Porsche presenteert 2011 911 GT3 RSR

Auteur: , 45 Reacties

En wij vragen ons af of dit een voorproefje is van wat we in Detroit te zien krijgen.

Het 2010 motorsportseizoen is officieel ten einde gekomen, en Porsche viert dat met een zogeheten “Night of Champions” party, in hun R&D-centrum in Weissach. Zo’n feestje biedt meteen een mooie gelegenheid om een internationale première te tonen, en zo geschiedde: de engineers hebben Porsche’s circuitbeest, de 911 GT3 RSR, nog een stukje bij weten te schaven.

Verwacht geen grote wijzigingen: zo is het gewicht al enige tijd stabiel op 1.220 kg, en pompt de watergekoelde 4 liter boxer er ook komend jaar 455 pk @ 7.800 tpm uit. Althans dat denken we. In het persbericht wordt namelijk tegelijkertijd een 355 kW-vermogen vermeld, maar we gaan er van uit dat dit een typfout is, en het daadwerkelijke vermogen 335 kW is, wat weer correspondeert met de eerdergenoemde 455 pk. Een zeldzame fout voor Duitsers. Het maximale toerental blijft ook ongewijzigd, namelijk 9.400 verbluffende toeren per minuut.

Maar wat is er dan wel veranderd aan de Porsche? Ten eerste: de prijs. Hoefde je twee jaar geleden ‘slechts’ 380.000 euro (ex. belastingen) voor een RSR neer te tellen, voor het 2011-model verlangt Porsche een cheque (of een koffer met cash) ter waarde van 410.000 euro. Ten opzichte van 2008 is de prijs helemaal gestegen, voor die versie vroeg Porsche 349.800 euro.

De PR-mannen geven aan dat het meeste werk is gestoken in een nieuw aerodynamisch design aan de voor- en achterkant, de vering/ophanging, en de motor.

Om met het laatste te beginnen: het vermogen lag vorig jaar op een officiële 450 pk, en dus is er dit jaar is een winst van 5 pk geboekt. Dat lijkt niet veel, maar in de racerij kunnen minieme verschillen al beslissend zijn. Zowel het motormanagement als het uitlaatsysteem hebben een redesign ondergaan. Wat echter meer opvalt is de nieuwe snoet: een andere spoilerlip moet meer downforce genereren, en de banden zijn een inch in breedte gegroeid (van 11 tot 12 inch), wat onderstuur moet tegengaan. Aan de achterkant zijn de banden 13 inch breed gebleven, maar is de gigantische spoiler een stukje verplaatst. Een andere wijziging (tromgeroffel)….de nieuwe Porsche heeft LED’jes! Heel belangrijk bij een racewagen natuurlijk.

Voor de rest laten we u alleen met de foto’s, over een kleine maand zullen we zien of ons eerdere vermoeden klopt, en we in Detroit inderdaad een homologatiemodel voor deze GT3-voor-het-circuit zullen aantreffen.



