Gespot: Amsterdam is ook nog leuk

Auteur: , 48 Reacties

In de afgelopen maanden zijn jullie doodgegooid met de meest schitterende spots. Ze waren echter voornamelijk uit Londen, enkele uit Duitsland, en maar een paar uit eigen land. Gebeurt er hier in Nederland nog wel iets dat spotters boeit? De herfst is in aantocht, dus "spotbaarheid" is aan het afnemen, maar in de afgelopen weken was er genoeg om van te genieten!

Alfa-Romeo 8C Spyder

Sommige auto’s vallen in de categorie van exoten. Andere auto’s zijn méér dan dat. Dit zijn auto’s die niet zo zeer gemaakt zijn om andere auto’s af te troeven met pk’s, rijeigenschappen, en niet te vergeten een zo groot mogelijke hoeveelheid koolstofvezel. Het gaat er bij deze auto’s niet om dat ze op papier veel indruk weten te maken. Het zijn auto’s die te beschrijven zijn als kunst. Dit zijn statements als het gaat om design. Een goed voorbeeld is de Spyker C8 Aileron van vorige week. Een ander belangrijk voorbeeld is de Alfa-Romeo 8C Competizione, een bijzonder vormgegeven auto die tweeënhalf jaar geleden voor het eerst on the road te zien was in de vorm van het zwarte exemplaar waar prins Bernard jr. lange tijd mee heeft gereden. Inmiddels is het gamma aangevuld met de 8C Spyder, een versie die verder geen toegevoegd commentaar nodig heeft, behalve het feit dat het jammer van de daklijn is. Net als van de coupé worden er 500 exemplaren gebouwd van de 8C Spyder.

Alfa-Romeo 8C Spyder - Foto Jim Appelmelk
Alfa-Romeo 8C Spyder - Foto Jim Appelmelk
Alfa-Romeo 8C Spyder - Foto Jim Appelmelk
Alfa-Romeo 8C Spyder - Foto Jim Appelmelk
Alfa-Romeo 8C Spyder - Foto Jim Appelmelk

Aston-Martin DBS Volante

Net als de 8C Spyder is de DBS Volante een voor de hand liggende variatie op het thema. De DBS is alweer een paar jaar Astons paradepaardje, als we de One-77 even buiten beschouwing laten. Het model bleek goed aan te slaan. Ondanks de onbetaalbaarheid van de auto werden er meer dan genoeg van verkocht; tijd voor uitbreiding. Ook over deze auto valt inhoudelijk weinig op te merken. Achter de zwaar geblindeerde ruiten van het Engelse exemplaar zit Mario Melchiot, die de auto bij elkaar heeft verdiend door voor meerdere, met name Engelse clubs te voetballen. Momenteel voetbalt hij voor Umm-Salal te Qatar. Het Nederlandse exemplaar -NFD- is een Carbon Black Edition, geen gelimiteerde oplage, maar een pakket dat lak omvat in de tint “Carbon Black”, en daarnaast is uitgerust met touchtronic bediening, interieur in “Obsidian Black” met zilveren stiksels en lichtgewicht stoelen. Verwacht niet dat, zoals de eigenaar zelf aangeeft, de hele auto van koolstofvezel is…

Aston-Martin DBS Volante - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DBS Volante - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DBS Volante - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DBS Volante - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DBS Volante - Foto Jim Appelmelk
Aston-Martin DBS Volante - Foto Jim Appelmelk

