
Ford werkt de al zwakke ID-verkopen van Volkswagen tegen.
Een wederopstanding van Volkswagen is aanstaande. Tenminste, als je de baas van het bedrijf moet geloven. Dankzij kleinere, goedkopere en rendabelere ID-modellen moet VW weer een producent worden van auto’s voor het volk. Helaas gebeurt dit alles pas over een paar jaar. De komende tijd moet Volkswagen zien te overleven.
Het helpt dan niet als Ford de prijs van de Explorer (zeg maar de ID.4 met Ford-badges) en de Capri (zeg maar de ID.5 met Ford-badges) verlaagt. En toch gebeurt het. Gelukkig hoeven we geen moeilijke rekensommen te maken: alle uitvoeringen van beide modellen profiteren van een prijsverlaging van € 1.100.
Ford nog goedkoper dan VW
Daarmee duiken de prijzen van de elektrische Fords nog verder onder die van de VW-tegenhangers. Om een goede vergelijking te maken, moet je ze dus per tweetal bekijken. Het grootste prijsverschil zit bij de Extended Range RWD- en Pro-modellen. Ruim € 7.000 betaal je extra voor de Volkswagens!
Daarbovenop komt het feit dat de Fords met dezelfde aandrijflijn en batterij stuk voor stuk verder komen dan de Volkswagens. Oké, de ID.4 GTX heeft een 77-kWh batterij en de topper van de Explorer een 79-kWh accu, maar dat is dan ook de enige uitvoering met een afwijkend accupakket. Ik moet niet vergeten te vermelden dat je bij de Volkswagens nu wel gratis het Black Edition-pakket kunt aanvinken. Om de pijn te verzachten, zeggen we dan maar.
Prijs Ford Capri vs Volkswagen ID.5
| Auto | Vermogen, range | Prijs | Prijsverschil |
| Ford Capri Standard RWD | 170 pk, 393 km | € 42.250 | |
| Volkswagen ID.5 Pure | 170 pk, 370 km | € 46.990 | + € 4.740 |
| Ford Capri Extended RWD | 286 pk, 627 km | € 46.750 | |
| Volkswagen ID.5 Pro | 286 pk, 558 km | € 53.990 | + € 7.240 |
| Ford Capri Extended AWD | 340 pk, 592 km | € 54.750 | |
| Volkswagen ID.5 GTX | 340 pk, 534 km | € 61.490 | + € 6.740 |
Prijs Ford Explorer vs Volkswagen ID.4
| Auto | Vermogen, range | Prijs | Prijsverschil |
| Ford Explorer Standard RWD | 170 pk, 378 km | € 40.350 | |
| Volkswagen ID.4 Pure | 170 pk, 364 km | € 42.990 | + € 2.640 |
| Ford Explorer Extended RWD | 286 pk, 602 km | € 44.850 | |
| Volkswagen ID.4 Pro | 286 pk, 572 km | € 51.990 | + € 7.140 |
| Ford Explorer Extended AWD | 340 pk, 566 km | € 52.850 | |
| Volkswagen ID.4 GTX | 340 pk, 524 km | € 57.490 | + € 4.640 |
Ford-voorraadmodellen
Neem je genoegen met een elektrische Ford uit de voorraad? Dan kun je zelfs € 4.000 korting krijgen. Het voorraadmodel van de Explorer heet de Limited Edition. Je hebt dan 204 pk op de achterwielen en een rijbereik van 544 kilometer dankzij een 79-kWh accupakket. Je betaalt voor deze Explorer € 38.650.
Bij de Capri hanteert Ford dezelfde strategie, al wordt deze EV niet ‘Limited Edition’ genoemd. De voorraad-Capri is de Extended Range RWD-versie. Dat wil zeggen: 286 pk en een actieradius van 627 kilometer. De voorraad-Capri kost € 44.350, wat € 2.400 minder is dan een compleet nieuw model.
Tenzij Ford en Volkswagen de inkomsten uit de EV-handel delen, lijkt Ford hier dus een klap uit te delen aan zijn platformpartner. Misschien is er een potentiële Chinese partner die wél rekening houdt met de VW-prijzen?





Komen deze Fordjes uit fabrieken in de Eu of per boot het land binnen? Dan de vraag, zijn de opgegeven prijzen met of zonder tarifs?
Worden beide gemaakt in Keulen Duitsland als het goed is.
