Citroën DS5, Peugeot 3008 & 508: 14% bijtelling in 2013

Auteur: , 43 Reacties

Het is die gekke Fransen weer gelukt! Een paar maanden geleden maakten ze al bekend dat de Citroën DS5 HYbrid4, Peugeot 3008 HYbrid4 en 508 Hybrid4 een stukje zuiniger werden (van 99 g/km naar 91 g/km) zodat ze in 2012 in de 14% bijtellingscategorie zouden vallen. Nu is bekend gemaakt dat deze modellen nog zuiniger worden.

Aangezien per 1 januari 2013 de grens om in aanmerking te komen voor 14%-bijtelling omlaag gaat naar 88 gram/km moest er een oplossing gevonden worden. Blijkbaar hebben de Franse techneuten nog iets kunnen vinden, want de uitstoot is gedaald tot precies 88 gram/km. Toevallig he ;)

Iets zegt me dat, als op 01-01-2014 de grens zakt naar 84 g/km, deze modellen wederom iets zuiniger zullen worden. Bij Peugeot/Citroen Nederland zijn ze in elk geval blij met deze verlaging, want op deze manier blijven de 3008, 508 en DS5 aantrekkelijke leaseauto’s.

Tot en met september heeft Peugeot in Nederland al ruim 2.400 hybride auto’s verkocht. Niet verkeerd.





43 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Hulde! De enige fatsoenlijke 14% bijtellers van formaat. Het verbaast me eigenlijk dat ik die DS5 niet zo massaal zie rijden. 14% bijtelling en zo’n dikke bak! Kan niet beter, toch?
@Mr. R: zeker mooie auto\’s, maar de Mégane en de Focus zijn toch ook fatsoenlijke auto\’s met een normaal formaat?
@RRenault: die toch echt een stuk kleiner.

Focus/Megane = 308/C4/DS4
@Mr. R: de DS5 is heel klein en krap ik met mijn lengte van 1,85 kan niet normaal achterin zitten en daarom valt de auto af bij mensen. Zo ook bij ons
@tprius: dit is een site voor autoliefhebbers… al dat praktische gepraat…
@Svenska_Aeroplan_AB: Idd, net als Saab & turbo’s..
Allemaal praktische praat.
@Mr. R:
Begint te komen, deze week ben ik er al 2 tegen gekomen.
En mijn god wat zijn die dingen mooi in het echt, ze tonen een stuk kleiner dan dat ze zijn….
T*ring mooie bak die DS5, net als de 508..
Hoe verzin je ‘t.
@kaasboerin: T*ring hé, je hebt gelijk…
De typiste heeft goed werk geleverd!
Maar rijdt het ook?
@reynski: Het is Frans.
@benzinehoofd: dus erg goed.
@RRenault: Laten we het erop houden dat de rij-eigenschappen van Franse auto\’s algemeen bekend zijn maar dat eenieder voor zich moet bepalen wat-ie daarvan vindt…
@benzinehoofd: Van de Franse auto\’s heeft Renault toch als geen ander bewezen dat ze hele stuurauto\’s kunnen maken.
@lotus: Helemaal mee eens ;-)
Waarschijnlijk kunnen die auto’s weer een paar extra meter puur elektrisch kruipen in de emissiemeting ;)
Waarom we ze niet meer zien rijden? Nou heel simpel.. heb je de prijzen gezien van deze auto? ca 40.000 en na 3 jaar? idd. minder dan 20.. Reken die afschrijving even door in de leasetarieven (20.000 :36 = 555) en dan moeten de verdiensten, onderhoud enz enz er nog bij voor de leasemaatschappij.. Een topper gaat het dus niet worden, want op een AUDI , BMW, MERC of andere duitser schrijf je gewoon minder af en dus is de lease prijs lager.. Ook die (veel) lagere bijtelling compenseert dat niet als je even rekent.. Jammer maar helaas.. (want ik vind met name die DS5 echt een gave bak).. We wonen nou eenmaal niet in Frankrijk..
@tvr1974: waarom grijnst die DS5 dan zo?
@tvr1974: dat valt best mee. 4 jaar, 20dkm, start de DS5 vanaf rond de 600 euro. Best netjes
voor zo\’n groot slagschip. Stel een leuke vergelijkbare 318d samen en je gaat makkelijk over de 50.000 euro heen waar een ds5 hybrid bij 42000 euro echt bomvol zit. Daarnaast heeft de leasemaatschappij bij de hybrids het voordeel wegenbelasting vrij.
@ThomasBol: wie rijdt er nou 20.000 km per jaar in een leaseauto? Beetje leaserijder doet zo\’n 50.000 per jaar, contract van een jaar of 3 en dan is ie exclusief benzine toch al snel 1000,00 per maand in de lease. Voor dat geld kan je ook een dikke drie serie met wat leuke opties leasen, of een A4, etc.etc. Ook in 14% bijtelling… Dan ga je toch (met alle respect) niet in een Citroen rijden?
@freezzr: Nou, deze leaserijder zou eerder voor een DS5 met persoonlijkheid gaan dan voor zo’n bloedeloze grijze muis met vier ringen.
@tvr1974:
Afschrijving :

Alfa kost veertig

BMW kost zestig

Alfa brengt vijftien op

BMW vijfentwintig, weet je dertig op

Waar is het meeste op afgeschreven?

