Waarom zou je wel of niet een elektrische auto kopen? Er zijn een aantal voor de hand liggende voors en tegens. Er zijn ook een aantal voor- en nadelen waar je misschien niet meteen aan denkt bij elektrische auto’s. Bovendien heeft ieder nadeel zijn voordeel. En vice versa. Dit alles komt aan bod in dit artikel.
Voordelen van elektrische auto’s
1. Elektrische auto’s zijn goed voor het milieu
Het meest voor de hand liggende en tevens meest besproken voordeel is het feit dat een elektrische auto geen CO2 uitstoot. Daardoor is een elektrische auto beter voor het milieu. Dit is de voornaamste reden dat er überhaupt elektrische auto’s zijn. Dat is niet alleen iets wat overheden belangrijk vinden, ook veel consumenten hechten hier waarde aan. Volgens onderzoek van de ANWB is het voor 75% van de Nederlanders een reden om elektrisch te gaan rijden.
Nuancering
Sceptici vragen zich af of een elektrische auto daadwerkelijk goed voor het milieu is. Er zijn ten slotte nog meer factoren dan de uitstoot van de auto zelf. Het gaat ook om de productie van de auto en het opwekken van de elektriciteit. Dit levert een minder gunstig beeld op. Bij de productie van elektrische auto’s komt er juist meer CO2 vrij, wat voornamelijk te wijten is aan de fabricage van het accupakket. Stroom wordt ook vaak niet op een milieuvriendelijke manier opgewekt.
Daar komt nog bij dat de banden en remmen van elektrische auto’s ook fijnstof produceren. Het is dus zeker niet zo dat een elektrische auto klimaatneutraal is. Desondanks is een elektrische auto over de hele levensloop wel degelijk schoner dan een conventionele auto. Meer daarover in het artikel over de vraag hoe milieuvriendelijk elektrische auto’s zijn.
2. Elektrische auto’s zijn voordelig in gebruik
Voor degenen die niet zo begaan zijn met milieu – of nog altijd twijfelen aan de milieuvriendelijkheid van een EV – is er een ander belangrijk pluspunt: elektrische auto’s zijn voordelig in gebruik. Dit heeft in de eerste plaats te maken met het feit dat stroom een stuk goedkoper is dan benzine of diesel. Vooral met een eigen laadpaal zijn de kosten per kilometer aanzienlijk lager dan bij een vergelijkbare benzine- of dieselauto. Hoewel je bij openbare laadpalen meer betaalt ben je ook daar nog altijd een stuk goedkoper uit.
Het tarief van snelladen kan wel op het niveau van brandstofprijzen zitten. Er zijn vrijwel geen EV-rijders die uitsluitend bij snelladers opladen. Daarom zullen de stroomkosten altijd lager uitvallen dan de benzinekosten van een vergelijkbare auto. Meer informatie hierover, inclusief rekenvoorbeelden, is te vinden in het artikel over de kosten van elektrisch rijden.
Nuancering
Er staat wel een hoge aanschafprijs tegenover (zie nadeel 1). Een elektrische auto is dus niet vanaf dag één goedkoper, maar kunnen dat wel zijn op langere termijn. Onderstaande punten spelen daar ook in mee.
3. Elektrische auto’s hebben weinig onderhoud nodig
Elektrische auto’s hebben weinig onderhoud nodig, wat er verder voor zorgt dat deze auto’s voordelig zijn in gebruik. De vele onderdelen van een verbrandingsmotor en de versnellingsbak kunnen niet kapot gaan vanwege de eenvoudige reden dat ze niet aanwezig zijn. Dat scheelt aanzienlijk in de onderhoudskosten.
Nuancering
Zaken als remmen en banden zijn nog altijd aan slijtage onderhevig. Banden slijten zelfs harder, vanwege het hogere gewicht en het grotere koppel van een EV. De remmen hebben het dan weer minder zwaar, omdat er vaak afgeremd kan worden op de elektromotor. Ook het onderstel is nog altijd een aandachtspunt. Meer hierover in het artikel over de kosten van een elektrische auto.
4. Voor elektrische auto’s hoef je geen MRB te betalen
De overheid stimuleert elektrisch rijden via verschillende belastingvoordelen. Dit betekent onder meer dat je voor elektrische auto’s geen wegenbelasting, ook wel bekend als motorrijtuigenbelasting, hoeft te betalen.
5. Elektrische auto’s hebben een gunstige bijtelling
Een van de belangrijkste redenen dat er zoveel elektrische auto’s rondrijden in ons land is het bijtellingsvoordeel dat voor deze auto’s geldt. Dit voordeel is dusdanig groot dat een elektrische auto bijna een no-brainer is geworden voor zakelijke rijders die privékilometers willen maken. Waar je voor een conventionele auto 22% bijtelling betaalt is dat voor een EV slechts 8%. In 2019 was de bijtelling zelfs maar 4%.
