Golf GTI Clubsport S, dit kost de snelste GTI ooit

Auteur: , 62 Reacties

Geen achterbank of andere luxe, maar wel een flinke bak vermogen. Wat kost dat nou?

Van weinig auto’s zoveel varianten als van de Golf GTI. Je hebt de gewone GTI (220 pk), de GTI Performance (230 pk), GTI Clubsport (265 pk) en dan is er ook nog een Golf R met 300 pk. Da’s weliswaar geen echte GTI, maar met de komst van de GTI Clubsport S ook niet meer het absolute topmodel. De Clubsport S heeft namelijk maar liefst 310 pk! Goed voor 0-100 km/u in 5.8 seconden en een topsnelheid van 265 km/u.

Met deze auto, die in een oplage van 400 exemplaren gebouwd gaat worden, pakten de Wolfsburgers in mei het FWD-ronderecord op de Nurburgring: 07:49.21! Destijds waren we een beetje skeptisch, omdat de auto vanwege gewichtsbesparing onder andere geen achterbank, minder geluidsisolatie en een aluminium subframe had. Maar van valsspelen blijkt geen sprake want de Golf GTI Clubsport S die straks bij de dealers staat is ook een extra lichte tweezitter!

Qua prijs valt de nieuwe Golf GTI Clubsport S, die er alleen als tweezitter is, tussen de Golf R met handbak (€ 49.791) en de Golf R met DSG (€ 52.291) in. Vanaf dit najaar kun je de snelste Golf ooit namelijk bestellen voor € 50.390 euro. Je moet er wel snel bij zijn, want van de tien voor Nederland beschikbare exemplaren is het merendeel al verkocht.



62 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Ja. Een twee zitter. Dat is valsspelen tegen over de concurrentie maar ik bemoei niet
@reggie-boy_rood: Renault r26r wordt wel geprezen, die heeft nóg minder in de auto zitten, maar ik bemoei niet…
@reggie-boy_rood: De Megane RS Trophy-R heeft ook geen achterbank
@reggie-boy_rood: SjoemelGolf GTi!
for the fanboyz…
Doe mij maar een Focus RS
@jamesbond007: Die heeft geen rolkooi. Aan de andere kant, dat heeft een JamesBond niet nodig natuurlijk.
Een normale Clubsport zou ik eerder prefereren. Die achterbank is toch wel handig. Bovendien vind ik dat toch wel de leukste variant van de Golf. Een GTI is ook erg leuk, maar dit is toch net wat specialer. Het ziet er ook wel erg strak uit.
@berlinetta: Specialer totdat ze afgeleverd worden. Ineens rijdt heel de wereld er in.
Leuk voor een trackday.

Volgens mij is er niet zoveel op de markt dat voor minder geld sneller rond de ring gaat & een kooi heeft.
5.8 sec naar de 100 is niet echt snel voor een 2 zits “sportwagen” met >300 pk…
@cloverleaf: haalde de focus rs van het vorige model ook
@cloverleaf: inderdaad matig. Haalt een 350z uit 2003 ook met 280pk
@emilio89: Dat is dan ook het verschil tussen FWD en RWD (andere verschillen even buiten beschouwing gelaten).
@cloverleaf: Dat was ook mijn eerste gedachte.
@cloverleaf: voor een voorwielaandrijver wel, met acceptabele straatbanden. Snelheden hierboven, tussenacceleraties, Zullen nog een stuk indrukwekkender zijn denk ik!
@cloverleaf: Sneller dan dat gaat het helaas niet zomaar worden met enkel FWD.
@berlinetta: Ja het is wel leuk 310 pk, maar FWD is toch een issue. Heb meerdere GTI’s gereden, ook de Astra OPC allemaal FWD, maar daarnaast ook de Golf R, en de A 45 AMG. Wat je dus merkt is dat al die FWD gaan slippen en hun krachten moeilijk op de weg krijgen in lagere versnellingen. Als de PK’s verhoogd worden boven pakweg 230pk dan heb je er steeds minder aan in een FWD auto…..mijn inziens
@slickrick: als je enkel stoplichtsprints doet. Eens op snelheid of op circuit, dan heb je behalve misschien in de regen, vooral nadeel van het zwaardere 4WD met meer aandrijfverliezen. FWD vergt ook meer van de chauffeur om het laatste eruit te halen, 4wd is eenvoudiger ‘snel’ te rijden, maar dat is ook een beetje saai om diezelfde reden.
/Rij_ook_310pk_FWD_met_sper_en_dat_gaat_prima
@Onehp: tja dat is de vraag, je zou ze allebei op het circuit uit moeten testen
@slickrick: Deze doet de ring in 7:49, de Golf R deed het in de Supertest van Sport Auto in 8:15. Zelfs al maken banden en achterbank een verschil uit, dat is best een groot verschil om te overbruggen…
Dat gezegd, een R is geen slechtere keuze, enkel een andere…
@slickrick: Zoals @onehp al aangeeft: bij sprintjes is het inderdaad een nadeel, maar daar is deze Clubsport ook niet voor bedoeld. En als stoplichtsprintjes je ding is, raad ik je een Golf R aan.
@cloverleaf: Een hot hatch waar de achterbank uitgesloopt is, is in mijn optiek wat anders dan een ‘2-zits sportwagen’. Daarbij inderdaad wat @berlinetta al zegt; Met fwd zijn dit soort acceleratietijden gewoon zo’n beetje het limiet (als je de boel een beetje rijdbaar wilt houden in elk geval).
@kapitein: Het is technisch gezien wat anders. Maar denkt de koper die 50k neerlegt voor een twee-zitter daar ook zo over want praktisch gezien komt het op hetzelfde neer.
@cloverleaf: HGP turbo uit duitsland heeft een 480pk tuning versie gemaakt van de (technische gelijke basis) Cupra 280, en die deed 0-100 op zijn Cup 2 banden in 5,7s… Dan is 5,8s met maar 310pk héél snel ;)
@onehp: precies! Een hot hatch is een snelle en praktische wagen. Een hot hatch zonder achterbank mist gewoon de essentie van een hot hatch. Dat in combinatie met 310pk’s enkel op de voorbandjes doet mij deze auto zeker niet begeren… Voor die prijs koop ik dan wel wat anders onpraktisch..
Jammer dat de grijs kentekenregels ooit afgeschaft zijn…

