• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

1 op 10 auto’s aan dealers verkocht

Auteur: Wouter, gepost 8 augustus 2008 om 09:18 – 40 Reacties

Ford Mondeo De verkopen van auto’s worden door het RDC netjes vastgelegd en iedere maand weer is het spannend wie als koploper uit de bus zal komen. Om een beetje leuk te scoren kun je als merk wat trucs uithalen. Zo kun je bijvoorbeeld wat auto’s aan je eigen dealers slijten.

Automotive-online deed een analyse van de verkoopcijfers en kwam tot de conclusie dat maar liefst 10% van de verkochte 300.000 auto’s aan eigen dealers was verkocht. Ford maakte het het bontst: totaal werden 5.544 Fords aan dealers verkocht.

Ook Fiat, Mitsubishi en Chevrolet hebben flink geduwd om de cijfers op te poetsen. Bij Ford en Fiat konden dealers verkoopbonussen scoren en dus hebben ze veel auto’s vast geregistreerd. Die auto’s moeten later weer worden verkocht, Ford raakte daardoor in juli de nummer 1 positie in verkopen kwijt.

Dealerregistraties
Merk……………Aantal (%van alle registraties)

1 Ford…………5.544 (21,5)
2 Fiat………….3.326 (23,8)
3 Hyundai…….2.342 (21,8)
4 Peugeot…….1.932 (7,8)
5 Opel…………1.677 (6,6)
6 Renault……..1.655 (7,3)
7 Toyota………1.643 (7,2)
8 Volkswagen..1.574 (6,1)
9 Citroën……..1.210 (8,3)
10 Mitsubishi….1.002 (19,9)

Ook interessant!

  • Video: Top 10 duurste auto's op Nederlands kenteken 2021
    Video: Top 10 duurste auto's op Nederlands kenteken 2021
  • Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
    Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland
  • Niet eerder verkocht Porsche zoveel auto's, maar wat koopt men?
    Niet eerder verkocht Porsche zoveel auto's, maar wat koopt men?

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, dealers

Vorig bericht: « Aston Martin One-77: supercar van 1 mln GBP [updated]
Volgend bericht: Nissan begint met testen elektrische auto »

Lees Interacties

Reacties

  1. Djivy zegt

    8 augustus 2008 om 09:23

    Een oud weetje waar eindelijk eens cijfers op geplakt worden.
    Ook al veranderen die verkoopscijfers niets aan de perceptie van een merk,
    noch aan de kwaliteiten van hun producten.

    Login om te reageren
  2. 406_v6 zegt

    8 augustus 2008 om 09:41

    Die oplichters in Leusden (jawel die de KDF’s importeren) halen al jaren dergelijke stunts uit… :shock:

    Login om te reageren
  3. RRRobert zegt

    8 augustus 2008 om 09:53

    @ 406_v6: Die oplichters uit Leusden scoren anders maar 6.1%… Maar gezien de ervaringen die ik (en vele anderen met mij) met hen heb gehad met hun ‘ontmoedigingsbeleid’ zijn je vermoedens hierover wel te begrijpen ;) Volgens mij zoeken zij daar namelijk nog steeds naar een manier om vooral veel auto’s in de markt te zetten zonder daarbij steeds lastig gevallen te worden door zoiets als ‘klanten’.

    Login om te reageren
  4. allautomotive.nl zegt

    8 augustus 2008 om 10:05

    Het is korte termijn politiek. Uiteindelijk wordt de auto toch een keer aan een klant verkocht en dan telt hij niet meer, Als je het op het jaar bekijkt maakt het dus weinig meer uit.