Nuancering
Het bijtellingsvoordeel wordt stapsgewijs afgebouwd, tot in 2026 de 22% bereikt is. Tegen die tijd zullen elektrische auto’s echter goedkoper geworden zijn. Meer hierover in het artikel over de bijtelling op elektrische auto’s.
6. Elektrische auto’s zijn stil
Het spreekt voor zich, maar ook dit is een vermelding waard in het rijtje met voordelen: een elektrische auto is stil. Nu maakt niet iedere auto met een verbrandingsmotor evenveel herrie, maar de serene rust van een EV kan vrijwel niet een conventionele auto evenaren. Dit maak het voeren van een gesprek of het luisteren van muziek een stukje makkelijker.
Nuancering
Wat voor de inzittenden een voordeel is, vormt voor voetgangers en fietsers een nadeel. Zij worden niet gewaarschuwd door een naderend motorgeluid (zie nadeel 8).
7. Elektrische auto’s trekken snel op
Ondanks het hogere gewicht komen elektrische auto’s goed van hun plek. Waar het maximale koppel in een benzineauto pas bij een x aantal toeren beschikbaar is, heeft een EV meteen maximaal koppel. Dit zorgt dus voor een snelle acceleratie.
Nuancering
Snel optrekken is leuk, maar het vergt wel veel van de accu, vanwege de hitte die ontstaat bij het leveren van veel vermogen. Bovendien zijn elektrische auto’s minder goed in het rijden op een hoge snelheid voor langere tijd. Bij veel benzine- en dieselauto’s blijft er op hoge snelheden op de autobahn nog genoeg actieradius over. Voor EV’s ligt dit anders.
Nadelen van elektrische auto’s
1. Elektrische auto’s hebben een hoge aanschafprijs
Een van de grootste obstakels om een elektrische auto aan te schaffen is de hoge aanschafprijs. Dat elektrische auto’s duur zijn is voornamelijk te wijten aan het accupakket. De goedkoopste EV’s kosten zo’n €23.000, wat grofweg het dubbele is van de benzinevarianten van dezelfde auto. Wie een (WLTP-)actieradius wil van meer dan 400 km is al snel €40.000 kwijt.
Nuancering
Op termijn kan een elektrische auto goedkoper zijn, dankzij het feit dat stroom goedkoop is (zie voordeel 2), er weinig onderhoudskosten zijn (voordeel 3) en er geen MRB hoeft betaalt te worden (voordeel 4). Of dit het geval is hangt onder meer af van het aantal kilometers dat er per jaar afgelegd wordt en het type auto. Er hoeft ook geen BPM betaalt te worden, anders was de aanschafprijs nog hoger geweest. Bovendien komt de overheid later dit jaar met een aanschafsubsidie van €4.000. Aangezien elektrische auto’s steeds goedkoper worden wordt dit nadeel sowieso steeds kleiner.
2. Elektrische auto’s hebben een beperkte actieradius
Het tweede grote obstakel is de range. Dit hangt deels samen met het eerste nadeel. Er zijn namelijk wel elektrische auto’s met een ruime actieradius van bijvoorbeeld 500 km, maar die behoren tot de hogere prijsklasse. De betaalbare modellen hebben echter een beperkte actieradius van minder dan 300 km. Daar komt bij dat de praktijkactieradius altijd lager is dan opgegeven actieradius, zeker in de winter (zie nadeel 6). Weliswaar is de actieradius vaak goed genoeg voor woon-werkverkeer, maar voor lange ritten is het niet praktisch.
Nuancering
Voor de meeste dagelijkse ritten is de ‘beperkte actieradius’ gewoon voldoende. Het wordt vooral lastiger op langere ritten. Dan hoeft het echter nog geen groot probleem te zijn: bij een snellader duurt opladen niet al te lang.
3. Het aanbod is minder groot
Hoewel bijna alle fabrikanten druk bezig zijn met elektrische auto’s en er dus continu nieuwe modellen verschijnen, is het aanbod nog niet zo uitgebreid als dat van auto’s met een verbrandingsmotor. In totaal is er momenteel de keuze uit zo’n dertig verschillende modellen. Ongeveer de helft daarvan heeft een vanafprijs van minder dan €30.0000. In vergelijking met benzineauto’s is er dus minder te kiezen.
Nuancering
Er zijn al elektrische auto’s in veel verschillende segmenten en carrosserievarianten. Het aanbod groeit bovendien gestaag. Ook in het A- en B-segment komen er steeds meer nieuwe modellen bij.
