
De opvolger van de Audi A6 gaat toch geen A7 heten, terwijl de opvolger van de A4 wel A5 blijft heten. Verwarring alom!
De komst van EV’s zorgt op meerdere vlakken voor kopzorgen bij automerken. Ook op het gebied van naamgeving. Audi heeft er bijvoorbeeld een enorme puinzooi van gemaakt. De e-tron werd de Q8 e-tron, wat weer een compleet ander model is dan de Q8. En de opvolger van de Audi A4 heet nu de A5. Dit zorgt natuurlijk voor de nodige verwarring bij klanten.
Het plan van Audi was als volgt: de auto’s met verbrandingsmotoren krijgen een oneven getal en de EV’s een even getal. Om die reden heet de opvolger van de Audi A4 dus de Audi A5. En de nieuwe Audi A6 met verbrandingsmotor gaat A7 heten.
Of toch niet…? Bij nader inzien vond Audi deze naamgeving toch een beetje verwarrend. Daarom gooien ze de nieuwe nomenclatuur nu alweer in de prullenbak. De opvolger van de Audi A6 (met verbrandingsmotor dus) gaat gewoon A6 heten, ook al was deze eerder aangekondigd als A7. Dat is geen gerucht, maar een officiële bekendmaking van Audi.
Dat de A6 de A6 blijft is natuurlijk een goede zaak, maar Audi heeft de A4 nu al wel omgedoopt tot A5. En dat gaan ze niet met terugwerkende kracht veranderen, laten ze weten. Verkopers moeten nu dus nog steeds aan alle klanten uit gaan leggen dat de A5 eigenlijk de A4 is. En de uitleg dat alle modellen met een verbrandingsmotor een oneven getal hebben gaat nu ook niet meer op. Lekker bezig Audi!
De nieuwe Audi A6 (met verbrandingsmotor dus) wordt overigens binnenkort al onthuld. Die auto kunnen we 4 maart verwachten. Deze komt dus naast de A6 e-tron in het gamma, die vorig jaar werd onthuld.





Het had volgens mij zo veel eenvoudiger gekund :
Normale auto’s met verbrandingsmotoren waren de laatste jaren al A3, A4, etc.
De SUV’s waren Q3, Q4, etc.
Waarom zijn de elektrische auto’s niet gewoon E3, E4, etc genoemd ? Volgens mij is er geen ander merk met een dergelijke benaming die dat zou verhinderen ?
Of zet gewoon overal een e achter wat elektrisch is. Is ook makkelijk omswitchen als je tzt bepaalde modellen niet meer als ICE levert.
Iemand bij de paarse broeken afdeling moest nog een bonus veiligstellen denk ik.
Waarom een aparte lijn voor elektrische auto’s? A4 TSI en A4 TDI kennen we, daar kan ook wel een A4 e-tron bij. En dat sommige modellen er alleen als e-tron zijn dat zien de klanten vanzelf wel.
Het punt is dat het juist een tikkeltje verwarrend moet zijn. Je moet net genoeg weten om over de drempel te komen.
Alles wat je daarna uitgelegd krijgt helpt je om een betere binding met het merk te krijgen, mits je verkoper zijn vak een beetje verstaat. Het geeft de verkoper ze kans om je aan hem te laten binden.
Zonder wrijving geen glans. Als iets meteen duiselijk is is het ook een beetje saai, en zo ga je dat merk dan ook zien.
Dit is gewoon pure marketingstrategie van Audi. Niet meer en niet minder.
Hoe vertaal je ‘paniekvoetbal’ naar het Duits? Want daar begint het aardig op te lijken.
‘Panik auf der Titanic!’
Wat maakt het uit. Ze lijken allemaal op elkaar.
A4 e-tron is natuurlijk veel te ingewikkeld… Je kan zeggen wat je wilt van BMW, maar dit hebben ze goed geregeld.
Ik moet daar een beetje om lachen. Ze hadden de model aanduidingen gewoon hetzelfde kunnen laten en er een toevoeging achter kunnen zetten als er een andere aandrijflijn in zit. Bijvoorbeeld het vermogen van de aandrijflijn gevolgd door een i voor benzine, een d voor diesel en een e voor een EV. phev voor een euh, PHEV. En combineren kan ook mhi voor Mild Hybrid benzine, mhd voor Mild Hybrid diesel. Afijn, jullie snappen ‘t wel.
Hoe zeg je dat je in paniek bent, zonder te zeggen dat je in paniek bent…..
En terwijl ze bij Audi druk zijn met het verzinnen van modelnamen worden ze binnen de kortste keren voorbijgestreefd door de Chinezen met auto’s die de meest inspiratieloze model- en merknamen hebben die je kan bedenken, maar als auto op vele vlakken wel beter zijn.
“Holland in Not”, deze uitdrukking past goed bij de situatie. Audi weet niet meer wat ze aan het doen zijn en raakt in paniek.
Doe gewoon de benzine even nummers, en de EV de oneven nummers daarboven. Audi (en later BMW) dachten dat een hoger nummer appelleert aan een beter en exclusiever product, precies het sfeertje dat je wel extra kan gebruiken bij een EV in deze markt. Daarnaast hoeft de dealer minder aan de klant uit te leggen waar de A4/A6/A8 is gebleven
En dan nog maar zwijgen over die motor benaming 35Tfsi oid…
Prestatie getal en brandstof. Heel simpel, doen BMW en Mercedes ook al jaren. Bij BMW heet het 520i en bij Audi A6 35TFSI en dan raakt het domme volk (dat overigens helemaal geen A6 kan betalen) in paniek, zal de spatie wel zijn.
Hadden ze eindelijk een soort logica bedacht, gaat het nu al de prullenbak in… Onbegrijpelijk.
De logica was ook niet echt logisch.
Audi verkoper die moet uitleggen dat de A4 nu A5 heet: gratis upgrade….
De verlichtings baas van Audi is bij de nummering gaan werken. Wat een farce.
Zo kan de huidige A3 opschuiven naar A4. Mooie upgrade, duur was hij al.
En dan kan er een nieuwe ‘voordelige’ kleine A3 komen.
Logisch toch…