BMW introduceert nieuwe modellijn

Auteur: , 31 Reacties

De iX-lijn komt eraan!

BMW zet verder in op elektrische SUV's

Op een evenement van BMW gisterenavond heeft topman Harald Krüger laten weten dat het bedrijf grote ambities heeft voor het elektrificeren van hun SUV’s. Volgens de CEO wil ook BMW een graantje meepikken van de hype rondom elektrificatie en is het bezig stappen te zetten om in de nabije toekomst een groot deel van hun vloot op batterijen te laten rijden.

Tijdens zijn toespraak op het evenement onthulde Krüger dat BMW de naamsrechten voor de i1 tot en met de i9 en de iX1 tot en met de iX9 heeft vast weten te leggen. Hoewel niet duidelijk is op welke termijn deze gebruikt zullen worden, heeft Krüger alvast laten vallen dat het voor 2020 een elektrische X3 (de iX3, dus) op de planning heeft staan. Deze zal zich bij de al bestaande i3 en i8 voegen, die het voorlopig nog met zijn tweeën moeten redden.

De nieuwe namen geven weg dat BMW, naast de X2 en X7 die recentelijk onthuld zijn, plannen heeft om het nog hogerop in hun ranglijst te zoeken. Krüger verstevigt deze gedachte door te vertellen dat het tegen 2025 niet minder dan 25 elektrische voertuigen wil lanceren, waarvan er maar liefst 12 volledig elektrisch zijn. Hierbij zit tevens hun elektrische vlaggenschip, die momenteel door het leven gaat als de ‘iNext‘. Deze wagens zullen gezamenlijk voor zo’n 15 tot 25 procent van alle verkopen voor hun rekening moeten nemen.

Op het moment is BMW al aardig op weg om zich een weg te banen naar dergelijke aantallen. Krüger geeft aan dat het nog voor kerst verwacht om de magische grens van 100.000 elektrische voertuigen te bereiken, alleen al in dit jaar. Dat is een behoorlijk stap in de goede richting, want voorheen had het drie jaar nodig om datzelfde aantal te bereiken.



31 reacties

In welke landen gaan ze die bouwen? Is er ook sprake van iM’s?
Het gaat voorlopig echt alleen nog om het vastleggen van de namen. Over iM’s werd nog niet gesproken, maar het is niet ondenkbaar dat daar ook het een en ander van op zal duiken.
Als ze door dit soort wagens ook nog M modellen in hun gamma mogen hebben dan zullen we er maar aan moeten wennen. De nieuwe M5 schijnt geniaal te zijn als ik de impressies moet geloven….
@dutchdriftking: geniaal of niet, het is niet wat het ooit was. Denk maar aan nagemaakte sla. Er zit aroma in en ‘smaakt hetzelfde’, maar is het niet…
@sulobb: en de prijs voor de slechtste analogie van 2017 gaat naarrr…!!
@dutchdriftking: Ik heb gisteren ook even een topgeartestje gelezen en daar werd gezegd dat het de beste M5 is sinds de E39. Belooft veel goeds!
Is een plugin een elektrisch voertuig? Naar mijn mening niet maar volgens BMW wel, beetje vertekent beeld.
@kobus1967: Dat doen wel meerdere merken hoor. Maar ik ben het met je eens dat het eigenlijk niet juist is.
Wat een nare marketing naam eigenlijk: De iX3. De X vanwege: eXtreme. Want dat doe je met je X3. In de modder baggeren…En waarom “i”? Is dat nog steeds vanwege de iPod? Of denken ze in München dat het ilektriciteit is?
@pomoek: https://www.autoblog.nl/nieuws/bmw-lanceert-nieuw-iperformance-label-met-extra-badges-84488