4. Opladen duurt lang
Een tankbeurt is zo gepiept, maar met opladen van een accu gaat helaas wat meer tijd gemoeid. Hoe lang dit precies duurt hangt af van de auto en de laadpaal, maar dat kan zomaar zes uur of langer duren. Weliswaar zijn er ook nog snelladers, maar die zijn dan weer een stuk duurder. Opladen tot 80% bij een snellader duurt nog altijd aanzienlijk langer dan een tankbeurt: 20 tot 45 minuten.
Nuancering
Het scheelt wel dat je niet naast je auto hoeft staan wachten. Sterker nog: met thuis opladen ben je helemaal geen tijd kwijt. Hetzelfde geldt voor opladen bij je bestemming. Onderweg opladen kan echter wel onpraktisch zijn.
5. Er is niet altijd een laadpaal beschikbaar
De langere laadtijden zijn niet het enige nadeel ten opzichte van ouderwets tanken. Als alle laadpalen bezet zijn kan het zijn dat je lang moet wachten. Daarnaast moet er überhaupt een oplaadpunt in de buurt zijn. In Nederland kan dit al een issue zijn, maar in buitenland geldt dit vaak nog meer. Dat maakt buitenlandse reizen en vakanties ook lastiger. Op het moment dat je echt geen meter meer kan rijden ben je ook ‘verder van huis’ dan met een benzineauto. Een jerrycan met benzine halen is er namelijk niet bij.
Nuancering
Nederland heeft al een uitgebreid netwerk aan oplaadpunten, zeker in vergelijking met andere landen. Bovendien wordt het netwerk steeds verder uitgebreid. Dat steeds meer mensen een eigen laadpaal aanschaffen helpt natuurlijk ook. Lange reizen in buitenland zijn ook wel te doen, maar die vergen meer planning en je bent meer tijd kwijt vanwege het opladen onderweg.
6. De actieradius neemt af met kou
De actieradius is bij de goedkopere elektrische auto’s vaak al niet optimaal, maar daar komt nog eens bij dat de actieradius met kou aanzienlijk af kan nemen. Accu’s functioneren dan minder goed en moeten elektrisch worden verwarmd. Dit betekent dus je ’s winters minder ver komt en vaker moet laden. Meer uitleg hierover is te vinden in het artikel over de accu van een elektrische auto.
Bovendien is er geen restwarmte van de verbrandingsmotor om de cabine te verwarmen. Voor een aangename temperatuur in de auto zelf, gebruikt de EV dus een elektrische verwarming. Die snoept ook weer de range af.
Nuancering
Bij sommige elektrische auto’s is het mogelijk om de accu en cabine voor vertrek op te warmen. Dit kan vanuit huis ingesteld worden via een app. Op deze manier wordt het negatieve effect van de kou beperkt.
7. Elektrische auto’s kunnen vaak geen aanhangwagen of caravan trekken
Veel elektrische auto’s mogen helemaal niets trekken. EV’s die een flinke trailer of een caravan mogen trekken zijn op een hand te tellen. Alleen de Tesla Model X, Mercedes EQC, Audi e-tron, de Polestar 2 en Volvo XC40 Recharge kunnen 1.500 kg of meer trekken. De zijn bijna allemaal auto’s uit het hogere prijssegment. Meer hierover in het artikel over elektrische auto’s met een trekhaak.
Nuancering
Het aantal elektrische auto’s dat fatsoenlijk een aanhangwagen kan trekken neemt toe. Ook wordt er gewerkt aan e-caravans, die zelf over een elektromotor beschikken.
8. Medeweggebruikers horen elektrische auto’s niet aankomen
Waar de stilte aangenaam is voor de inzittenden van een elektrische auto, is het voor voetgangers en fietsers minder aangenaam. Zij horen een elektrische auto namelijk niet aankomen.
Nuancering
Sinds juli 2019 zijn fabrikanten verplicht door EU om alle hun elektrische auto’s geluid te laten maken.
Conclusie
Ondanks het feit dat er het nodige op af te dingen is, blijft het belangrijkste voordeel van elektrische auto’s overeind: ze zijn onder de streep beter voor het milieu. Daarnaast is het financiële plaatje uiteraard een belangrijke factor. Of je met een elektrische auto goedkoper uit bent, hangt af van de situatie. Zo zal dit niet het geval zijn als je weinig kilometers maakt. Een EV kan op termijn echter voordeliger zijn, ondanks de hoge aanschafprijs. Dit is onder meer te danken aan het feit dat de stroom beduidend goedkoper is dan benzine of diesel, er weinig onderhoudskosten zijn en er geen mrb betaald hoeft te worden.
Daarnaast is er nog een hele reeks aan andere voordelen en nadelen die een rol kunnen spelen bij de keuze voor een elektrische auto. Bij de nadelen kan vaak dezelfde nuancering gemaakt worden, namelijk dat de situatie beter aan het worden is. Dit geldt bijvoorbeeld voor de aanschafprijs, de actieradius en het aanbod.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.