45 reacties

Voor dat geld kun je flink wat mooiere auto’s kopen..
@Sebazzz: Het is niet meteen het uiterlijk dat telt bij zo’n wagens hé…
Dit is een racemodel.. enkel de prestaties tellen daar… uiterlijk is dan bijzaak…
@Sebazzz: Function over form.
heerlijk ranzig dik.
Leuk als trackday wagen maar verder totaal niet te gebruiken waar ik woon .
Doe maar een normale 911 voor mij ,kan ik van de rest van het geld lekker lang op vakantie .
@norge: nee vast niet tenzij je op een circuit woont , dit is een racewagen
Ziet er goed uit, die 5 pk kan inderdaad een verschil maken, alleen de andere merken zullen ook hun uiterste best doen hun auto te verbeteren, die aantal pk’s kunnen bij de andere dus ook stijgen, wellicht meer dan 5 pk. Dat is nog af te zien.
@Barryyy: de vorige had toch 3.8 liter inhoud? dan valt die 5pk zelfs tegen.. als de inhoud 0.2 liter is gestegen.
@lambo4all:
Dat klopt ook wel, maar zoals ik in mijn verhaal bedoel KAN 5 pk wel verschil maken.
Sowieso vertellen ze hier in het verhaal dat de extra pk’s te duiden zijn op het verbeteren van het uitlaatsysteem en motormanagement, niet aan de 0,2 liter meer. Inderdaad wel vreemd, maar goed.
Wel grappig dat ze elk jaar 0,2 liter erbij krijgen per cilinder. 2009 model was 3,6 als ik me niet vergis, vorig jaar 3,8 en dan nu 4,0 liter. Wellicht dat de auteur van dit bericht wat uitleg kan geven?
@Barryyy & @lambo4all, vorig jaar had de GT3 RSR ook al een motor van 4.0 liter.
@robbie:
Klopt, je hebt gelijk. Het was het jaar ervoor dat hij 3,8 liter was en steeg naar 4,0. Stom Stom Stom.
Ben in de war met Porsche GT3 RS die nog wel op 3,8 liter zit als het goed is.
Doet me eerder denken aan ‘De Lijn’ (Belgen zullen dit wel herkennen)
LT (Lekkere Tieten)
@NielsGPA:

Ik als niet-belg, maar wel als wereldwijd bereisde man, weet wat je bedoeld met Ov De Lijn.
@NielsGPA: gaat net iets sneller
Heeft hij nou stalen remmen?
Brake system with balance bar control.
Front: Single-piece six-piston aluminium fixed callipers; inner vented, 380 mm diameter;
racing brake pads.
Rear: Single-piece four-piston aluminium fixed callipers; inner vented, 355 mm diameter;
racing brake pads.

Waar de schijven van gemaakt zijn weet ik niet, wel dat de monocoque wel gewoon van staal is.
Volgens de website van Brembo zijn de schijven met dit typenummer ‘cast iron’ discs.
@JPM: stalen remmen zijn verplicht. Lees de regelementen er maar op na.
@JPM: natuurlijk zijn die van staal, keramische remmen zijn niet geschikt voor circuit gebruik (scheuren). Daarnaast is het aanzienlijk goedkoper om meerdere malen per seizoen stalen schijven te vervangen. Met raceblokken (van bijv. Pagid) is er ook geen verschil in remkracht.
Ik vraag me af waarvoor die opening dient die enkel rechts in de achterbumper te zien is ?

Bruute bak en idd een beetje De Lijn style.
@nilze21:
Sleep oog.

On-topic:
De snelste zijn kost komend seizoen dus €410.000
@Original_Arnoud:
Is dat de prijs voor een Ferrari 458 GT2 ;-)
@nilze21: Overdruk in de wielkasten afvoeren vermoed ik…
Wat kan een race-team hier nu zelf nog aan aanpassen behalve de afstelling voor hun rijder dan?
Wat dus wil zeggen dat je voor 410.000 euri’s (en dan nog een aalmoes voor vervang stukken)) als je hem niet verkeerd parkeert een volledige wagen klaar hebt om mee te racen en een heel seizoen lang, zonder enige eigen inspanning al die garageteams voor kan blijven.
Zonde dan draait het racen effectief alleen nog maar om de rijder.
LT (Lekkere Tieten)
Het schijnt dat deze racewagens moeilijk te besturen zijn. Tenminste dat was in seizoen 2010 of zelfs in 2009, dat weet ik niet meer. De race-corvette kon je met je vingers in je neus besturen in vergelijking met de Porsche.
Leuk speeltje voor op circuit, niet echt goedkoop, maar ja hobby’s zijn nu eenmaal kostbaar. Dus voor dat geld krijg je 482pk [Niet uitgaande van het typefoutje], dat is 30.000 euro voor 27pk, komt op 1111,11 euro per pk.
@Hupke

Behalve de afstelling voor hun rijder.. Heb je enig idee hoeveel werk dat is en wat je daarmee allemaal goed en fout kunt doen? En heb je het team niet ook keihard nodig als iemand je een tikje geeft waarna de sporing scheef staat of er andere onderdelen vervangen moeten worden?