Dan had je voor een eurootje of 30.000 dit kanon kunnen kopen.
40 plaatjes en dan geen één van het “complete interieur” :(
@pexers: Je ziet de twee stoelen en het dashboard. Dat is het hele interieur…
Nu maar wachten op de gti clubsport R limited editon dat wordt echt de snelste golf R.
Wedstrijd verpissen. Binnenkort komt Renault wel weer met een of andere raceauto met kentekenplaten.
@mrrallycross: maarja… Renault.. ik zou nooit voor Renault kiezen
@timd: ik ook niet maar dat is om aan te geven dat zo een record niks zegt
Gebrekkige informatie, ik zie nergens of de Clubsport S met handbak of dsg of beide geleverd kan worden? Toch wel een belangrijk detail lijkt mij.
@atrak: afgaande op de foto een handbak, helaas vermeldt Volkswagen zelf ook niet welke bakopties er zijn.
@atrak: op alle foto’s betreft het een handbak.
tja, 1.6x modaal inkomen voor een golfje, toch relatief duurder geworden want oorspronkelijk waren ze als ik het goed terugreken ca. 1x modaal, misschien kan iemand die ouder dan ik is dat bevestigen/ontkrachten. Ik geloof best dat je een hot hatch oneindig veel pks kunt “geven”, maar dacht dat de grap van dit soort wagentjes juist was dat ze bereikbaar moesten zijn voor de “gewone man”.
@super: Maar jij vergelijkt nu een ouwe GTI met het huidige topmodel. Een normale GTI zit volgens mij rond de 35k. Een hoop geld, maar nog wel betaalbaar.
@berlinetta:
ja, ik begrijp wat je bedoelt, maar op zich vergelijk ik het huidige “top” model tegen het vroegere “top” model.
@super: Dat is ook wel weer waar ;) alleen zijn er een aantal nieuwe topmodellen bijgekomen in de tussentijd.
Nee snel overslaan. Een m3 uit 2008 is toch veel leuker op de ring!
@audirick1995: nog niet zo zeker. Trager en meerdere honderden kilos zwaarder…
Kan je beter een Dikke R kopen en even naar JD @400 pk.
@tfsi: Niet helemaal hetzelfde. Vergelijk de R en de Clubsport met de 911 Turbo en GT3 RS. De ene is het sprintkanon, de ander is de bochtenridder.
Er was in 2006 ergens toch al een Leon met 310pk te krijgen? Was die niet speciaal voor de NL markt gekieteld? Uiteraard geen ringbommetje maar die 310pk die mu hierin ligt vind ik niet erg bijzonder.
Veel liever dat originele GTItje op de laatste foto’s..
Voor 25k standaard gti kopen en die tunen naar +300pk lijkt me goedkoper
Toch wel een droom golfje zo.
Mooie uitdaging voor de nieuwe Civic Type-R..
Zal niet lang duren dat het de snelste Golf ooit is. Ik las dat de R met de facelift meer PK’s krijgt.
Ja, een praktische en compacte auto die ook nog eens snel is: een hothatch.
Verpak dit dan in een mooie coupé vorm want dit slaat nergens op. Doe mij maar weer een achterbank en andere praktische zaken.
@lekbak: Ben het wel met je eens. Voor dit geld zijn er betere opties. Of een hothatch die ook praktisch is (Focus RS) of gewoon een sportwagen voor dat geld (Abarth 124 Spider of GT86/BRZ met wat aanpassingen).
@berlinetta: inderdaad. Je hebt ook nog de meest praktische versie van de FWD MQB’s, de Leon Cupra ST met 587l koffer. Kan die direct vergelijken met mijn geoptimeerde GT86. De ene combineert subliem het sportieve (nog steeds relatief licht itt to vele übercombis) met het praktische, maar de 86 is qua sportief rijden toch op een gans ander niveau qua plezier (ook al is ie objectief langzamer).
@berlinetta: alleen pas ik niet in een gt86/brz… en wel in een golf
@timd: Haha ja dat kan ik helaas niet weten.
Er komt toch een R420 in beperkte oplage.
5.8 seconden? Is dat niet een beetje weinig voor de hoeveilheid pk’s en het gewicht van zo’n golf? Just wondering…
@w0ut: weinig of veel? Zie mijn eerdere reactie (zoek op 480pk )
@onehp: Dat is toch weinig. Een BMW 330i (ook 4cyl) doet het met 258pk ook in 5.8sec en weegt met >1610kg behoorlijk wat meer. Mercedes C400 zit met 333pk en 1650kg onder de 5sec.
@w0ut: je bedoelt dus veel. Veel tijd.
Een fwd krijg je nooit veel lager dan 6s tot 100 uit stilstand, maakt niet uit hoeveel vermogen, de tractie is beperkt. Kijken we echter naar de tijd 80-180 uit je voorbeelden:
330i ~14s
C400 10,7s (v6 biturbo)
Clubsport S 10,4s
Zo gaaf!
Die 10 zijn allemaal al sinds vorige maand verkocht !

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).