Bevestiging: Audi S1/RS1 krijgt 250 pk

Auteur: , 82 Reacties

Al geruime tijd horen we verhalen over een (voorlopig?) topmodel voor de Audi A1 range. We zagen al diverse spyshots voorbij komen, maar nu hebben we eindelijk zwart op wit hoeveel vermogen deze hot hatch gaat krijgen.

We kunnen jullie bevestigen dat de Audi (R)S1 een vermogen krijgt van 250 pk en dat is afkomstig van een 2.0 TFSI motor die gekoppeld is aan een 6-traps DSG bak. Uiteraard zal deze snelle A1 de beschikking krijgen over een Quattro systeem. En de productie start in maart 2012, enige tijd daarna zal de snelle A1 bij de dealer verschijnen.

Hoe we dit allemaal weten? Er is wat informatie opgedoken in Audi’s online onderdelencatalogus (ETKA) en daarom kunnen we jullie deze informatie verklappen.

Audi RS1 specs ETKA

Ook verklapt ETKA nog met welke motoren en transmissies de nieuwe Audi A1 Sportback leverbaar gaat worden:

Audi A1 specs ETKA

En als klap op de vuurpijl was er ook nog een tekening te vinden van de 5-deurs Audi A1 Sportback, maar daar hadden we natuurlijk al een foto van gezien. (bron: paraisomotor.com)

Audi A1 Sportback tekening



82 reacties

de ontwerper heeft voorbeeld aan dit genomen? http://static.autoblog.nl/images/wp2007/volkswagen_golf_gti_w12_concept_2.jpg
@bigcar: Goed gezien! Ook een 3-deurs inderdaad!
@bigcar:

Ok, dit bewijst dat je erg blind bent!!! In geen enkel opzicht lijkt de w12 op de rs1


@911tt: lekker aardig vandaag?
@bigcar:

Heel erg :-) vond jij het aardig om mijn post weg te halen ;-) ??? Hahahaha
@911tt: snap ’t ff niet… hoe kan ik jouw post weghalen??
[
@bigcar:

Mijn excuus, ik zag mijn eigen post niet meer nadat ik m geplaatst had.
@911tt: Ok, dit bewijst dat je erg blind bent!!!
@baasbas: wrm zo negatief, dat gebeurt bij mij ook wel is op me iphone…
@bigcar: een copy paste van zijn eigen overtrokken reactie, terwijl hij dezelfde “fout” direct ook maakt. Maar jij had niet door dat ik hem met zijn eigen woorden terug pakte, dus ik denk dat ik nu jou moet uitkafferen dat je blind bent ;-)
@baasbas: haha, ja idd :P
Sm0keGun via Android app
@911tt: ben ik met je eens …
@911tt:

Echt wel. Beide zijn niet premium ha ! :D
@bigcar: Ik klaag vaak over natekenen binnen VAG. Maar dit keer zie ik het eerlijk niet. Geen scoops op de flanken, andere velgen, geen enkele gelijkenis in frontje of onderlip. Nou, vooruit, allebei een dakspoiler, maar zo eentje is er voor echt elke hatch.
En de basis lijkt op elkaar als een A1 op een 3-deurs Golf. Dat kan binnen VAG wel erger, zou ik denken.
@mout: dat wel, maar ik had het een beetje sarcastisch bedoeld ;)
Smoelt lekker, gezien de typische voorbumper moet het haast wel een RS worden. Maar waar zijn de mat-chromen spiegels?? Liever een Cooper S denk ik.
Leuk speelgoed :-D
Krijg je er ook een pejteshouder bij?
@alcantara: Nou voor die mensen is deze auto waarschijnlijk te duur, tenzij je de R32/R rijders ook meetelt.
Lekker bommetje!
Zal lekker vooruitgaan met die 250paardjes & quattro.
Ik hoop stiekem dat het een S1 is en dat ze erna nog met een ”volledig van de pot gerukte” RS versie komen met 300pk ofzo :D
Bye bye M1 ;)
@vale46: 1M*
@vale46: een 1M coupé is echt niet vergelijkbaar met een opgefokt boodschappenwagentje.
@vale46: A1 is eerder een MINI concurrent. De 1M mag het lekker opnemen tegen de RS3.
@robbie:
@alcantara:
Weet ik wel, maar ik bedoel voorbijsteken qua prestaties. Want meer pk in een lichtere auto, dat gaat nu eenmaal sneller.
De 1M is natuurlijk wel hoog gegrepen, maar je weet nooit ;)
@vale46: 0,5M dan maar? :)
@vale46: Chipkuurtje zou toch wel 280~300pk moeten kunnen opleveren; dan kom je in de buurt bij een stock 1M (40pk minder, maar ook minstens 100kg lichter vermoed ik).
@dawwg: that’s what I want to say…
wel weer een heerlijk karretje :D hoe doet Audi dat toch, keer op keer mooie auto’s ontwerpen, waarbij ze uiterlijk weinig doen..

zal een gave zijn zeker :lol:
kleine auto + 250 pk + quattro + 6-bak = top!
Ik moet eerlijk toegeven dat ik hem steeds mooier vind die a1.
Aan het begin vond ik hem lelijk maar ik betrapte mezelf er gister op dat ik de a1 s-line die op de parkeerplaats stond toch wel gruwelijk vond.
@Mercman: Maar dan moet ie wel in een beetje een mannenkleur zijn, want de A1 kan soms ook wel een beetje een vrouwenauto worden.
-edit: tekst even aangepast-
Hoe cool is dat. Vind het een vette bak(je).
Ik ben benieuwd wat dit met de prijs gaat doen, zou die goedkoper of duurder worden dan een Golf 6 R?
@kraakensmaak:

Zal wel duurder zijn maar goed je bent dan ook sneller weg dan de meeste top modellen van Audi, BMW en Mercedes :P.

