Linkerbaanklevers hebben minste kans op flitsboetes

Auteur: , 51 Reacties

Hoe breder de wegen, des te minder kans dat flitsteams snelheidsovertreders te pakken krijgen op de meest linker rijstrook. In de middenberm gaan staan flitsen is namelijk zelden een optie voor BOA's.

Dit nieuws komt natuurlijk niet als een verrassing, maar het is toch een mooie bevestiging tegenover eenieder met haast op een vier- of vijfbaans snelweg. Op deze plekken kan de radarapparatuur aan de rechterkant van de weg -naast de vluchtstrook- in de meeste gevallen niet controleren hoe snel er gereden wordt aan de linkerzijde. Daarvoor is het simpelweg te druk. (lege snelweg = 100% pakkans). Er wordt wel gekeken naar andere mogelijkheden om de staatskas maximaal te blijven voeren met flitseuro’s, maar daar zit nog geen kortetermijnoplossing bij.

Het Openbaar Ministerie erkent tegenover het AD dat het ‘statistisch juist’ is dat de pakkans afneemt naarmate snelwegen breder worden. Maar we vragen ons af of het wel in zo’n vaart zal lopen. Hoeveel vier- of vijfbaans zijn er nou daadwerkelijk? Ja, de A2 tussen Utrecht en Amsterdam is een mooi voorbeeld, maar deze asfalthemel wordt binnen de kortste keren omgetoverd tot een trajectcontrolehel van bizarre proporties.



51 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Stel je voor dat ze die eurootjes laten liggen.
@zdev: eurootjes?? het gaat toch om de planeet??
Ik kan het veel simpeler maken voor het OM.
Ik betaal vooraf de boetes voor het komende jaar wel.
Als ik daarna ook gewoon (veilig!) goed door kan rijden.

Scheelt hen al dat gedoe met die camera’s en dat zware werk van in de bosjes slapen.
@zdev: doe je al, je betaalt meestal teveel belasting !?
@zdev: Wegenbelasting noemen ze dat toch?
@zdev: Ja, slurptax noemen ze dat… vind ik.
@zdev: zou wel mooi zijn toch, dat je per maand gewoon een bedrag betaald maar als je dan een boete krijgt (bvr. via een flitspaal) dat je die dan niet hoeft te betale..
@MAB: Ik weet zeker dat Koos het daarmee eens is!
@zdev: Abonnementje aanvragen bij de overheid… een 20-beurten-boetekaart of iets dergelijks ;-)
Je geeft zelf de oplossing al. Gewoon trajectcontrole ophangen als het 4 of 5baans is. Is ook een stuk preventiever dan flitsen!
@magetwan: En een stuk irritanter.
@tha_rizzo: Wat is daar nu irritant aan? Als je een beetje te snel voorbij de eerste camara’s rijd dan rij te toch gewoon wat trager voorbij de 2de camera’s. en tussen de camera’s gewoon de snelheid aanhouden. Zo kom je op een gemiddelde van de max snelheid en is er niks aan de hand.
Alles liever dan vol in de remmen gaan me dunkt..
@magetwan: en volgens mij minder lucratief, want behalve dat het systeem duur is, houden mensen zich veel meer aan de snelheid. En ik denk dat het een illusie is dat de overheid wil dat iedereen zich echt aan de snelheid houdt want dan moet er weer meer bezuinigd worden.
@BJ: Ik ben met je eens dat het effectief is maar, ook alleen op het stuk van controle.
Ik hou me meestal redelijk aan de snelheid maar, als ik dan grof te hard rij dan is het na de traject controle.
Ik woon zelf in Duiven bij Arnhem en na de Traject controle op de A12 kan ik het vaak niet weerstaan even flink door te trappen( met mij veel andere ).
Ik vind het verschrikkelijk je kan niet even iemand inhalen die 95 rijdt en je voelt je toch eventjes “gevangen” doe me dan maar eens in de tijd een flits !
Ow NEE geen trajectcontrole op de A2! Als je daar precies mooi 100 rijdt voel je je echt een slomme sukkel in niemandsland die DAN juist een gevaar op de weg is.
@VeniVidiVici: ik stuur al meestal met mn knieën, omdat ik aan het sms’en ben, aan het bladeren in paperassen of het roken van een peuk in ‘lean back’ positie….
@Megakix: Haha ja dat kun je dan zeker mooi doen wordt helemaal easy met cruise control aan :)
@Ricardo: laatste zin, 2e alinea: dat = daar
Als je een beetje oplet kun je toch al flink doorknallen. Maar in ieder geval handig om te weten.

