Opgelet! We hebben het wel over een exemplaar met slechts 17.465 kilometer op de teller.
Je wil hem: 321 pk uit de heerlijke 3.2 zes-in-lijn. Misschien wil je geen SMG automaat, dan kan je beter verder kijken. Maar is dat geen bezwaar, dan is dit wellicht één van de allerfraaiste E36 BMW M3’s die je nog kunt vinden op deze aardbol. En dus delen we hem graag met je.
De details? Nieuw geleverd op 10 augustus 1998 en sindsdien zijn er slechts 17.465 kilometers verzameld. Uiteraard is de M3 voorzien van alle gewenste luxe, zoals Climate Control, Xenon verlichting, cd-wisselaar en een schuif-/kanteldak. De auto is uitgevoerd in zwart met Style 22 wielen en een zwart interieur. Om de 2000 kilometer heeft de auto service gehad, wat allemaal volledig gedocumenteerd is in de boekjes. Man, als je een E36 M3 koopt wordt het niet veel beter dan dit. Behalve die automaat dan, maar goed.
Wil je ‘m hebben? Dan dien je in onderhandeling te gaan over een vraagprijs van €49.995 euro. Dat is slechts 10k meer dan dit “afgetrapte” exemplaar, maar véél goedkoper dan een Lightweight. Daar zit nog wel BTW in trouwens, voor de slimme zakelijke coureur.
Met dank aan Chris voor de tip!
78 reacties
En het is verschrikkelijk lomp schakelen, bij de E46 is het wel wat beter, maar nog niet je van het.
Handbak!
Waarom die dingen stijgen? Hoge begeerlijkheid. Net als bijv. een Porsche 911, die schrijft (relatief) ook geen reet af.. En de helft is ondertussen afgetrapt/afgeschreven.
De E36 was de eerste M3 in zijn soort voor alle modellen daarna. Group A was al zo goed als dood en supertouring was in opkomst en daarin kon alleen een 318is of 320i sedan gebruikt worden. M werd commercieel en niet langer meer gebruikt voor het racen. De consument wilde een 3-serie die een Ferrari 348 kon bijhouden op de rechte stukken en dat in een comfortabele zitpositie. Het M model was in verhouding goedkoop maar kreeg ook kritiek, vooral toen de 328i kwam met M pakket. De E46 kreeg daarom opsmuk dat niets met racen te maken had maar kon daardoor wel de prijskaart behoorlijk opschroeven. Het onderscheidde zich beter van de gewone coupe maar het ontvangst was verdeeld. Daarom is de verbreding van de E92 en F32 M modellen veel subtieler en ziet er minder aftermarket uit. Onderhuids zijn er meer aanpassingen dan alleen maar een snellere motor bij de E36 M3 maar blijkbaar wil de consument dit graag terug zien in het koetswerk.
Verder is een E36 een heerlijke auto, ook als niet M3, maar gewoon met een 6-pitter. Een net exemplaar is al lastig te vinden.
Dat van het anonieme is deels waar, want de E30 was juist een body builder in M3 spec vergeleken met een normale E30.. de E46 is dat trouwens ook weer zo…
E46 vind ik juist nog wel meevallen. Wel wat meer dan een E36, maar niet heel anders dan een E46 met M pakketje. Maar dan wel met wat meer eindpijpjes achter 😄
met mijn M54 kon ik van geluk spreken als ik 1 op 11 en 0,1L aan olie verbruikte over een afstand van 100km met een gemiddelde van 120km/u. Voor mijn eerste M52B28 geldt hetzelfde, maar dan zonder de Olie.
De M52B28 van nu redt op hetzelfde stukje misschien 1 op 8/9. maar die is niet helemaal origineel meer, dus is geen eerlijk vergelijk.
Ik vind het heerlijke motoren, en het rijd geweldig. maar zuinig zijn ze echt niet. Daarnaast is de e36 BMW`s slechtste auto ooit als t gaat om de bouwkwaliteit van met name het interieur.
Ik heb er een enorm zwak voor, want ik rijd momenteel m`n 3de e36 en heb mijn e46 weggedaan om weer e36 te gaan rijden. maar of dat een rationele keuze was? nee, absoluut niet!
Vooral de eenvoud van de E36 M3 siert hem enorm, net als vroeger de Dikke benzen en audi’s, veel meer bescheiden, mooi dubbel pijpje of een iets grotere, geen 4 of meer stortkokers van uitlaten.
Maar goed ik begrijp je standpunt, is zeker wat voor te zeggen.
Doe mij maar witte, is bijna op elke auto mooier in mijn optiek.
Staat prachtig!
Lekker old skool!
Ik weet alleen niet of het een goede reden is om een auto wel of niet mooi te vinden, ik vind t een mooi ding, en daarom heb ik er eentje.
eerlijk is eerlijk, de A3 1.4tfsi van mijn collega is ook echt veel ehm… nieuwer vooral.
ieder z’n meug!
Sws het woord “kampauto” of “kamperbak”… brrrrrr
Uiterlijk, interieur, motor: bij de E46 is het helemaal af, vind ik. Die auto klopt helemaal. De E36 M3 is een bijzondere motor in een iets straffere 3 Serie. Een M3 mag van mij wel een randje hebbben, iets dat de E36 niet heeft mijn insziens.
Als ik zou moeten kiezen zou ik ook de E46, maar puur op leuk sturen en snelheid doet de oudere niets onder, ik denk zelfs sneller.
De wielen zijn overigens niet van een 3.2 maar van een 3.0, beetje slirdig als verzelaar zijnde.
30 k mag je de mijne ook kopen. Ok staat dan wel 130.000 meer op.
Mijn E46 330CI mtech2 in Turmalin violett is geheel fabrieksorigineel en heb ik al 10 jaar in bezit.
Bijzonder fijne wagen, zou bij god niet weten wat ik als opvolger zou willen hebben, moderne nieuwe downsize auto’s doen me niet zoveel.
Denk dat de E46 blijft zolang het mogelijk is.
Mijn broer heeft jaren een E90 330d gehad, absoluut een fijne wagen ook.
Verder kloppen zoals gezegd de velgen niet. Xenon is nooit geleverd op een E36, dus dit zal een aftermarket kitje zijn. Hiervoor zijn ook de H7 units die een 1998’er hoort te hebben vervangen voor de oudere H1 projectorunits (dit zijn geen HID projectors, daarom denken velen ten onrechte dat de units met de projectors de nieuwe lampen zijn. Echter de open reflector H7 units zijn de latere variant).
En zoals ook gezegd, SMG is geen automaat maar een gerobotiseerde handbak.
Tip: bouw schakelflippers in. Dat is destijds vanwege veiligheidsredenen niet toegepast op SMG1, maar maakt het rijden ermee zoveel fijner.