Volkswagen zal heus wel verdienen aan het feit dat ze hun platform verkopen aan Ford. Dus er zullen zeker wel centen binnen komen stromen.
Het laat ook gewoon zien hoeveel marges er nog steeds op de auto’s zitten. Want procentueel gezien gaan ze soms flinke stukken van de prijs af.
Volkswagen heeft een klein probleempje : https://www.youtube.com/watch?v=rpEw0QRilGs
TLDW : Volkswagen is opgericht door de Nazis die in de jaren 30 50 miljoen Reichsmark bij de vakbonden hadden ontfutseld. Aangezien er nu nog steeds vakbondsgeld in de fabrieken zit zijn de arbeiders deels eigenaar van deze fabrieken. Vervelender nog, Volkswagen zelf heeft een minderheidsaandeel. Met andere woorden : grootschalige wijzigingen en sleutelen aan de baangarantie is een hele grote no-no. Dat zorgt ervoor dat productie inefficiënt en vooral duurder wordt. Daarmee worden de auto’s ook duurder.
Goeie info! Het wordt vaak met Detroit in de 70s vergeleken.
Vrijwel elk bedrijf heeft een minderheidsaandeel in zichzelf…
Op zich geen probleem maar bij Volkswagen hebben de vakbonden een meerderheidsbelang. Dus als er gestemd moet worden over de sluiting van een fabriek en de daarmee gepaard gaande ontslagen kunnen de vakbonden er een stokje voor steken. En dat doen ze dus ook.
En dat is nogal uniek in de wereld.
Je moet niet alles geloven wat je ziet op Youtube. De vakbonden hebben GEEN meerderheidsbelang.
Zie: https://www.volkswagen-group.com/en/shareholder-structure-15951
Staat geen vakbond bij. Wat er wel bij staat is de Deelstaat Niedersachsen. En die hebben door speciale wetgeving een grote stem in wat er gebeurd bij VW. Zie: https://de.wikipedia.org/wiki/VW-Gesetz
De vakbonden zijn machtig, de beloning bij VW is zeer goed, de arbeidsvoorwaarden zijn zeer goed maar daarvoor moet je ook wel wonen in het meest troosteloze deel van Duitsland en werken bij een zeer hierarchisch bedrijf dat een behoorlijke slangenkuil is.
En na de oorlog door een Britse militair met veel moed, zweet en tranen van de ondergang gered.
Krijgt het Brits Ministerie van Defensie nog vergoedingen voor deze heldendaad? Nope
Behalve een Phaeton en Aerton is er in 80jaar VW niks interessant uit de bus gekomen. Tijd voor euthanasie.
Had eigenlijk al veer eerder moeten gebeuren
Het verhaal van de limited edition klopt niet, dit is een ander accupakket (NMC, 79kWh) en een andere motor (204pk ipv 286pk). Kom je overigens nog steeds niks tekort mee.
Goed gezien! Ik pas het aan in de tekst.
Ik vind de Explorer een mooie auto, en voor de prijs lijkt het me een prima aanbieding. Jammer dat ze nou juist de grootste missers van VW hebben overgenomen in het interieur; gebrek aan logica en bruikbaarheid in de cockpit
@Gulli: bij mijn andere werk hebben we sinds kort elektrische Fords (e-Transit 2025) en die hebben een groot scherm dat, als ik me niet vergis, door Ford zelf is ontwikkeld.
En dat werkt inderdaad gewoon niet. In deze koude tijden met veel in en uitstappen ben ik toch vaak aan het pielen met de perfecte warmte qua airco en stoelverwarming en dan werkt dat touchscreen voor de airco gewoon echt voor geen meter. Menustructuur vind ik ook matig. Ik ben het nieuwe OS van Hyundai gewend en dat is een dag-nacht verschil qua intuïtieve structuur.
Denk dus dat er maar weinig overgenomen is van VW en beide merken even bijscholing mogen voor hoe je software voor een auto ontwikkelt.
Overigens, nu we het toch erover hebben: bij een dusdanig groot scherm en de hoge zitpositie van een bus valt des te meer op hoe irritant het is als een scherm niet een paar graden richting de bestuurder gedraaid is. De kijkhoek is bijzonder irritant.
De stoelverwarming en de temperatuurregeling staat bij de e-Transit toch gewoon permanent onder in beeld? Wat is daar moeilijk aan?
Daarnaast gebruikt de Capri volgens mij de infotainment software van VW, niet die van Ford.