    Login om te reageren
  5. Bouncing Bullet zegt

    8 augustus 2008 om 10:13

    geen premiummerken te zien…. :lol:

    Login om te reageren
  6. Pjotr zegt

    8 augustus 2008 om 10:15

    @Bouncing Bullet: omdat die de marge uit de auto zelf, en niet de aantallen halen ;)

    Login om te reageren
  7. DennieFR zegt

    8 augustus 2008 om 10:19

    Noemen ze dat niet gewoon ‘marketing’?
    Iedereen wil een beetje positief uit de lijsten komen,en dealers willen aan het einde van het jaar ook een bonus opstrijken,dus ik zou er net zo makkelijk aan mee doen :)

    Login om te reageren
  8. Freez zegt

    8 augustus 2008 om 10:19

    Door zelf al auto’s in te kopen (in bestelling te nemen) hopen de Ford dealers de lange levertijden van de Mondeo het hoofd te bieden. i.p.v 8 maanden levertijd, hebben veel dealers al populaire modellen in bestelling, en kunnen ze, eventueel met last minute aanpassing van kleur op opties de mensen sneller van hun auto te kunnen voorzien. Het is zeker bij de Mondeo niet zo dat de auto’s ongebruikt op de parkeerplaatsen bij de dealers blijven staan.

    Freez

    Login om te reageren
  9. Incognito zegt

    8 augustus 2008 om 10:22

    @ allautomotive

    Korte termijn politiek, okay. Maar zeker wel effectief, Volkswagen en Opel gaan wild met het aan dealers verkopen aan het einde van het jaar.

    Login om te reageren
  10. JeanMarie zegt

    8 augustus 2008 om 10:25

    @ Freez:

    Het gaat hier om registraties en niet om bestellingen. En aangezien je een auto pas kunt registreren als hij in Nederland is lijkt het me stug dat Ford dan de kleur nog aan kan passen.

    Login om te reageren
  11. Rick zegt

    8 augustus 2008 om 10:40

    @406_v6
    Die oplichters van Peugeot scoren hoger hoor.
    En het gaat om de Dealers en niet om de Importeurs.

    Login om te reageren
  12. Freez zegt

    8 augustus 2008 om 10:41

    @JeanMarie

    De dealer heeft ze besteld en koopt ze ook in, om ze direkt aan een klant door te verkopen. Mondeo’s hebben op dit moment last van forse levertijden, men kan dus in wezen meer Mondeo’s verkopen dan men kan leveren. Dat staat haaks op het door dealers inkopen van auto’s voor de bonussen.

    Je kan tot redelijk laat na de bestelling kleuren en bepaalde opties nog wijzigen. Mocht er een klant zich melden voor een bepaald model, wordt dit vaak nog wel gedaan.

    Freez

    Login om te reageren
  13. JeanMarie zegt

    8 augustus 2008 om 10:47

    @ Freez:

    Dat geloof ik allemaal wel. Maar feit blijft dat het hier om dealerregistraties gaat en niet om dealerbestellingen. M.a.w. er zit reeds een kenteken op de auto, terwijl deze nog niet eens verkocht is (en de auto kan dus ook niet meer gewijzigd worden).

    Dit staat dus los van het op voorraad bestellen om de levertijd terug te brengen.

    Login om te reageren
  14. Eric zegt

    8 augustus 2008 om 10:52

    Wordt in België ook gedaan. Zo staat VW Golf al jaren als best verkochte auto en Opel op de 2′ plek. Soms wisselen ze van plaats maar je ziet hoe ze dit doen. Als je met de trein?? naar Brussel rijd kom je voorbij de opslag plaats van de VW invoerder en daar staan enkele duizenden onverkochte wagens in de open lucht. Als je hiervan een nieuwe koopt staat deze al enkele maanden in weer en wind. Is dit dan nog nieuw????

    Login om te reageren
  15. me zegt

    8 augustus 2008 om 10:53

    “hebben geduwt” :s

    foei !

    -EDIT, sorry-

    Login om te reageren
  16. RW zegt

    8 augustus 2008 om 11:03

    Fiat NL had volgens mij ook een probleem met de introductie van de vernieuwde Grande Punto: er waren namelijk nog zo’n 600 exemplaren van het oude model op voorraad. Aan bovenstaande cijfers te zien hebben ze deze verkocht aan de dealers.

    Login om te reageren
  17. Tim zegt

    8 augustus 2008 om 11:06

    De dealers schuiven veel van hun ‘dealerauto’s’ door naar de leasemaatschappijen en verhuurmaatschappijen!

