10 Nederlanders betaalden meer dan 50k voor een Golfje

Auteur: , 93 Reacties

De ékte liefhebbers trokken hun portemonnee.

Je moet het maar durven. Meer dan 50 mille stukslaan op een Volkswagen Golf. Vandaag meldt Volkswagen dat de Golf GTI Clubsport S is uitverkocht. De hatchback wordt gebouwd in een oplage van 400 stuks en 10 daarvan komen naar Nederland.

Die 50.000 zit ‘m in de snelheid en niet in comfort. Zo kun je bijvoorbeeld geen vrienden meenemen omdat de achterbank mist. Dit maakt niks uit, want je kunt toch geen fatsoenlijk gesprek voeren. Om gewicht te besparen is er namelijk gekort op geluidsisolatie. Dit in combinatie met extra vermogen (310 pk in totaal) zorgt ervoor dat de heetste productiegolf in 5,8 tellen naar de honderd sprint. Een rondje ‘Ring moet gedaan zijn in 07:49.21.

Maar dan de prijs. Al dat leuks heeft in Nederland een vanafprijs van 50.390 euro. Vanafprijs, aldus Volkswagen. In hoeverre kun je deze prijs omhoog schoppen? We belden met Leusden. “735 euro”, was het antwoord. Het gaat hier om extra kosten voor de metallic lak. Nederlandse eigenaren hebben dus maximaal 51.125 euro voor hun extreme Golf betaald. Een hoop geld, maar hopelijk voor hen ook een hoop lol.



93 reacties

Focus RS, Nitrous blue, mooie kuipstoelen en je hebt voor 50-55k een beter sturende auto met meer vermogen en verfijndere techniek..
@vetnek: wel eens in gereden? De normale gti rijdt namelijk geweldig, maar heb nog nooit in de rs gereden
@stino: Absoluut, van de V tot de VII. Ik vind het zeker leuke auto’s maar ze geven me in geen geval een “wow” gevoel. De RS daarentegen wel. Los van het verschil in performance is het gewoon een beter sturende auto met een perfecte balans. Ik denk de leukste auto tot €100k.
@vetnek: Zeker omdat je de RS nog naar je hand kunt modificeren als je wat ekkermannen over hebt. Althans, bij de Ring al meerdere extreme gevallen gezien. Een Golf kun je ook veredelen naar “Race” kanon maar dat zie niet vaak als trackday auto.
@vetnek: als ze er weer een 5 pitter in stoppen zou ik zeker voor de RS gaan. Met die 4 cilinder klinkt ie helaas net zoals iedere 4cil turbo, daar verandert zijn 300cc extra slagvolume niets aan.
@cpp1: is dat echt de rede dat je de rs zou laten staan?
@mrrallycross: ja, ik zou de vorige generatie kopen.
@vetnek: BMW M2
@bohica: Nog geen ervaring mee :(
via iPhone app
@vetnek: nee mij ook niet, heb in de 230 pk editie gereden. Tijdens het schakelen voelde ik bijna de vastzittende 1e versnelling die je er soms niet inkrijgt. En dat al na 700km. On topic: koop ik gewoon een kale gti ipv 50k stuk te slaan voor 20k meer. En voor 50k heb je gewoon zo veel meer op de markt!
Goede aankoop als je Chris Harris mag geloven. Die prefereert deze boven de Focus RS.
@vetnek: je zou het bijna denken! Maar ik geloof er niet in
@vetnek: maar het blijft een ford
@blo3to3t: maar de golf blijft een Volkswagen…
51.k. voor een golf.
@peug206: €51K Voor een splinternieuwe track-day klare auto met >300pk

Veel goedkoper vind je het niet.
@martinus: megane RS?
via iPhone app
@martinus: 34 k voor een gti 220 pk –> JD 300 pk en je bent klaar voor 35 k dus plzzz dude
@vagtroep: dan heb jij je niet verdiept in de wagen uit het artikel, wat een wezenlijk andere auto is. GTI = sportief comfortabele voorwielaandrijver; R = snelle vierwielaandrijver; GTI clubsport is meest hardcore golf voor circuitgebruik (o.a. geen achterbank)
Er had ook kunnen staan: 10 Nederlanders zijn knettergek

Het is gewoon schaarste creeren, het gaat verder nergens over. Koop voor hetzelfde geld een van de snelle versies van de Golf (eventueel de Clubsport) en flikker zelf de achterbank en geluidsisolatie eruit. Hou je nog voldoende over om op dat vermogen uit te komen.
Zelfde kun je doen met de Megane RS of misschien een Honda.
@fanboy: dat kan misschien wel zo zijn maar dan hou je geen rekening met restwaarde en fabrieksgarantie.