OT: Dikke bommetje!! Hebben!
Ligt het aan mij of is de A1 niet echt een succes, zie ze bijna nooit rijden. ( of het valt niet op tussen alle andere audii
Maar 40 pk meer dan een gechiptunde A1 1,4 tfsi..
@993c:

Is nog steeds een verschil van 20%!
@993c: Die 210pk uit de gechipte 1.4T zijn wel andere PKs dan de stock 250pk uit de 2.0T hoor (die laatste zal veel meer PKs laag in de toeren hebben). Los van het feit dat je die 2.0T uiteraard ook nog kunt chippen. Daarnaast zal het onderstel, de remmen en de aandrijving er beter op afgestemd zijn en heb je quattro i.p.v. alleen maar voorwielaandrijving; dat is ook een enorm verschil !

Op papier misschien te vergelijken, maar waarschijnlijk een wereld van verschil als je er echt in rijdt.
Het ding gaat geen R(S)1 heten.
Het wordt gewoon A1 2.0 quattro.
@HZW: Waarom zouden ze dat doen? Verschillende prototypes die zijn gespot waren al voorzien van (R)S1-logo’s.

http://www.autoblog.nl/archive/2011/09/28/audi-rs1-betrapt-met-quattro-natuurlijk

Verwarring alom.
@HZW: Volgens mij gaat hij wel RS1 heten (bron Autobild), maar zeker geen S1, ivm de legende S1. Aan alle spiolers en luchthappers te zien krijgt hij niet de normale benaming A1 2.0 quattro, onder die benaming wordt zo’n topmodel gewoon niet verkocht.
@HZW: dat las ik idd ook op die ETKA screenshot, maar voor nu houden we het nog even op S1/RS1. Dan weten onze lezers ongeveer waar we het over hebben ;)
deze komt dan toch trapje hoger te staan dan de mini cooper.
En wat gaat die kosten 60k?
En als je deze chip tuned ga je rond de 300 pk zetten denk ik (en hoop ik!)
En nu maar hopen dat het ook de bocht om wil, het is tenslotte krap op de parkeerplaats van de supermarkt.
@norge: lol
Daar ben je bovendien wel vaak, want veel boodschappen gaan er niet in dit karretje.
Grappige wet in autoland is dat toch: premium = minste ruimte in segment.
Nogsteeds die 2.0 TFSI. Ik dacht dat ze net een nieuwe 1.8 TFSI hadden, waar ze toch ook vast wel 250pk uit kunnen halen lijkt mij..
Gave bakkk..

Is dit ook een teken dat er een polo R komt?? I hope sooo :D
Ik vind persoonlijk de 1M veel mooier. Ik zou dan ook deze kiezen tussen de twee.
Voorkant gaat. Lelijke achterkant, de achterlichten hadden van mij hoger gemogen..
@blackie: De 1-serie is de concurrent van de A3
Quattro in zo’n wagentje is toch te zot voor woorden… Ford doet wel 350 pk op de voorwielen alleen, en het lukt ze nog ook.

Wederom het bewijs dat Audi geen fatsoenlijke voorwielaandrijving kan maken, en zelfs hun wagens met Quattro lijden aan onderstuur.
@SimonMc: Ik denk eerder dat Quattro GmbH verplicht is alle RS modellen te voorzien van AWD. Er geldt immers “Nomen est Omen”. De RS1 krijgt toch maar een inferieure HALDEX-systeem om de achterwielen enigzins aangedreven te krijgen.
@SimonMc:

Iedereen kan 350 pk op de voorwielen zetten. Of het ook rijdt, is een tweede. Nou gaat dat best redelijk met de Focus, daar niet van, maar Audi kiest ervoor om het over 4 wielen te verdelen. Altijd voordelig in tractie, wel tegen meer gewicht. Wat op een A1 niet zoveel uitmaakt, denk ik.
Begin de A1 steeds meer te waarderen! Ben wel erg benieuwd naar de prijs. Misschien over 2 of 3 jaar een leuke vervanger voor mijn DS3
Al geef je een aap een gouden ring. Hij blijft lelijk!

@ds3thp: Foei! schaam je, dat je van zo’n mooie auto naar zo’n lelijk gedrocht wilt gaan.
@sjonniek: A1 vs. DS3……..A1 FTW!
Nu nog proberen een koper voor dit waggie te vinden…de prijsstelling zorgt toch voor slapeloze nachten bij Audi rondom hun snelste auto’s. @Robbie, enig idee hoeveel RS3’en er inmiddels gekocht zijn ?

