
Hoeveel duurder is de leukste versie van de Ypsilon?
Lancia liet er een bijzondere strategie op los bij het lanceren van de Ypsilon HF. Het begin was vrij standaard: een basismodel introduceren en vervolgens wat teasers plaatsen over de sportievere uitvoering. Vervolgens kregen we mondjesmaat wat informatie en foto’s van het ding te zien. Daar hoeven we ons na vandaag niet meer druk om te maken.
Nu hebben we namelijk alle relevante informatie over de Lancia Ypsilon HF te pakken, waaronder ook de Nederlandse prijs. Omdat het goed is voor het algoritme dat je dit stukje nog even leest, kom ik daar later op terug. Wil je toch nu de prijs weten? Scroll dan even naar beneden.
Lancia Ypsilon HF
Lancia maakt deel uit van het Stellantis-concern en dat ga je weten ook. Het moederbedrijf verdeelt zoveel mogelijk onderdelen onder de merken waardoor de Ypsilon HF onderhuids veelal overeenkomt met de Alfa Romeo Junior Veloce, de Abarth 600e en de Peugeot e-208 GTi.
Maakt dat de mods minder leuk? Denk het niet. Het onderstel is verlaagd en de spoorbreedte nam met 30 millimeter toe. Naast de bredere stand zijn ook de wielkasten gegroeid, waar nu 18-inch wielen in wonen. Achterop vinden we nog een geinige diffuser en rondom vind je een aantal HF-logo’s en donkere Lancia-badges.



Sturen moet – net als vergelijkbare Stellantis-producten – best leuk zijn. Ook de Lancia krijgt een Torsen-sperdifferentieel, een verstevigd chassis en een Alcon-remsysteem. 280 volledig elektrische pk’s moeten genoeg zijn voor een 0-naar-100-tijd van 5,6 seconden en een begrensde topsnelheid van 180 km/u. Een 54-kWh batterij zorgt voor 370 km aan range. Opladen gaat niet bijster snel omdat de Ypsilon 400-volt architectuur heeft. Lancia belooft dat je na 10 minuten laden weer 100 kilometer kunt rijden.
Vanbinnen komt de HF grotendeels overeen met het basismodel. Op het stuur met geperforeerd leer vind je een HF-logo en de sportstoelen zijn geïnspireerd op de zittingen in de oude Delta Evoluzione. De sfeerverlichting in het dashboard verloopt van blauw aan de bestuurderskant naar oranje aan de kant van de bijrijder. In het midden ervan vind je een 10,25-inch instrumentenpaneel met Apple CarPlay en Android Auto. Vlak eronder kun je je telefoon draadloos opladen.


Nederlandse prijs van de Lancia Ypsilon HF
De elektrische basis-Ypsilon gaat in Nederland voor € 33.700. Dan heb je 156 pk en 425 km actieradius. De Lancia Ypsilon HF kost ruim € 7.000 meer met zijn Nederlandse prijs van minimaal € 40.950. Deze zomer staat de sportieve EV-hatchback bij de Nederlandse Lancia-dealers.
Verlang je toch liever naar een sportieve Ypsilon met een verbrandingsmotor? Dan kun je nog de Ypsilon HF Line uitkiezen. Onder de kap ligt een 1,2-liter driecilinder mild-hybride met 110 pk en een automaat. Het sportieve gedeelte komt dus niet van de krachtbron, maar van het uiterlijk. Er worden wat bumpertjes en logo’s van de HF meegenomen, maar de onderhuidse upgrades krijg je dan niet. Dat zie je ook terug in de prijs van € 33.800.
Voor wie hem helemaal zo goedkoop mogelijk wil: de basisversie van de Griekse Y kost tenminste € 30.800.
Concurrenten
Instappen in de Alpine A290 doe je voordeliger dan bij de Ypsilon, maar dan heb je wel 100 pk minder. Wil je qua vermogen wat in de buurt komen, dan ga je over de vanafprijs van de HF heen. Wat dat betreft heeft Lancia het dus erg goed bekeken. Ook als je kijkt naar andere concurrenten of de Stellantis-vriendjes. Nu alleen nog de prijs van de e-208 GTi overleven…
- Alpine A290 (180 pk, 379 km actieradius): € 38.800
- Lancia Ypsilon HF (280 pk, 370 km actieradius): € 40.950
- MG4 XPower (435 pk, 385 km actieradius): € 42.285
- Alfa Romeo Junior Veloce (280 pk, 322 km actieradius): € 45.950
- Abarth 600e (280 pk, 334 km actieradius): € 45.990
- Volkswagen ID.3 GTX Performance (326 pk, 596 km actieradius): € 51.990





Denk dat ik toch eerder bij Alpine zou gaan shoppen voor de A290
Ik ook! Ik zie tegenwoordig echt regelmatig een R5 rijden. Als kind van de jaren ’70 heb je altijd wel een moeder of oma die een vijfje reed. In mijn geval allemaal. De moderne interpretatie is goed gelukt en het is een kek leuk ding.
Iets electrisch van Stellantis sla ik over. Niet alleen is de range met koud weer om te janken, een collega reed meer in een leenauto dan in zijn e-208. Die laatste hunkerde harder naar de dealer dan een jaren 80 Alfa Romeo. Over Alfa gesproken, wat is de Junior Veloce duur ivm de anderen.
Klopt. Een van mijn 5 moeders en 3 oma’s had inderdaad een R5!
Nooit Ypsilon moeten noemen…..uitgaande model was klein en zeer succesvol A segment auto….. . Bovendien lijkt deze Ypsilon toch van opzij gezien erg 208….m.i. maar onlangs een gezien….best fraai, zeker achteraanzicht.
Die oude Y was toch een B segmenter? En zeer succesvol? In Italië zeker maar daar buiten not so much. Bij mijn laatste bezoek aan Turijn heb ik er één gehuurd, uitgerijpt natuurlijk maar ook achterhaald en de ergonomie was nog altijd slecht. De nieuwe is inderdaad van voren en in het bijzonder aan de achterkant goed gelukt.
Ik ben nu in Italië en ik heb er in 2 weken tijd 1 zien rijden , dus erg storm loopt het niet met de nieuwe Ypsilon. Sowieso weinig Alfa en Fiat, van AR wel de Stelvio maar de Junior en Tonale ook heel weinig. Fiat wel de 500 maar de 600 ook bijna niet. Wat dan wel: heel veel BMW en Audi en ook veel Lexus. 2 maal een Maserati en redelijk veel Volvo, XC60 en 40 vooral, de EX 30 geen 1 keer. Kia en Hyundai ook veel.
De voorlaatste was meer een B-Segmenter. Die was gebaseerd op de Punto. De laatste was gebaseerd op de Panda, wat een iets kleiner ander platform is.
Ik snap het wel, de Grande Punto zat tegen het C-Segment aan. Dat was echt een hele ruime auto.
Is wel een beetje duur voor een Opel en Peugeot.
Ik heb die Ypsilon nog nooit zien rijden.
Ik vind hem wel de mooiste van het stel.. Maar zou dan toch voor de Alpine gaan.
Hoewel die MG4 ook wel interessant is qua power.