
BMW smeekt haar klanten bijna om de grote M-auto te kopen.
Het wil BMW nog steeds niet echt lukken om interesse te wekken voor de XM. Dat blijkt wel uit de keiharde verkoopcijfers. De M-SUV is de slechtstverkochte BMW van 2024. Zelfs nog slechter dan de Z4. Daar hebben ze in de Verenigde Staten wat op bedacht: een korting van $ 22.500 op de BMW XM.
Carsdirect onderschepte een interne memo van BMW aan de Amerikaanse dealers. Lang verhaal kort: haal duizenden dollars van de prijzen af om wat XM’en te slijten. Om te beginnen krijgen loyale BMW-klanten $ 5.000 korting. Maar ook als je van een ander merk komt, krijg je de korting. Van welk merk je moet komen, is niet bekend.
$ 22.500 korting op een BMW
Maar het kan dus nog voordeliger. Wie een financiering afspreekt bij BMW voor de XM krijgt maar liefst $ 15.000. Heb je al een BMW en ruil je die in, dan stijgt de korting naar $ 20.000. Ook leaserijders krijgen een leuk voordeeltje. Beginnende leasers krijgen een prijsreductie van $ 17.500. De grootste korting van $ 22.500 krijgen leaserijders die een BMW inruilen. En dat komt dus nog bovenop de inruilwaarde van je Bimmer.



Zover wij weten beperken de kortingen zich (vooralsnog?) tot de Amerikaanse BMW-verkopers. Omdat we het toch wilden weten, hebben we even uitgerekend hoeveel korting je hier zou krijgen. De instap-XM – de 50 – zou van € 131.633 naar € 113.180 gaan (€ 18.453 korting), de gewone XM van € 178.125 naar € 153.154 gaan (€ 24.971 korting) en de Label Red van € 203.925 voor € 175.337. Dat is maximaal € 28.588 korting! Kun je toch weer een paar ‘gratis’ opties aanvinken.
Waarom zo’n grote korting?
De voorraad XM’s is erg klein. De bron acht de kans groot dat je verplicht bent om een XM uit de voorraad te nemen als je gebruik wilt maken van de korting. Met de kortingen zou BMW in dat geval dus de voorraad de deur uit willen hebben. Tja, die XM neemt natuurlijk ook een berg opslag in beslag. Ik ben benieuwd of de Amerikaanse korting standhoudt na de invoer van het Trump-tarief.





Ik hoef hem nog niet al kreeg ik er geld bij. Wat een ontzettend lelijk hok.
Geef maar aan mij dan. Lelijk ja maar wat boeit dat.
Rijden in elektrisch ondersteunde V8 met 750pk is voor mij geen straf, zeker niet als ik er ook nog geld per km bij krijg ipv dat autorijden me geld kost. Zou heel de dag op pad zijn met dat ding.
Dat ie van buiten er lelijk uit ziet zie je niet als je erin zit
Procentueel enigszins vergelijkbaar met de kortingen die Stellantis hier heeft doorgevoerd op bijvoorbeeld de Opoe Corsa-e. Ondanks alle jubelverhalen over de stijgende EV verkopen, is die stijging kennelijk bij lange na niet zo groot als gewenst.
Zou degene die bedacht heeft dit kippenhok te bouwen nog werken bij BMW ? Dit lijkt toch wel de “ fail “ van de eeuw.
Volgens mij wordt dat hok in de vs gebouwd dus de importtarieven zullen wel meevallen
Indien uitsluitend gebouwd in USA, dan zal hij in Europa duur worden door de Europese heffingen.
Helemaal onverkoopbaar dan
Ik vind hem wel dik eigenlijk, weliswaar in de juiste kleurstelling, niet zoals op de foto’s!
Dik als in zwaarlijvig jazeker, maar niet dik als in stoer.
De productie van de BMW XM vind plaats in de BMW Group Plant Spartanburg in de VS.
Als de XM zo slecht verkoopt, dan zal die fabriek wel veel verlies draaien.
Dus het is aan namelijk dat de bestaande voorraad de deur uit moet, en dat daarna de XM productie tot een einde komt, en dat ze er wat anders gaan bouwen, wat wel verkoop in de VS.
Ze maken er ook de X3, X4, X5, X6 en X7 dus verlies zal die fabriek niet meteen draaien maar dat de band beter kan ingezet worden voor een wagen die wel verkoopt is een feit.
De grootste verdienste van de BMW XM is dat die er voor gezorgd heeft dat je bij een BMW iX denkt, valt best wel mee…
Adrian van Hooydonk zit al lang bij BMW, er is dus iets wat hij wel goed kan maar aantrekkelijke auto’s (laten) ontwerpen is dat niet.
De proporties van deze auto zijn zo mislukt dat je met functionerende ogen nooit zo’n gedrocht zou kopen.
De grootste kortingen worden gegeven icm financiering. Toont ook wel aan hoeveel marge daar op zit 😉
Vreselijk proletending. Al kreeg ik geld toe..
Direct naar de portemonaie en geen gemaar hhahahahahahaha!!!
BMW had het een beetje hoog in de bol en dacht dat alles met hun badge wel zou verkopen. Gelukkig heeft de consument gesproken, wanstaltig apparaat. Deze korting gaat daar niet bij helpen.
In de juiste kleur vind ik m eigenlijk steeds beter te pruimen. Grootste probleem is dat ie verkeerd in de markt is gezet (eerste losstaande M model). Dat trekken ze niet meer recht.
In het zwart de perfecte auto voor Darth Vader
Lelijk, vreemde dakhemel, rare deurklinken, lelijke BMW logo’s op de achteruit… MAAR wel een erg fijn ding om in te rijden, zitten etc. Niet goedkoop maar in vergelijking tot de concurrentie best een mooie deal voor de huidige marktprijzen…
Waarschijnlijk kan je hier in Nederland ook wel 15% korting op krijgen hoor.