• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Linkerbaanklevers hebben minste kans op flitsboetes

Auteur: ricardo, gepost 25 januari 2012 om 09:37 – 51 Reacties

Flitscontrole

Hoe breder de wegen, des te minder kans dat flitsteams snelheidsovertreders te pakken krijgen op de meest linker rijstrook. In de middenberm gaan staan flitsen is namelijk zelden een optie voor BOA’s.

Dit nieuws komt natuurlijk niet als een verrassing, maar het is toch een mooie bevestiging tegenover eenieder met haast op een vier- of vijfbaans snelweg. Op deze plekken kan de radarapparatuur aan de rechterkant van de weg -naast de vluchtstrook- in de meeste gevallen niet controleren hoe snel er gereden wordt aan de linkerzijde. Daarvoor is het simpelweg te druk. (lege snelweg = 100% pakkans). Er wordt wel gekeken naar andere mogelijkheden om de staatskas maximaal te blijven voeren met flitseuro’s, maar daar zit nog geen kortetermijnoplossing bij.

Het Openbaar Ministerie erkent tegenover het AD dat het ‘statistisch juist’ is dat de pakkans afneemt naarmate snelwegen breder worden. Maar we vragen ons af of het wel in zo’n vaart zal lopen. Hoeveel vier- of vijfbaans zijn er nou daadwerkelijk? Ja, de A2 tussen Utrecht en Amsterdam is een mooi voorbeeld, maar deze asfalthemel wordt binnen de kortste keren omgetoverd tot een trajectcontrolehel van bizarre proporties.

Ook interessant!

  • A2
    Wat is dat nou? De snelweg A2 is verdwenen. Raarrrr!
  • Video: opeens stoppen op de snelweg
    Video: opeens stoppen op de snelweg
  • Snelweg oprijden zonder te kijken
    Video: snelweg oprijden zonder te kijken
  • Video: mafkezen blokkeren een complete snelweg

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

boetes, flitsen, politie, snelweg, Verkeer

Vorig bericht: « Video: Fiat is trots op de Italiaanse Panda
Volgend bericht: Vorig jaar iets minder auto’s gestolen: 11.658 [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. zdev zegt

    25 januari 2012 om 09:38

    Stel je voor dat ze die eurootjes laten liggen.

    Login om te reageren
    • edj44 zegt

      25 januari 2012 om 20:22

      @zdev: eurootjes?? het gaat toch om de planeet??

      Login om te reageren
  2. zdev zegt

    25 januari 2012 om 09:40

    Ik kan het veel simpeler maken voor het OM.
    Ik betaal vooraf de boetes voor het komende jaar wel.
    Als ik daarna ook gewoon (veilig!) goed door kan rijden.

    Scheelt hen al dat gedoe met die camera’s en dat zware werk van in de bosjes slapen.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      25 januari 2012 om 09:53

      @zdev: doe je al, je betaalt meestal teveel belasting !?

      Login om te reageren
    • BobbyD zegt

      25 januari 2012 om 09:53

      @zdev: Wegenbelasting noemen ze dat toch?

      Login om te reageren
    • Joerek zegt

      25 januari 2012 om 09:57

      @zdev: Ja, slurptax noemen ze dat… vind ik.

      Login om te reageren
    • MAB zegt

      25 januari 2012 om 10:27

      @zdev: zou wel mooi zijn toch, dat je per maand gewoon een bedrag betaald maar als je dan een boete krijgt (bvr. via een flitspaal) dat je die dan niet hoeft te betale..

      Login om te reageren
      • BobbyD zegt

        26 januari 2012 om 02:30

        @MAB: Ik weet zeker dat Koos het daarmee eens is!

        Login om te reageren
    • xilver zegt

      25 januari 2012 om 12:49

      @zdev: Abonnementje aanvragen bij de overheid… een 20-beurten-boetekaart of iets dergelijks ;-)

      Login om te reageren
  3. magetwan zegt

    25 januari 2012 om 09:41

    Je geeft zelf de oplossing al. Gewoon trajectcontrole ophangen als het 4 of 5baans is. Is ook een stuk preventiever dan flitsen!