Ze zijn sowieso de weg kwijt. Wat heeft blauw ook met elektriek te maken? En toch voert bijna elk merk die iets elektrificeert blauwe accenten door?
@postzegel: die blauwe accenten zijn er omdat we helemaal zijn uitgekeken op “groen” als in eco. Alleen Skoda, houdt stug vol met haar greenline.
@pomoek: De i was er volgens mij vanwege innovatie?
Dat houdt natuurlijk niet lang stand.
@pomoek: helemaal goed gedacht. Jaguar heeft tenslotte ook de iPace.
Nu zijn ze met de huidige i3 en i8 modellen wat doorgeschoten qua exotische materialen en productietechnieken waardoor ze veel te duur zijn, maar standaard obesitas hokken met de CW waarde van een baksteen elektrificeren is weer het andere uiterste.
En zolang de grote merken niet inzetten op dedicated elektrische modellen, maar hafslachtig benzineuitvoeringen ombouwen tot elektrisch, blijven ze een mega afstand tot Tesla houden.
@harrie: Nu kan ik je een heel eind volgen (of zeg maar gerust: helemaal) voor wat betreft de zware grote bakstenen. Tot je Tesla erbij sleept. Tesla’s Model S, maar vooral ook de model X: Dat zijn toch ook wel enorme mastodonten te noemen? Dan scoren de Renault (spuug) Zoë, of zelfs een Nissan Leaf ( jeuk )toch veel beter: Compacter, Lichter, en niet zo baksteen
@postzegel: Mwah, de reden dat die Tesla’s zwaar zijn is vanwege de accu’s. En zelfs dan valt het reuze mee vergeleken met de concurrentie.
Als je een X5 of X7 probeert om te bouwen naar elektrisch met een 100kWh accu pakket, dan wordt deze nog lomper en zwaarder dan een Model X. Tenzij je hem vanaf grond af aan ontwerpt met dit doel voor ogen.
@postzegel:
Ja bedoel het meer per klasse. Ik zou zelf ook eerder gaan voor een compactere, lichtere en efficientere Model 3, Zoe of Bolt.
Maar de Tesla S en X zijn dan wel groot en zwaar (want VS markt) maar ze maken wel gebruik van de enorme ontwerpvrijheid die een electric-only platform biedt, en hebben daardoor een voordeel tov omgebouwde benzine modellen in dezelfde klasse van de concurrentie.
@postzegel: de Model S en X zijn zo lomp groot om plaats ze bieden aan een lomp grote accu zodat ze een acceptabele actieradius hebben. Dat fabrikanten de beide trends van nu, SUV’s en electrisch combineren ondanks dat het geen gelukkig huwelijk (zware wagen + hoog zwaartepunt = gruwelijke rijeigenschappen) kan zijn is omdat de controllers weten dat dit is waar de klant om vraagt.
@mashell: misschien wel, aan de andere kant zijn er ook veel andere auto’s van vergelijkbaar formaat of nog groter. Dus misschien is Tesla wel eerst met dat formaat gestart (nr de roadster waarin in een kleine auto toch ook al een forse batterij lag), omdat daar meer mensen zouden overwegen een premium te betalen om elektrisch te gaan rijden?
@postzegel: bekijk dat gewicht eens met een cayenne of Panamera. Massa-inhoud verhoudingen van deze auto’s met vergelijkbaar aantal pk’s ontlopen elkaar ineens niet heel veel.
IX was toch Hyundai?
@lebeaunl: Heeft BMW reeds voorzien, de ix35 wordt gewoon ix40 volgens de laatste nummerinflatie.
Goed zo. Eindelijk. Hopelijk stopt ook BMW met het bouwen van diesels.

Elektrisch rijden is de toekomst.
@willeme: martinus?!
Alelmaal leuk en aardig, maar ze zullen zo’n iX3 (mits ie 100% electrisch) is, waarschijnlijk met net iets te weinig KWh voor net iets te veel geld in de markt te zetten.
En je hebt ook nog kans dat ze m, zoals de i3, express weer iets anders maken, zodat ie niet met de X3 te vergelijken is.
Uiteindelijk zitten we ook nu, bijna 2018, nog in een fase waar je geen elektrische auto voor de prijs van een ‘mid-of-the-range’-uitvoering met normale range en normale looks kan krijgen.
Dus: opschieten BMW en doe geen halfslachtig hybride ding met een luid koffiemolen erin.
Goed bezig BMW, maar wel n beetje opschieten, onze overheid heeft het niet meer zo met brandstoffen en al helemaal niet meer met diesels. Jammer…. de 6 in lijn van BMW is nl een juweel met trekkracht en loop en een actieradius van 1000 km is makkelijk te doen(zelfs in een 535xd)
Dat word straks wennen met elektrisch en dringen bij de laadpalen. Want laden moet veel vaker dan nu diesel tanken en neemt veel meer tijd in beslag. Goed om in te zetten op inductie laden. Dat gestekker houdt mij voorlopig nog tegen als je veel moet rijden. voor korte ritten is elektrisch natuurlijk perfect, vooral door de vervuilende warm aanloop fase van verbrandingsmotoren.
Mooi. Rond 2021 loopt het leasecontract van mijn i3 af. Tegen die tijd valt er wat te kiezen!
@ray182: klinkt niet echt alsof je zo blij bent met je i3 aangezien je nu al uitkijkt naar het aflopen van het leasecontract
@jaymz: en jij klinkt nu net alsof het heel gek is dat hij niet blij is met zijn i3 ;)
@2wheeler: maar als het contract in 2021 afloopt dan heeft hij de auto net nieuw. Heeft hij dan echt alleen met zijn portemonnee voor deze auto gekozen?
@jaymz: Ik ben erg blij met mijn i3. De keuze om electrisch te rijden stond voor mij vast. Een jaar geleden viel er niet zo veel te kiezen met een budget van rond de 50k. Tesla viel buiten budget en een Renault Zoe of Nissan Leaf kon mij niet zo bekoren. Voor mij is het dus leuk om te weten dat er aan het eind van de looptijd heel veel te kiezen valt en volg de ontwikkeling met veel plezier en interesse.

Natuurlijk zitten er nu nog wat beperkingen aan elektrisch rijden. In mijn specifieke use case is de enige beperking dat wij er niet op een normale manier mee naar bv Zuid Frankrijk kunnen.

In het normale dagelijks gebruik bevalt het echter zeer goed en rij probleemloos 20.000km per jaar. Ik denk dat je het gewoon een tijdje ervaren moet hebben om het het te waarderen.

Als tweede auto hebben wij een 2009 Jaguar XJ 4.2 v8 maar mijn vrouw en ik rijden allebei het liefst in de i3 wat dan weer regelmatig tot discussie leidt.

Grote kans dat er dus een tweede i3(S) komt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).