Bentley Continental GT Speed en Rolls-Royce Phantom

Deze twee auto’s horen zonder meer hoog in de lijst “meest besproken exoten uit de 21ste eeuw”. Beide auto’s hebben een nieuw tijdperk ingeluid voor hun merk; het zijn de eerste modellen die geheel onafhankelijk ontwikkeld zijn nadat Rolls-Royce en Bentley over zijn genomen door respectievelijk BMW en Volkswagen. Voor Rolls-Royce betekende dat een nòg grotere en opvallendere auto; voor Bentley betekende dat juist een kleinere auto; een geheel nieuw model met een geheel nieuwe insteek, maar toch met een beetje nostalgie. Modern, flexibel, en ontzettend snel, bij wijze van referentie naar het raceverleden. Rolls-Royce kreeg een geheel nieuw gezicht, Bentley heeft nog steeds enigszins traditionele modellen in het gamma, zoals de Azure en de Brooklands. De nieuwe gezichten staan hier samen opgesteld, voor het Hilton. De Rolls is uitgevoerd in een nostalgische two-tone kleurstelling, de Bentley is eerder ordinair te noemen in zijn volledig zwarte wannabe-gangster “kleurstelling”. De opvallende rode details combineren hier echter wel goed mee.

Bentley Continental GT Speed en Rolls-Royce Phantom - Foto Jim Appelmelk
Bentley Continental GT Speed en Rolls-Royce Phantom - Foto Jim Appelmelk
Bentley Continental GT Speed en Rolls-Royce Phantom - Foto Jim Appelmelk
Bentley Continental GT Speed en Rolls-Royce Phantom - Foto Jim Appelmelk
Bentley Continental GT Speed en Rolls-Royce Phantom - Foto Jim Appelmelk

Donkervoort D8 GT

De categorie “rariteiten uit eigen land” is erg groot, namelijk alle modellen die momenteel door Nederlandse merken worden gebouwd. Aan de andere kant is het een kleine categorie, die voor zover ik zelf weet bestaat uit alléén Carver, Donkervoort en Spyker. De Donkervoort was ooit een variatie op Caterhams, Super Sevens, Westfields, en alle andere auto’s die regelrechte remakes zijn van de tijdloze Lotus Seven. Donkervoorts evolueerden over de jaren heen tot auto’s die net iets extra’s hadden. Iets dat de auto net iets minder Spartaans maakte, en iets méér verzorgd. Het werd minder “basic”, en daarmee een stuk duurder. Vervolgens kwam hetgeen waarvan niemand ooit dacht dat het zou kunnen: een coupé! Het resultaat is een erg opvallende auto waarvan je je kunt afvragen waarom er in hemelsnaam een dak op zit. Voor claustrofobie-therapieën is het concept wellicht nog het meest geschikt. Donkervoort heeft aangegeven te mikken 50 exemplaren per jaar te bouwen, waarvan er 10 naar Nederland gaan. Net als de conventionele versie kun je kiezen uit 180, 210 en 270 pk. Prijzen zijn respectievelijk €119.301, €122.466, en €139.051.

Donkervoort D8 GT - Foto Jim Appelmelk
Donkervoort D8 GT - Foto Jim Appelmelk
Donkervoort D8 GT - Foto Jim Appelmelk
Donkervoort D8 GT - Foto Jim Appelmelk
Donkervoort D8 GT - Foto Jim Appelmelk
Donkervoort D8 GT - Foto Jim Appelmelk
Donkervoort D8 GT - Foto Jim Appelmelk
Donkervoort D8 GT - Foto Jim Appelmelk

Ferrari 430 Scuderia en California

Het was bij het Okura waar ons werd verteld dat er twee Ferrari’s uit Dubai aanwezig waren. Welke modellen het waren was niet bekend. Een F40 of F50 kun je wel vergeten, want in Dubai is alles nieuw. Sportauto’s worden meestal binnen 2 jaar afgeschreven voor een nieuwer, hipper, sneller model. Nou hoor je mij niet zeggen dat je met een F40 of F50 een tekort aan snelheid hebt, maar echt recent zijn deze niet meer. De 430 Scuderia en de California zijn dat wèl. aangepast op de brandende zon boven de Verenigde Arabische Emiraten waren ze echter nog niet; beide pikzwart. Ze zullen naar alle waarschijnlijkheid dan ook voornamelijk gebruikt worden in ons regenachtige, koude landje.