    Login om te reageren
    • tha_rizzo zegt

      25 januari 2012 om 09:49

      @magetwan: En een stuk irritanter.

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        25 januari 2012 om 10:48

        @tha_rizzo: Wat is daar nu irritant aan? Als je een beetje te snel voorbij de eerste camara’s rijd dan rij te toch gewoon wat trager voorbij de 2de camera’s. en tussen de camera’s gewoon de snelheid aanhouden. Zo kom je op een gemiddelde van de max snelheid en is er niks aan de hand.
        Alles liever dan vol in de remmen gaan me dunkt..

        Login om te reageren
    • BJ zegt

      25 januari 2012 om 10:13

      @magetwan: en volgens mij minder lucratief, want behalve dat het systeem duur is, houden mensen zich veel meer aan de snelheid. En ik denk dat het een illusie is dat de overheid wil dat iedereen zich echt aan de snelheid houdt want dan moet er weer meer bezuinigd worden.

      Login om te reageren
      • luuktb zegt

        25 januari 2012 om 10:49

        @BJ: Ik ben met je eens dat het effectief is maar, ook alleen op het stuk van controle.
        Ik hou me meestal redelijk aan de snelheid maar, als ik dan grof te hard rij dan is het na de traject controle.
        Ik woon zelf in Duiven bij Arnhem en na de Traject controle op de A12 kan ik het vaak niet weerstaan even flink door te trappen( met mij veel andere ).
        Ik vind het verschrikkelijk je kan niet even iemand inhalen die 95 rijdt en je voelt je toch eventjes “gevangen” doe me dan maar eens in de tijd een flits !

        Login om te reageren
  4. VeniVidiVici zegt

    25 januari 2012 om 09:51

    Ow NEE geen trajectcontrole op de A2! Als je daar precies mooi 100 rijdt voel je je echt een slomme sukkel in niemandsland die DAN juist een gevaar op de weg is.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      25 januari 2012 om 09:54

      @VeniVidiVici: ik stuur al meestal met mn knieën, omdat ik aan het sms’en ben, aan het bladeren in paperassen of het roken van een peuk in ‘lean back’ positie….

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        25 januari 2012 om 10:37

        @Megakix: Haha ja dat kun je dan zeker mooi doen wordt helemaal easy met cruise control aan :)

        Login om te reageren
  5. Megakix zegt

    25 januari 2012 om 09:52

    @Ricardo: laatste zin, 2e alinea: dat = daar

    Login om te reageren
  6. knalfa zegt

    25 januari 2012 om 10:00

    Als je een beetje oplet kun je toch al flink doorknallen. Maar in ieder geval handig om te weten.

    In België staan ze btw wel gewoon in de middenberm zo nu en dan, daar kan het wel.

    Login om te reageren
    • BJ zegt

      25 januari 2012 om 10:15

      @knalfa: Ik snap het probleem ook niet zo, want dat doen ze hier ook. Op de A2 wordt meestal vanuit de middenberm geflitst (veelal bij viaducten, daar kunnen ze gemakkelijk vanaf de onderliggende weg in de middenberm uitkomen), maar ook op de A4 (bv voor de schipholtunnel) kom ik regelmatig een flitser in de middenberm tegen.

      Login om te reageren
      • BJ zegt

        25 januari 2012 om 10:18

        @BJ: Overigens is het nog steeds logisch dat je op de linkbaan minder snel geflitst wordt, dat geldt namelijk ook voor smallere snelwegen met 2 of 3 banen waar vaak een veel smallere middenberm aanwezig is.