’t is allemaal mythisch afschrijving
Hoe lang rij je ermee?
Ik rijd ze altijd zo’n beetje op en ik koop ze.
Nooit nieuw uit de doos, ik ben niet gek.
Zoals in de Cayenne comment, ik kan gebruikte Cayennes voor een krabbel kopen.
In een jaar of vier een ton Euries afschrijven op zo’n wagen.
BMW, Mercedes, ja 2 of 3 populaire Diesel modellen maar op een 7-serie of een S-klasse is de afschrijving ook een Ford Ka per maand zo’n beetje.

Daarnaast koop ik een auto voor NU

En ben ik werkelijk nog nooit 1 verkopert tegen gekomen die me vertelde :

Oh Sjonnies, de goede kleur, de goede uitvoering en wat, maar vier ton gelopen?
Die gaat het occasion-toppertje hoekje in !

Ze kijken me altijd aan alsof ze last hebben van obstipatie (niet kunnenpoepen) maar staan me wel kwijlend te vertellen dat de ingebouwde navigatie slechts € 36000
extra kost.

Ik kan je over exact twee en een halve ton kilometers vertellen wat mijn Alfa Diesel heeft gekost.
Maar weet nu al dat het minder zal zijn dan welk lease-toppertje ook.
Gelukkig voor de mensen die van 14% houden heeft Toyota ook nog een paar heel fijn rijdende en ruime hybrides in de aanbieding.
@glashelder: maar dat zijn ontzettend saaie drollenbakken voor bejaarden..
@flippert: hahaha
@flippert: hahahaha
@flippert:

Heb een vermoeden dat je ooit vernederd bent door zo\’n bejaarde in een \”drollenbak\” tijdens een stoplichtsprintje…
kon je petjesbak niet tegenop zeker :)
@redbeams: Stoplichtsprintjes zijn voor mongooltjes, verwijder jezelf pubert…
@kaasboerin:

En negatieve schadevrije jaren bewijzen dat je geen BMW rijdt…die maakt rijden geweldig…of je hebt 2 linker handen :)
En die zijn overigens ook heel fijn voor mensen die niet van 14% houden.
@glashelder: met fijne autos kun je de put dempen
Deze Citroen is echt super gaaf. Maar waarom de DS5 Hybrid zelfs met 14% bijtelling niet zo’n hit als de Lexus CT200H?

De DS5 is ruimer, sneller en ook nog luxer uitgerust.

De CT heeft zijn succes alleen maar te danken aan zijn 14% bijtelling toch of misschien toch niet?
@azuli

Wel eens een paar duizend kilometer mee gereden of heb je dit alleen maar van horen zeggen?
@glashelder,

maak jezelf eens helder!
@azuli

Autojournalisten verspreiden nu eenmaal het verhaal dat de een auto als de CT200 of de Prius alleen zou kiezen omdat het goedkoop rijdt. En hele volksstammen kletsen dat na omdat ze zich door de fiscus en de berijders van die auto’s benadeelt voelen.

De waarheid is omgekeerd. Het zijn karren die heerlijk rijden (behalve als je echt een ragbak nodig hebt waarmee je kunt hoeken). Dat ze in de lease goedkoop zijn is gewoon een voordeel.
@glashelder,

Dat bedoelde ik ook. Mensen kiezen een auto niet op bijtelling. Hoe graag ook de zo genaamde autojournalisten ons dat willen laten geloven.
@azuli: Pardon? Heb je gekeken naar de verkoopcijfers? In Nederland is de prijs juist enorm belangrijk. En in geval van lease is “de prijs” wat het de werknemer netto kost: de bijtelling dus.
De DS5 hybrid4 is behoorlijk aan de prijs hoor (va 45k). Niet voor de gemiddelde leaserijdert weggelegd. Het gros van de leasesletten die je ziet zijn toch bakken tussen de 30-40k. In het duurdere segment zijn het toch audi en bmw die de klok slaan.
Gaan we weer, praktijk verbruik 1:18/19 met uitschieters naar boven van 1:21 en naar benden van 1:15, in alle gevallen niet eens genoeg voor de 20% bijtelling, maar door de leuke regelgeving gewoon 14% bijtellen hoor.
@jeanclaude: heeft die bijtellingsregeling niet meer met schadelijk uitstoot dan met verbruik te maken? Ik heb zo\’n megane 14% leaseslet gereden met minimotertje erin, die zoop meer dan de passat 2.0tdi die ik daarvoor reed…
@freezzr naar mijn weten komt het op hetzelfde neer, want hoe zuiniger je bent hoe minder schadelijke troep je uitstoot, maar jou voorbeeld bedoel ik nou, die tegenwoordige verbruikcijfers gaan nergens over, helemaal in nederland niet, want 70% rijdt in zijn bleumotion/ecoshit, zo ver onder het fabrieksopgave dat de meeste niet eens recht hebben om 20% bij te tellen.
Je maakt gewoon een statement met deze super mooie ds5 sport! Echt voor mensen met klasse en geld . En wie heeft er tegenwoordig nog geld ! Ik niet ! Dus dat is de reden dat je ze nog niet veel ziet rijden

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).