Ik vind het overigens ook volslagen achterlijk dat je zoveel geld uitgeeft aan een golf…….
@imre741: dacht even dat er volkswagen achterlijk stond.
@imre741: fabrieksgarantie? Krijg je toch niet bij Pon…
Ah ja joh, ieder zo zijn ding. De een vind het gekkenwerk, de ander juist mooi besteed. Aan de andere kant kan ik het wel waarderen dat er 10 mensen zo gek zijn geweest om het uit te geven. Doen lekker wat ze willen.
10 volstrekte dwazen…
Ongelooflijk, wat je voor dat geld óók had kunnen kopen zeg… Denk daar eens over na man…
Tsjonge jonge.
@stationcar: nou? Noem eens wat dan?
@marinepower: Een Golf R.
@marinepower:
Een nieuwe BMW 428i bijvoorbeeld.
Of een fijne tweedehands M3 bijvoorbeeld.
De rest laat ik aan je fantasie over…
@stationcar: grappig dat je 51k voor een veredelde golf veel vindt, maar 51k voor een veredelde BMW normaal vindt. Laten we het erop houden dat smaken verschillen? ;)
@stationcar: En dan? Heb je een zware bmw waar je nog voor €10.000 aan moet verbouwen voor hij een beetje trackday waardig is..

Het mooie van de Golf is dat alles er op zit wat je wel nodig hebt, en aller er niet op zit wat je niet nodig hebt
@martinus: plus waarschijnlijk staan de meeste toch niet op kenteken.
@stationcar: Noem mij maar een paar andere nieuwe trackday cars die je ronde-klaar kan kopen.

Er is weinig nieuw spul verkrijgbaar met de rolkooi en andere track-day voorzieningen al vooringebouwd.
@stationcar: het zijn wel 10 personen met de minst hard afschrijvende golf
@jochen: Of de snelst afschrijvende :p
Wellicht een goede investering voor over 30 jaar?
@rdamnn: Zijn er – afgezien van de T1’s – ooit Volkswagens meer waard geworden?
@berlinetta: De brilkever, maar ik snap je punt.
@berlinetta: de golf 1 +(in mindere mate) 2 stijgen in waarde
@berlinetta: Beetle RSI?
@berlinetta: ik vermoed dat de R32 mk4 ook wel in waarde zal gaan stijgen, als ze dat nu al niet doen.
Voor de 50k koop ik liever de guilia veloce. Heb je meer ruimte ook. Maarja ik ben dan ook een alfa liefhebber en we hebben hier te maken met ekte vag liefhebbers
@kimhung: Ik kijk er naar uit! 220pk diesel en 280pk benzine. Ben benieuwd hoe die Q4 aandrijving gaat zijn qua beleving
@kimhung: Ja jè kunt ook een appel met een peer vergelijken natuurlijk.
@donstil: Waarom? Beide vallen in dezelfde prijscategorie en het geeft aan wat hij voor dat geld zou kopen. Een Giulia dus.
@berlinetta: Waarom? Omdat het twee totaal verschillende auto’s zijn, daarom.
@Donstil: half Autoblog kiest bijna een voor een focus rs. En ik vergelijk appel met een peer. Oké. Duidelijk punt. Zoals @berlinetta al zij, voor de 50k waar ongeveer 10 mensen een hatchback kopen voor de snelheid, zou ik een sedan kopen of een focus rs voor de snelheid en de comfort die je nog meekrijgt. Maar als ik een vergelijking maak met een andere hatchback, dan valt m’n keuze op een 147 gta. Word met een minuut meer waard. Lijkt me een betere investering
*kuch* Focus RS *kuch*
@broekhoest: zit je broek nu vol?
@str8six: Dat is geen broekhoest ;)
50K voor een tweezitter met FWD… Deze mensen zijn in mijn ogen knettergek! Maar ach, sommige mensen raken opgewonden van sex met lilliputters en weer anderen houden duiven… Iedere gek heeft z’n gebrek…

