Ford wilde het succes van de Mustang herhalen in Europa met de Capri. Veel later transformeert dat model in een elektrische SUV.
De Ford Capri is nu een elektrische auto dat de techniek gebruikt van Volkswagen. Je mag hem daardoor best zien als de ID.4 van Ford. Lang, heel lang daarvoor was de Capri een compleet andere auto die erg succesvol was in Europa.
Ford heeft zichzelf eind jaren ’60 helemaal gevonden. Het merk ziet hoe succesvol het nieuwe model, de Mustang, is in het thuiscontinent. Dat succes doet Ford graag dunnetjes over in Europa. Het merk werkt hiervoor aan het project Colt. Bij de ontwikkeling van het productiemodel wil Ford die naam houden, maar Mitsubishi heeft dan al een model met die naam en dus moet er een nieuwe naam komen.
Ford kijkt daarvoor terug in het eigen archief. Als onderdeel van de Consul Classic heeft het merk al eens de naam Consul Capri gebruikt, vernoemd naar het Italiaanse eiland. Die uitvoeringsnaam wordt de naam van het model en de Ford Capri is geboren.
In 1969 verschijnt de Capri op de markt met de slagzin ”de auto die je jezelf altijd al hebt beloofd”. Onderhuids is het een tweede generatie Ford Cortina, maar van buiten is het een compleet nieuwe auto. Er is de keuze uit verschillende viercilindermotoren en een V6. Later verschijnen er speciale uitvoeringen waaronder de 3000 GT waar de ‘Essex’ 3,0-liter V6 van de Ford Zodiac in ligt.
Het plan van de Europese Mustang slaagt. In de eerste twee jaar verkoopt Ford maar liefst 400.000 Capri’s. In 1973 viert het merk de bouw van de miljoenste Capri.
Ford weet inmiddels ook wat racen is en gaat dan ook met de Capri naar het circuit. Het bouwt eerst de RS2600 voor de ETCC. Daarmee wint Ford het kampioenschap van ’71 én ’72. Met deze race-Capri pakt Ford ook nog eens een 1-2-finish in de TS 3.0-klasse van de 24 Uur van Le Mans van 1972. Het hielp dat de rest van de concurrentie niet aan de finish kwam. Later volgt nog de RS3100 voor de Groep 2 touringcar kampioenschappen.
Ford Capri II: de hatchback met minder succes
In 1974 probeert Ford het succes voort te zetten met een nieuwe generatie van de Capri. Het model krijgt een kortere motorkap, langere cabine en optioneel stuurbekrachtiging. Er komt ook een driedeursversie bij. De Capri beweegt hiermee meer richting de hatchback-hoek. De motoren blijven grotendeels gelijk net als de andere onderhuidse onderdelen.
Klanten zijn minder te porren voor de nieuwe Capri. In ’76 besluit Ford om de productie in het VK te stoppen en alle Capri’s in Duitsland te bouwen. Even later wordt de Capri ook uit de Amerikaanse schappen gehaald. Dat wil niet zeggen dat het model faliekant is mislukt. Uiteindelijk zijn er ongeveer een half miljoen Capri II’s verkocht.
Einde van de originele Capri
Zeven maanden na de verkoopstop in de VS brengt Ford de derde generatie van de Capri op de markt. De Capri III wordt ook wel een zwaar gefacelifte 2 met Escort RS2000 genoemd. Dat komt mede doordat de motoren niet veranderen.
Het is nu 1978 en Ford voert net een nieuwe ontwerptaal door. Daar krijgt de nieuwe Capri ook mee te maken. Ford vergeet echter niet de roots van de Capri. Het kwartet koplampen van de sportievere Capri I-modellen keert terug op alle nieuwe modellen.
In de jaren ’80 krijgt autowereld te maken met een nieuwe trend: hot hatches. Voornamelijk de Franse exemplaren zijn gewild. Dit heeft effect op de Capri-verkopen. Het aanbod krimpt nog en er komen wat speciale uitvoeringen, maar het zet te weinig zoden aan de dijk. In 1984 houdt de productie van de linksgestuurde Capri’s op en twee jaar later is het ook gedaan met de RHD.
