De Alpina B8 is de Gran Turismo van de specialisten uit Buchloe. Het is een extra snelle en luxe BMW 8 Serie. Echter, dat is niet altijd het geval geweest.
Inhoudsopgave
Alpina B8 (E36)
De eerste keer dat de naam Alpina B8 voorbij kwam, was al in de jaren ’90. In 1995 om precies te zijn. Dit was nog in de tijd dat Alpina-naamgeving erg verwarrend was. De basis van de Alpina B8 was de BMW 3 Serie van de E36-generatie. Die kon je krijgen met diverse zescilinders. In 1995 kwam er echter een achtcilinder, een 4.6 liter grote V8 met 333 pk aan vermogen en een maximaal koppel van 470 Nm. De basis van de motor was de 4.0 V8 uit de 5 Serie (de E34). Deze kreeg een compleet nieuw onderblok met een slagvolume van 4.6 liter, nieuwe Mahle-zuigers en een andere compressieverhouding.
De B8 kwam er als sedan, coupé, cabriolet én Touring. De Alpina B8 bleef tot 1998 in productie en geldt als een van de meer bijzondere en zeldzamere Alpina’s. Destijds moest je voor dit product meer geld neerleggen dan een M3 of een M5. In totaal zijn er maar 221 van gebouwd. Daarvan zijn er slechts 23 cabriolets. Tevens zijn er 5 exemplaren met een kleinere 4.0 V8, speciaal voor de Japanse markt. Ondanks dat BMW later nog wel een V8 in de M3 ging leveren (E90, E92 en E93), was dit de laatste Alpine 3 Serie met een V8.
Voorganger van de B8, de B6 Gran Coupé
Het zou eventjes duren voordat de naam weer zou terugkeren. Dat gebeurde in 2019 met de Alpina B8 van de G16-generatie. Net als de vorige B8 heeft deze een V8, maar daar is alles dan ook mee gezegd. De daadwerkelijke voorganger van de B8 Gran Coupé is de Alpina B6 Gran Coupé. Bijzonder aan die auto was dat je die ook in de Verenigde Staten kon kopen bij de BMW-dealer. Het was naast de M6 een ander topmodel van de BMW 6 Serie. Een groot verschil is dat de M6 was voorzien van een brute V8, DCT (automaat met dubbele koppeling) en achterwielaandrijving. Dit terwijl de Alpina B6 Gran Coupé een relaxtere (niet zwakkere!) V8 had, gekoppeld aan een automaat met koppelomvormer en Allrad-vierwielaandrijving.
Dat Alpina het bij het juiste eind had met de B6, blijkt uit de opvolger van de M6, de BMW M8. Deze kreeg ook een automaat met koppelomvormer en vierwielaandrijving mee. Daarom was het nog maar de vraag of Alpina ruimte zag voor een B8 Gran Coupé, maar die bleek er dus te zijn. Net als zijn voorganger is ook deze via BMW verkrijgbaar in de Verenigde Staten. In Nederland moet je speciaal naar een van de weinige Alpina-specialisten toe. Dat laatste is overigens in zijn geheel niet mogelijk in de VS.
Basis Alpina B8 Gran Coupé
De basis van de Alpina B8 is de BMW 840i Gran Coupé, maar dan zonder de motor. Vervolgens kan Alpina alles aankleden naar hun eigen welbevinden. De motor is een door Alpina aangepaste 4.4 liter V8 biturbo met 621 pk en 800 Nm. Dat koppel is dan ook nog eens beschikbaar van 2.000 tot 5.000. toeren. Zowel de motor als transmissie zijn voorzien van extra koeling, in verband met de grotere hitte. De Alpina B8 Gran Coupé is altijd voorzien van de ZF 8HP76-transmissie, een van de weinige automaten die dat koppel überhaupt kan verwerken, alhoewel deze alsnog door Alpina is versterkt.
De prestaties zijn om van te watertanden, uiteraard. Dankzij die Allrad-vierwielaandrijving knal je in 3,4 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is in vergelijking met de BMW M8 níet begrensd (250 km/u, tegen betaling 280 km/u of 305 km/u). De Alpina B8 Gran Coupé dendert door tot 324 km/u. De BMW M8 is waarschijnlijk leuker en spectaculairder op een circuit, maar op de Autobahn is de Alpina heer en meester. Ook de remmen zijn voorzien van een serieuze upgrade: 395×36 aan de voorzijde en zelfs 398×36 aan de achterzijde.
M Pakket standaard
Dat wil niet zeggen dat de B8 geen goede handling heeft. Alpina heeft namelijk expres de 840i gepakt als basis om zo zoveel mogelijk zelf aan te kunnen passen. De voorwielophanging is anders, evenals de Eibach-veren. Ook zijn er versterkte anti-rollbars. Het actieve onderstel kun je naar smaak instellen op Comfort+, Sport en Sport+, alhoewel de nadruk op comfort altijd behouden blijft.
Verder is de auto voorzien van alle bekende Alpina kenmerken. In tegenstelling tot de B6, heeft de B8 de 8 Serie mét M Pakket als basis. Je kunt de B8 herkennen aan de Alpina-frontlip en achterspoiler. Tevens zijn er 21 inch grote 20-spaaks Alpina velgen, die uiteraard gesmeed zijn. Uiteraard is er ook de bekende Alpina dekoset, die je overigens achterwege kan laten. Dat geldt niet voor de vier uitlaten. Qua interieur kun je kiezen het de standaard lederen bekleding van BMW of het fraaiere leer van BMW Individual. Uiteraard is Lavalina-leder ook mogelijk.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Alpina B8.