Net als de elektrische 500 krijgt ook de grotere 600 een hetere Abarth-versie. De Abarth 600e is echter niet zomaar een Fiat 600e met meer vermogen.
Omdat Stellantis, Stellantis is houdt het stug merken in het portfolio tijdens de EV-transitie. Zo ook Abarth. De Fiat-verbeteraar mocht eerder al de 500e bijpunten, maar ook de praktischere 600e krijgt een agressiever uiterlijk, sportievere genen en meer vermogen.
De Abarth 600e is uiteraard gebaseerd op de Fiat 600(e), maar is – in tegenstelling tot de Fiat 500 – altijd elektrisch. Ook de 500 Hybrid is verboden terrein voor Abarth. Net als de Abarth 500e is de 600e voorzien van een sound generator, voor een “sportief, opzwepend” nepgeluid.
De Fiat en Abarth onderscheiden is een eitje. Daar zorgen de agressieve bumpers, een flinke spoiler en 20-inch velgen wel voor. Dat de auto minder hoog op zijn pootjes staat helpt natuurlijk ook.
Bekende, maar fijne techniek
Stellantis is niet van gisteren. Het moederbedrijf van verschillende merken gebruikt voor de 600e dezelfde techniek als in de Alfa Romeo Junior Veloce en Lancia Ypsilon HF. De basisversie heet Turismo en heeft 240 pk. Het koppel bedraagt 345 Nm en de auto heeft een topsnelheid van 200 km/u.
De extra hete versie heet Scorpionissima. Deze heeft met 280 pk net zoveel vermogen als de Junior Veloce. Bij de Scorpionissima krijg je het mechanische Torsen-sperdifferentieel, een onderstel wat afgesteld is door Stellantis Motorsport en Alcon-remschijven en -klauwen. Dat wil je!