BBR Ford Focus RS – goed voor 410 pk

Auteur: , 25 Reacties

Inderdaad, dat zijn er 105 meer dan een gewoon RSje, en ook 60 paarden meer dan bij de RS500. Een 'probleem' blijf je echter houden: al dat vermogen moet nog steeds via twee wielen aan de voorkant worden weggezet. Torque Steer Galore, of heeft deze tuner daar een oplossing voor?

Niet meteen schrikken bij dit hoge aantal pk’s. Tuner BBR komt namelijk met vier verschillende upgrade-varianten voor de Ford Focus RS. Hieronder een korte opsomming.

  • Nummer Eén. Hier houden ze het nog bescheiden met een softwareupdate in de vorm van een ander chipje. Resultaat: een welkome 347 pk in het vooronder.
  • Nummer Twee. Nu wordt er al wat meer gereedschap de hand genomen. De intercooler wordt vervangen door een unit met meer koelvermogen, het inlaatspruitstuk gaat op de schop en samen met een andere chip schopt dit pakketje het tot een vermogen van 360 pk.
  • Nummer Drie. Hetzelfde als bij de vorige aanpassingen, maar dan met benzineinjectoren die meer kunnen inspuiten en een uitlaatsysteem met meer flow. Bij elkaar opgeteld goed voor 387 peekaa’s.
  • Nummer Vier. De topper krijgt hetzelfde voorgeschoteld als bij nummer 3, maar hierbij wordt ook de ijzeren long vervangen door een iets groter exemplaar en krijgt de brandstofpomp een upgrade. Dat resulteert in een aangenaam vijfcilinderblok met 410 pk als uitkomst. Abonnementen bij bandenboeren verstrekken ze dan weer niet, dus is het raadzaam om daar zelf even achteraan te gaan.

Om wat strakker door bochten te glijden biedt het bedrijf ook een vervanger voor je huidige veerpoten aan. Die bestaan uit veren van BBR en instelbare dempers van Koni. Of het genoeg is om de Ford niet te laten veranderen in een onderstuurd hatchbackje met teveel power op de verkeerde wielen moeten we maar even op de blauwe ogen van BBR geloven.



25 reacties

In z’n 6 nog steeds wielspin.. :>
halen ze toch relatief makkelijk veel extra peekaas eruit. wel leuk om te rijden zeker
JA! hebbehebbehebbe!
Ik zou hier nou graag een rijtest van zien. En dan objectief bekijken of het nou echt zoveel meer fun oplevert als de originele RS en wat het weggedrag doet.

“Torque Steer Gallore” ..wat een geweldige uitdrukking! :D
@Freewarefreak: Die rijtest zou ik ook wel eens willen zien ;) Ik vraag mij ook af of dit pakketje de moeite wel waard is..
“Torque Steer Gallore” ..wat een geweldige uitdrukking! :D

-edit: check!-
“maar hierbij wordt ook de ijzeren long vervangen door een iets groter exemplaar”
Een ijzeren long, WTF?
de turbo vrind
hebben!!
Eindelijk na al die jaren weer iets wat doet denken aan de cossie’s van weleer! Ga zo door!
Met wat andere gesmede interne onderdelen plus een turbo formaatje watermeloen moet uit dit blok meer dan 550pk uit te halen zijn, de vraag is of je dat wil. Er zullen vast lui zijn die dit gaan proberen, er rijden tenslotte ook een aantal >500pk Fiat Coupe’s rond (met name in de UK)
Apart dat ze het niet hebben over remmen of maakt dat eigenlijk niet zoveel uit? (zijn de standaard remmen wel opgewassen om zoveel vermogen tot stilstaan te laten komen?
Ik vond de Seat Leon 310 al héél wat…maar dit gaat nergens meer over ;-). Focus rijdt overigens zeer goed, hoewel het boven de 300Pk toch behoorlijk zoeken moet zijn.
Prijs aub? Wie koopt dit dan vraag ik me af :D
@johnneyKage:

20.000 euro?
Als je ziet wat het kost om een Golfje op te fokken bij JD-Engeneering :P
Dit gaat inderdaad nergens meer over. Gewoon een zoveelste pk-wedloop (of moet ik zeggen: imagowedloop)
@Timmie:
moet jij niet naar het “Grote Groene 14% bijtelling-topic om te discussiëren over wie er de de minste gram co2 uitstoot?”

Wees blij dat er naast al die lelijke zogenaamd zuinige koektrommeltjes die onze wegen ontsieren nog eens wat leuks gemaakt wordt.
Wat een trieste bak is dit zeg..
Dit is vrij kansloos om in te rijden waarschijnlijk, wel een mooie vermogenscurve.
Misschien tijd voor een AB test tussen deze Ford en de Cosworth Impreza Sti?
Hier pakken ze het wat beter aan;
http://www.pumaspeed.co.uk/viewadvice.jsp?newsID=16

Ook 400 pk, maar dingen als koppeling en remmetjes worden ook even aangepast, wel zo handig lijkt me
goed.

wit met zwarte wielen. altijd mooi.
Monsterlijk
Dus goed
Nummer 5: gebruik je verstand en laat een STI voor 1500 euro opvoeren, dan ben je nog sneller dan een 500pk RS..
Een RS remt al serieus met zn originele remmen. Meer vermogen behoeft geen grotere remmen bij hetzelfde gebruik.
Of je nu 1400kg (305pk)met 150km/u moet afremmen of 1400kg (410pk) met 150 km/u moet afremmen maakt geen reet uit. Het gaat om massa en vertraging, thats it.

Als je echter het circuit op gaat kan je wel wat aanpassen qua remmen…. maar dat moet je met 305 pk ook.

Hoop dat deze pk/remmen fabel nu eens begrepen wordt.
Vette bak trouwens!
Ik gelooof dus gewoon niet dat je al dat vermogen kwijt kunt… Beter een extra (elektro?) motor op de achterwielen installeren, met dat energie-opslag-systeem van Porsche;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).