@Reinier: ik vind dingen tijdens het rijden op de tast bedienen lastiger bij een touchscreen dan bij fysieke knoppen. Zeker als temperatuur een draaiknop is. Helpt ook niet mee dat ik het scherm niet fantastisch snel vindt, dus als jij tikt is het maar de vraag of er ook direct wat gebeurt. Het went wel en het is niet verschrikkelijk, maar zoals ik zeg: ik ken auto’s die het beter voor elkaar hebben.
Mijn punt was ook meer dat het niet uitmaakt of je de infotainment van Ford of VW gebruikt, ik vind ze beide niet top heden ten dage.
@Loek: Hoe bevallen de e-transits verder?
@fanboy: prima, helemaal wetende dat het hiervoor Master E-Techs waren die gewoon echt heel erg tegenvielen. In de huidige periode haal je dan met geluk 100 kilometer op een lading, snelladen kon niet en vanwege de beperkte snelheid van 80 km/u (op teller, dus 76 km/u realistisch) probeerden we snelwegen te mijden, ook deels omdat je dan van Zwolle naar Meppel al 40 procent van je rijbereik kwijt bent.
De Ford is moderner, rijdt prima, soms wat lawaaiig maar dat kan aan onze opbouw liggen (het is een plat chassis met onze grote bezorgkubus achterop ;)) en kan 92 km/u zonder op die snelheid extreem veel te verbruiken dus je realistische rijbereik is groter. Binnenkort opent er een laadplein naast onze locatie en kunnen we in het uurtje dat we van shift wisselen de bussen snelladen. Nu is het af en toe nog even puzzelen of je alles redt in beide shifts qua actieradius, een bus moet gemiddeld zo’n 250 km per dag kunnen rijden. Nu haal je met rustig rijgedrag en op de regenereerstand zo’n 130-150 km op één lading, maar dit is dan ook echt een rukperiode qua weer. Ik denk dat 150-170 mogelijk is in de zomer.
Tijdens het bezorgen heb je 30 minuten pauze en als je die houdt bij een snellader is het prima te doen. Maar we hebben 5 Fords en 24 dieselbussen en voor het gemak worden toch vaak die laatste gebruikt bij de verste en/of langste ritten. Dit is iets waar we mee bezig zijn, want we hebben nu de 68 kWh en er wordt gekeken of we de upgrade naar een 89 kWh kunnen maken in de nabije toekomst.
“Ford duwt Volkswagen verder richting afgrond”…
“Wederopstanding van Volkswagen”…
“Tot aan die tijd moet Volkswagen het zien te overleven”
Tenenkrommende hollywood drama met zwaar overdreven juice teksten, is jullie niet vreemd hè, op AB?
Tegenvallende cijfers voor Volkswagen, afgelopen jaar en ze zijn als ik jullie op sensatie beluste en gekleurde teksten, moet geloven, een bedrijf dat op sterven na dood is.
Ik snap; een beetje catchy titels trekt de lezer. Maar om zonder blijk te geven van enige vorm van sarcasme, zelfspot of cynisme, verwordt het een soort vieze pulp, waar zich dood vervelende huisvrouwen zich tot aangetrokken voelen.
Dat, van het eens zo lekker nuchtere Autoblog, met humor doorspekte topics, wordt het hier steeds meer een ‘Auto Boulevard’, die alleen blijkt geeft van zwaar te zijn gesponsord door BMW en Porsche en Mercedes.
Of: ook heel waarschijnlijk, ik ben niet in staat hier in mee te groeien.
Ik kom de Explorer en zelfs mondjesmaat de Capri steeds vaker tegen en het lijken mij prima opties voor de Ford-rijder die elektrisch wil. Qua design ook minder aanstootgevend dan het gros van de nieuwe EV-opties van recent. Dat donkerblauw dat je kan krijgen op de Explorer staat hem erg goed.
Het vergelijk gaat alleen niet helemaal op. De ID.4 is een maatje groter, de SKODA Elroq is vergelijkbaar met de Explorer PHEV.
@basleesberg
@lambrusco *Explorer EV.
Mwah, de id.4 is iets langer. Maar je kan ze qua binnenruimte prima vergelijken. Zit gewoon in hetzelfde segment. Verschil tussen de Elroq en de Enyaq zit hem ook alleen in de bagageruimte.
Wat krijg je nou aan benzine en diesels voor dit geld in dit segment? Volgens mij is EV inmiddels niet duurder meer. In Nederland tenminste.