        Login om te reageren
  7. glashelder zegt

    25 januari 2012 om 10:15

    Dat verklaart natuurlijk dat oudere mercedesrijders het meest geflitst worden.

    http://www.autoblog.nl/mercedes-rijders-worden-het-meest-geflitst

    Die rijden iets sneller, maar wel netjes rechts.

    Login om te reageren
  8. autogek123 zegt

    25 januari 2012 om 10:16

    Gewoon in iedere auto een chip. Rij je netjes wordt je niet geregistreerd, dus geen inbraak op privacy. Overtreed je wel de wet, dat gelijk boetes uitdelen. En na 3 bekeuringen per jaar ( groot overtreders n pakkans berekening) hun rijbewijs inleveren en opnieuw naar de rijschool. Niet zwak na 3 dagen rijbewijs terug geven.

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      25 januari 2012 om 10:27

      @autogek123: eh nee.

      Login om te reageren
    • Vreddy_B zegt

      25 januari 2012 om 10:28

      @autogek123:

      Wat zijn dit voor dictatoriale uitspattingen? Wat een onzin dat je bij automatisch te hard rijden een boete krijgt. Dit zorgt er voor dat iedereen zich aan de snelheid houdt, en dat het aantal boetes met sneltreinvaart af zal nemen. En dus moet de overheid het weer ergens anders vandaan halen… snelheidsboetes hebben niets met veiligheid te maken.

      Login om te reageren
      • autogek123 zegt

        25 januari 2012 om 10:37

        @Vreddy_B: Geen dictatoriale uitspatting. Wie niet normaal wil doen op de weg moet het maar eens gaan voelen. Iedereen kan wel eens een keer te hard gaan. En dan ben je in mijn systeem niet gelijk je rijbewijs kwijt. Maar vele zijn gewoon veelplegers. En die worden nu niet gepakt en dat moeten gewoon eens echt aangepakt worden.

        Snelheidsboetes hebben trouwens zeker wel met veiligheid te maken. Maar men denkt dat ze zo goed kunnen rijden dat ze “veilig” 20% harder kunnen rijden. Maar dat is dus helemaal niet zo. Ik heb het trouwens niet alleen over snelwegen, maar 80km wegen, bebouwde kom en 30 zones.

        GPS op je TomTom kan aangeven waar je rijdt en hoe hard je mag. Dan kan een chip in je auto bepalen of je te hard rijdt op het moment dat je ergens rijdt. En rij je dan toch te hard. Blauwe envelop op je mat. ;)

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          25 januari 2012 om 14:02

          @autogek123: lekker, dan kijk ik helemaal nooit meer op de weg.
          Ik kijk nu al, als ik niet op de cruise control rijd, de helft van de tijd naar mijn km-teller + berm!

          Login om te reageren
    • smokin zegt

      25 januari 2012 om 10:36

      @autogek123: Vind ik ook!

      En in iedere slaapkamer ook camera’s ophangen.
      Ga je niet vreemd is er niks aan de hand, ga je wel vreemd, tja dan hang je.

      Login om te reageren
    • luuktb zegt

      25 januari 2012 om 10:54

      @autogek123: Inderdaad ik ben er al jaren voor ! , een vriend van me deelde de zelfde ideeën!
      Helaas is hij komen te overlijden :(
      R.I.P kim jong-il.

      On topic:
      Het is toch te belachelijk voor woorden , dat je op de linkerbaan minder snel geflits word hoezo onnodig links rijden stimuleren ?.

      Login om te reageren
      • autogek123 zegt

        25 januari 2012 om 12:34

        @luuktb: Ohh, mensen uitmoorden in Noord Korea omdat ze voor gerechtigheid willen opkomen ( je vriend Kim Jong-il) staat gelijk aan voor gerechtigheid opkomen om de mensen die de Nederlandse wetgeving overtreden in hun kraag te pakken. Rare ideeen laat je erop na!

