Dieselbussen en -taxi’s doden 3.000 Londenaren per jaar

Auteur: , 34 Reacties

We zijn vanochtend lekker tegen diesel aan het ageren, maar uiteraard niet geheel zonder reden. In Nederland mag alles dan koek en ei zijn, een Brits onderzoek heeft aan het licht gebracht dat de luchtkwaliteit in Londen ver onder de maat is. EU-doelen worden bij lange na niet gehaald, en er wordt geschat dat in 2005 zo'n 3.000 Londenaren stierven aan de gevolgen van deze vieze lucht. Hoe dat komt? Door diesels natuurlijk.

Dankzij de smerige stadsbussen en roetende taxi’s hoort Londen bij de meest vervuilde gebieden van Europa, met ehm, héél veel fijnstof en stikstofdioxide. Vooral kinderen en ouderen lopen gevaar. De onderzoekers dringen er bij burgemeester Boris Johnson op aan om snel actie te ondernemen, bijvoorbeeld door al het openbaar vervoer op biobrandstof te laten rijden (goed idee), door ‘low-emission zones’ in te voeren, en door de real-time gegevens over vervuiling in verschillende gebieden van de stad publiek te maken. Wij zeggen gewoon: alle diesels driedubbele congestion charge laten betalen en benzine-SUV’s gaan promoten. (via bbc)

Het complete verslag kun je hier lezen.



34 reacties

Diesels zijn helemaal niet schadelijk voor de gezondheid. Heb gisterochtend nog een kip aan mijn uitlaat vast geknoopt om te kijken of het dodelijk was. Niet dus. Beest leefde in ieder geval nog tot 6 uur ’s avonds. Daarna kreeg ik honger…
:lol: @ rick dos
energie zuinige auto,s zoals pak-em-beet een suzuki swift zijn ook niet echt goed voor de gezondheid ..
ook niet als ze een ouwe stinkende Daf bus aan gort willen rijden ..

broodje aap verhaal dus ..
Rick dos slaat weer toe met zijn precisieanalyses.

:D
LOL”Rick Dos.
Wat een droge humor heeft die Rick zeg :D
Kan me wel indenken waar die kip van Dos aan overleden is. Hij draagt ook altijd laarzen in de schapenweide :lol:

OT: uiteindelijk zullen alle verbrandingsprocessen in de openbare ruimte wel verboden worden, behalve open haarden binnen grachtengordels, maar die zijn dan ook “gezellig”.
een moderne diesel is echt niet vervuilend meer, moet natuurlijk wel de oude nest vervangen worden! (de lijn in BE is al goed bezig, maar heeft ook nog zwarte-rookmachines in omloop!)
Was de kip dan nog lekker? :P
Thanks guys! I do these experiments so you don’t have to… :D
@ Rick,
Hoe heb je m bereid dan? Dat vraag ik mij nu dus wel af…

OT:
Kijk eens in Roemenië, alle bussen en vrachtwagens lijken schoorstenen…
Niet normaal.
Of koop een roetfilter. Dan ben je ook meteen die zwarte wolk kwijt als dat zielige Golfje voor je plank gas geeft……
@Rick Dos

Dat was zeker een BMW diesel?

Sommigen hier denken dat de uitlaatgassen van een BMW juist helende werking heeft…..
Daarom gaat london ook aan de vito taxi.De enige taxi naast de old school taxi die aan de eisen voldoet voor het londense taxi verkeer.(Korte draai cirkel etc)
@DrsDre

Heb ‘m aan mijn uitlaatspruitstuk vastgebonden en ben een ommetje gaar rijden…lijkt ie net gegrild maar dan anders… ;)

@Benjamin1

Zou dat het zijn? ;)
@Rick Dos: Zou je niet eens naar de dokter gaan? Naar het schijnt is dioxinekip niet zo gezond…
@Esprit de Flandre

