Hoeveel is een BMW E36 M3 waard?

Auteur: , 78 Reacties
BMW E36 M3

Opgelet! We hebben het wel over een exemplaar met slechts 17.465 kilometer op de teller.

Je wil hem: 321 pk uit de heerlijke 3.2 zes-in-lijn. Misschien wil je geen SMG automaat, dan kan je beter verder kijken. Maar is dat geen bezwaar, dan is dit wellicht één van de allerfraaiste E36 BMW M3’s die je nog kunt vinden op deze aardbol. En dus delen we hem graag met je.

BMW e36 M3 occasion
BMW e36 M3 occasion

De details? Nieuw geleverd op 10 augustus 1998 en sindsdien zijn er slechts 17.465 kilometers verzameld. Uiteraard is de M3 voorzien van alle gewenste luxe, zoals Climate Control, Xenon verlichting, cd-wisselaar en een schuif-/kanteldak. De auto is uitgevoerd in zwart met Style 22 wielen en een zwart interieur. Om de 2000 kilometer heeft de auto service gehad, wat allemaal volledig gedocumenteerd is in de boekjes. Man, als je een E36 M3 koopt wordt het niet veel beter dan dit. Behalve die automaat dan, maar goed.

Wil je ‘m hebben? Dan dien je in onderhandeling te gaan over een vraagprijs van €49.995 euro. Dat is slechts 10k meer dan dit “afgetrapte” exemplaar, maar véél goedkoper dan een Lightweight. Daar zit nog wel BTW in trouwens, voor de slimme zakelijke coureur.

Met dank aan Chris voor de tip!



78 reacties

Wat erg, wist niet eens dat de E36 met SMG werd geleverd.
@lekkaah: Ook laten staan, veel problemen mee, de pomp sneuvelt nogal.
En het is verschrikkelijk lomp schakelen, bij de E46 is het wel wat beter, maar nog niet je van het.
Handbak!
@m54b30: dan ligt het waarschijnlijk aan de eigenaar, iemand bij ons in de buurt had ook een dakargele E36 M3 met SMG niks mee gehad.
@bmwfreak038: Toch is het een veel gehoorde defect wat voorkomt bij zowel de E36 als de E46 de SMG pomp.
Moet nog even een tiental jaar rijpen de e36. De pool hier in het dorp heeft dezelfde en kost 500 euro.
@thomasthomas: maar geen M3😉
Tja, ook de E36 M3 is al tijden aan het stijgen… Waarom snap ik zelfs niet als groot M fanboy, het is kwa uiterlijk gewoon een 316/318/320/325 in mijn optiek, ik zou dr niet zo een meerwaarde voor neerleggen. Ja de motor is sterker maar toch…
@spykerboy: lol.. als er iets nou niet (vooral vroeger) voornamelijk op uiterlijk is gefixeerd is het een M3 wel.. De hele bedoeling van zo’n ding is dat je menig supercar redelijk goed bij kan houden met het uiterlijk van een 3 serietje.. En toch comfortabel naar zuid Frankrijk kan indien gewenst.
Waarom die dingen stijgen? Hoge begeerlijkheid. Net als bijv. een Porsche 911, die schrijft (relatief) ook geen reet af.. En de helft is ondertussen afgetrapt/afgeschreven.
@lekkaah: bullshit, de e30 had brede schermen en alles wat na de e36 kwam ook. Denk dat hij daarop doelde. Tegenover alle andere m3’s steekt zo’n e36 idd erg schraal af.
@cpp1: Tsja, ik vindt een M3 relatief anoniem, als je het afzet tegen concurrerende “performance” wagens. Dat jij die 100mm bredere schermen van 50m afstand direct herkent dat is jouw talent.
@cpp1: precies dit bedoelde ik inderdaad, vind het een beetje de misser in de M3 coupe reeks…
@spykerboy: Verschil is natuurlijk dat de E30 er niet echt als coupe kwam en dat ze Group A niet zouden winnen met een normaal model. Daarom kwam er een E30 M3 met een aangepaste kofferdeksel, achterruit en spatschermen. Het probleem dat de Ford met de Sierra had wilde BMW voorkomen door dit al aan te pakken in het productiemodel. De M3 was gemaakt voor motorsport en moesten 500 exemplaren bouwen voor homologatie, het werden er uiteindelijk een paar duizend. Dit is daarom de enige M3 die met liefde voor motorsport is gebouwd en daarom volgens veel fanboys ook de enige echte M3. Het is meteen ook de laatste niet gelimiteerd BMW model voor de consument om te winnen in de autosport.