Overigens eens met Kimhung. Ook veel liever een Giulia Veloce. Maar nog liever een leuke tweedehands met de kop eraf voor 40K en 10 in je zak voor onderhoud / brandstof..
@cloverleaf: De Renault Megane RS R26R was ook zoiets…
@e1000bmw523i: edit: en de Renault Megane RS Trophy-R ook…
De ékte struisvogels trokken hun portemonnee…
Hahahaha! 10 Nederlanders hebben nog echt humor! Wat een dedication om 50k te investeren voor een grap. Humoooorrrrr
Een voordeel kan zijn dat je maar maximaal 1 persoon mee kan nemen die je vertelt wat je eigenlijk had moeten kopen voor die 50 mille. Stel je voor dat er ook nog een stuk of drie op de achterbank zaten te zeuren.
Eerlijk is eerlijk, ik vind het wel een gave auto. Ziet er goed uit en het zal ook zeker leuk rijden. Maar 50k vind ik gewoon teveel voor deze auto. Er zijn betere alternatieven. Hierboven zijn de Focus RS en de Giulia Veloce al genoemd. Dat zijn allebei auto’s die ik boven de Golf zou verkiezen. Ik zou ook eens kijken voor een 230i met wat opties. Heb je een meer completere auto die net zo leuk rijdt en alleen iets langzamer is.
Ipv gewicht besparing kunnen ze ook een 2.5 liter in hangen lijkt mij
@reggie-boy_rood: Natuurlijk, een 3.0 was ook mogelijk geweest.
Alleen stuurt minder gewicht veel fijner dan én het gewicht ongemoeid laten én een zwaardere motor op de vooras te plaatsen…
En zoals altijd maar velen roepen: 50k voor een Golf die mensen zijn gek. Als je het relativeert, 55k voor een Focus, dat mag blijkbaar wel? En zo kan je nog wel een paar merken/types opnoemen. Wees blij dat er mensen zijn die ze kunnen veroorloven, en de een heeft nou meer met een Golf en de ander meer met een Focus..
@nigelbennisphotography: Je hebt zeker gelijk, maar die Focus is wel nog praktisch. Je kunt er gewoon met 5 mensen in zitten en hij is comfortabeler en minder luidruchtig. Bovendien zijn de recensies over de Focus RS uitstekend. Zijn prijs is dan nog altijd hoog, maar je krijgt er wel meer auto voor.
@berlinetta: daar heb je zeker weten gelijk in qua comfort en aantal zitplaatsen! Maar ik doelde meer op het feit dat een Golf altijd gelijk maar de grond in wordt gedrukt. Het zij nu een Clubsport maar het gebeurt ook met de R. En daar kunnen ook 5 personen in en is ook comfortabel.. En als Renault zo’n ultra Megane RS uitbrengt, wat ik overigens ook gaaf vind, dan mag en kan het blijkbaar wel..
@nigelbennisphotography: tja, het is hier nou eenmaal hip om Volkswagen producten af te kraken. Ze hebben succes en met succes komt afgunst.
Blijft een heel gaaf ding, maar wat een geld! Je kan ook gewoon een ‘normale’ Clubsport kopen en dan dit er mee doen : https://www.facebook.com/JDEngineering.nl/posts/1182626358450644
Alles wat Volkswagen heeft gedaan voor de clubsport kun je ook prima zelf. Koop een reguliere Golf GTI. Strip hem helemaal. Achterbank eruit racekuipjes er in chipje er op. Dan ben je een heel stuk goedkoper uit. En waarschijnlijk nog sneller ook.
@kilum: Is alleen niet echt lekker voor de waarde wanneer je die wilt doorverkopen. In feite gooi je dan nog meer geld weg t.o.v. deze golf.
@kilum: Ik ben niet zeker maar volgens mij heeft de clubsport S toch andere onderdelen dan de clubsport in het onderstel (lichter en steviger). En of je het nu fijn vindt of niet, de restwaarde van dit model gaat heel hoog zijn.
Zijn het niet de dealers die 10 auto’s hebben gekocht waar ze zometeen niet van afkomen?
Met 50k even langs Boba langsgaan.
Had wel wat anders gekocht voor dat geld.. Bijvoorbeeld een Nissan Skyline R34, Subaru Impreza Sti 2005. Mooier, sneller & bovenal goedkoper. +meer plezier. What else?
@bensson033: hahahaha … nou mooi niet
Voor 45k wil ik best een golf leveren waarbij het halve interieur er uit is gesloopt.
Doe mij maar gewoon een polo R WRC…

