Gelekt: de nieuwe Calibra komt begin 2013

Auteur: , 59 Reacties

Een jaar geleden schreven we al eens over een driedeurs Insignia die waarschijnlijk voorzien zou gaan worden van de Calibra badge. Nu hebben we documenten in handen die de komst van de Calibra in 2013 bevestigen.

Uit betrouwbare bron blijkt dat eind 2012 wordt gestart met de productie van onderdelen voor de nieuwe Calibra. De eerste Calibra’s zullen waarschijnlijk begin 2013 van de band rollen in Russelsheim.

Opel Calibra Forecast 2011

We kunnen nu met zekerheid melden dat het gaat om een coupé op het platform van de Insignia. Hetgeen waarschijnlijk betekent dat er geen achterwielaandrijving op de Calibra te vinden zal zijn, maar voorwielaandrijving en eventueel vierwielaandrijving. Men verwacht per jaar zo’n 14.000 Calibra’s te gaan verkopen, aanzienlijk minder dan we eerder dachten dat nodig was om winst te maken. De Calibra wordt qua uiterlijk waarschijnlijk gebaseerd op de GTC concept en de Flextreme GT/E Concept die ook nog op de AutoRAI te zien was.





59 reacties

Nieuwe Manta jonguh! BAM!
Het ziet er netjes uit.., Ik zou hm allleen geen calibra noemen :s deze auto verdiend wel iets mooiers qua naam, calibra heeft zo’n petjesimago.. Zou zonde zijn om deze auto daar mee te indentificeren..
@dymf:
Dan word het ook hoog tijd dat VW de sirocco / GTI badges in de prullenmand gooit.
@Laue: nee dat hoeft niet, ze mogen best calibra gebruiken, maar niet voor dit elegante ding ;)
@dymf: Opel verkoopt die dingen nieuws. En de Calibra had nieuw zeker geen petjes imago. Dat imago komt bij alle sportieve auto’s als ze betaalbaar worden vanzelf. De BMW 3 serie is daarvan wel het meest sprekende voorbeeld.
@dymf: Opel Calignia? Opel Bertona? Opel Coupa? Opel Manta jongûh! BAM! :P
Ach, de modelnamen van Opel hebben ook een bepaald charme. Bijvoorbeeld de As(h)tra(y)…
@AutomotiveDesigner: En de andere.. Jaaha :) ik wou alleen maar zeggen dat ik die naam niet bij het model vind passen. ;)
En bij de astra moet ik altijd aan de hond van me tante denken die heette ook astra :)
De Opel Extreme GTE Concept is een mooie combi van Mercedes grille, voorkan van Mazde en lijnen van Citroen DS ;)
Ik zie diverse kenmerken van andere merken terug:
grille : mercedes
neus: mazda:
achterkant: citroen DS
@ovanberkum: Citroën DS?
http://www.koolhaas.demon.nl/pictures/robristrip2.jpgl
@Pallas: GT by Citroën zeker? Voor die GTE. Anders snap ik hem ook niet…
ik hoop dat ie meer gaat lijken op de gtc dan op de flextreme
@sirmustang: Mee eens.
Heeeel kick ! Ben al Insignia fan en dan ook nog een coupe vorm ! heeel dik !
Waarom nog zo lang, die mooie coupe was al af voordat we de Insignia kenden.
Op zich niet verkeerd ;)
Al hadden die neusgaten voor niet gehoeven en de uitlaten achter wat subtieler gemogen. Her en der natuurlijk wat Insignia trekjes. Maar das mijn mening :)
Ik heb begrepen dat deze 1 meter breed wordt..
@petermb: Haha zodat je met twee ellebogen tegelijk uit het raam kan hangen?
@Pallas: Haha.. ik schiet steeds weer in de lach als ik dat hoor. :) Dat doet mij altijd denken aan dat mopje: “Hoe kun je zien of een garagebox van een Manta rijder is?” … “Aan het bloedspoor op de muur..”