De E36 was de eerste M3 in zijn soort voor alle modellen daarna. Group A was al zo goed als dood en supertouring was in opkomst en daarin kon alleen een 318is of 320i sedan gebruikt worden. M werd commercieel en niet langer meer gebruikt voor het racen. De consument wilde een 3-serie die een Ferrari 348 kon bijhouden op de rechte stukken en dat in een comfortabele zitpositie. Het M model was in verhouding goedkoop maar kreeg ook kritiek, vooral toen de 328i kwam met M pakket. De E46 kreeg daarom opsmuk dat niets met racen te maken had maar kon daardoor wel de prijskaart behoorlijk opschroeven. Het onderscheidde zich beter van de gewone coupe maar het ontvangst was verdeeld. Daarom is de verbreding van de E92 en F32 M modellen veel subtieler en ziet er minder aftermarket uit. Onderhuids zijn er meer aanpassingen dan alleen maar een snellere motor bij de E36 M3 maar blijkbaar wil de consument dit graag terug zien in het koetswerk.
@lekkaah: helemaal met je eens, behalve dat comfortabele :’>
@aquila2003: Haha, ja daarom had ik er relatief bij gezet. Het is zeker geen 5 serie.
@spykerboy: Zoals lekkaah al zegt is dat juist de kracht van dat model. Vroeger hadden ze subtiele wijzigingen toegepast waardoor de kenner wel kan zien dat je wat speciaals rijdt. Kijk bijv. ook naar de eerste (R)S en AMG modellen.
Verder is een E36 een heerlijke auto, ook als niet M3, maar gewoon met een 6-pitter. Een net exemplaar is al lastig te vinden.
@lohran: dat weet ik ja, ik ben ondertussen aan mn 2e E36 325i ;) heerlijke auto’s en het verbruik valt mij ook nog relatief mee voor zo’n oude 6 pitter (rijd gem 1 op 12 ofzo met de mijne, met mijn swift was dat toch 1 op 15,5 ofzo…)

Dat van het anonieme is deels waar, want de E30 was juist een body builder in M3 spec vergeleken met een normale E30.. de E46 is dat trouwens ook weer zo…
@spykerboy: Ah, goede keus! Dan rijd je wel zuinig inderdaad. Ik heb een E34 540i, die is totaal niet zuinig 😉

E46 vind ik juist nog wel meevallen. Wel wat meer dan een E36, maar niet heel anders dan een E46 met M pakketje. Maar dan wel met wat meer eindpijpjes achter 😄
@lohran: die E34 was zeker liefde bij de eerst rit waardoor je het verbruik maar lief genomen hebt? 😅
@willeme: Haha klopt! Heb er maar LPG in laten bouwen, is het nog een beetje betaalbaar 😉
@lohran: ik heb ook nog een E46 M3 in de garage staan… ;) daar heb ik mn laatste rit (2000km+) nog een gemiddelde van 1 op 14,9 weten te behalen…. Die BMW 6cilinders kunnen een stuk zuiniger lopen dan meeste mensen denken. Er word altijd meteen geroepen: Zo’n grote motor! dat kan nooit zuinig zijn….. juist wel in mijn optiek op hoge snelheden vergeleken met die kleine 4 (mag je al van geluk spreken overigens) pitters van tegenwoordig
@spykerboy: Fijne garage heb jij! Ja het ligt ook gewoon aan hoe je zelf rijdt. Maar moet wel zeggen dat veel mensen ook weer veel te positief denken/zijn. Zo heb ik weleens mensen gesproken die zeiden dat ze met 150km/h door Duitsland 1 op 10 reden met hun 540i. Tja, mij is dat niet gelukt. Ik heb 1 op 9,3 (op LPG weliswaar) gehaald toen ik vooral veel 100km/h reed. Over het algemeen zit ik rond de 1 op 6,5/7.
@lohran: vooral dat.. 1 op 14,6km? met een S54? vind ik onwijs knap. en haast ongeloofwaardig.
met mijn M54 kon ik van geluk spreken als ik 1 op 11 en 0,1L aan olie verbruikte over een afstand van 100km met een gemiddelde van 120km/u. Voor mijn eerste M52B28 geldt hetzelfde, maar dan zonder de Olie.
De M52B28 van nu redt op hetzelfde stukje misschien 1 op 8/9. maar die is niet helemaal origineel meer, dus is geen eerlijk vergelijk.

