
De BMW XM kan zo langzamerhand de boeken in als de meest controversiële BMW aller tijden. Of had het merk toch gelijk?
Er zijn dagen dat je niet denkt aan de BMW XM, zo durven wij voor je in te vullen. De gargantueske SUV van BMW M was toch even een wilde nieuwe inslag voor het merk. Het idee? Een topmodel voor BMW M ‘gepast voor de huidige tijd’ en volgens BMW was een forse SUV daarvoor de ideale carrosserievorm. Heeft dat gewerkt? Mwoah. Bedenk even dat BMW dit officieel plaatst als de opvolger van de M1 omdat dit sinds die supercar de eerste ‘unieke’ M is waar geen BMW van kwam. Terwijl die prachtige lijnen van Giugiaro de M1 zeker een plekje in de Hall of Fame geven, weten we niet of de XM daar ook in past.
Verjaren
Zoals gezegd zal je niet elke dag denken aan de BMW XM en dat geldt ook voor ons. Totdat blijkt dat G-Power het ding aangepakt heeft. Kijk, soms hebben dingen even tijd nodig en blijkt dat een merk er niet zo ver naast zat. Maar de door G-Power aangepakte XM laat zien hoe erg het -nog steeds- is.

G-Power
Oké, oké, het helpt ook niet dat het al vrij drukke design van de BMW XM door G-Power is voorzien van nog meer drukke dingetjes. Extra koolstofvezel onderdelen in de bumper, een gigantische spoiler achterop en geinig genoeg vrij uitgesproken zwarte wielkastranden. Normaliter verwacht je die op serieuze offroaders, maar dat geldt niet voor deze XM. Wat ook niet helpt: oranje lak. Wordt wel heel erg in your face zo.

Mooiste velgen
Wat in theorie wel klopt: de 23 inch ‘Hurricane RR’-velgen die G-Power op de BMW XM heeft geschroefd. Die doen namelijk wat denken aan de velgen die BMW ontwierp voor de M3 en M4 (F80/F82/F83). Deze dubbele vijfspaaks velgen, genaamd Styling 437M voor de nerds, staan erg fijn onder de M3 en eigenlijk best veel uit deze tijd. Bestelde je ze in ’two-tone’, dan kreeg je zwarte spaken met een gepolijste rand en uiteinden van de spaken.




De gigantische velgen van de XM lijken hier op, alleen dan met minder concave en dus een paar inch groter. Ondergetekende als fan van dit velgdesign heeft wel eens gezegd dat deze mooi kunnen staan op alles. Bij deze wordt deze claim ingetrokken.

Tuning
Genoeg over het uiterlijk en op naar waar G-Power altijd flink hun best doet: het vermogen van de BMW XM. Dat is op 748 pk en 1.000 Nm al niet niks, maar de tuner kan hier 950 pk en 1.400 Nm van maken. Normaliter staakt de BMW XM zijn acceleratie bij 250 km/u, maar optioneel wordt dit 290 km/u. G-Power verhoogt dit naar ‘slechts’ 300 km/u, maar gezien het gewicht en de omvang van de XM misschien wel zo veilig. De tuner belooft binnenkort een versie die het vermogen verhoogt naar 1.000 pk.

Dus: is deze G-Power BMW XM genoeg om hem wél te willen, of verjaart ‘ie ongeveer zo goed als een pak verse melk?






🤢🤮🤢🤮🤢🤮🤢🤮🤢🤮🤢🤮🤢
Er is dan ook maar een soort XM, en die komt uit Frankrijk 🥳
Hoe opzichtig wil je hem maken, standaard is hij dat al, maar dit is nog 10x erger.
Het is de langzaamste M auto die je kan kopen. Dat is toch hilarisch. Terecht dat het een flop is.
Ik heb hem altijd wel aardig gevonden. En ik vind het eigenlijk een model voor de Noord Amerikaanse markt, maar ik heb er hier nog nooit één gezien….
Ja hij begint te wennen, ja hij is nog steeds lelijk.
Ik wil hem wel hoor als de rest hem laat staan;)
Ik ben er inmiddels aan gewend dat BMW vrijwel uitsluitend lelijke auto’s maakt. Pijnlijke waarheid.
Ik vond de XM verschrikkelijk maar ik moet toegeven dat het toch niet zo’n slecht design is. Nu hoop ik stiekem dat ie tweedehands zo hard devalueert dat ik er eentje kan aanschaffen. Hij is zo heerlijk right in your face.
Er zij mensen die de showroom inlopen en zeggen “doe mij die maar”….
Ja die had je bij Alfa Romeo ook ooit, ondanks de bak ellende die je dan kocht..
In het geval van Alfa Romeo kocht je een berg emotie,
If you can’t hide it, paint it orange… Maar eerlijk is eerlijk: in zo’n schreeuwerige kleur vind ik het ding zowaar minder aanstootgevend – wat meteen weer meer dan teniet wordt gedaan door alle zwarte frutsels die er aan zijn gehangen. Wat een clownmobiel.
“Iets ‘lelijk’ noemen zegt vaak meer over de spreker dan over het object zelf. Schoonheid is subjectief – wie zijn oordeel als norm stelt, toont vooral gebrek aan respect voor andermans perspectief. Voor mij persoonlijk heeft deze auto juist iets aantrekkelijks; veel mensen lijken de subtiliteit ervan te missen, terwijl hun eigen commentaar allesbehalve subtiel is.”
Om maar meteen een antwoord te geven op de kop van het artikel: Nee.
Het zijaanzicht doet mij denken aan een peuter met een luierbips. Het hangt er maar een beetje aan. Verder is het ook gewoon een afzichtelijk ding, duidelijk gericht op mensen met een deuk in hun zelfvertrouwen.
De auto is vooral lelijk doordat het ontwerp geen keuzes maakt. Teveel frutsels. Een verre voorvader als een LM002 laat zien hoe je een monster aantrekkelijk maakt.
Blijft het nog steeds geen exponent van de M-divisie. Geen eerbetoon aan M en al helemaal geen waardig opvolger van de M1. Zelfs de naam XM is fout. Teveel resoneert de zachtgeveerde limousine zonder sportieve aspiraties van Citroën bij deze naam.
Ben het volledig met je eens!
Mooie auto om de koets eraf te slopen en een T Ford koets over te plakken (of eender ander klassieker van pak em beet 100 jaar oud waar karrewielen nog de norm waren)
Het probleem is dat het een BMW is. Met een Chinees logo had iedereen het okay gevonden.
Een Kia EV9 is spuuglelijk maar daar hoor je niemand over, het is een Kia.
Maar dan komen we terug op het eerste punt: het is een BMW..
Ik heb het vanaf het begin een mooie imposante auto gevonden. Ze hadden hem alleen niet als M product in de markt moeten zetten. Dat kan ie niet waarmaken.
Het stoort me mateloos dat ik ‘m in deze trim ineens iets vind hebben.
Tuurlijk, het ontwerp is lellek. Daarom mag ik van mezelf niks positiefs voelen bij deze auto. En tóch nu ineens met dat (eveneens lelijke) kleurtje heeft ‘ie wat. Waarom nou:(
Wat een schitterende wagen. zonder twijfel de mooiste SUV die er is!
Stockholm syndroom, ook dat went.