Ooo wacht heb ik al!
Koopje! Zijn mensen die het dubbele betalen voor een Audi TT. En dat is hetzelfde platform……
Wanneer meld een nieuwe eigenaar zich hier nou eens. Onbegrijpelijk dat er 10 mensen zijn met liefde voor auto’s die dit niet lezen. Of ze durven niet meer na alle negativiteit bovenstaand. Ik snap dit best en 50k is veel geld. Maar best in verhouding als je het gaat vergelijken. Ik zelf zou ook voor een Focus gaan. Puur voor de awd. Wat maakt die tweede zitrij nou eigelijk uit. Voor alles is een oplossing. Denk dat dit als auto voor papa en mama in een tiguan best leuk is. En je kan al je zooi van de tuin ook nog naar de stort brengen want je hebt voldoende laadruimte.
50k voor een bak ellende en saaiheid, ach er zijn mensen die van pijn houden.
Mensen die klagen over hoe saai en hoe dom je wel niet bent om 50k neer te tellen voor een “simpele” Golf, hebben er waarschijnlijk nog nooit in gereden, ik weet ook zeker dat de GTI clubsport S beter uit testen komt dan de Focus RS ;) …
@timd: maar het blijft wel een VW-tje met slechte garantie. PON staat nu niet bekend als een bedrijf die zijn klanten niet met een kluitje in het riet durft te sturen.
@rufctr01: ik hoor het vaker, ik heb alleen zelf nooit gezeur gehad met Pon, ik rij als daily al vanaf 2008 Golf ( 2008 tot 2010 Golf 5 GTI edition 240, 2010-2013 golf 6 1.4 TSI 160 PK dsg, hierbij is 3x mijn dsg vervangen, 2x turbo geen enkel probleem, lag trouwens aan mijn rij style…2013 tot op heden Golf 7 2.0 TDI koelvloeistof probleem, netjes opgelost en vervangend vervoer, 2016 tot op heden RS4 B8, ingevoerd, PON nam hem direct aan in het bestand, kreeg van allerlei update’s en onderdelen die vervangen moesten worden naar PON’s wens ( allemaal Graaatiess ) zeer tevreden dus … Haha
Allememaggies wat een geld. Voor dat geld heb je een mooie 2dehands C63AMG en heb je tenminste een dikke V8 of een M3
Dan ben je in mijn ogen niet fris als je 51.000 euro aan een Golf uit gaat geven
Een standaard R (variant) is duurder… voor de grap ook even een 1.4 tsi zo vol mogelijk gehangen in de configurator: 50.960€…. Ik vrees dat meer dan 10 Nederlanders meer dan 50k aan een golfje hebben uitgegeven ;)
De Golf gti is voor mij een twijfelgevalletje.
Vind het enerzijds een dikke wagen met dito prestaties. Anderzijds is het ook een auto die heel veel mensen al hebben. Je ziet ze overal, en een hoop “normale” Golfjes hebben een gti look gekregen. Het uiterlijk is misschien ook te gewoontjes. Kan de vinger er niet op leggen.
Zou die wagen nou echt 15k leuker zijn dan een gewone GTI? Ik ben bang dat er gewoon om gaat de duurste te hebben. Een M3 kost ook flink meer als een 340i en maakt dat rationeel gezien ook niet waar.
@mashell: en een M4 GTS man nogeens 50k meer kosten als het niet meer is. Dan is dit een koopje
Wat een ongelofelijke onzin, er zijn zat tuners die met mechanische en elektronische aanpassingen ruim meer uit de motor peren dan 310 paarden. Of je trekt een vijfcilinder uit de Audi rekken, klaar is Kees. Begrijp dit niet; veel herrie, keihard geveerd, geen achterbank, voor iets harder door de bocht en rechtuit(standaar GTI doet 6,6 sec over de 0-100) Dus je bent 10 mille meer kwijt(tov de stabdaard GTI) voor een onpraktische auto waar je in NL in de praktijk geen zak aan hebt .. Kan iemand me dit uitleggen? Begrijp er namelijk geen pepernoot van … Of valt dit in de hoek liefhebberij?
@autodrome: garantie, waardevastheid, fabriekstuning, heritage (officieel model). Veel meer mensen geven meer geld aan een TT 1.8tsi met 180pk, dat versta ik dan nog minder….
@autodrome: motor is geheel anders. Deze kun je makkelijk tot 400pk chippen. Auto is echt voor regelmatig gebruik op het circuit daar is een normale gti niet echt geschikt voor. Ik snapte het eerst ook niet maar je moet het meer zoeken bij race fanaten die zon auto willen.
@thomasthomas: wat is er dan zo anders aan de motor?
50k voor een lelijke auto die gemaakt is voor 5 personen maar waar er nu maar 2 in kunnen. Koop mij voor dat geld wel leuke 2de Hands duitse
Remt deze wel?
Er zijn wel meer mensen die veel geld aan een auto uitgeven van hun keuze. Ik heb voor 68000 euro een complete Audi S3 gekocht en ben meer als tevreden. Ik kijk nog steeds om na het parkeren. Wij hebben ook naar andere aut os in deze klassse gekeken. Maar dat zijn allemaal schreeuweige ,opvallende ,bespoilerde uitgave s. Dus ,ieder zijn keuze en portomonee inhoud. Dus ,ik denk als de meeste bashers hiervoor het geld hadden ?
Voor zij die vergelijken met de Focus RS: die is 250kg+ zwaarder, en wie heeft al met beide gereden?
50k? 10x? De josti band zeker?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).