Ik vind het heerlijke motoren, en het rijd geweldig. maar zuinig zijn ze echt niet. Daarnaast is de e36 BMW`s slechtste auto ooit als t gaat om de bouwkwaliteit van met name het interieur.
Ik heb er een enorm zwak voor, want ik rijd momenteel m`n 3de e36 en heb mijn e46 weggedaan om weer e36 te gaan rijden. maar of dat een rationele keuze was? nee, absoluut niet!
@spykerboy: 1op 14,9 ga jij nooit halen met een e46 m3. Onmogelijk! En zeker niet als gemiddelde waarde.
@maotje: wil je er een wetje op leggen? ik kan zaterdag als ik hem bij de garage ophaal een foto maken van de boord computer als je het anders niet geloofd ;)
@spykerboy: ja heel graag. Mijn e36 m3 haalt met pijn en moeite een gemiddelde waarde van 1:10,5. Maar dan moet ik echt uiterst mn best doen op de snelweg. En constant rijden. Even gas geven en t is weg.
@spykerboy: Tja jij bent duidelijk meer van kaliber zie mij rijden ;)
Vooral de eenvoud van de E36 M3 siert hem enorm, net als vroeger de Dikke benzen en audi’s, veel meer bescheiden, mooi dubbel pijpje of een iets grotere, geen 4 of meer stortkokers van uitlaten.
@m54b30: Nee hoor, als ik een “speciale” (wat is speciaal, is voor iedereen anders immers) auto rijdt, wil ik dat er ook aan afzien als ik door mn raam naar buiten kijk tijdens werk of thuis langs de garage loop en door de deur naar binnen kijk…
@spykerboy: Dat merk je vooral bij het gas intrappen van deze pure rijmachine wel hoor.
Maar goed ik begrijp je standpunt, is zeker wat voor te zeggen.
Zo gaaf! Wel even oranje knippers er in doen.
@dutchdriftking: Wat is die obsessie met oranje pinkers tegenwoordig? 3 jaar geleden hoorde je daar niemand over.
Doe mij maar witte, is bijna op elke auto mooier in mijn optiek.
@pallas: google eens op e36 m3 met en zonder oranje knippers, weet je direct wat ik bedoel. Op een e46 hoort uiteraard wel gewoon helder wit.
@dutchdriftking: Terwijl de eerste E46 van 1998 met oranje pinkers werd geleverd nog steeds.
Staat prachtig!
@dutchdriftking: Een lemans of interlagos blauwe E46 M3 met oranje knipperlichten is anders ook wel echt porno om te zien hoor
@spykerboy: staat niet verkeerd, maar daar vind ik wit weer mooier. Met de Led M3 achterlichten.
@pallas: Zeker wel hoor, in de Bmw scene altijd onderwerp van gesprek geweest.
Lekker old skool!
Veels te duur, ik koop wel de prachtige 316 Compact.
@joostie: een BMW 316 compact is voor de mensen van ik heb net te weinig geld om een BMW te rijden, dus dan maar een 316 en compact.
@ronaldddvos: inclusief verouderde techniek. Achterophanging van een e30 ligt nog onder de compact.
@victornator95: Z3 heeft dezelfde achteras.
@ronaldddvos: jij springt tussen de middag weer op de fiets als je schoolpauze hebt?
@2wheeler: Nee hoor, dan stap ik weer fijn in mijn Mercedes C270CDI
Ik was nooit fan van de E36, met name omdat het de afgelopen jaren een enorme kampauto is geworden. Maar als ik dit exemplaar zie, lijkt het erop dat hij die fase langzaam heeft gehad en dat het tijd om het stokje over te geven aan de E46. Ik vind deze namelijk best fraai. De vraagprijs daarentegen is natuurlijk veel te hoog. Voor dat geld rij je ook een E90 M3.
@berlinetta: ik heb het altijd een mooie wagen gevonden. Maar inderdaad ook met lede ogen moeten aanzien hoe vele exemplaren verprutst zijn met aftermarket velgen, aftermarket audio en helaas ook maar al te vaak “too fast too ridiculous” spoilers. Maar originele onverprutste exemplaren zijn gewoon echt mooi.
@mashell: Ja in mijn beleving heb ik deze auto alleen maar gekend als kampwagen. Ik hoop echt dat hier langzaam een eind aan komt, want het is toch echt wel een fraaie auto. Wel jammer dat de E46 nu al langzaam het volgende slachtoffer begint te worden. Die verdient ook wel beter.
@berlinetta: Een beetje het lot van elke Duitse auto van circa 10-15 jaar oud. En als ze bij de stacaravan ook niet meer geliefd zijn heb je alleen nog wat liefhebbers exemplaren die ik vaak wel kan waarderen. Zoals bijvoorbeeld ook bovenstaande E36.
@vreddy_b: Ja precies. Mercedes heeft daar ook erg last van en ik denk dat Audi daar in de toekomst ook nog veel last van gaat krijgen. Het mooie is dan wel weer als zo’n periode voorbij is, dan ga je die auto’s pas echt waarderen.
@berlinetta: ik weet niet of de e36 daar ooit van af gaat komen. ik krijg vanaf de eerste e36 die ik had te horen dat ik een turkenbak rijd, of een kamperauto.. Sjonnie… m`n collega`s gaven me een BMW petje met de opmerking: draag hem hoog op je hoofd, dan hoor je helemaal bij je matties.