In België staan ze btw wel gewoon in de middenberm zo nu en dan, daar kan het wel.
@knalfa: Ik snap het probleem ook niet zo, want dat doen ze hier ook. Op de A2 wordt meestal vanuit de middenberm geflitst (veelal bij viaducten, daar kunnen ze gemakkelijk vanaf de onderliggende weg in de middenberm uitkomen), maar ook op de A4 (bv voor de schipholtunnel) kom ik regelmatig een flitser in de middenberm tegen.
@BJ: Overigens is het nog steeds logisch dat je op de linkbaan minder snel geflitst wordt, dat geldt namelijk ook voor smallere snelwegen met 2 of 3 banen waar vaak een veel smallere middenberm aanwezig is.
Dat verklaart natuurlijk dat oudere mercedesrijders het meest geflitst worden.

http://www.autoblog.nl/mercedes-rijders-worden-het-meest-geflitst

Die rijden iets sneller, maar wel netjes rechts.
Gewoon in iedere auto een chip. Rij je netjes wordt je niet geregistreerd, dus geen inbraak op privacy. Overtreed je wel de wet, dat gelijk boetes uitdelen. En na 3 bekeuringen per jaar ( groot overtreders n pakkans berekening) hun rijbewijs inleveren en opnieuw naar de rijschool. Niet zwak na 3 dagen rijbewijs terug geven.
@autogek123: eh nee.
@autogek123:

Wat zijn dit voor dictatoriale uitspattingen? Wat een onzin dat je bij automatisch te hard rijden een boete krijgt. Dit zorgt er voor dat iedereen zich aan de snelheid houdt, en dat het aantal boetes met sneltreinvaart af zal nemen. En dus moet de overheid het weer ergens anders vandaan halen… snelheidsboetes hebben niets met veiligheid te maken.
@Vreddy_B: Geen dictatoriale uitspatting. Wie niet normaal wil doen op de weg moet het maar eens gaan voelen. Iedereen kan wel eens een keer te hard gaan. En dan ben je in mijn systeem niet gelijk je rijbewijs kwijt. Maar vele zijn gewoon veelplegers. En die worden nu niet gepakt en dat moeten gewoon eens echt aangepakt worden.

Snelheidsboetes hebben trouwens zeker wel met veiligheid te maken. Maar men denkt dat ze zo goed kunnen rijden dat ze “veilig” 20% harder kunnen rijden. Maar dat is dus helemaal niet zo. Ik heb het trouwens niet alleen over snelwegen, maar 80km wegen, bebouwde kom en 30 zones.

GPS op je TomTom kan aangeven waar je rijdt en hoe hard je mag. Dan kan een chip in je auto bepalen of je te hard rijdt op het moment dat je ergens rijdt. En rij je dan toch te hard. Blauwe envelop op je mat. ;)
@autogek123: lekker, dan kijk ik helemaal nooit meer op de weg.
Ik kijk nu al, als ik niet op de cruise control rijd, de helft van de tijd naar mijn km-teller + berm!
@autogek123: Vind ik ook!

En in iedere slaapkamer ook camera’s ophangen.
Ga je niet vreemd is er niks aan de hand, ga je wel vreemd, tja dan hang je.
@autogek123: Inderdaad ik ben er al jaren voor ! , een vriend van me deelde de zelfde ideeën!
Helaas is hij komen te overlijden :(
R.I.P kim jong-il.

On topic:
Het is toch te belachelijk voor woorden , dat je op de linkerbaan minder snel geflits word hoezo onnodig links rijden stimuleren ?.
@luuktb: Ohh, mensen uitmoorden in Noord Korea omdat ze voor gerechtigheid willen opkomen ( je vriend Kim Jong-il) staat gelijk aan voor gerechtigheid opkomen om de mensen die de Nederlandse wetgeving overtreden in hun kraag te pakken. Rare ideeen laat je erop na!
@autogek123:
Mijn systeem???
Enkeltje Hongarije zal je goed doen…
Beste autoblog: Wordt het trouwens niet eens tijd na 2 jaar om “Je reactie moet nog worden goedgekeurd” te verwijderen? Laurens alias 1000kilo CO2/15euro is hier allang niet meer met zijn persoonlijke aanvallen op mij.
@autogek123:

Jij zit nog steeds in quarantaine ;-)?
@Vreddy_B: Ja, na 2 jaar nog steeds. :(
@autogek123: tja, het hondje mocht loslopen en luisterde niet. Nu blijft ie strak aan de riem… :lol:
@kliko: Mmmm strak aan de riem! ;)
Dus, bij drukte. linker baan en voetje naar beneden met z’n allen! :D
Met trajectcontroles zou de overheid ten minste bewijzen dat het wel om de veiligheid ipv inkomsten gaat. Toen het systeem bij Arnhem zou zelfs de leek nog zien waar je rustig moest rijden, alles tokkelde daar op 100km/u voort, om daarna weer lekker gas te geven.
Die bekeuringen worden toch wel verstuurd, maar dan naar de eigenaar van de auto op de rechterbaan. Een advokaat heeft dit een tijdje geleden al aangegeven. Als er een zichtbaar kenteken op de foto is, is die automobilist de pisang. Als je de foto opvraagt, laten ze alleen het stukje zien waar jouw auto op staat! Dus je moet dan weer bezwaar maken om de hele foto te krijgen. Is een kennis van me overkomen. Volgens mij loopt de procedure nog steeds.
@midasracer: Hé dat komt mij bekend voor.
Ik kreeg laatst een bekeuring waarop ik de foto op vroeg. Gezien die foto zou ik vrijuit gaan, aangezien mijn kentekenplaat amper op die foto stond. De dame van het OM vond echter dat ik niet de volledige foto had, dus dat ik op basis van die foto die conclusie niet mocht trekken.