@Robbie: pluim overigens voor het vinden van deze informatie !
@Megakix: Alleen al voor de meerprijs op snelle Audi versies kan je meestal een complete auto met datzelfde motorvermogen kopen.
@mout: de R8 loopt ook al zo lekker (32 exemplaren…grinnik)…en de 2 Spyder GT’s wil ook niemand hebben. Beetje droef, net zoals rondom de Phaeton van VW. Sommigen leren het simpelweg niet / nooit.
@Megakix: Ja he ;) Gelukkig vindt Pon altijd wel een afnemer. Na hem eerst een poosje als demo op naam van de dealer te zetten, en ‘m dan voor de prijs van een Skoda weg te zetten. :lol:
@mout: Haha, yep. Kijk, het blijft een geinig wagentje om te zien in deze trim…maar een beetje marketing leert, dat er wel vraag naar moet zijn. Of je moet er duidelijk bijzeggen, dat het speciaal is voor records (= Veyron). In dat geval mág je een ondermaatse verkoop neerzetten.
Deze auto MOET verkocht worden….net als de RS3…ik woon in Leusden (Pon = VW = Porsche = Skoda); ik zie alle vormen van Porsches rijden, alle Golfjes etc..maar NOOIT een R8, NOOIT een RS3..en nu dus ook NOOIT een (R)SA1…
@Megakix: Kwestie van imago bouwen. Ze hoeven zo’n RS alleen maar te laten rijden door een blog en een blad. Dan hang je de spiegelkappen, spoiler en uitlaatpijpjes in de accessoirehoek. Het enkele feit dat er een type zonder vering, met onzuinig lawaaiig blok en bodykit te koop is, straalt vervolgens af op de 14% geknepen koffiemolentjes.
@mout: gaat tot op zekere hoogte op…een ‘icoon’ van een auto kan prima meerwaarde hebben voor het totale gamma. Maar een RSA1 neverniet. Een Veyron prima wel. Het zou wat duur worden voor ‘iedere autobouwer’ als je de zeer slechte verkopen voor een speciaal model ophangt aan ‘meerwaarde in een accessoirewinkel’…
Prijs.. = Golf R?
leuk voor derbij :D
Een auto met de prijs van een appartement , wel de radio meebestellen voor € 600 . 4 wiel aandrijving om de tekortkomingen van het onderstel te camoefleren . Je hebt dan wel een Audi !
@alfamannetje: Tekortkomingen in het onderstel van een auto die nog niet eens leverbaar is ? Lekker fanboy-flame geneuzel weer …

Wees juist blij dat je 250pk op 4 wielen krijgt, zelfs de Focus RS heeft enorme steering-torque en onderstuur.
iemand een gokje wagen naar de 0-100 tijd van dit bommetje ?
@tborre: 6 seconden ongeveer schat ik zo
@mrbones: Zou dat niet eerder naar de 5 duiken ? is er ergens een idee van gewicht ?
Gaaf man ! Op papier en 130i ( 258 pk ) vs RS1 ( 250 pk ). Maar in praktijk maakt die RS1 zelfs gehakt van de 135i.
@bempi: BMW heeft nog niet van die lagge wagentjes in het gamma…de 1-serie = een A3 vergelijking waard. Zeker geen Calimero-schil met AWD..
Als dit de RS1 is zeg ik gemiste kans, want ze hebben een geslaagde Clubsport concept neergezet met de juiste looks en motor (5 cilinder!!!!!!!!!!!).
Dit is niet onderscheidend genoeg in deze klasse. Een vijf cilinder (350 pk) met iets meer brede en heftige looks is ook nog eens retro gezien de geschiedenis van Audi.
@zeevink: Je hebt gelijk.. heerlijk! Maar.. wel eens gehoord van het woordje “business-case”? Gaat hem nooit worden. Die wordt dan zo duur.. dat niemand die koopt. Het erg kleine doelgroepje wat voor zo’n hardcore auto gaat (en dat zijn er niet tig miljoen miljard..) zegt dan “voor zoveel geld heb ik ook een 1M of een hele jonge M3 of een RS4 V8” of whatever.. en dat weet Audi ook..
aan dennisr
waarom zou audi nu moeten veranderen nu ze zo goed verkopen?
iedereen zit maar te klagen dat ze er allemaal hetzelfde uitzien,nou je moet wel blind zijn als je de modellen niet uit elkaar kunt houden neem dan een bril.
audi is gewoon erg goed bezig en als je niet van audi houd wat doe je hier dan.
@audigek40: Mening weergeven?
Klap gewoon die 5 cilinder er in jongens. Dan ‘maar’ 300 pk maar wel een heerlijk blok waar je nog wat mee kan, qua tuning etc.. 2.0 tsfi is niks mis mee maar als er een beter blok in de schappen ligt waarom dan maatje te klein?
nee norge.
ik wordt alleen moe dat mensen zo zeuren over het uiterlijk van audi kijk bmw lijkt ook op elkaar.
nogmaals als je audi niet mooi vind tja wat doe je hier dan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).