    Login om te reageren
  18. Marco zegt

    8 augustus 2008 om 11:24

    Het voordeel, voor de klant dan, van het kopen door de dealer zelf is dat de auto’s voor minder worden verkocht aan klanten, maar dat ze eigenlijk nog helemaal nieuw zijn. dus toch een voordeel voor de klant.

    Login om te reageren
  19. W!d zegt

    8 augustus 2008 om 11:47

    Ik keek laatst naar de statistieken en zag dat de ford ka! de best verkochte auto was.. boel dealers zitten dus met die auto’s opgescheept :)

    Login om te reageren
  20. M-lover zegt

    8 augustus 2008 om 12:27

    om even te gaan mierenneuken… ‘premium’ merken staan niet in de lijst :p

    Login om te reageren
  21. realhustler zegt

    8 augustus 2008 om 12:45

    Auto hoeft niet in nl te zijn voor Kenteken !!! Zodra het chassisnummer uitgegeven wordt kan het kenteken aangevraagd worden. Dan kan je niet meer de kleur veranderen of de motor, en ik denk dat ook voor opties het rijkelijk laat is.

    Bv in autovisie haalden ze de M3 op bij bmw in München, met de platen onder de arm. Dus kenteken is aangevraagd en verkregen voor een BMW die nog in München was.

    Login om te reageren
  22. X-man zegt

    8 augustus 2008 om 13:21

    Let wel dat het bij sommige merken alleen maar demo’s betreft.
    Bijv. Toyota kent geen geforceerde registratie’s!

    Login om te reageren
  23. Jan C. zegt

    8 augustus 2008 om 13:42

    Maar uiteindelijk worden al die auto’s die “pre-geregistreerd” staan ook verkocht. Denk maar niet dat merken als Ford jarenlang dit kunnen doen en de dealer daar dus vele 10, 9, 8, 7,6 etc. jaren oude auto’s hebben staan. Dan zouden die failliet zijn. Dus verkocht worden ze wel en dus maakt het geen ene flikker uit.

    Daarentegen, het staat mooi nummer 1 te staan, maar in plaats van zich er op te richten dat te bieden wat klanten willen….

    En dat van KdF (let op de kleine d) is A) onder de gordel, B) Bezijdens de waarheid en C) niet de enige importeur die dat doet… Lees dit bericht maar weer eens.

    Login om te reageren
  24. 406_v6 zegt

    8 augustus 2008 om 14:09

    @Jan C.

    Ik ken de bewuste organisatie van binnenuit, dat van KdF is wellicht onder de gordel, feit blijkt dat ze groot zijn geworden met een relikwie uit een zwarte periode in de geschiedenis.

    Overigens ontken ik géénszins dat andere importeurs dezelfde tacktiek volgen, maar die maken het naar mijn mening “iets” minder bont dan de Leusdense club.

    Treurig is wel het feit dat je “nieuwe” auto vaak al een poosje op een niet overdekte opslagplaats heeft gebivakkeerd; Kijk bijv. eens in Oosterhout (NB), daar staat een aantal hectares nieuwe auto’s van diverse afkomst.

    Login om te reageren
  25. Geoffrey zegt

    8 augustus 2008 om 14:20

    @ 406_V6

    Wellicht verstandig om eerst eens een echte auto te kopen.

    Login om te reageren
  26. mashell zegt

    8 augustus 2008 om 14:21

    Als het het er voor een dealer uitkan om een paar auto’s in te kopen (die ze dan wel weer met korting moeten verkopen, immers de klant heeft minder keuze vrijheid) om de de verkoop bonussen te kunnen scoren, zijn die verkoopbonussen toch minstens aan de hoge kant.

    Login om te reageren
  27. Geoffrey zegt

    8 augustus 2008 om 14:22

    @ X-men

    voor de goede orde, heb zelf 5 jaar bij een toyota dealer gewerkt en geloof me ook daar gebeurd dit.

    Login om te reageren
  28. AllAutomotive.nl zegt

    8 augustus 2008 om 14:23

    @ incognito,

    Misschien wel, maar die auto’s moet je toch weer verkopen in het jaar daarop. Klanten die deze auto’s kopen hadden anders een auto gekocht die alweer meetelt voor het nieuwe jaar en aan het einde van het jaar heb je dus weer hetzelfde effect.