Ferrari 430 Scuderia en California - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 430 Scuderia en California - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 430 Scuderia en California - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 430 Scuderia en California - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 430 Scuderia en California - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 430 Scuderia en California - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 430 Scuderia en California - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 430 Scuderia en California - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 430 Scuderia en California - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 430 Scuderia en California - Foto Jim Appelmelk

Hummer H2 Geiger

Zijn gloriejaren zijn voorbij. Een jaar of zeven geleden was de Hummer H2 net nieuw. Hij was helemaal cool, hip, vet, gaaf, en elk ander woordje dat maar op een positieve manier bedoeld wordt. Langzaam maar zeker begon dat positieve imago om te slaan naar een negatief imago. Enerzijds komt dit door milieufreaks, die geen sympathie hebben voor de royaal bemeten V8 en de gigantische massa en luchtweerstand die de auto minstens een G-label doen toekomen. Anderzijds maakt de auto een fascistoïde statement, wat komt door het agressieve, massieve, kleinerende formaat. De auto is onherroepelijk gerelateerd aan de voor het leger bedoelde Hummer H1, maar dan is de auto bedoeld voor consumenten. Het is niet geheel duidelijk of mensen er uit zelfspot in rijden, dan wel om een serieus statement te maken, dan wel om te compenseren. Ècht zorgwekkend, en daardoor juist lachwekkend, is de H2 Geiger met ik-weet-niet-precies-hoeveel-inch velgen. Het achterwiel van Willems fiets geeft aan dat door deze Hummer zèlfs een fietser niet meer “de grootste” heeft. Het kenteken is een aanwijzing voor zelfspot. Of… Zou het gewoon een Dacia Duster met bodykit zijn?

Hummer H2 Geiger - Foto Jim Appelmelk
Hummer H2 Geiger - Foto Jim Appelmelk
Hummer H2 Geiger - Foto Jim Appelmelk
Hummer H2 Geiger - Foto Jim Appelmelk
Hummer H2 Geiger - Foto Jim Appelmelk

Lamborghini Murciélago LP640

Veel èchte toppers die op Nederlands bodem gespot worden komen uit het nabije buitenland, dan wel zijn de auto’s voorzien van een “goedkoop” buitenlands kenteken om BPM te omzeilen. De afgebeelde LP640 heeft een peperduur kenteken uit een niet al te nabij buitenland. In Zweden doet men niet moeilijk over een passende, leuke, originele tekst op een kentekenplaat. Bovendien hoeft de plaat niet op de voorkant te staan, waardoor deze er mooi clean uit ziet. Achterop, vlak boven het opvallende Bob Forstner eindstuk, bevindt zich de gepaste tekst “JET SET”. Over twee weken kunnen jullie genieten van méér leuke kentekens!

Lamborghini Murcielago LP640 - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Murcielago LP640 - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Murcielago LP640 - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Murcielago LP640 - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Murcielago LP640 - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Murcielago LP640 - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Murcielago LP640 - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Murcielago LP640 - Foto Jim Appelmelk
Lamborghini Murcielago LP640 - Foto Jim Appelmelk

Motoren uit Rusland, custom

Waar het al een hele klus moet zijn om vanuit Zweden in Nederland te komen met een auto die nauwelijks de mogelijkheid biedt tot fatsoenlijk spiegel kijken, is de non-plus-ultra er óók nog altijd. Vanuit Rusland. Met de motor. Twee customized exemplaren. ik heb weinig verstand van motoren, maar op zijn tijd fotografeer ik nog wel eens een Hayabusa of iets anders dat opvallend en bijzonder is. Weet je méér van de afkomst van deze twee motoren, dan ben je van harte welkom om er je woord over te doen!