Die fabrieksteams rijden niet voor niks vooraan.. Meer budget, meer testmogelijkheden, betere afstellingen en uiteraard ook hele goede rijders..
@Reynier:

Als je zo’n wagen die kant en klaar is koopt moet er alleen nog maar afgesteld worden (wat idd wel wat werk is) maar hij moet nietmeer gebouwd worden. Geen winterwerk meer geen vervelende eerste testritten met dingen die niet blijken te werken. Gewoon fijnschaven op maat van de rijder.
@Hupke: Mwoah geloof mij maar dat die wagen in de winter toch wel helemaal uit elkaar gaat om alles te controleren hoor.. En er wordt ook echt wel getest.. Om er zeker van te zijn dat alles werkt en ook om te kijken of oude setups nog wel werken..
Nee, want deze hadden we idd nog niet nee… Waarom bouwen ze elk jaar weer zo,n lelijke racekever?
@The360box:
Omdat er blijkbaar vraag naar is, teams met geld te veel kopen jaarlijks nieuwe wagens dus daar springt Porsche op in.
even serieus… die naam! ik zit ook nog steeds te wachten op de porsche 911 GT3 RSR GT TURBO Cabrio ofzoiets(slaat nergens op natuurlijk)
@Niet Anoniem:
Porsche heeft al sinds 1973 RSR ’s in haar gamma. Niks nieuws verzonnen dus.
@Robbie:

Waarom staat dit dan op RSsport.com:

The heart of the new 911 GT3 RS, the power unit, is based on the engine already featured in the 911 GT3. Like the latter, the RS power unit now displaces 3.8 instead of 3.6 litres, delivering even more power and revving up even faster and more dynamically.
@Vreemde Gast: dus? De racemotor is gebaseerd op die van de straatauto (is verplicht overigens), maar de boring & slag mag gewoon aangepast worden.

Zo heeft de Ferrari F430 GT2 een motorinhoud van 4.0 liter, terwijl de straatauto toch echt 4.3 liter heeft. Ook de Spyker C8 Laviolette GT2R heeft een motorinhoud van 4.0 liter, terwijl de straatauto 4.2 liter heeft.

En zo heeft deze Porsche 911 GT3 RSR een motorinhoud van 4.0 liter terwijl de straatauto een inhoud van 3.8 liter heeft. Niks vreemds aan.
nog een ik word er gek van
Excl. belastingen?

Over zo’n RSR hoef je toch geen cent belasting te betalen? Ding is toch niet straatlegaal dus what gives?
@bozewolf: je zal toch echt BTW moeten betalen ;)
Ik heb niet bijster veel met Porsche, maar dit is echt kwijlen.
Gruwelijke pornobak, hier geef ik wel mijn schoonmoeder voor op!
@Gekkenhuis: Dat doe ik al bij een Lada ;-)
Die gangsters bij de FIA zullen die extra 5pk wel teniet willen doen met extra strafgewicht, met de nadruk op ‘straf’.
@Timmie: De wagen zal ook worden ingezet in ACO races. Denk aan Le Mans, waar de GT3 RSR wordt ingezet. De onderdelen zijn niet te betalen van een dergelijke Porsche en is duurder dan onderdelen van een Ferrari F430 GT2. Of dit ook het geval is ten opzichte van een F458 GT2 is nog niet bekend.
Nieuwe 911 blablabla alweer blablabla. Kom verdomme eens met iets nieuws joh!
@robbie – uiteraard ook excl btw. Dit soort auto’s wordt altijd in een exploitatie bv gereden, waar de BTW dus aftrekbaar is

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).