Komt BMW eindelijk met een 4 Serie?

Auteur: , 49 Reacties

Heeft BMW weer een nieuwe niche gevonden om te vullen? De afgelopen maanden worden we bestookt met berichten dat er plannen zouden zijn om een zogenaamde "4 Serie" te gaan lanceren. Heel handig voor mensen die niet kunnen kiezen tussen een 3 en een 5 Serie. Maar wat voor model gaat dat worden dan?

Laten we beginnen met het feit dat er in 2005 al werd gesproken over een eventuele 4 Serie. Maar de laatste tijd steken de geruchten weer hardnekkig de kop op, maar wat het precies gaat worden is een beetje vaag. Zo zijn er bronnen (AutoBild) die menen te weten dat de opvolgers van de 3 Serie Coupe en Cabriolet een +1 krijgen en vanaf de nieuwe generatie als 4 Serie ipv 3 Serie door het leven gaan. Andere bronnen (Auto Motor und Sport) menen echter dat de toekomstige 3 Serie GT het label 4 Serie opgeplakt gaat krijgen. Volg jij het nog?

Laten we onze eigen “logica” maar eens loslaten op deze wilde geruchten. Zou het logisch zijn als BMW haar coupe en cabrio modellen 4 Serie ipv 3 Serie gaat noemen? Er zijn redelijk wat argumenten te bedenken waarom het “logisch” zou zijn. Audi heeft immers de opvolger van de A4 Cabrio ook een +1 gegeven en de naam A5 meegegeven, dit zorgt er tevens voor dat de kopers van een coupe/cabrio versie zich nog meer verheven voelen boven de kopers van een “simpele” sedan/station”. Ook geeft het een fabrikant wellicht wat meer designvrijheid, want het model heeft immers een andere naam. Ook kan BMW er dan gelijk voor kiezen om al haar coupe/cabrio modellen een even nummer te geven en “normale” modellen een oneven nummer. Er gaan immers ook al geruchten dat de opvolgers van de 1 Serie Coupe/Cabrio een +1 krijgen een 2 Serie gaan heten.

Is er ook iets voor te zeggen om alleen de “3 Serie GT” het label 4 Serie te geven? Uiteraard, want als je de coupe & cabrio 4 Serie ipv 3 Serie noemt zou dat ook betekenen dat we afscheid moeten nemen van de naam M3 en moeten wennen aan de naam M4. Het is dan misschien een beter idee om een “raar hok” zoals de 3 GT een eigen serie te geven.

Het staat inmiddels wel vast dat een BMW met de afmetingen van een 3 Serie en hatchback achterkant komt. Welke badge daarop komt te hangen zullen we waarschijnlijk pas in 2013 te weten komen.

Wat zou volgens jou een logische “Serie indeling” zijn voor BMW?



49 reacties

3 serie hatchback? Een nieuwe Compact wellicht.
Zou niet raar zijn als de 4 serie de nieuwe 3 serie coupe zou zijn. Een 6 serie is tenslotte gewoon een 5 serie coupe.
@Northwestern: sorry maar de 6 serie is een pak groter dan de 5 serie
@mortsel2640: Ben jij niet in de war met de 7 serie, de 6 serie is namelijk idd de coupe cabrio versie van de 5 serie.
@HyperTeHK: ja oke maar hij lijkt langer :p
@HyperTeHK:
Ben ik nou gewoon dom of klets jij nou maar wat, sinds wanneer is de 6 Serie gewoon een 5 Serie coupé/cabrio?
@Northwestern: Of je maakt de 3-serie Sedan, Touring, Coupe, Cabrio, X3 en Z3, 5-Serie Sedan, Touring, Coupe, Cabrio, X3, Z5 :P,
En je doet 3-Serie GT -> 4-Serie en 5-Serie GT -> 6-Serie
@Phoenix: Het kan aan min liggen, maar ik snap er echt geen zak van ;)
@Roelio: Haha.
3-Serie in de markt brengen als Sedan, Touring, Coupe en Cabrio.
De Roadster en de SUV op dit platform worden Z3 en X3.
De lelijkerds van dit platform worden de 4-Serie(s)

5-Serie in de markt brengen als Sedan, Touring, Coupe en Cabrio.
De Roadster en de SUV op dit platform worden Z5 en X5.
De lelijkerds van dit platform worden de 6-Serie(s)
@Northwestern:
Ze willen gewoon op basis van een coupe design ook een 4 deurs versie maken. en dat gaat verwarrend worden als het allemaal 3 series zijn….
-edit: check!-
Toch klinkt het raar, een BMW 4-Serie
-edit: dat spam je maar ergens anders-
bmw 4 serie.. wat voor nuteloos tussen model moet dat dan weer worden..
offtopic.