Dat ik die foto van justitie heb gekregen, en dat justitie de foto blijkbaar wel voldoende vond om mij te bekeuren deed niet terzake…

Nu kan ik nog in hoger beroep, maar tegen deze poppenkast is het vechten tegen de bierkaai.
@smokin: Je moet in zo’n geval altijd in bezwaar gaan. Het OM gebruikt standaard afzeikbrieven die je kunt negeren. Als er meer auto’s op de foto staan mag de advokaat van het OM aantonen dat jij de overtreder bent. Dat verliest hij gegarandeerd. Je moet er wat moeite voor doen, maar ik zou het zeker doen.
@smokin: je hebt recht op inzage in dezelfde foto. Ik zou die aanvragen + de vraag stellen waarom je die niet direct kreeg. Erg rare zaak namelijk, rechter vindt het ook echt niet leuk als justitie je zo behandelt.

Opvragen als je op de linkerbaan zat kan sowieso ook positief zijn omdat je dan de grootste kans hebt dat de foto ongeldig is omdat er anderen voor rijden. Overigens is de kans dat de foto geldig is als je rechts rijdt ook kleiner bij een brede weg omdat er daar ook geen andere auto’s te zien mogen zijn binnen het kader.

Zelf ben ik waarschijnlijk kortgeleden de dans ontsprongen dankzij een drukke A2. Is al ruim een maand geleden dat ik daar te hard langs een controle reed (volgens flitsservice dat ik 5 km later bij een tankstation pas checkte), en nog steeds niets van een bon gezien…
@Sorcerer: Nou, het verhaal is nog raarder eigenlijk. Ik heb namelijk de foto opgevraagd, en dat werd al gezien als “bezwaar”. Die werd afgewezen, maar ze stuurden wel de (ongeldigde) foto mee. Ik moest hier dus tegen in beroep. Daar werd me dus verteld dat ik de verkeerde foto had, en mijn beroep werd ongegrond verklaard.

Nu kan ik wel in hoger beroep gaan voor een bekeuring van een paar tientjes, maar tegen dit soort Peppie en Kokkie metaliteit kan ik niet op.
Lol, ooit eens gedaan, reed 170 en zag te laat controle in rechterberm staan (in BE is dit intrekking rijbewijs), zag net twee vrachtwagens een derde inhalen ter hoogte flitscamera.. Gas bijgegeven opdat ik mooi achter de twee vrachtwagens zat en buiten zicht flitsconntrole…
@upstream: och ja, beste Nederlandse vrienden… In België controleert men ook vaak vanop de middenberm (hebben de linkervakrijders minder kans?)
@upstream: Stoer yo, gangsta

pieuw pieuw weettoggggg
Waarom zijn er toch nog steeds van die onverbeterlijke lieden die het vertikken zich aan de regels te houden?

Hou je aan de aangegeven snelheid.
En hoop maar dat de wetgever niet besluit eens een keer echt te gaan optreden en de auto af te pakken, ofzo.

Hardrijden is misplaatst macho-gedrag. Gewoon mensen die dus ergens wat te kort komen. Kort “pikkie” soms?
@graafWillem:
Hatsaaaa 1!
Als je te hard rijdt kun je beboet worden want dat mag niet. Niet zeuren als het je dan overkomt. Politie heeft groot gelijk. Vullen die staatskas! Kan dat geld tenminste aan zinnige dingen uitgegeven worden zoals goed onderwijs, schoonmakers die normaal betaald worden of bepaalde gebieden in de zorg.
In België flitsen vaak van in de middenberm dus daar wordt je wel gepakt
@CedricH: inderdaad, hier flitsen ze bijna alleen van op de middenberm die domme Belgen ;-)
Ze flitsen je van achteren. Zorg gewoon voor een bumperklever. Rij nooid alleen boven de 180 op rechts. Ik ken ook een stuk snelweg waar Gatso flits palen op de middenberm staan en die flitsen van voren. Als ik een Gatso flitspaal zie denk ik in nazie Duitsland te zijn terecht gekomen. Dat grijs en die vorm, de ss let op jou.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).