• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW XM

BMW XM

De BMW XM is een van de meest uitzinnige modellen ooit.

BMW had in 2000 nooit kunnen bedenken hoe succesvol hun X5-range zou gaan worden. Niet alleen de X5, maar de gehele X-range. De X-modellen staan bijna parellel aan die hatchbacks, sedans en stationwagons van het merk. Er is een X1 tot en met een X7 op het moment. Je zou denken dat het dan helemaal vol zit bij BMW, maar niets is minder waar.

In 2022 verschijnt namelijk de concept-versie van de BMW XM. Deze auto wordt ontwikkeld door BMW M en niet zozeer door BMW zelf. Dat is een beetje dubbel, want de auto staat op het CLAR-platform waar de BMX X7 bijvoorbeeld ook op staat. De bedoeling achter de BMW XM voor BMW is om zo 50 jaar BMW Motorsport te vieren. Daarmee is het de eerste echte M-auto sinds de BMW M1, die uit 1978 stamt.

Inhoudsopgave

  • BMW XM Concept
  • Productiemodel (G09)
  • Aandrijflijn
  • BMW XM Label Red
  • Meer lezen?

BMW XM Concept

Het is een beetje apart dat deze BMW M-auto een SUV is. De merkwaarden van BMW M staan er een beetje haaks op. BMW werd altijd populair met lichtvoetige auto’s met atmosferische motoren en achterwielaandrijving. De BMW XM is een enorme plug-in hybride met V8 turbo en vierwielaandrijving. Nu zitten er ook een paar logische factoren achter, ook voor BMW. Ten eerste zijn dit soort dure crossovers enorm populair. Kijk maar naar de Porsche Cayenne Coupé of Lamborghini Urus. Nu zou je kunnen zeggen dat de BMW X6M al een dergelijke auto is en dat klopt eigenlijk ook. De BMW XM staat dan eigenlijk daar weer boven gepositioneerd.

BMW XM Concept

De BMW XM Concept wordt onthuld eind 2021 en doet de wereld op haar grondvesten schudden. Het is zeker geen subtiele auto geworden. Nu is het zo dat een concept-auto altijd dramatischer is dan de productieversie. Als de officiële XM wordt onthuld halverwege 2022 is dat ook het geval, maar het scheelt niet veel. Heel veel blijft namelijk hetzelfde. De extreem platte koplampen, de oversized grille met verlichte nieren. De voorbumper is zo mogelijk nog drukker vormgegeven.

Productiemodel (G09)

En profil verandert er niet bijster veel, aan de achterzijde des te meer. De achterlichten zijn clusters met LEDs erin, niet enkel platte LEDS. De trapezium-vormige dubbel op elkaar gestapelde uitlaten halen het productiestadium echter wel! De gekke bobbels op het dak met dubbel BMW-logo (dat had de BMW M1 ook) zien we niet terug. Althans, niet op het dak. De bubbels zijn nu visueel weggewerkt in de achterruit. De kleur en alle gouden details zien we ook terug op de productieversie. Dan is er nog de naam: ondanks BMW XM niet gek klinkt voor een BMW X-model specifiek voor de M-divisie, is het een naam van een grote limousine van Citroën. Middels een gentlemens agreement kan BMW de naam gebruiken. Andersom is het ook voorgekomen, de C1 was eerste een BMW motorfiets (met dat dak) en werd later een compacte Citroën.

BMW XM

Aandrijflijn

In technisch opzicht is de BMW XM (fabriekscode G09) gebaseerd op de X7. De XM is wel ietsje kleiner. De lengte over alles is 5,11 meter, de hoogte bedraagt 1,76 meter en de breedte is maar liefst 2,2 meter. De wielbasis bedraagt een vorstelijke 3.105mm en op de weegschaal tovert de km het getal van 2.750 kilogram. Dat is een enorm gewicht. Dat is ook niet gek, want de auto heeft flink wat techniek aan boord. Er is een BMW V8, de S68B44 aan boord. Deze levert 489 pk. Daarnaast is er ook een elektromotor (met 197 pk) én een 25,7 kWh grote accu aan boord. Het systeemvermogen bedraagt 653 pk en een systeemkoppel van 800 Nm.

BMW XM

Dat lijkt indrukwekkend, maar het is slechts voor de ‘instapper’ uit de range. Ondanks de naam instapper is het geen traag ding. De motor is gekoppeld aan een achttraps automaat (Steptronic) en vierwielaandrijving (xDrive), waardoor je altijd snel van je plaats: het duurt slechts 4,3 seconden om naar de 100 km/u te accelereren. 200 is in 14,3 seconden achter de rug. Uiteraard is de topsnelheid begrensd op 250 km/u, maar 270 km/u is optioneel mogelijk.

BMW XM Label Red

Ondanks dat de BMW XM de dikste BMW is, kun je ook hier kiezen voor een een dikker model. Dat is de BMW XM Label Red. Het is voor het eerst dat BMW deze naam van stal haalt. Meestal is het Competition, CS, GTS of CSL, maar nu dus Label Red. Deze versie maakt gebruik van min of meer dezelfde aandrijflijn, maar dan met meer, veel meer vermogen: 748 pk. Ook het koppel gaat omhoog: 1.000 Nm. Grappig: in de VS houden ze iets andere eenheden aan voor pk en koppel, waardoor de XM Label Red daar 738 bhp en 738 lb ft aan koppel levert. Prestaties voor de XM Label Red heeft BMW nog niet vrijgegeven.

BMW XM

Deze aandrijflijnen zijn de toekomst van BMW voor de korte termijn. BMW bevestigt bij de lancering van de XM dat andere snelle BMW M-producten van de aandrijflijnen gebruik kunnen gaan maken. Denk aan modellen als de BMW M5 of X5M. BMW zal ook gaan racen op Le Mans met de BMW M Hybrid V8 om deze combinatie qua aandrijflijnen een positief imago te geven.

Meer lezen?

Bekijk hieronder de laatste artikelen over de BMW XM.

BMW is wanhopig en geeft fikse korting op XM
29 maart 2025

Lees meer

BMW Z4 verkoopt béter dan de XM
17 maart 2025

Lees meer

BMW: “Je kunt V8 niet vervangen door zes-in-lijn hybride”
11 februari 2025

Lees meer

BMW XM op Autosalon stinkt een uur in de wind, door activisten
20 januari 2025

Lees meer

900 pk BMW XM Manhart is even schrikken
13 december 2024
900 pk BMW XM Manhart is even schrikken

Lees meer

Ronaldo neemt een dikke BMW in ontvangst
10 december 2024

Lees meer

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North