Ben ik de enigste die niet op autojunk komt?
Ze doen maar een dotje, zolang ze nog maar te onderscheiden zijn//
“Voor mij een 430 aub” :-)
A, B, C, CL, CLS, D, E, G, GL, GLK, M, R, S, SL, SLS
@zdev: argh, de SLK vergeten. Sorry kappers!
@zdev: Niet meer in productie, maar is er toch nog: CLK

Misschien wordt dit een MPV, of willen ze daarvoor de 2-serie nemen.
@Lucb: ach ja was een geintje. BMW is tenminste nog echt een eigen merk.
Met Mini en Rolls Royce niets mis mee.

Mercedes-Benz heeft Smart en AMG.

En Audi… tsja. Dat is VAG. Allemaal Skoda dus.
@zdev: clc
@zdev: sorry maar wat is een d-class :s kan niet meer volgen. Aja daar moet nog een v-classe bij
@mortsel2640: ehhh ja. BMW 4 = MB D segment. Wat moet Audi daar dan tegenoverzetten. Een Audi A4.5?
@zdev: De A4 Sportback
@zdev: ML?
Komt BMW “eindelijk” met een 4-serie? Net alsof de schrijver van dit artikel niets anders wil… Dit is weer een gerucht, dat gelukkig eenvoudig ontkracht kan worden door op te merken dat rover een 420d bezit…
@F1Tim: Rover = dood dus dat is geen probleem ;)
@robbie: Is Rover dood ? Aaaaaarrgh :D
Noem de opvolger van de 1-Serie M Coupe, BMW M2 en je bent gelijk van dat gezeik met de originele M1 Supercar af. :P
@AutomotiveDesigner; Die wordt toch allang niet meer gemaakt ? Dus dat maakt dan ook niet uit.
@norge: Maar het bestaat nog ;)

Je gaat toch niet een X5M opeens een M5 noemen omdat de F10 M5 er nog niet is ?
@Okkii: Het bestaat nog ?
Ik heb laatst nog een Renault caravelle gezien. ;)
-edit: check!-
Lijkt mij wel wat. Iets van een compacte crossover. Beetje meer durf kan bij BMW geen kwaad.
Conclusie dat Audi hier een voorsprong heeft op modellanceringen, ja? Danku.
Was in Azië de 4 niet een heel verschikkelijk getal?
Er bestaat in ieder geval een heldere reden waarom de 3GT geen 4 serie zal worden.

De 5GT heeft namelijk de afmetingen en luxe van een 7, maar wordt als 5GT aangeduid zodat de eigenaars niet te protserig over komen en zodat directieleden kunnen zeggen dat ze al bezuinigen door een 5 i.p.v. een 7 te rijden. Iets met marketing. Aangezien ik er een boel zie rijden slaat het aan. Lijkt me stug als ze die strategie bij de 3GT plotseling om zouden draaien door hem een hogere serie toe te kennen…

Dat de Coupé en Cabrio 4 series worden lijkt me even onwaarschijnlijk omdat ze dan inderdaad van de legendarische M3 af moeten. Dat is alsof Porsche stopt met de 911. Daarnaast, kunnen we de Z4 niet als 4 serie beschouwen?
@Jesper: En wat denk je dan van de A5 Sportback…
the-budel-guy
wat is het volgende een bmw
3,1/2 GT cabrio crossover sedan compact 1m.
eindelijk een 4 serie? kheb daar echt niet op gewacht ….

ik hoop niet dat bmw net als audi met 1 tot en met 12 serie gaat komen
Niet doen!
Krijg je ook een M4 straks. Klinkt dat?
Om nog maar even wat toe te voegen, wat ik logisch zou vinden is een 4 Serie als coupé en cabrio, met het oog op het verleden: De 8 Serie was er alleen als coupé, de 6 Serie is er natuurlijk alleen als coupé en carbio, en verder hebben we de Z4, ook een coupé/cabrio.
Wat mij logisch lijkt is dat de Z4 in de toekomst iets groeit en dan als 4 Serie door het leven gaat, soort van kleine 6 Serie.
Wat betreft het vullen van niches, ik vind dat Mercedes daar een stuk beter in is. Die weten al die modellen (15 stuks!!!) alleen niet te verkopen
Freude am fahren toch met je 4 serie met 3 cilinders. Benieuwd wat het weer voor een gedrocht wordt…zoals de x6 en die badkuip van een cabrio. Maar je dash zit wel goed in elkaar zonder een kraak en je kunt je slappe koffie in de bekerhouder zetten.
Misschien in de toekomst staat het cijfer voor aantal cilinders :D
het is een verkleinde 5 serie gt.en dan iets meer hatchback…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).