Citroën breekt belofte, GT gaat niet in productie

Auteur: , 52 Reacties

Nog meer Citroën concept nieuws want het leek zo mooi, maar vandaag valt een droom in duigen. Citroën heeft besloten de GT niet in productie te nemen, ondanks haar belofte dat wel te doen.

Citroën toonde ons de GT voor het eerst in Parijs in 2008, en kondigde toen aan dat de auto alleen te rijden zou zijn in het spel Gran Turismo 5. Dat vond de rest van de wereld zo jammer dat Citroën uiteindelijk besloot de auto toch maar in productie te nemen. Eerst werd er gespeculeerd over een slordige twintig stuks, maar later werden dat er officieel zes.

De auto moest 1,3 miljoen euro gaan kosten (exclusief belastingen) en zou een 500 pk sterke V8 uit Amerika krijgen. Ook werd de concept veel ingezet op allerlei events om Citroën te promoten. In de huidige modellenreeks van de Fransen zien we ook een hoop terug van het design dat onder meer op de GTbyCitroën werd toegepast.

De reden voor het staken van de productieplannen is simpel: men wil zich bij Citroën meer richten op modellen die geld opleveren. Op zich een begrijpelijke keuze, maar toch is het jammer dat dit indrukwekkende apparaat nooit écht op de weg te zien zal zijn. In ieder geval heeft deze concept nu een belangrijke overeenkomst met het spel waarvoor het ooit bedoeld was: het lijkt erop dat hij er nooit gaat komen.



52 reacties

gisteren is er 1tje gespot op AG
@rbinneke: je bedoelt: Iemand heeft foto’s gemaakt van de conceptcar op een evenement ;)
@robbie:
volgens mij is er ook een rijdende versie. ik wilde een youtube vid embedden. maar het werkt even niet meer?….

wanneer krijgt AB.nl een richtext editor?
Als vlaggenschip iets willen hebben met niet je eigen motoren, dat schept vertrouwen.
De huidige C6 is een schoonheid, laten ze die houden als beste model. Meet Citroën dan die auto wordt een auto ook niet.
Dat is zeer jammer! Was toch wel de mooiste Citroen ever!
Dit is absoluut geen auto voor Citroën. Maar daarom zou het juist zo vet zijn als ze er stiekem toch een paar bouwen. Jammer.
veel beloven , weinig geven , doet een dwaas in vreugde leven
Jammer….
erg jammer.

Jammer, was een mooie verschijning geweest.. Vraag me alleen af wie er 1,3 miljoen ex bel. gaat neerleggen voor een franse dweil met slechts 500 pk..
Het zullen altijd saaie merken blijfen die Fransen, hoger dan een V6 komen ze niet. -.-‘
Wie wil een Citroen in dat segment kopen? Sarkozy alleen
dat zegt wel genoeg.
Ben een van de weinige dan die hem heeft mogen zien rijden tijdens Goodwood! Was zeer indrukwekkend, ook het geluid! Helaas…
Vreemd dat hij dan gisteren in Londen op kenteken gespot is… http://www.autogespot.com/nl/viewimages.php?id=c214748364806072010001139
@raoulkroes:
Het betreft hier een Frans kenteken voor auto’s zonder typegoedkeuring, ofwel een auto, die zich nog in de testfase bevindt.
ik heb hem van het weekend nog gezien op goodwood het is een aparte verschijning jammer dat ze er niks mee doen
Citroën zuigt!



Oh wacht…
Ik vind het een afzichtelijk ding op de voorkant na. De achterkant vind ik veel te druk. Geef mij maar de Citröen Metropolis aangezien die vele male mooier is.
zeker eindelijk door dat geen supercars kunnen bouwen.
“men wil zich bij Citroën meer richten op modellen die geld opleveren”

Als ze er 20 maken en 5 miljoen euro per stuk vragen, verkopen ze die toch wel, maken ze nog winst ook, en ze zetten Citroen in de schijnwerpers = nog meer winst.
Als ik het geld had dan had ik al een aanbetaling gedaan voor eentje, zelfs als ie 2 miljoen had gekost.
Wat een schitterende auto, en jammer dat ze de Metropolis niet naar Europa brengen.
Ben ik dan de enige die vindt dat de Survolt er ook op lijkt?
http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Citroen/Survolt_Concept
@ViperArry: Dat is toch ook het citroen concept droplul
Dat Citroën zich terugtrekt dacht ik al omdat ze nog nooit in deze klasse iets gemaakt hebben en zich hier niet ‘veilig’ voelen. Simpelweg een V8 kan niet in zon wagen en toen ik deze wagen in GT5 speelde had hij maar 1 versnelling en volgens mij was de hele opset een elektrische superauto te maken.
Toch altijd wel een zwak voor Citroën gehad. Topwagen dit, echt prachtige lijnen. Erg jammer dat er dus maar 1 de weg op gaat, die gisteren in Londen te zien was. Dan maar in Gran Turismo van deze bak genieten!
Erg jammer, Deze spot is daar een meesterwerkje van.
ziet er veel sneller uit dan die VAGbak Veyron,helaas is ie dat niet.
http://www.autogespot.com/files/autogespot/./files/06_07_2010/c214748364806072010001139_3.jpg
Eeuwig zonde! Vindt het echt een prachtig design en een concept wordt sneller vergeten als een echte auto ook al zouden er maar 6 van zijn gemaakt. Gelukkig is er nog 1 rijdende!!(of 2? want er zit een ander kenteken op als 23/06-2009 in Londen voor de presentatie, maar dat zegt niet veel?!)
God Dammit xD Stupid Frenchies, you promised xD

God dammit, echt waar, dit vond ik nu eens echt een prachtige auto, en die gaan ze niet maken .. lame!
beloftes zijn bij citroen dus net zo betrouwbaar als de elektronica die ze in de auto`s stoppen
@jorn_v_v: lol
John,

Dropje smaakte inderdaad lekker. Sorry dat ik op jouw korte *** ging staan ;)

Mijn punt.
Dat de GT niet in productie gaat wil niet zeggen dat Citroën helemaal stopt met deze vormgeving.
Het volgende concept met dezelfde vormgeving, de Survolt…. staat al klaar.

