De nieuwe Audi A4 zal twee platforms meekrijgen.
De huidige Audi A4 is een keurige auto. Strak, functioneel en lekker premium. Met de juiste motor is het ook een erg fijne wagen. Het huidige model heeft alleen net even te weinig progressieve aandrijflijnen om fiscaal interessant en te weinig leuke uitvoeringen om de petrolhead tevreden te stellen.
Daarom kijken we uit naar de volgende generatie en Audi waarschijnlijk ook. Autocar heeft al wat plannen onderschept van de nieuwe middenklasser uit Ingolstadt. Zo weten de Britten te melden dat nieuwe Audi A4 niet één, maar twee platforms zal krijgen. Eentje voor verbrandingsmotoren (voornamelijk hybrides) en een vol-elektrische.
Nieuwe Audi A4
De hybride A4 staat op het MLB-platform en zal verkrijgbaar worden als sedan en Avant. Tevens kun je kiezen tussen voorwiel- of vierwielaandrijving. Met hybride aandrijflijn bedoelt Audi zowel een 48V-generator (zoals de huidige modellen ook hebben) en plug-in hybride versies (die gek genoeg nog missen). Voor het eerst zal de A4 leverbaar worden met vierwiel-besturing, voor extra een extra wendbaar weggedrag. Of de A4 Allroad terugkeert, is niet bekend.
De elektrische Audi A4 zal op het PPE-platform komen te staan. Voor het eerst krijgt de Audi A4 standaard achterwielaandrijving! Vierwielaandrijving met een extra motor op de vooras zal zorgen voor ‘quattro’. De elektrische Audi A4 moet een regelrechte concurrent worden van de BMW i4 en de Tesla Model 3. Reken maar dat dit marksegment binnenkort overbevolkt is.
Extra snelle RS4 e-tron
Over de Audi S4 wordt met geen woord gerept, wel dat Audi Sport bezig is met de ontwikkeling van een 475 pk sterke Audi RS4 e-Tron. Mocht je liever een benzine RS4 hebben, die zal terugkeren. Deze behoudt de 2.9 V6, maar met elektrische assistentie. Dus als je geen zin hebt in een C63 met vier cilinders, kun je bij Audi terecht. Waarschijnlijk is het de aandrijflijn uit de Porsche Panamera S e-hybrid.
De nieuwe Audi A4 e-tron zal zijn techniek gaan delen met de Audi Q6 e-tron en Porsche Macan. De twee verschillende Audi A4’s zullen zij aan zij verkocht worden. Audi doet dit omdat elektrische auto’s weliswaar ‘heet’ zijn, maar in veel markten het slechts nog kleine aantallen, ook al groeit het. Audi gaat deze strategie overigens ook toepassen met de nieuwe Audi A6.
Qua design is het nog niet bekend welke kant het opgaat. Wellicht dat de traditionele modellen een evolutie zullen worden van de huidige Audi A4, en de elektrische A4 e-tron trekjes krijgt van de e-tron GT.
De nieuwe Audi A4 staat gepland voor 2023. Tot 2025 zal Audi maar liefst 20 nieuwe elektrische modellen lanceren.
Pascal zegt
BMW’s krijgen voorwielaandrijving en Audi’s achterwielaandrijving… het zijn bijzondere tijden! Mooi dat er straks in het D-segment lekker veel aan EV’tjes valt te kiezen. Audi wordt het voor mij sowieso niet, maar wel benieuwd naar de BMW’tjes die gaan komen.
tmenges zegt
@Pascal: zeker bijzondere tijden als je bedenkt dat Mazda met lijn 6 motoren en achterwiel aandrijving gaat komen binnenkort!
kennone zegt
Toch weer jammer dat het enkel om de accu variant gaat
allesmetturbo zegt
Ik had gehoopt op een 2.5tfsi die de achterwielen aandrijft
petroldrinker zegt
Jammer dat het alleen om de linkse hippies variant gaat die rwd krijgt
Gulli zegt
Je bedoelt de variant waar na 2030 iedereen in zal rijden die een nieuwe auto koopt?
mashell zegt
Bij linkse hippies denk ik aan surfen, een jointje en vrij seks. Bij rechtse mensen denk ik aan klagende drampitten als Verdonk, Wilders, Baudet en ome Hendrik die altijd de verjaardagen verpest. Dan zeg ik, hallo hippies geef die joint eens door.
tjorque zegt
@mashell links of rechts doorgeven? :)
wetdualclutch zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
rogerzz zegt
Een vol elektrische station die er niet belachelijk uit ziet of SUV is (maar moeite heeft met een stoeprand). Bizar dat het nog niet (echt) bestond. Een elektrische avant, yes please. Dat de achterwielen worden aangedreven kan mij aan de bips oxideren, maar hij zal wel net teveel nm/pk hebben zodat het niet anders kon.