Ik weet alleen niet of het een goede reden is om een auto wel of niet mooi te vinden, ik vind t een mooi ding, en daarom heb ik er eentje.
@shogun: ze zijn overduidelijk jaloers op het feit dat jij kan genieten van je auto..
@lekkaah: ach, ik kan er wel om lachen. geef ze ook geen ongelijk.
eerlijk is eerlijk, de A3 1.4tfsi van mijn collega is ook echt veel ehm… nieuwer vooral.

ieder z’n meug!
@berlinetta: ik denk dat jij niet vaak op een kamp komt denk ik haha…

Sws het woord “kampauto” of “kamperbak”… brrrrrr
@87sandyd: Ja het is maar een term. Sjonnieauto of pauperwagen kan ook. Hoe je het wil noemen.
@berlinetta: Een 335i is ook wel prima
Ik vind het een lastige, de E36. De enige die mij kan bekoren is de M3 GT, eigenlijk. Ik vind het verder een net-niet M3. De E46 was op alle punten beter en bruter, meer M3. Gevoelsmatig heb ik dit altijd meer een soort M332i gevonden dan een echte M3. De sensaties missen een beetje. Zeker een late 3.2 met SMG zou ik afslaan, helemaal voor dat geld, alhoewel het gezien de kilometerstand niet zo’n vreemde prijs is in deze tijden. Een vroege 3.0 Sedan lijkt mij dan leuker, of een E46 natuurlijk.
@willeme: Een mooie groene (dat zijn ze allemaal) M3 GT, wel eentje met het optionele 3 spaak stuur, en M double spoke 2 velgen van de vroege e36 M3. Raar vind ik persoonlijk altijd dat de GT standaard achter oranje knippers en voor witte knippers heeft. De voorste knippers vervangen voor oranje exemplaren, en koplampen voor vervangen voor originele xenon van de laatste serie e36 uit 97-98. Wellicht is het heiligschennis, maar het zijn allemaal originele BMW onderdelen. Met kleine aanpassingen schijnt de carbon air intake van de e46 CSL ook te passen. Dan heb je in mijn ogen de ultieme M3.
@dutchdriftking: ach, heilogschennis. Het is een BMW 3 Serie met 3 Serie onderdelen. Geen probleem toch? Het is niet alsof je een neuscorrectie uitvoerd bij je dochtertje.
@willeme: Niet eens, de E36 M3 321 is veel puurder en doet niets onder voor de E46 M3.
@m54b30: Ik vind van wel. De E36 M3 zal vast best aardig zijn voor sommigen, maar in vergelijking met andere generaties M3 vond ik de E36 verreweg de minste.