Zie comment Benjamin. Daar vertrouw ik dan maar op…
Diesels een ding, maar wat dacht je van die tweetakers in scooters/brommers? Die stoten net zoveel fijnstof uit als een vrachtwagen! Die zou ik als overheid eerst in de ban doen en zo snel mogelijk laten vervangen door…ELEKTRISCHE scooters! dat kan prima! Heb als fietser gisteren echt flink gebaald van die inhalende stinkscooters, bah
100 punten voor Rick dos!!
Wie wil weten hoe vervuilend diesels zijn moet maar eens op de Belgische snelwegen letten op accelerende auto’s. Ook de recente diesels blazen dikke roetwolken uit, ondanks roetfilters.
@SummerSky
2takt maken ze al 2-4 jaar niet meer ;) alles is 4takt nu
daarom zijn die oudere modellen zo veel in prijs gestegen, 2takt is namelijk sneller. En wat jij zegt zou wel goed zijn elektrische scooters maar ik vind dat het 50cc alternatief dan ook moet blijven. ik herriner mij nog de good old days op mijn 50cc crossmotor wat een kick ass geluid gaf die… 8) ook zullen elektrische zo goed als onmogelijk op te drijven zijn wat ook minder leuk is
@six trey

volgens mij wordt 2 takt nog steeds gebruikt hoor. ik zie juist heel weinig scooters etc met een 4 takt. de meeste willen ook liever een tweetakt geloof ik.

@ ivanadrive
als jij een goede diesel heb die goed is afgesteld heb je van roetwolken echt geen last.
hmmm gerookte kip, is het een aanrader Rick?
@AMGJunk

Barbecuesaus erbij… ;)
“Ook de recente diesels blazen dikke roetwolken uit, ondanks roetfilters.”
Ik heb zo het vermoeden dat uitlaatsgassen die je kunt waarnemen minder schadelijk zijn voor je gezondheid dan uitlaatgassen die je niet kunt zien.
en het super overmatig drankgebruik in engeland? ontschuldig zeker.
ach gelul! de gemidelde diesel van tegenwoordig stoten zo weinig uit!
tuurlijk het is niet schoon, maar dat het zo smerig is maar je mij niet wijs!
ik durf wel een uur met een moderne diesel ( denk aan volvo’s D5, of een mooie grote audi met 3.0 TDI ofzo…)
een uur in een afgesloten garage box te zitten terwijl een dergelijke auto continu stationair draait!

d’r gebeurt echt niks niks met me! (behalve dan misschien en claustofobiesche aanval)
Verbieden die mazoutstoven stinken allemaal oud of nieuw en zwarte wolken blijven er ook uitkomen. Denk dat een diesel altijd vele schadelijker voor de mens zal blijven er komt nu gewoon fijner stof uit dat nog dieper in de longen dringd heel goed die vervuilende rotzooi. Beter allemaal aan de bezine of gas of waterstof.
@Lotus Omega.

Ik denk dat je dat niet overleeft, probeer het anders ff!


@Timberleek

De reden waarom scooterrijders liever tweetakt willen is dat dat veel makkelijker veel harder gaat. Denk daan een iets groter cilindertje en een vette uitlaat en je rijdt voor 250 euro dik 130 over het fietspad.
Als je het laddertje neemt van destilleren zit je bovenaan met gas wat lager benzine nog lager diesel en dan je ruwe olie.
Gebruik nu je gezond verstand wat uitlaat betreft.
Biobrandstof? Kom op zeg, zijn ze daar zo dom? Biobrandstof stoot toch net zo veel uit als gewone brandstof? Het is alleen dat eerder CO2 is opgenomen, dat zou het zo goed maken, maar daar heeft Londen helemaal niets aan. Dus biobrandstof is afgeschreven als ‘redding’…
@Lotus-Omega: Hmm dat trek ik toch sterk in twijfel. Ik ben wel benieuwd eigenlijk, probeer het eens met camera erbij natuurlijk!! :D
Lotus-Omega: ik betwijfel dat je niks gebeurt hoor, een auto heeft immers zuurstof nodig en stoot minder fijne stoffen uit in ruil daarvoor. Hoe minder fijn maakt dan even niet uit, want je longen kunnen er gewoon niks mee…

Maargoed, die stinkdiesels die in de grote steden rondrijden mogen best wel eens snel worden vervangen… echt irritant als je zo’n vieze wolk diesel moet inademen als er een bus langsrijdt…
There is no substitute for Newtonmeters!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).