        Login om te reageren
    • spylegion zegt

      25 januari 2012 om 14:11

      @autogek123:
      Mijn systeem???
      Enkeltje Hongarije zal je goed doen…

      Login om te reageren
  9. autogek123 zegt

    25 januari 2012 om 10:19

    Beste autoblog: Wordt het trouwens niet eens tijd na 2 jaar om “Je reactie moet nog worden goedgekeurd” te verwijderen? Laurens alias 1000kilo CO2/15euro is hier allang niet meer met zijn persoonlijke aanvallen op mij.

    Login om te reageren
    • Vreddy_B zegt

      25 januari 2012 om 10:25

      @autogek123:

      Jij zit nog steeds in quarantaine ;-)?

      Login om te reageren
      • autogek123 zegt

        25 januari 2012 om 10:30

        @Vreddy_B: Ja, na 2 jaar nog steeds. :(

        Login om te reageren
    • kliko zegt

      25 januari 2012 om 10:34

      @autogek123: tja, het hondje mocht loslopen en luisterde niet. Nu blijft ie strak aan de riem… :lol:

      Login om te reageren
      • autogek123 zegt

        25 januari 2012 om 10:38

        @kliko: Mmmm strak aan de riem! ;)

        Login om te reageren
  10. kliko zegt

    25 januari 2012 om 10:35

    Dus, bij drukte. linker baan en voetje naar beneden met z’n allen! :D

    Login om te reageren
  11. RoT___ zegt

    25 januari 2012 om 10:42

    Met trajectcontroles zou de overheid ten minste bewijzen dat het wel om de veiligheid ipv inkomsten gaat. Toen het systeem bij Arnhem zou zelfs de leek nog zien waar je rustig moest rijden, alles tokkelde daar op 100km/u voort, om daarna weer lekker gas te geven.

    Login om te reageren
  12. midasracer zegt

    25 januari 2012 om 11:16

    Die bekeuringen worden toch wel verstuurd, maar dan naar de eigenaar van de auto op de rechterbaan. Een advokaat heeft dit een tijdje geleden al aangegeven. Als er een zichtbaar kenteken op de foto is, is die automobilist de pisang. Als je de foto opvraagt, laten ze alleen het stukje zien waar jouw auto op staat! Dus je moet dan weer bezwaar maken om de hele foto te krijgen. Is een kennis van me overkomen. Volgens mij loopt de procedure nog steeds.

    Login om te reageren
    • smokin zegt

      25 januari 2012 om 11:33

      @midasracer: Hé dat komt mij bekend voor.
      Ik kreeg laatst een bekeuring waarop ik de foto op vroeg. Gezien die foto zou ik vrijuit gaan, aangezien mijn kentekenplaat amper op die foto stond. De dame van het OM vond echter dat ik niet de volledige foto had, dus dat ik op basis van die foto die conclusie niet mocht trekken.

      Dat ik die foto van justitie heb gekregen, en dat justitie de foto blijkbaar wel voldoende vond om mij te bekeuren deed niet terzake…

      Nu kan ik nog in hoger beroep, maar tegen deze poppenkast is het vechten tegen de bierkaai.

      Login om te reageren
      • midasracer zegt

        25 januari 2012 om 11:48

        @smokin: Je moet in zo’n geval altijd in bezwaar gaan. Het OM gebruikt standaard afzeikbrieven die je kunt negeren. Als er meer auto’s op de foto staan mag de advokaat van het OM aantonen dat jij de overtreder bent. Dat verliest hij gegarandeerd. Je moet er wat moeite voor doen, maar ik zou het zeker doen.

        Login om te reageren
      • Sorcerer zegt

        25 januari 2012 om 11:58

        @smokin: je hebt recht op inzage in dezelfde foto. Ik zou die aanvragen + de vraag stellen waarom je die niet direct kreeg. Erg rare zaak namelijk, rechter vindt het ook echt niet leuk als justitie je zo behandelt.