Motoren uit Rusland, custom - Foto Jim Appelmelk
Motoren uit Rusland, custom - Foto Jim Appelmelk
Motoren uit Rusland, custom - Foto Jim Appelmelk
Motoren uit Rusland, custom - Foto Jim Appelmelk
Motoren uit Rusland, custom - Foto Jim Appelmelk
Motoren uit Rusland, custom - Foto Jim Appelmelk
Motoren uit Rusland, custom - Foto Jim Appelmelk

Porsche 997 Turbo Techart MkII

Duitse auto’s lenen zich zonder meer het beste voor tuning. Om precies te zijn, ze lenen zich er het vaakst voor, als we de actieve tuningindustrie uit Japan buiten beschouwing laten. RUF haalt Porsches zelfs volledig uit elkaar, en noemt zichzelf daarom een geheel eigen merk, Gemballa en Techart zijn beide oppervlakkiger met het naar-eigen-smaak-brengen van de auto. Deze 997 Turbo MkII heeft zijn eigen schijven en blokken nog, wat wellicht ook te maken heeft met het feit dat je niet tegen Porsches remmen op moet durven boksen. in het verleden kwam Audi ze zelfs lenen bij Porsche. Techart sleutelt voornamelijk aan de koets, de motor, en het interieur. Op de website van Techart word je meteen ontvangen met de tekst “2.9 seconds to make your heart rush”, refererend naar een 620 pk krachtige 997 Turbo S die “de honderd” zou moeten doen in nog geen drie seconden. De RDW geeft geen informatie vrij over deze onderhuidse tuning achterin deze Porsche, dus je zult moeten vertrouwen op de eerlijkheid van de bestuurder. Naast de aanpassingen aan de koets zelf is de auto voorzien van een matzwart laagje wrap of lak, een trend die ruim twee jaar geleden is begonnen na de wit-trend van vier jaar terug.

Porsche 997 Turbo Techart MkII - Foto Jim Appelmelk
Porsche 997 Turbo Techart MkII - Foto Jim Appelmelk
Porsche 997 Turbo Techart MkII - Foto Jim Appelmelk
Porsche 997 Turbo Techart MkII - Foto Jim Appelmelk
Porsche 997 Turbo Techart MkII - Foto Jim Appelmelk



48 reacties

Zijn toch wel weer erg mooie foto’s :)

[email protected] kentekenplaat van de murcielago :P
LEKKER
doe mij die murcielago maar. wat een beest is ie toch in het wit
Zeer lekkere fotos Jim!
Zéér nice ^^ Heb zo wel m’n voorkeuren uiteraard :P
gat ver damme wat is die hummer lelijk zeg wat een ranzig ding
de rest ziet er gewoon modder vet uit!!
De kentekenplaat van de Hummer zegt al genoeg:p
De RR is erg fraai :)
mooie spots wederom!!
Svenska Aeroplan AB
Fantastisch Appel!

Als je de Porsche, Hummer en motoren wegdenkt heb je vrijwel mijn top vijf… Dan hoort er alleen nog een Maser Granturismo bij! En ik heb liever een DB9 dan een DBS. Wat meer stijl…

Die Zweedse nr.plaat is idd ook erg cool. Zie je veeeeeel daar.
jammer dat bijna alle auto’s buitenlands zijn..

kan iemand die BPM afschaffen??!!
Vette vingers!!!
Die DBS is prachtig! Phantom en GT Speed had ik ook gespot daar bij het Hilton :)
En die Turbo TechArt .. wát een dik ding! Heb die ook gespot in Zoetermeer ;) http://www.autojunk.nl/2010/05/porsche-997-turbo-techart-mkii
Jim, kan je me trouwens toevoegen op MSN? [email protected]
De foto met de fiets: Priceless! Domweg geniaal :)
De staande foto’s zijn nogal vervormd, of ligt dat aan mijn browser?
@Gideon: nope, dat lag aan ons, is inmiddels gefixt!
die Hummer is idd NEPP. Lelijke ding :(
Die Hummer, wat een creatie!!
Ai, “Jet Set” op je nummerbord, dat is dan weer niet sjiek!
ooooh…. die matzwarte turbo… wat lekker…
Leuk nummerbord, ik kwam in monaco een F430 tegen, met nummerbord for30 XD hier in tiel rijd bijna niks rond, alleen 2 hummers, een oude lotus elise en een bentley, die stond er pas, dus ik weet niet zeker of hij hier thuishoort, of dat het bezoek was voor APPELPOP.
Is het trouwens niet “nec plus ultra”?