Eindelijk. Ik ben nog lang geen 40 en heb geen bierbuik/rugproblemen, dus een SUV hoeft niet. Voor wie ‘ruimte’ roept, kijk eens naar de kofferbakruimte van een Skoda Superb of Passat Variant, die winnen. Minder luchtweerstand/verbruik/windgeruis doordat hij wat lager is en ook een lager zwaartepunt tov een SUV wegen ook mee. Ja, ik ben een groot station-auto-liefhebber.
mashell zegt
Ik ben 40 plus, vind stationwagens er maar al te vaak uitzien als lijkwagens (Skoda is daar bijzonder goed in) en die begrafenisstemming die er aan kleeft neemt alle levensvreugde weg. SUV’s zijn inderdaad iets minder ruim maar nog altijd ruim zat, kunnen sneller over het drempelparcours in de woonwijk, ogen stoerder en rijden comfortabeler. De stationwagens sterven uit en hebben mijn oprechte deelneming. En dat meerverbruik of zwaartepunt, ach daar geeft niemand om.
rogerzz zegt
Toch grappig dat vooroordelen vaak kloppen. Een Kia E-Niro, Hyundai Kona of MG ZS stoer noemen, dan proest ik bijna mijn hipster espresso uit. Een A4/3-serie een lijkwagen noemen vind ik ook wel grappig, ik denk dat er meer RS4 posters in slaapkamers boven het bed hangen dan Kona’s qua lay-out. Verschil van perceptie denk ik.
Maar snel over de drempels heen met de SUV vlammen dus, daarna bumperkleven achter een vrachtwagen voor de range, dat vul ik dan zelf maar even in. Persoonlijk draai ik dat precies om, rustig wegrijden door de woonwijk en linkerbaan op de snelweg met flitsmeister aan, daar win je meer tijd mee. En als er een keer een boete komt bij 120-125 km/u, dan is dat maar zo. Laatste was bij mij 3 jaar geleden dus dat risico is beperkt. Hard rijden in een woonwijk vind ik niet zo sjiek.
Laatste meer serieuze punt. Comfortabeler betwijfel ik ten zeerste, ik denk dat een A4 veel minder wind/rol geluid heeft en het onderstel in ‘comfort’ wint het denk ik echt op zijn sloffen. Stoelen van een A4 zijn ook erg prettig als je sportstoelen hebt. Die lage instap blijf je houden, dus gezien de leeftijd snap ik het. Maar Nederland wordt ouder dus nemen de SUV’s toe inderdaad.. zonde.
mashell zegt
Wind- en rolgeluid kan een SUV natuurlijk net zo goed hebben, dat heeft met het voertuig concept niet zo veel te doen. En het comfort is dankzij de lange veerwegen gewoon beter. Niet zo hard voor de drempels in de woonwijk hoeven remmen is ook een comfort aspect. In een SUV kun je op de snelweg natuurlijk net zo snel als met een stationwagen. Eigenlijk heeft de stationwagen alleen voordelen een paar liter meer bagageruimte en een fractioneel lager verbruik, de SUV het betere comfort door de langere veerwegen, de hogere instap, die ook handig is bij de kinderzitjes, het betere uitzicht en daardoor beter verkeersoverzicht. Overigens zie ik ook juist de gezinnen de stationwagen inruilen voor een SUV, die laatste liters zijn bijna nooit nodig maar de comfort voordelen merk je elke dag. Want je kunt als puber wel een poster van een RS4 boven je bed hangen maar in het dagelijks gezinsleven ben je met een Q5 gewoon beter af.
monsieurleloure zegt
Ligt de elektromotor in de lengterichting of hebben ze hem nu dwars gemonteerd, vragen vragen vragen. (-:
Charles Taycan 4S zegt
Audi’s krijgen meer Porsche DNA ( eerst de E-Tron GT)en worden achterwielaangedreven en worden zowaar fijn sturende auto’s! Kijk, dat doen ze goed! 👌
Stefje zegt
Ik snap het wel. In Duitsland heb je op een plug in hybride slecht een halve procent bijtelling op hybride en 1 procent op normale auto’s. BMW en Audi hebben beide plug-in hybrides. Audi niet. Die missen nu een groot deel van de taart dus dit is een goede, zij het veel te late, zet.
Charles Taycan 4S zegt
@Stefje, je bedoelt BMW en Mercedes?😉