Een jaar geleden schreven we al eens over een driedeurs Insignia die waarschijnlijk voorzien zou gaan worden van de Calibra badge. Nu hebben we documenten in handen die de komst van de Calibra in 2013 bevestigen.
Uit betrouwbare bron blijkt dat eind 2012 wordt gestart met de productie van onderdelen voor de nieuwe Calibra. De eerste Calibra’s zullen waarschijnlijk begin 2013 van de band rollen in Russelsheim.
We kunnen nu met zekerheid melden dat het gaat om een coupé op het platform van de Insignia. Hetgeen waarschijnlijk betekent dat er geen achterwielaandrijving op de Calibra te vinden zal zijn, maar voorwielaandrijving en eventueel vierwielaandrijving. Men verwacht per jaar zo’n 14.000 Calibra’s te gaan verkopen, aanzienlijk minder dan we eerder dachten dat nodig was om winst te maken. De Calibra wordt qua uiterlijk waarschijnlijk gebaseerd op de GTC concept en de Flextreme GT/E Concept die ook nog op de AutoRAI te zien was.
dondeboer zegt
Nieuwe Manta jonguh! BAM!
dymf zegt
Het ziet er netjes uit.., Ik zou hm allleen geen calibra noemen :s deze auto verdiend wel iets mooiers qua naam, calibra heeft zo’n petjesimago.. Zou zonde zijn om deze auto daar mee te indentificeren..
Laue zegt
@dymf:
Dan word het ook hoog tijd dat VW de sirocco / GTI badges in de prullenmand gooit.
dymf zegt
@Laue: nee dat hoeft niet, ze mogen best calibra gebruiken, maar niet voor dit elegante ding ;)
mashell zegt
@dymf: Opel verkoopt die dingen nieuws. En de Calibra had nieuw zeker geen petjes imago. Dat imago komt bij alle sportieve auto’s als ze betaalbaar worden vanzelf. De BMW 3 serie is daarvan wel het meest sprekende voorbeeld.
Ram-G-maN zegt
@dymf: Opel Calignia? Opel Bertona? Opel Coupa? Opel Manta jongûh! BAM! :P
Ach, de modelnamen van Opel hebben ook een bepaald charme. Bijvoorbeeld de As(h)tra(y)…
dymf zegt
@AutomotiveDesigner: En de andere.. Jaaha :) ik wou alleen maar zeggen dat ik die naam niet bij het model vind passen. ;)
En bij de astra moet ik altijd aan de hond van me tante denken die heette ook astra :)
ovanberkum zegt
De Opel Extreme GTE Concept is een mooie combi van Mercedes grille, voorkan van Mazde en lijnen van Citroen DS ;)
ovanberkum zegt
Ik zie diverse kenmerken van andere merken terug:
grille : mercedes
neus: mazda:
achterkant: citroen DS
Pallas zegt
@ovanberkum: Citroën DS?
Esprit_de_Flandre zegt
@Pallas: GT by Citroën zeker? Voor die GTE. Anders snap ik hem ook niet…
sirmustang zegt
ik hoop dat ie meer gaat lijken op de gtc dan op de flextreme
altron zegt
@sirmustang: Mee eens.
markietwo zegt
Heeeel kick ! Ben al Insignia fan en dan ook nog een coupe vorm ! heeel dik !
mashell zegt
Waarom nog zo lang, die mooie coupe was al af voordat we de Insignia kenden.
girls_VS_cars zegt
Op zich niet verkeerd ;)
Al hadden die neusgaten voor niet gehoeven en de uitlaten achter wat subtieler gemogen. Her en der natuurlijk wat Insignia trekjes. Maar das mijn mening :)
petermb zegt
Ik heb begrepen dat deze 1 meter breed wordt..
Pallas zegt
@petermb: Haha zodat je met twee ellebogen tegelijk uit het raam kan hangen?
Freewarefreak zegt
@Pallas: Haha.. ik schiet steeds weer in de lach als ik dat hoor. :) Dat doet mij altijd denken aan dat mopje: “Hoe kun je zien of een garagebox van een Manta rijder is?” … “Aan het bloedspoor op de muur..”
:mrgreen:
potver7 zegt
Nou, kan iemand even een rendering maken hoe dat ding er in 2028 uit ziet, met veul Tupperware, foute wielen, rare deuren en een petje achter het stuur?