:mrgreen:
Nou, kan iemand even een rendering maken hoe dat ding er in 2028 uit ziet, met veul Tupperware, foute wielen, rare deuren en een petje achter het stuur?
@potver7: Eigenlijk toch heel raar dat de – helemaal niet als ordinair bedoelde – baseballcap synoniem staat voor tokkies of sjonnies, of hoe die groepen allemaal heten. Want van de week schreef er iemand dat hij een meeting van Rolls Royce eigenaren had bijgewoond en daarvan hadden er ook veel een Rolls Royce cap op. Zijn dat dan ook tokkies? :mrgreen:
@Freewarefreak: AutomerkCap = Tokkie. Gelijk welk merk het is…
Een echte coupé heeft een in lengte geplaatste motor en achterwielaandrijving. Ik vertik het om dit een coupé te noemen. Dit valt onder de categorie 2 deurs auto met coupévormig daklijn.
Dit is een perfecte concurrent voor de Mégane Coupé. Zelfs Hyundai weet hoe je een coupé moet bouwen. :?
@AutomotiveDesigner: Wat maakt de plaatsingsrichting van de motor nou uit?
@Pallas:

Dwarsgeplaatst voorinliggend met achterwielaandrijving is nogal een complexe oplossing.
@jack_abarth: Dat zal waar zijn, maar maakt dat het dan ‘minder’ een coupé. Bestaat de combinatie dwarsgeplaatst met RWD uberhaupt?
@Pallas: Dat bestaat, de Lotus Elise en de Smart ForTwo bijvoorbeeld. Alleen liggen de blokken achter de bestuurder. Maakt het alleen maar complexer al die verschillende configuraties. ;)
@AutomotiveDesigner: Hyundai Coupe is toch echt fwd ;) En de naam van de koetswerkvorm heeft niets te maken met aandrijflijn.
@rotarypowah: Hyundai Genesis Coupe my friend. Je weet wel met knikje in vanaf de B-stijl. Niet die oude grafbak.
@AutomotiveDesigner: Ohja, ik vergeet wel ’s dat Hyundehokken nog gemaakt worden en zelfs met nieuwe modellen komen.
Desalwelteplus blijft een coupe een coupe, hoeveel en welke wielen er ook aangedreven worden.
@AutomotiveDesigner:

Je hebt een punt..

En bovendien hebben we de GTC Concept al zo goed als 1op1 rondrijden. bekijk de Insignia OPC maar eens goed, die heeft dan misschien een setje deuren meer, voor de rest is het precies de GTC Concept. Begrijp me niet verkeerd, maar noem hem dan Insignia coupe, en maak er geen nieuw dingetje van. In ben wel erg benieuwd naar de invloed van de Flextreme GT/E..
@AutomotiveDesigner:
kerel, hoe noem jij dan de AUDI A5 coupe?
die heeft ook enkel fwd of awd.
en is echt wel een volwaardige coupe t

nu jij aan zet
@tom307: De Audi A5 coupe? Is dat nieuw? Ik ken wel de Audi A5 Sportback. ;)
De A5 is overigens een twijfelgeval. Ze kunnen hem zowel dwarsgeplaatst als in lengte geplaatst voorzien. Ik beweer niet dat vierwielaandrijving niet tot coupé gerekend kan worden. Het is wel minder puur daardoor. Ik beweer enkel dat voorwielaandrijving niet tot (pure) coupé gerekend kan worden.
Het woord is aan jou…
@AutomotiveDesigner:

Vroegah, was een coupé eigenlijk zelfs nog meer iets in de trend van een Supra, 300ZX, of Stingray achtig.

Dus:

-Lange neus
-RWD
-2 deurs wagen
-Liftback achterklep

En GEEN sedan variant.
@jack_abarth: Amen! Gelukkig ben ik niet de enige die het begrijpt. :D
FMR (Front mid-engine, rear-wheel-drive layout) FTW!!! 8)
@AutomotiveDesigner: Jep! Lang leve de Datsun 240Z. Prachtig!
@Freewarefreak: Yippie! Nog iemand die het begrijpt! Nu je het over de 240Z hebt, de vader van één van mijn beste vrienden heeft er eentje. In oranje, wat een heerlijke klinkende zes-in-lijn is het toch. Hij heeft ook een zwarte 280ZX met goudkleurige accenten! Hoe retro is dat. :P Het blijven stuk voor stuk legendes de Nissan/Datsun’s uit de Z-series. 8)
@jack_abarth: Vroegah, was alles beter. Als ze nu al ‘Coupé’ plakken op een sedan met lage daklijn en ‘GT’ op een giga-lompe vijfdeurs, dan weet je dat de wereld naar de knoppen is…
@Esprit_de_Flandre: Helemaal waar. Als we onze bovenstaande comments nou eens ombuigen naar het moderne heden. How about the new Toyota FT-86?
@Freewarefreak: Zie ik wel zitten, die nieuwe Toyo. Dat ze maar niet te lang meer wachten. Vraag me af of er ook een Lexus-versie komt. Die zouden dat ook kunnen gebruiken…
Infiniti daklijn.
Er wordt weer niet gelezen volgens mij. Opel is van plan om in 2013 de Calibra weer terug te brengen. Foto’s of ontwerpen zijn er nog niet. Jullie baserren, jullie meningen over het uiterlijk op basis van 2 concepten, waarvan overigens de GTC al uit 2007 stamt. Eerst maar is echte foto’s zien voordat je kan oordelen.

Hopelijk wordt het dit keer echt een Calibra en geen Astra Coupé. De GTC concept uit 2007 zou een stap in de goede richting zijn, alleen in 2013 snel verouderen. Daarnaast denk ik dat het publiek het gaat zien als een coupé uitvoering van de Insignia (zeker geen lelijke auto, maar je komt ze veel te vaak tegen).
Oeps spelfoutje: baseren :p
vrij dom van opel volgens mijn perspectief

de laguna coupe & 407 coupe hebben hun piek al gehad, dus het was veel slimmer geweest om rond deze tijd een calibra/insignia coupe op de markt te brengen
@arashrsf: Misschien niet. Doordat de concurrentie over z’n piek is, is er meer aandacht voor de nieuwe Opel coupé. En als de Laguna en/of 407 geen opvolger krijgen wegens te weinig succes, is er minder concurrentie…
K’librah jonguh kickuuuUh!!
Ok eerlijk is eerlijk als je calibra hoort denkje aan een pauper met een mega spoiler en 2000W subwoofer,maar laten we eerlijk zijn een oude S-Klasse daar rijd ook bepaalt volk in maar dat maakt de nieuwe niks minder !.
Eindelijk weer een echte Opel Coupe, de Manta en Calibra waren ook geweldige autoos met hun eigen marktgebied. Noem de nieuwe maar Extrema dat dekt de lading wel.
Als ze er nou ook weer een heftige dtm versie van maken.. :D hoe vet zou dat zijn!! Hebben de new kids gelijk een idee hoe groot die spoiler moet zijn over 15 jaar! xD
Tja voor echte coupe’s (lees: licht gewicht, RWD e.d) moet je toch bij de Jappen zijn. Europeanen komen altijd maar met FWD hokken
-edit: jep, dat is geheim ;) –
-edit: check!-
De oude Calibra vind ik (in originele staat) nog steeds een aantrekkelijke verschijning, hoewel het ontwerp al uit de late jaren ’80 stamt. Hopelijk lukt het Opel om nog eens zo’n geslaagd model op de markt te brengen.
@phaedros: In originele staat, probeer dat nog maar eens te vinden. Ik heb het geprobeerd, en gefaald. Erg, echt erg…
zet er een chevy badge op en het klopt, ach GM dus ?
http://i195.photobucket.com/albums/z179/B4R7/calibra222.jpg

http://i195.photobucket.com/albums/z179/B4R7/calibraimpressie.jpg
@bartteeuwen: Mooie artist impression! :D Ik had persoonlijk de portieren nèt een stukje langer gemaakt en de B-stijl verder naar achteren verplaatst. Wellicht de B-stijl dunner gemaakt aangezien de Calibra ongetwijfeld stijlloze ramen krijgt. ;)
Door jouw keuze voor de OPC uitvoering krijg je van mij een virtuele schouderklopje. :P
@AutomotiveDesigner: thanks! De impressies heb ik ruim 2 maanden geleden eens gemaakt met een insignia opc als uitgangspunt. Het is meer als n insignia waar 2 deuren uit zijn gehaald. Het hele lijnenspel is wat vloeiender en dynamischer

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).