Uiterlijk, interieur, motor: bij de E46 is het helemaal af, vind ik. Die auto klopt helemaal. De E36 M3 is een bijzondere motor in een iets straffere 3 Serie. Een M3 mag van mij wel een randje hebbben, iets dat de E36 niet heeft mijn insziens.
@willeme: Uiterlijk/interieur ga ik met je mee, maar kwa motor is de S50B32 toch wel een juweeltje hoor.
Als ik zou moeten kiezen zou ik ook de E46, maar puur op leuk sturen en snelheid doet de oudere niets onder, ik denk zelfs sneller.
Alles is mooi, zou hem laten staan om de SMG-1. Die in de E46 was al geen topper. Dit schijnt helemaal een Smart roadster bak te zijn. Verder prachtig. Denk wel mijn favoriete M3. Al heb ik persoonlijk liever de sedan. Deze zou ik zeker niet laten staan.
Dit is een neppert! Die velgen kloppen niet als deze uit ’98 komt. Dit is style 22 en vanaf ’96 moet dat style 39 breedset zijn. En witte knippies horen trouwens wel gewoon op een ’98. E36 altijd gangsta.
50 k is wel wat te gek. Staat ook al erg lang te koop.
De wielen zijn overigens niet van een 3.2 maar van een 3.0, beetje slirdig als verzelaar zijnde.
30 k mag je de mijne ook kopen. Ok staat dan wel 130.000 meer op.
Het geluid uit een 325i met Remus…. mamamia
@steelfighter: Het standaard geluid van sjonnie ;)
@m54b30: nee, die kopen tegenwoordig de M54`s… ;)
@shogun: Ben ik met je eens, veel afgetrapte E46/E39 helaas al.
Mijn E46 330CI mtech2 in Turmalin violett is geheel fabrieksorigineel en heb ik al 10 jaar in bezit.
Bijzonder fijne wagen, zou bij god niet weten wat ik als opvolger zou willen hebben, moderne nieuwe downsize auto’s doen me niet zoveel.
@m54b30: Ohw kijk, prachtbak in die kleur! ik had er eentje in het diamantschwarz met brombeer leder en ook M-sport 2. 330ci handgeschakeld. heerlijke auto.
@shogun: Ah gaaf! met jou kan ik praten, bijzonder mooi exemplaar had jij ook dan.
@m54b30: E90 330i bv ;) Die heeft ook nog de atmosferische 6-in-lijn. Heb m in t zwart.
@volvoturbo: De E90 vind ik niet zo bijzonder om heel eerlijk te zijn.
Denk dat de E46 blijft zolang het mogelijk is.
@volvoturbo: Maar zeker geen verkeerde wagen!
Mijn broer heeft jaren een E90 330d gehad, absoluut een fijne wagen ook.
Mooie wagen maar jammer dat hij geen handbak heeft die automaat was destijds niet te vergelijken met de soepel schakelende bakken die we nu hebben.
@focusrs1: daarmee doe je de automaten van toen geen recht. De echte automaten waren prima. Maar deze sportbak was een ramp.
@mashell: hoezo een ramp?
SMG is GEEN automaat!!!
€ 50.000 voor een teruggedraaide tokkiebak.
Ik vind dit gewoon echt een tokkie model
Altijd al gaaf gevonden. Alleen niet voor 50k. Eerder minder dan helft.
SMG is leuk op zijn eigen manier. De meeste angst voor dit systeem komt voort uit ontwetendheid. SMG1 was het eerste systeem en zelfs dealers wisten in die tijd niet wat ze ermee moesten en werden hele bakken vervangen, omdat een bowden cable kapot was. Daardoor onnodig hoge kosten, die niet nodig waren. Ook gaat de pomp niet stuk. Wat stuk gaat is de electromotor die de pomp aandrijft. Die verkoopt BMW niet los en mag je de hele unit kopen voor €3000+. Je kunt ook de motor demonteren, laten herwikkelen/herbouwen voor rond de €100 en je kan er weer 100.000+ km tegenaan. En zorg dat je een eigen DIS/INPA laptop hebt om simpele fouten zelf te resetten. Scheelt een hoop gedoe. Je wilt het ook zelf regelmatig kunnen ontluchten.

Verder kloppen zoals gezegd de velgen niet. Xenon is nooit geleverd op een E36, dus dit zal een aftermarket kitje zijn. Hiervoor zijn ook de H7 units die een 1998’er hoort te hebben vervangen voor de oudere H1 projectorunits (dit zijn geen HID projectors, daarom denken velen ten onrechte dat de units met de projectors de nieuwe lampen zijn. Echter de open reflector H7 units zijn de latere variant).

En zoals ook gezegd, SMG is geen automaat maar een gerobotiseerde handbak.

Tip: bouw schakelflippers in. Dat is destijds vanwege veiligheidsredenen niet toegepast op SMG1, maar maakt het rijden ermee zoveel fijner.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).