• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Feest! De Saab Convertible bestaat 25 jaar

Auteur: robbie, gepost 10 mei 2011 om 17:00 – 14 Reacties

Hoera! Feest! Taart! Bloemen!


Ondanks dat de productie in Zweden nog steeds stilligt is er toch reden voor een klein feestje! Dit jaar bestaat de Saab Convertible namelijk 25 jaar. De hoogste tijd dus om even terug te kijken naar die icoon van het Zweedse merk. Want wie had er ooit kunnen bedenken dat een Zweeds (“koud”) merk zo beroemd zou kunnen worden om zijn open auto’s.

In september 1983 tijdens de IAA in Frankfurt liet Saab voor het eerst een conceptversie zien van de 900 Convertible en de reacties van vriend en vijand waren zo lovend dat ze niet lang na hoefden te denken om deze auto ook daadwerkelijk in productie te nemen, Voor het ontwikkelen en produceren van de definitieve versie werd contact gezocht met het Finse Valmet Automotive die maar wat graag de open Saab wilden gaan bouwen. Uiteindelijk werden in 1986 de eerste 400 exemplaren van de Saab 900 Convertible in Amerika afgeleverd. Klanten vochten op dat moment werkelijk om er eentje in handen te krijgen.

Later dat jaar kwam de open 900 ook in Europa op de markt. Opvallend aan de 900 Convertible was dat hij voorzien was van lederen bekleding een elektrische softtop en ook nog eens een glazen achterruit en niet zo’n schraal stukje plastic. Het feit dat je met gemak met 4 man kon plaatsnemen in de Convertible en dat je er het hele jaar mee kon rijden zorgen ervoor dat deze open Saab ook in koude gebieden prima dagelijks gebruikt kon worden.

In middels zijn we alweer toe aan de derde generatie Saab Convertible en zal waarschijnlijk ergens in 2013/2014 (als alles goed gaat) een vierde generatie het licht zien. Tot nu toe zijn er al bijna 300.000 exemplaren gebouwd. Overigens bouwt Saab de 9-3 Convertible sinds begin vorig jaar voor het eerst volledig in hun eigen fabriek. Daarvoor vond de productie plaats bij Valmet in Finland en Magna Steyr in Oostenrijk.

De productie per generatie:
Eerste generatie (1986 – 1993): 48.894
Tweede generatie (1994 –2002):149.145
Derde generatie (2003 – ): 99.535 (tot en met april 2011)

Ook interessant!

  • gele 9-3 Aero Cabrio
    Gele 9-3 Aero Cabrio is de ultieme wintercabrio
  • Fabrieksnieuwe Saab Turbo
    Fabrieksnieuwe Saab Turbo is letterlijk fabrieksnieuw
  • praktische cabrio
    Praktische cabrio voor 9K? Autoblog advies!
  • 9-3 Viggen
    Duurste 9-3 Viggen van NL is ideale wintercabrio!

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

9-3, 900, Cabrio, Saab

Vorig bericht: « Komt BMW eindelijk met een 4 Serie?
Volgend bericht: Opel-erfgenaam Gunter Sachs pleegt zelfmoord »

Lees Interacties

Reacties

  1. Sebazzz zegt

    10 mei 2011 om 17:06

    Alsof ik nog niet genoeg zin had om een 9-3’tje te kopen :D
    Er is net een 9-3 Caab op Wheeler Dealers geweest voor de geïnteresseerden: http://www.youtube.com/watch?v=tn01NCVLPcY

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      10 mei 2011 om 17:39

      @Sebazzz: Leuk! Had ik nog niet gezien! Alleen die 19 inch Hirsch wielen op dit type is wel meeeeega over-the-top…

      Login om te reageren
  2. Burdy zegt

    10 mei 2011 om 17:10

    Denk dat de afgelopen 25 jaar minder zwaar was dan het jaar wat komen gaat.

    Login om te reageren
  3. Captain zegt

    10 mei 2011 om 17:19

    Heb het altijd prachtige cabrio’s gevonden, ik vind elke generatie mooi. En dat zeg ik bijna nooit over een auto. Ook vind ik ze tijdloos, in de 1e of 2de generatie hoef je je niet te schamen op straat

    Login om te reageren
  4. bmwalpina zegt

    10 mei 2011 om 17:29

    Schitterende auto. Ik hoop dat het merk het overleefd met dit financiële gezeik nu.

    Login om te reageren
  5. jaap007 zegt

    10 mei 2011 om 17:29

    Wat een geweldige auto’s zijn het.
    Ik vind ze allemaal erg mooi en heel sjiek.
    Met elke Saab Cabrio kun je nog een super sjieke woonwijk in komen rijden. Vooral de classic is een plaatje en heeft echt status. Je hebt dan echt smaak en vast een dik juis met oprijlaan;-)

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      10 mei 2011 om 17:37

      @jaap007: thanks! ;)

      Maar ehmmm, over die oprijlaan…
      Hahahaha!

      Leuk artikel.
      Ik heb zelf een van de laatste Classics, een ’93-er Turbo Aero. Heeeeeeeeeeerlijke auto, zeker met dit weer! Tot ‘de ellende begon’ was de Saab ook 21 jaar de best verkochte Cabriolet in de luxe klasse. De cabrio heeft altijd een grote plek in het gamma van Saab ingenomen. Soms was 1/4 van de verkochte Saabs een Cabriolet.

      Login om te reageren
  6. RobTWo zegt

    10 mei 2011 om 17:42

    Saab Cablio? Sambal bij?

    Login om te reageren
  7. ferrari94tr zegt

    10 mei 2011 om 17:45

    @RobTWO In china willen wij alleen maal vellengde saabs

    Login om te reageren
  8. jzaero zegt

    10 mei 2011 om 17:46

    Die independence edition ziet er wel erg gaaf uit! Had altijd een zwak voor het design van de saab convertibles

    Login om te reageren
  9. mbman zegt

    10 mei 2011 om 18:11

    Gefeliciteerd hoor.Was ooit de best verkochte cabrio.Begreep ik nooit wat het waren geen schoonheden.

    Login om te reageren
  10. Christiaanvdd zegt

    10 mei 2011 om 20:19

    Ik kan er niet uitkomen welke ik nou de mooiste vind…
    Doe ze dan alle 3 maar:)

    Login om te reageren
  11. Citrofiel zegt

    10 mei 2011 om 21:48

    Zo’n 900 Classic is toch echt wel een mooie, aparte auto. Hoeft het niet eens een cabrio te zijn, hoewel ik in dit topic maar even zal zeggen van wel. (A)

    Login om te reageren
  12. Hupke zegt

    11 mei 2011 om 10:12

    Het design ervan vind ik geweldig, echt een mooie wagen die even knap is als de coupe variant wat toch ook wel zeldzaam is, maar het blijft een cabrio en een heel typische als de mensen mag geloven.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North