Ze hebben de naam vertaald naar het Duits. Nooit een handig idee. Het wordt de laatste Audi A8 met twaalfcilinder om het feestje luister bij te zetten. Pun intended.
Het heeft even geduurd voordat Audi aansluiting vond met de gevestigde orde, te weten BMW en Mercedes. Sterker nog, het duurde zelfs eventjes voordat zelfs BMW zich kon meten met het merk met de driepuntige ster.
Niet relevant (maar wel leuk)
Ondanks dat het een niet relevant autotype is, zijn de ultieme limousines van het merk doorslaggevend als het gaat om de prestige van een merk. BMW verbaasde in 1987 met de (slechts 299 pk zwakke) 5 liter V12 in de BMW 750i (E32). Mercedes sloeg terug met een 408 pk sterke V12 in de S600 (W140).
Terwijl de BMW telkens een beetje meer vermogen kreeg, werd de Mercedes V12 juist zwakker: van 408 naar 394 pk en in de W220-generatie zelfs een 5.7 met slechts 367 pk. Nog altijd meer dan de 326 pk die BMW uit zijn 5.4 liter V12 wist te peuren. Audi arriveerde pas in 2000 met een twaalfcilinder A8. Deze 6.0 motor was goed voor maar liefst 420 pk. Audi had zijn aansluiting in de top gevonden.
Op dit moment is er geen twaalfcilinder in het gamma van Audi, maar gaat dus verandering in komen. Er staat er eentje op de planning. Audi pakt het wel iets anders aan dan voorgaande keren. De A8 W12 wordt nu niet gewoon een A8 met een dikke motor, maar een compleet andere (luxe) uitvoering.
Net als bij Mercedes heeft Audi gekozen voor een luxe naam: ‘Horch’. Horch komt van August Horch, de oprichter van het oud Duitse luxemerk dat destijds onderdeel was Auto Union. Een beetje zoals Mercedes de naam Maybach nu gebruikt. Helemaal zeker is het niet, maar de ‘geruchten zijn sterk’.
Laatste Audi A8 twaalfcilinder
Qua motor wordt de W12 nog éénmal van stal gehaald. De voorsprong die de eerste A8 W12 had (bijna 100 pk meer dan de V12 van BMW) was inmiddels behoorlijk verdampt. Volgens Autobild krijgt de A8 W12 eindelijk een W12 met twee turbo’s, goed voor 635 pk. De vorige A8 W12 had een atmosferische 6.3 W12 die Audi alleen voor die auto bouwde. Mocht je wel zin hebben in een Horch A8, maar een twaalfcilinder te veel van het goede vinden, je kunt de uitvoering ook waarschijnlijk ook krijgen met een V8-motor.
Of de auto naar Nederland gaat komen, is nog maar zeer de vraag. Sterker nog, het staat nog niet eens vast of de auto in Duitsland aangeboden gaat worden. Zo’n twaalfpitter is met name interessant voor de Russische, Arabische en Amerikaanse markt. Audi heeft al een tijdje geleden aangegeven dat dit dan écht de laatste Audi A8 met twaalfcilinder gaat worden.
Bron: Automobilwoche.
tjorque zegt
@willeme Wat is nu die vertaalde & vreemde bijnaam?
willeme zegt
@tjorque:
Horch.
Als je Horch vertaalt van Duits naar latijn, krijg je Audi.
Ondanks de historische significantie zullen er weinig mensen leven die weten waar Horch voor stond. Vandaar de vreemde bijnaam.
potver7 zegt
Dus als een Audi-rijder zich gedraagt als een hork, is dat nog historisch verantwoord ook… Laat het ze maar niet horen!