    Het staat alleen leuk in de tussentijdse statistieken ( zie Ford )

    Login om te reageren
  29. Gummen zegt

    8 augustus 2008 om 14:42

    M-lover schrijft,

    8 August 2008 om 12:27
    om even te gaan mierenneuken… ‘premium’ merken staan niet in de lijst :p

    Is ook logisch. De lijst laat de top 10 zien van de merken die het meeste dealer registraties hebben. Premium merken verkopen minder en dus is kan kleiner dat zij in de top 10 komen. Ze kunnen echter wel een veel groter % van totale registraties als dealer registraties hebben.

    Deze cijfers zij overigens inclusief de demo auto’s die ook op dealernaam staan en dit zorgt ervoor dat alle volume merken er altijd een flink aantal (minimaal 500) hebben.

    Login om te reageren
  30. 406_v6 zegt

    8 augustus 2008 om 14:51

    @Geoffrey,

    anders dan m’n sign doet vermoeden rij ik een Honda Accord, 2.4i executive aut…. m’n tweede auto is een Mercedes 500 SL (R107) uit 1982. ;)

    Login om te reageren
  31. Citrofiel zegt

    8 augustus 2008 om 15:57

    Ze gaan er echt niet meer van verkopen. Het is alleen het verkoopmoment voor in de lijstjes wat vervroegen, maar dan moeten ze alsnog doorverkocht worden… Niet erg nuttig dus. Wat me wel logisch lijkt om voor een deel verantwoordelijk te zijn zijn natuurlijk demoauto’s. Maar dat gaat niet voor een kwart van het aantal registraties op natuurlijk.

    Login om te reageren
  32. Citrofiel zegt

    8 augustus 2008 om 15:59

    @ 406_v6; Waarom dan deze naam hier, als ik vragen mag?

    Login om te reageren
  33. 406_v6 zegt

    8 augustus 2008 om 16:24

    @Citrofiel,

    Die naam had ik al voordat ik deze merken ging rijden… hiervoor was t dus inderdaad een 406 V6.

    Login om te reageren
  34. Citrofiel zegt

    8 augustus 2008 om 16:32

    @ 406_v6; Zonde dat je hem weg hebt gedaan… (voor mij als Francofiel) ;)

    Login om te reageren
  35. Markus zegt

    8 augustus 2008 om 16:36

    Tja, verbaast me niet, maar erg vind ik het ook niet. Ze houden alleen zichzelf voor de gek.

    Login om te reageren
  36. Incognito zegt

    8 augustus 2008 om 17:15

    @ allautomotive

    Dat klopt, maar deze worden juist gekocht door mensen die op zoek zijn naar dit voordeel. Het is de merken veel waard en daardoor zit hier veel ondersteuning op.

    Login om te reageren
  37. marruk zegt

    8 augustus 2008 om 18:41

    Ze moeten dat percentage eens berekenen voor de Gallardo Superleggera..
    Daarvan zie je alleen maar foto’s van exemplaren die bij de dealer of in een officieel aangewezen dealer staan.

    Login om te reageren
  38. lincoln zegt

    8 augustus 2008 om 21:02

    dus de Ford dealers hebben het meeste vertrouwen in hun product ??

    Login om te reageren
  39. Jan C. zegt

    8 augustus 2008 om 23:57

    Re: KdF-Wagen. Net hoe je het zien wilt. VW is groot geworden niet dankzij Hitler maar een gekke Britse majoor. Bij de Nazi’s was het pure propaganda (ga maar na: nog geen 1000 stuks gemaakt!)

    Login om te reageren
  40. Thomas Bol zegt

    9 augustus 2008 om 19:52

    Ik heb gewerkt bij Ford als verkoper, en we hadden wel elke week ruim 40 auto’s op naam van de dealer op voorraad staan.
    Inprinciepe is dit voor de klant niet zo erg, want die hebben er alleen maar voordeel van.
    Een opnaam gestelde auto, werd door ons natuurlijk nog wel nieuw verkocht maar de kop was er al af! Dat scheelde varierend van model tot wel 2000 euro.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North