        Opvragen als je op de linkerbaan zat kan sowieso ook positief zijn omdat je dan de grootste kans hebt dat de foto ongeldig is omdat er anderen voor rijden. Overigens is de kans dat de foto geldig is als je rechts rijdt ook kleiner bij een brede weg omdat er daar ook geen andere auto’s te zien mogen zijn binnen het kader.

        Zelf ben ik waarschijnlijk kortgeleden de dans ontsprongen dankzij een drukke A2. Is al ruim een maand geleden dat ik daar te hard langs een controle reed (volgens flitsservice dat ik 5 km later bij een tankstation pas checkte), en nog steeds niets van een bon gezien…

        Login om te reageren
        • smokin zegt

          25 januari 2012 om 12:57

          @Sorcerer: Nou, het verhaal is nog raarder eigenlijk. Ik heb namelijk de foto opgevraagd, en dat werd al gezien als “bezwaar”. Die werd afgewezen, maar ze stuurden wel de (ongeldigde) foto mee. Ik moest hier dus tegen in beroep. Daar werd me dus verteld dat ik de verkeerde foto had, en mijn beroep werd ongegrond verklaard.

          Nu kan ik wel in hoger beroep gaan voor een bekeuring van een paar tientjes, maar tegen dit soort Peppie en Kokkie metaliteit kan ik niet op.

          Login om te reageren
  13. upstream zegt

    25 januari 2012 om 13:43

    Lol, ooit eens gedaan, reed 170 en zag te laat controle in rechterberm staan (in BE is dit intrekking rijbewijs), zag net twee vrachtwagens een derde inhalen ter hoogte flitscamera.. Gas bijgegeven opdat ik mooi achter de twee vrachtwagens zat en buiten zicht flitsconntrole…

    Login om te reageren
    • upstream zegt

      25 januari 2012 om 13:45

      @upstream: och ja, beste Nederlandse vrienden… In België controleert men ook vaak vanop de middenberm (hebben de linkervakrijders minder kans?)

      Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      25 januari 2012 om 16:01

      @upstream: Stoer yo, gangsta

      pieuw pieuw weettoggggg

      Login om te reageren
  14. graafWillem zegt

    25 januari 2012 om 16:37

    Waarom zijn er toch nog steeds van die onverbeterlijke lieden die het vertikken zich aan de regels te houden?

    Hou je aan de aangegeven snelheid.
    En hoop maar dat de wetgever niet besluit eens een keer echt te gaan optreden en de auto af te pakken, ofzo.

    Hardrijden is misplaatst macho-gedrag. Gewoon mensen die dus ergens wat te kort komen. Kort “pikkie” soms?

    Login om te reageren
    • amphiby zegt

      25 januari 2012 om 17:21

      @graafWillem:
      Hatsaaaa 1!
      Als je te hard rijdt kun je beboet worden want dat mag niet. Niet zeuren als het je dan overkomt. Politie heeft groot gelijk. Vullen die staatskas! Kan dat geld tenminste aan zinnige dingen uitgegeven worden zoals goed onderwijs, schoonmakers die normaal betaald worden of bepaalde gebieden in de zorg.

      Login om te reageren
  15. CedricH zegt

    25 januari 2012 om 18:15

    In België flitsen vaak van in de middenberm dus daar wordt je wel gepakt

    Login om te reageren
    • driftkicker zegt

      25 januari 2012 om 20:14

      @CedricH: inderdaad, hier flitsen ze bijna alleen van op de middenberm die domme Belgen ;-)

      Login om te reageren
  16. tarquesh zegt

    25 januari 2012 om 18:53

    Ze flitsen je van achteren. Zorg gewoon voor een bumperklever. Rij nooid alleen boven de 180 op rechts. Ik ken ook een stuk snelweg waar Gatso flits palen op de middenberm staan en die flitsen van voren. Als ik een Gatso flitspaal zie denk ik in nazie Duitsland te zijn terecht gekomen. Dat grijs en die vorm, de ss let op jou.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North