Schijnbaar kost dit denkwerk toch teveel moeite? ;)
wat een sufferds, die fransen! want nu ga je iets niet maken, waarin je ontwikkelingskosten in hebt gestoken etc. dan kun je beter het wel maken, en met een minder verlies verkopen… ach ja, die fransen zullen we wel nooit begrijpen, en op ’t WK snappen ze elkaar ook al niet :P
@NLBUURMAN: Ook weer zo een opmerking die kant noch wal raakt, wk heeft hier niks mee te maken.
Ik lach me dood als nl er uit ligt door duitsland straks :)
Ontopic : hopelijk bedenken ze zich nog want dit is echt zonde
Citroen boycotten totdat ze hem maken…
Gemiste kans. Eeuwig zonde.
Ik vind dat Citroen dit absoluut niet kan maken tov designer.
Een dergelijk ontwerp verdient in productie te worden genomen, zonder enige discussie. ‘Gewoon bouwen dat ding’ en iedereen ontslaan die er anders over denkt; er zijn al genoeg inspiratieloze automerken (die het loodje leggen).

Vind sowieso dat de Franse merken moeten oppassen dat men de afstand met de Duitse merken op technologisch vlak niet te groot laat worden. Straks halen de Aziatische merken de Franse merken nog in als je kijkt naar de technologische inovatie slag die gaande is. We weten allemaal hoe het is gelopen met de Amerikaanse merken…
Ach in productie zou hij er toch uit gaan zien als een 2CV.
Waarom niet? Juist deze hadden zij moeten maken!

oh ja filmpje in het pools met nl ondertiteling van oa de binnenkant:
http://www.youtube.com/watch?v=8bzmn5uH-fg&feature=related
foutje bedankt: uk subs ivp nl subs
Als je als merk zo’n dikke bak in je assortiment hebt dan levert dat wel wat op hoor! Echt balen dat ze hem niet maken… Had er wat graag een willen zien rijden:(
F*cking crisis…
Nou, als ze ‘m toch niet gaan bouwen, laat ze dan zo snel mogelijk de DS-lijn completeren!
1.3miljoen voor zo’n gedrochts als dit!!!
En dan nog maar 500pk ook.
ze hadden ook 2 van hun 2.2 hdif motoren kunnen samenvoegen tot een 500 pk monster, was veel leuker geweest dan die roggel v8. jammer dat ze hem toch niet in productie nemen. hopen dat ze de survolt tot een mooie wagen gaan maken.
KAK, STELLETJE **********, waaarom kommer en kwel!! Sukkels!
Citroën wou die heus echt wél maken hoor ! Maar ze zullen wel weer niet gemogen hebben van Peugeot !
En dat is niet de eerste keer, dat ze dat Citroën lappen !
ik ben bang dat je gelijk hebt jodocus!

toch ben ik teleur gesteld. ik had er echt op gehoopt!! :(

echt dood zonde dat het niet meer doorgaat!!
Ik ben een groot Citroënliefhebber (en -rijder, nu aan mijn vijfde toe), maar van een onderneming die zich niet aan zijn woord houdt koop ik niks meer. Dat vind ik gewoon een principekwestie, voor je het weet besluiten ze om zich ook niet meer aan de garantievoorwaarden te houden.
Vertrouwen is een groot goed (zeker voor een merk met een reputatie als Citroën – hoe onterecht dit vaak ook moge zijn) en dat verkwanselen ze nu gewoon weer om niks. Laat Heuliez/Matra/Steyr toch gewoon een paar van die dingen bouwen en verkoop ze weer tegen kostprijs. Of geef ze zelfs weg aan een paar imagebuilders: een leuke franse rappert (MC Solaar), Jean Reno, Jay Leno en ondergetekende b.v. ;)
Terechte beslissing, wat moet je met zo’n geweldige auto in de file of 500pk om hooguit 100 km/h te kunnen rijden op onze wegen.

Nee ze hebben zich getoond, hebben ervan geleerd en design zaken overgenomen in andere modellen (dat is ook de waarde van een conceptcar) en nu weer terug naar de werkelijkheid.

Vat me niet verkeerd op, vind het ook spijtig, maar wel begrijpelijk.
@jorn: denk dat de electronica in een citroen nog altijd beter is als in een Mercedes (heb inmiddels mijn 3de nieuwe hoofdcomputer erin twv €2100 in mijn eerste en laatste Mercedes)

@jean: vertrouwen, in principe geef ik je gelijk. Maar dan kun je niets meer kopen. De duitser (Mercedes) beloven je degelijkheid, service en een hoge inruilwaarde. Nou kan je zeggen, mijn mercedes rammelt uitelkaar, sterft van de roest, krijg niets van service en garantie, is vreselijk duur in onderhoud en de inruilwaarde is een lege doos. Dan heb ik toch liever dat ze besluiten een conceptcar toch niet te produceren.

Trouwens ook altijd citroen gereden, me een keer laten verleiden voor iets anders. Maar de problemen die ik nu heb, heb ik met mijn 6 citroens bijelkaar nog niet gehad. We wachten nu op de DS5 hopelijk met diesel hybride en hydro-active vering. :-))

Vind ze goed bezig bij Citroen.
neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee! :(
echt jammer zo een mooie wagen :(

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).