Dikke spots..
Die donkervoort wat een heerlijk ding, samen met die lambo.. Moeten voor me deur staan ooit
Hele mooie foto’s weer. En dat in Nederland. :)
De Donkervoort heb ik net nog gezien op de parkeerplaats van de UT in Enschede! :p kenteken klopt ook nog! haha :D
Pak maar in die D’voort.

Gave bikes.
Die Lambo ziet er zo indrukwekkend uit… en de bijpassende kentekenplaat maakt het echt af :p
Nee Appeltje, geen selective coloring! Niet op dat pad gaan aub! (als het van mij afhangt, smaken verschillen natuurlijk)
ZOOOoooooo, die TECHART! :D
Mooie spots! Behalve die RR en Bentley. Wat een wansmaak

http://static.autoblog.nl/images/wp2010/gespot/amsterdam/donkervoort_d8-gt_03.jpg

Gaaf!
erg mooie spots.alleen jammer van die auto hierboven.
kenteken van die hummer klopt wel: NEPP;)
hummer zn velgen zijn echt enorm , maar ook enorm lelijk :(
ik heb bij mij in de buurt ook paar leuke wagens gezien zoals een audi rs6, RR phantom, ferrari f430 scuderia, paar iets oudere ferrari’s =)
Echter kan ik de foto’s niet plaatsen…
Als ik één keer zoveel geld aan een auto uit zou mogen geven, zou ik echt moeite hebben met het kiezen tussen een 8c, een DBS, een Muciélago en een 430 Scuderia. Wat een geweldige wagens.

Trouwens, echt hele mooie foto’s ;)
@sheep

In tiel rijd nog een gallardo en een DB9
@Sheep: In Tiel rijdt nog best wel wat moois hoor: de Bentley is van de eigenaar van 1 van de Hummers (eigenaar van Belleveu), en er is nog wel eens een witte GT-R te zien daar. Niet slecht voor een stad waar je eigenlijk liever niet woont..
die bentley is van eljero elia volgens mij
de witte 8c spider *kwijl* en de Murc is ook te vet.
Die rolls-royce vind ik gewoon echt 3x niks.
Hartstikke lelijk en verschrikkelijk patserig. Nee doet me helemaal niks.
De hummer doet me ook niks. Heeft ook nog is over een berg stront gereden.

De Italiaanse creaties daarentegen……
California zijn dat wèl. aangepast op de brandende

Hoofdletter vergeten.


OT: Mooie spots weer, behalve die afzichtelijke Hummer en die motoren…
In London word je echt doodgegooid met supercars als de aston martin Bentley rolls royce enz. Echt een feest voor spotters daar! En er is een leuk zaakje in chelsea met allemaal supercars de alfa romea 8c crabrio en coupe en lambo mat zwart en nog meer bentleys en de Mercedes Sls AMG WAT EEN DING!
LOL
Mooie foto met die Hummer en die fiets
Dat zijn dus best grote velgen . . .
met welk programma bewerk je die achterlichten van die lambo want zit er al een maand naar te zoeken
Hi Jim,

kan ik ergens aan de ´´volle foto´s´´ komen?
In bijvoorbeeld 1920×1080?

Alvast bedankt!

Tim
is dit in de pc hoofdstraat,- ??
mooie spots
(allemaal in amsterdam??)
Lekt er nu olie uit die California of is dat water? lol

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).