevraagd hebben, en die had het over $2400). Kun je nou niet echt goedkoop noemen, maar die prijzen zullen ongetwijfeld dalen, en de accu’s gaan erg lang mee. Maar das bias van mijn kant ;)
Produceren die zooi!!!

@ Henk

Uhu…. tuurlijk ….. blablabla
Mmm.. volgens mij gaat er iets mismet m’n posting, of internet verbinding. Dubbele comment melding, terwijl er niets gebeurd?
@Henk,
Ik kan het mis hebben, maar ik dacht dat de new beetle wel een redelijk (niet groot) succes was. Niet in NL, maar wel in de VS.
Leuk mooier dan de gewoone
Het houdt maar niet Up! hè met die nieuwe VW-concepts…
Ik vind het design van deze wagentjes toch wel super, je blijft slimme, handige en gewoon mooie dingetjes ontdekken op deze Kevers voor de 21e eeuw. :-)
Volgens mij heeft VW een nieuwe kostenbesparingsstrategie uitgevonden:

modulair design……..pffffffffffffffffff
Ziet er goed uit, inderdaad als de Microbus concept… Ik zou wel in zo’n auto willen rijden.

Dat nul-emissie gedoe is gewoon voor mensen die voor de gek gehouden willen worden, dus dat hoeft van mij niet zo nodig.
citrofiel evil twin
Ik ben nooit zot geweest van vw ,de space… is nu nog een conceptcar en hij ziet er al saai uit dus…
@Turbopaultje:

Is dat iets nieuws voor VAG? ;-)
Hmm, die suicide doors zijn opzich ook handig.

Zonder B-stijl bespaar je een beetje massa en aangezien de auto rechthoekig is, neem ik aan dat het chassis ook zo loopt en maakt het voor de stijfheid niet zo gek veel uit.


Als je verder blijft kijken zie je ook allerlei kleine engineering details, of het moet wel heel erg toevallig zijn allemaal.
Mooi!
Geweldige technologie: nulemissie.

Als je maar niet denkt dat het de stinkhippies nu genoeg zal wezen.

Wie denkt dat de stinkhippies de auto met rust zullen laten zogauw er geen stinkgas meer uit komt, zal van een kale kermis thuiskomen. Deze jongens stoppen nooit. Het stopt nooit. Daarom moet je met geen één van hun eisen proberen te komplaaien. Ze hebben het op de auto zelf gemunt.
@Zoef: Is je huiswerk al gemaakt?
Uitzicht : saai
Prestaties : blijkbaar vergelijkbaar met men oude Honda Camino

Wordt zeker een topper, al chance dat de stinkhippies hem nog niet hebben volgekleurd.
ik mis de trekhaak om mijn fiets mee te nemen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).