Freewarefreak zegt
@potver7: Eigenlijk toch heel raar dat de – helemaal niet als ordinair bedoelde – baseballcap synoniem staat voor tokkies of sjonnies, of hoe die groepen allemaal heten. Want van de week schreef er iemand dat hij een meeting van Rolls Royce eigenaren had bijgewoond en daarvan hadden er ook veel een Rolls Royce cap op. Zijn dat dan ook tokkies? :mrgreen:
Esprit_de_Flandre zegt
@Freewarefreak: AutomerkCap = Tokkie. Gelijk welk merk het is…
Ram-G-maN zegt
Een echte coupé heeft een in lengte geplaatste motor en achterwielaandrijving. Ik vertik het om dit een coupé te noemen. Dit valt onder de categorie 2 deurs auto met coupévormig daklijn.
Dit is een perfecte concurrent voor de Mégane Coupé. Zelfs Hyundai weet hoe je een coupé moet bouwen. :?
Pallas zegt
@AutomotiveDesigner: Wat maakt de plaatsingsrichting van de motor nou uit?
jack_abarth zegt
@Pallas:
Dwarsgeplaatst voorinliggend met achterwielaandrijving is nogal een complexe oplossing.
Pallas zegt
@jack_abarth: Dat zal waar zijn, maar maakt dat het dan ‘minder’ een coupé. Bestaat de combinatie dwarsgeplaatst met RWD uberhaupt?
Ram-G-maN zegt
@Pallas: Dat bestaat, de Lotus Elise en de Smart ForTwo bijvoorbeeld. Alleen liggen de blokken achter de bestuurder. Maakt het alleen maar complexer al die verschillende configuraties. ;)
rotarypowah zegt
@AutomotiveDesigner: Hyundai Coupe is toch echt fwd ;) En de naam van de koetswerkvorm heeft niets te maken met aandrijflijn.
Ram-G-maN zegt
@rotarypowah: Hyundai Genesis Coupe my friend. Je weet wel met knikje in vanaf de B-stijl. Niet die oude grafbak.
rotarypowah zegt
@AutomotiveDesigner: Ohja, ik vergeet wel ’s dat Hyundehokken nog gemaakt worden en zelfs met nieuwe modellen komen.
Desalwelteplus blijft een coupe een coupe, hoeveel en welke wielen er ook aangedreven worden.
bakkerst zegt
@AutomotiveDesigner:
Je hebt een punt..
En bovendien hebben we de GTC Concept al zo goed als 1op1 rondrijden. bekijk de Insignia OPC maar eens goed, die heeft dan misschien een setje deuren meer, voor de rest is het precies de GTC Concept. Begrijp me niet verkeerd, maar noem hem dan Insignia coupe, en maak er geen nieuw dingetje van. In ben wel erg benieuwd naar de invloed van de Flextreme GT/E..
tom307 zegt
@AutomotiveDesigner:
kerel, hoe noem jij dan de AUDI A5 coupe?
die heeft ook enkel fwd of awd.
en is echt wel een volwaardige coupe t
nu jij aan zet
Ram-G-maN zegt
@tom307: De Audi A5 coupe? Is dat nieuw? Ik ken wel de Audi A5 Sportback. ;)
De A5 is overigens een twijfelgeval. Ze kunnen hem zowel dwarsgeplaatst als in lengte geplaatst voorzien. Ik beweer niet dat vierwielaandrijving niet tot coupé gerekend kan worden. Het is wel minder puur daardoor. Ik beweer enkel dat voorwielaandrijving niet tot (pure) coupé gerekend kan worden.
Het woord is aan jou…
jack_abarth zegt
@AutomotiveDesigner:
Vroegah, was een coupé eigenlijk zelfs nog meer iets in de trend van een Supra, 300ZX, of Stingray achtig.
Dus:
-Lange neus
-RWD
-2 deurs wagen
-Liftback achterklep
En GEEN sedan variant.
Ram-G-maN zegt
@jack_abarth: Amen! Gelukkig ben ik niet de enige die het begrijpt. :D
FMR (Front mid-engine, rear-wheel-drive layout) FTW!!! 8)
Freewarefreak zegt
@AutomotiveDesigner: Jep! Lang leve de Datsun 240Z. Prachtig!
Ram-G-maN zegt
@Freewarefreak: Yippie! Nog iemand die het begrijpt! Nu je het over de 240Z hebt, de vader van één van mijn beste vrienden heeft er eentje. In oranje, wat een heerlijke klinkende zes-in-lijn is het toch. Hij heeft ook een zwarte 280ZX met goudkleurige accenten! Hoe retro is dat. :P Het blijven stuk voor stuk legendes de Nissan/Datsun’s uit de Z-series. 8)
Esprit_de_Flandre zegt
@jack_abarth: Vroegah, was alles beter. Als ze nu al ‘Coupé’ plakken op een sedan met lage daklijn en ‘GT’ op een giga-lompe vijfdeurs, dan weet je dat de wereld naar de knoppen is…
Freewarefreak zegt
@Esprit_de_Flandre: Helemaal waar. Als we onze bovenstaande comments nou eens ombuigen naar het moderne heden. How about the new Toyota FT-86?
