Waarom zou je eigenlijk niet elektrisch gaan rijden? Bij het besluiten of je elektrisch gaat rijden mag je jezelf een aantal vragen stellen. Wij lopen ze langs.
We hebben een heel artikel geschreven over de voor- en nadelen van elektrisch rijden. Maar het is ook belangrijk om je hiervoor al een aantal vragen te stellen.
Vind jij de kosten van autorijden belangrijk?
Er is een belangrijk pluspunt aan elektrische auto’s, ze zijn voordelig in gebruik. Stroom is per km goedkoper dan benzine of diesel. In ieder geval wanneer je voor je eigen stroom zorgt middels zonnepanelen. Wanneer je dan via een eigen laadpaal de accu laadt, zijn de kosten per kilometer aanzienlijk lager dan bij een vergelijkbare benzine- of dieselauto. We moeten er wel bij zeggen: dit voordeel is het ene moment groter dan het andere moment.
Zowel de brandstof- als energieprijzen kunnen namelijk behoorlijk schommelen, zeker in roerige tijden. Meer informatie hierover, inclusief rekenvoorbeelden, is te vinden in het artikel over de kosten van elektrisch rijden.
Daarnaast is er voor consumenten ook subsidie op de aanschaf van een nieuwe of occasion EV. Dit compenseert dan de vaak nog iets hogere aanschafprijs van een EV.
De zakelijke leaserijder heeft natuurlijk te maken met bijtelling op EV’s. Maar de bijtellingskorting loopt al jaren terug zoals je kunt lezen in dit artikel over EV bijtelling.
De overheid stimuleert elektrisch rijden via verschillende belastingvoordelen. Dit betekent onder meer dat je voor elektrische auto’s geen motorrijtuigenbelasting, ook wel bekend als wegenbelasting, hoeft te betalen.
Vind je het belangrijk dat je auto milieuvriendelijk is?
Een elektrische auto heeft geen CO2 uitstoot. Dus een elektrische auto is beter voor het milieu. Dit is de voornaamste reden dat er überhaupt elektrische auto’s ontwikkeld zijn. Vooral overheden vonden dit belangrijk, maar ook consumenten zien hier het voordeel van in. Het is zelfs zo dat volgens een EV onderzoek van de ANWB voor 75% van de Nederlanders dit een reden zou zijn om elektrisch te gaan rijden.
Overigens ontsnapt ook een elektrische auto niet aan een aantal vervuilende aspecten die elk type auto parten speelt. Banden en remmen van elektrische auto’s produceren ook gewoon fijnstof. Dus compleet schoon is een EV ook zeker niet. Meer daarover in het artikel over de vraag hoe milieuvriendelijk elektrische auto’s zijn.
Heb je een hekel aan onderhoud aan je auto?
Elektrische auto’s hebben weinig onderhoud nodig, wat er verder voor zorgt dat deze auto’s voordelig zijn in gebruik. De vele onderdelen van een verbrandingsmotor en de versnellingsbak kunnen niet kapot gaan vanwege de eenvoudige reden dat ze niet aanwezig zijn. Dat scheelt aanzienlijk in de onderhoudskosten. Meer over dit onderhoud lees je in dit artikel over onderhoud van elektrische auto’s.
Is een elektrische auto ook sportief of leuk?
We kunnen natuurlijk niet voor jou bepalen wat jij leuk vindt. Maar als we het hebben over prestaties dan kunnen elektrische auto’s zich heel goed meten met potente benzine- of dieselvarianten. Ondanks het hogere gewicht komen elektrische auto’s over het algemeen namelijk prima van hun plek. Waar het maximale koppel in een benzineauto pas bij een x aantal toeren beschikbaar is, heeft een EV meteen maximaal koppel. Dit zorgt dus voor een snelle acceleratie.
Wat je natuurlijk veelal wel mist bij een EV is het (sportieve?) geluid van een brullende, 4, 6 of 8 cilinder motor. Voor velen is dat wel degelijk een gemis bij een elektrische auto.
En nee, helaas is er nog geen leuke tweezitter cabrio of coupé met elektrische aandrijving. Dat gat mag nog ingevuld worden door de autofabrikanten!
Is een elektrische auto voor iedereen de beste keuze?
Nee, daar moeten we eerlijk in zijn. Er zijn situaties waarbij het toch slimmer kan zijn om te kiezen voor een andere aandrijvingsbron die wellicht meer passende eigenschappen heeft. We noemen een aantal zaken:
- Actieradius: wanneer jouw ritten vaak langer zijn dan de (beperkte) actieradius van een EV dan moet je zeker weten dat de laadinfrastructuur goed is. In Nederland is deze goed voor elkaar, maar dat geldt niet voor heel Europa helaas.
- Caravan-, aanhangwagentrekker: Een EV levert heel veel aan actieradius in wanneer je iets aan de trekhaak hangt. Daarnaast komt het bij veel modellen voor dat er bij de EV versie beduidend minder trekgewicht is toegelaten dan bij de benzine- of dieselversie.
- Aanschafprijs, occasionaanbod: De laatste jaren is het aanbod aan modellen explosief gestegen, maar dit betekent ook dat er nog niet zoveel occasion aanbod is wanneer je het vergelijkt met benzine- of dieselversies. Er is dus nog niet voor elk (occasion)budget een EV.
Conclusie
Stel jezelf dus deze vragen en bepaal of jij al toe bent aan een EV. De stap naar elektrisch rijden is niet zo heel groot door het goede laadnetwerk in Nederland. Maar zoals gesteld: net zoals een diesel vroeger niet voor iedereen de beste oplossing is, is dit ook voor een EV niet voor iedereen het geval.
fedal zegt
Er zit vooruitgang wat rijden op batterijen aangaat maar ik vind het nog steeds drie maal niks. Je kan tegenwoordig gewoon je radio aanzetten zonder dat he bang moet zijn dat he accu sneller leegloopt. Als de accu wordt opgeladen tijdens het rijden vind ik het een mooi iets, maar zolang je die moet opladen met een stekker…echt niet. Maar waar ik eengritere hekel aan heb, is het geluid van zo’n scootmobiel. Of beter gezegd…het ontbreken van het geluid.