Ot92 zegt
@potver7 Te laat :)
rumour zegt
Korte duidelijke uitleg voor wie interesse heeft.
https://topgear.nl/autonieuws/wat-betekent-audi-en-hoe-ontstond-het/
Richmond zegt
Dus een Audi A8 W12 Audi logisch
tjorque zegt
@willeme aaah nu begrijp ik het…
Hoewel ik best wel wat aanleg/interesse voor taal heb was ik was al aan het einde van mijn latijn na een kennismakingsles… 🤣
Net zoals bij auto’s gaat mijn interesse in de eerste plaats in de moderne / nieuwe varianten ervan… :)
Dutchdriftking zegt
Een Flying Spur van Audi, ik ben voor.
gregorius zegt
Maar hoe gaat ie nou heten?
Audi A8 60 TFSi Horch quattro
of Audi Horch A8 60 TFSi quattro
of iets anders?
of gewoon random, precies zoals de werknemer zich ’s ochtends voelde toen hij 30 labels moest plakken?
Ram-G-maN zegt
Horch H8 Allrad? Ik neem aan dat je zo’n dure auto liever niet associeert met papierformaten.
Jochen zegt
@Ram-G-maN: wat is A8 dan precies voor papierfomaat?
Ram-G-maN zegt
https://www.drukwerkdeal.nl/nl/klantenservice/materialen/a8-formaat
pier zegt
Ziet er inderdaad niet uit al die aanduidingen op de achterklep. Lekker zonder typeplaatjes bestellen.
mashell zegt
@pier: type plaatjes zien er inderdaad niet uit. Maar als je de dikste versie hebt horen ze er wel op, zodat iedereen kan zien dat je de duurste hebt.
alassad zegt
ik dacht op basis van de header foto de Audi A8 60 TESla te zien.. dus Horch als bijnaam valt me alles mee
Ram-G-maN zegt
Je moet het maar willen. Een grote zware logge biturbo W12 op én voor de vooras. Ook daarom heb je liever een derde generatie Bentley Flying Spur dan zijn twee voorgangers, de Bentley inContinent(al) Flying Spur. De nieuwe Flying Spur is tenminste gebouwd op de MSB-platform van de Panamera.
tmenges zegt
@Ram-G-maN: lekker belangrijk
geen1234 zegt
Zijn er hier mensen van de BMW werkplaats? Die advies kunnen geven over welk jaar/maand je een M760 redelijk probleemloos kunt kopen? Vroeger ben ik best goed geadviseerd op het duitse 7er forum, nooit iets buiten slijtage onderhoud gehad.
Wat ik heb begrepen van die w12 van audi/bently is, dat je een verhoogt risico hebt op gezeur.
Robert zegt
Wat is zo’n A8 D2 toch mooie oud geworden. Bij mij in de buurt rijdt er nog een rond (‘gewoon’ een 4.2 V8 – da’s eigenlijk genoeg ook). Geen lijntje te veel, geen schreeuwerige protserigheid, gewoon een gladde strakgelijnde sedan. Schitterend.
Joost zegt
Helemaal eens! Ik vind het ook voor de D3 gelden.
Daarna werd het allemaal snel minder
HZW zegt
De Horch naam gaat al heel lang te ronde om opnieuw toegepast te worden op een ultra luxe auto van Audi.
Het gerucht gaat zelfs dat de Horch W12 niet eens Audi ringen op de carrosserie krijgt.
Er wordt zelfs gesproken over een 2 kleurige uitstraling, waarbij de boven/onder kleur altijd zwart/antraciet zal zijn, met daar tussen een kleur naar keus.
gregorius zegt
Leuk idee.
Maar ik heb eerder een probleem met het ontwerp van de huidige A8 dan met de ringen voor en achter.
De huidige 7 zie je weinig, maar is niet slecht.
De tot-2021 S was mooi en de nieuwe is ook prachtig
Maar de A8 lijkt op een 25 jaar oude A8 van de zijkant met een opgeplakte (en te drukke) voorkant en achterkant. Vroeger was het straks en tijdloos. Nu is het minder strak en na een tijd vergeten. Horch of niet.
jaapies zegt
Dat wordt 12x schraapveren vervangen…