Esprit_de_Flandre zegt
@Freewarefreak: Zie ik wel zitten, die nieuwe Toyo. Dat ze maar niet te lang meer wachten. Vraag me af of er ook een Lexus-versie komt. Die zouden dat ook kunnen gebruiken…
janklaassen zegt
Infiniti daklijn.
derekhuizer zegt
Er wordt weer niet gelezen volgens mij. Opel is van plan om in 2013 de Calibra weer terug te brengen. Foto’s of ontwerpen zijn er nog niet. Jullie baserren, jullie meningen over het uiterlijk op basis van 2 concepten, waarvan overigens de GTC al uit 2007 stamt. Eerst maar is echte foto’s zien voordat je kan oordelen.
Hopelijk wordt het dit keer echt een Calibra en geen Astra Coupé. De GTC concept uit 2007 zou een stap in de goede richting zijn, alleen in 2013 snel verouderen. Daarnaast denk ik dat het publiek het gaat zien als een coupé uitvoering van de Insignia (zeker geen lelijke auto, maar je komt ze veel te vaak tegen).
derekhuizer zegt
Oeps spelfoutje: baseren :p
fconderkantlat zegt
vrij dom van opel volgens mijn perspectief
de laguna coupe & 407 coupe hebben hun piek al gehad, dus het was veel slimmer geweest om rond deze tijd een calibra/insignia coupe op de markt te brengen
Esprit_de_Flandre zegt
@arashrsf: Misschien niet. Doordat de concurrentie over z’n piek is, is er meer aandacht voor de nieuwe Opel coupé. En als de Laguna en/of 407 geen opvolger krijgen wegens te weinig succes, is er minder concurrentie…
Reinbergen zegt
K’librah jonguh kickuuuUh!!
luuktb zegt
Ok eerlijk is eerlijk als je calibra hoort denkje aan een pauper met een mega spoiler en 2000W subwoofer,maar laten we eerlijk zijn een oude S-Klasse daar rijd ook bepaalt volk in maar dat maakt de nieuwe niks minder !.
aadr zegt
Eindelijk weer een echte Opel Coupe, de Manta en Calibra waren ook geweldige autoos met hun eigen marktgebied. Noem de nieuwe maar Extrema dat dekt de lading wel.
vali1992nl zegt
Als ze er nou ook weer een heftige dtm versie van maken.. :D hoe vet zou dat zijn!! Hebben de new kids gelijk een idee hoe groot die spoiler moet zijn over 15 jaar! xD
Atenza zegt
Tja voor echte coupe’s (lees: licht gewicht, RWD e.d) moet je toch bij de Jappen zijn. Europeanen komen altijd maar met FWD hokken
tom307 zegt
-edit: jep, dat is geheim ;) –
phaedros zegt
-edit: check!-
phaedros zegt
De oude Calibra vind ik (in originele staat) nog steeds een aantrekkelijke verschijning, hoewel het ontwerp al uit de late jaren ’80 stamt. Hopelijk lukt het Opel om nog eens zo’n geslaagd model op de markt te brengen.
Esprit_de_Flandre zegt
@phaedros: In originele staat, probeer dat nog maar eens te vinden. Ik heb het geprobeerd, en gefaald. Erg, echt erg…
corvettez06 zegt
zet er een chevy badge op en het klopt, ach GM dus ?
bartteeuwen zegt
[img]http://i195.photobucket.com/albums/z179/B4R7/calibra222.jpg[/img]
Als opc eventueel:
[img]http://i195.photobucket.com/albums/z179/B4R7/calibraimpressie.jpg[/img]
bartteeuwen zegt
Ram-G-maN zegt
@bartteeuwen: Mooie artist impression! :D Ik had persoonlijk de portieren nèt een stukje langer gemaakt en de B-stijl verder naar achteren verplaatst. Wellicht de B-stijl dunner gemaakt aangezien de Calibra ongetwijfeld stijlloze ramen krijgt. ;)
Door jouw keuze voor de OPC uitvoering krijg je van mij een virtuele schouderklopje. :P
bartteeuwen zegt
@AutomotiveDesigner: thanks! De impressies heb ik ruim 2 maanden geleden eens gemaakt met een insignia opc als uitgangspunt. Het is meer als n insignia waar 2 deuren uit zijn gehaald. Het hele lijnenspel is wat vloeiender en dynamischer