Vele jaren later flirt Ford nog in 2003 met de terugkeer van de Capri. Een conceptauto genaamd Visos wakkert de geruchten aan. Het komt er niet van. Een aantal jaren later smijt de media een nieuw gerucht de wereld in. Ford zou met een nieuwe Capri een tegenhanger van de Mégane RS en Scirocco willen bouwen. Wederom blijft het bij de geruchten. Tot 2024…
De elektrische reïncarnatie
”De legende is terug”, kopt Ford wanneer het merk de elektrische Capri aankondigt. 38 jaar nadat de laatste benzine-Capri van de productieband rolt, is het model terug. Het ontwerp komt uit het brein van de Nederlandse Ford-ontwerpbaas Amko Leenarts. Volgens Ford zou de Capri er nu zo uit zien als ie de afgelopen 38 jaar wel in productie was gebleven.
Tot teleurstelling van veel liefhebbers is de Capri geen coupé, maar een kleine SUV. Toch kunnen diezelfde liefhebbers wel wat terugvinden van de geliefde originele Capri. De afgeronde ruiten zijn duidelijk overgetrokken van die van de coupé. Ford heeft ook slim ingespeeld op het kwartet koplampen dat nu terugkomt en in de grille zien we overeenkomsten.
Specificaties
Ford maakt dankbaar gebruik van de samenwerking met Volkswagen. Daardoor staat de Capri op het MEB-platform van VW. De Capri krijgt dezelfde specificaties als de ID.4 van het Duitse merk.
Zodoende zijn er drie uitvoeringen. Het gamma begint bij de Ford Capri Standard RWD. Een elektromotor op de achteras zorgt voor 170 pk en 310 Nm. De topsnelheid is 160 km/u en het duurt 8,7 seconden voordat je aan de 100 km/u zit. Het accupakket meet 52 kWh waarmee je 393 kilometer ver komt. Opladen kan met maximaal 145 kW voor een 10-80-laadtijd van 25 minuten.
Een trede hoger in het assortiment zien we de Extended Range RWD. De sterkere motor op de achteras produceert 286 pk en 545 Nm. De top groeit naar 180 km/u en de 0-100-tijd krimpt naar 6,4 seconden. De 77-kWh batterij laat je 627 kilometer rijden op een volle lading. Opladen kan dan wel met iets minder vermogen (135 kW) en duurt daardoor ook langer dan bij de instapper (28 minuten van 10 naar 80 procent).
De topversie heet de Extended Range AWD. Zoals de naam al doet vermoeden heeft ie vierwielaandrijving. Dat komt doordat er een extra motor op de vooras is geplaatst. Het systeemvermogen van de Capri-topper is 340 pk. Op de vooras heb je 134 Nm koppel en achterop 545 Nm. De topsnelheid is nog altijd 180 km/u, maar naar 100 km/u sprinten gaat wel sneller, namelijk in 5,3 seconden. DC-laden gaat nu zelfs met 185 kW en zorgt er voor dat de accu na 26 minuten laden van 10 naar 80 procent vol is.
Uitvoeringen
Ford biedt een basispakket en een Premium-uitvoering aan. Beide versies hebben een 5,3-inch bestuurdersscherm en een 14,6-inch middenscherm. Dat infotainmentdisplay is kantelbaar. Verder zijn de voorstoelen altijd verwarmd net als het stuur, is er een soundbar, keyless entry en de nodige rijassistenten.
De Capri Premium onderscheidt zich in het interieur met instaplijsten met daarop de naam van het model, ambianceverlichting, een Bang & Olufsen Premium-audiosysteem en andere bekleding. Daarnaast zit hier standaard 20-inch lichtmetalen op en kun je de achterklep handsfree open maken. Dat laatste is een optie op de basis-Capri.