Je raadt het nooit…
Het was ergens vroeg in de jaren 90. Uw scribent kon zijn geluk niet op. U moet begrijpen, mijn vader had al allerlei interessante auto’s gehad (waaronder het nodige aantal Saabs), maar het moment was aangebroken dat er een Mercedes op de oprit zou komen. Een heuse E-Klasse zelfs! Tijdens het samenstellen (‘Een blauwe graag’) viel mijn oog op een stoere auto die buiten stond. De verkoper wist ons te verkondigen dat dat de terreinauto van Mercedes was. Daar stond de G immers voor, Gelandewagen. Cool. Het was een auto die mondjesmaat aan burgers werd verkocht. Ik kreeg een aai over de bol en een poster met maar liefst 3 Evoluties van de Mercedes Cosworth. Kleine Willem helemaal blij.
Sindsdien heb ik geregeld nog een verkoper of medewerker van Mercedes gesproken. En elke keer kon ik het niet laten om te vragen hoe lang de ‘G’ nog in productie zou blijven. En elke keer kreeg ik hetzelfde antwoord. De G-Klasse zou op den duur vervangen worden. Zolang de militaire versies nog verkocht worden in Oostenrijk, zal Mercedes de civiele uitvoeringen echter blijven maken. Exclusief dus. Het telkenmale wederkerende woord. De G-klasse is voor mensen die iets exclusiefs willen. Ok.
Maar de G-klasse kent een interessante verkoopcurve. Dat kwam in eerste instantie niet door de AMG uitvoeringen. Begin jaren ’90 was er een G36 AMG (280 pk, zes in lijn) en een 500 GE (240 pk, V8), maar dat waren zeer zeldzame uitvoeringen. Bij de 500 moest je gevraagd worden of je er eentje wilde kopen. Met de G36 deden ze dat nog niet eens.
In 2004 werden we verblijd met de G55 AMG met V8 Kompressor (er was al een kompressorloze versie sinds 1999). Het was ongekend. De motor van een SL55 AMG op het ladderchassis van een W163. Enfin, voor een zeer specifiek gedeelte van de markt (inclsusief onze eigen @Sacha!) werden er dus mondjesmaat speciale G-klasses gebouwd. In 2012 kreeg de G-klasses nogmaals een laatste facelift. Dit zou de allerlaatste worden. De korte varianten werden uitgefaseerd waardoor alleen de lange Stationwagon overbleef. Wel kwamen er nieuwe varianten, waaronden een G63 AMG, G65 AMG (rijtest) en een G500 4×4 tot de macht 2.
Ondanks de bizar hoge prijzen, het matige comfort, desastreuze gewicht, niet bestaande aerodynamica en exorbitant verbruik werd de G-klasse een verkoophit. En wat voor hit. Onlangs presteerde Mercedes het de 20.000e G-klasse van 2016 te bouwen. Een witte G63 met wat zwarte frutsels. Hoe smaakvol. Als het getal 20.000 nog niet voldoende is om steil achterover te slaan, daarvan is meer dan de helft een AMG! Vorig jaar werden er in Europa zo’n 3.000 exemplaren verkocht en in de VS zo’n 3.500 stuks. Grote kans dat het leeuwendeel is gegaan naar 3 toonaangevende markten (als het om goede smaak gaat): Rusland, China en de Emiraten.
Om dit alles in context te plaatsen, even een paar beelden van iconen waar wij allemaal van houden. En er hopen er ooit eentje te bezitten. Maar het zijn wel ‘massa’ producten en kunnen derhalve voor een relatief lage prijs aangeschaft worden. Maar in vergelijking met de G-klasse zijn het ware zeldzame kunstwerken. Niet alleen qua lijnvoering, maar ook de hoeveelheid die de ‘schepper’ er per dag wist te produceren.
1 exemplaar per dag: Lotus Esprit
Een verkoopwonder is de Esprit nog nooit geweest. Maar de Esprit heeft de tijd mee. Van 1976 tot 2004 kon je een Esprit kopen. 10.675 mensen deden dat ook daadwerkelijk. Waar ze in Hethel 28 jaar mee bezig waren, doen ze bij Mercedes even in 6 maanden tijd…
1 exemplaar per dag: Audi Quattro
Ook deze vierkante vierwielaandrijver komt net tot de helft. Van 1980 tot 1991 kon je zo’n blokkendoos met AWD krijgen. Ironisch: tijdens zijn carrière verkocht de Quattro waarschijnlijk beter dan de G in dezelfde periode…
2 exemplaren per dag: Aston Martin DB7
De meest succesvolle Aston Martin aller tijden. Verkocht van 1993 tot 2003. Het was de dienstauto s’werelds meest succesvolle Brits geheim agent, Johnny English. Toch, met ongeveer 7.100 exemplaren is dat minder dan de G-Klasse.
3 exemplaren per dag: Honda NSX
Qua absolute verkoopcijfers is de NSX helemaal niet zo’n flop. Wie had dat gedacht? Inderdaad, wij ook niet. Klein verschilletje is dat de NSX van 1990 tot 2005 op de markt was. Toch, 18.000 exemplaren is niet niets. Tenzij je het gaat vergelijken met een G-klasse, natuurlijk.
4 exemplaren per dag: Lamborghini Gallardo
Onder het bewind van Audi werd de Gallardo ontwikkeld. De Gallardo was én een verkoopsucces én lang in productie. In 13 jaar tijd zagen meer dan 14.000 exemplaren het levenslicht.
6 exemplaren per dag: BMW M3 (E30)
De favoriet van iedereen. Op AB proberen we de euforie in te dammen door te zeggen dat het allemaal niet zo bijzonder is. Hiermee hopen we de prijzen iets te drukken. Iets wat keer op keer jammerlijk mislukt, ze zijn nog altijd peperduur. Net als een G-klasse overigens.
7 exemplaren per dag: Ferrari 360 Modena
Dit getalletje wordt nog wel eens vergeten. Ferrari heeft de naam exclusief te zijn. Maar toen de 360 op de markt kwam, moest iedereen en zijn moeder er eentje hebben. Meer dan 16.000 stuks is niet verkeerd voor een supersportwagen.
11 exemplaren per dag exemplaren: Audi RS6
De heilige generatie. Dikke V10 (nee, niet van Lamborghini) met twee turbo’s. 580 pk, alhoewel de meeste gechipt waren naar 700 +. Ging heel makkelijk. En toch maar 8.000 stuks, waarvan 1.500 sedans. De rest was een Avant. De E60 M5 deed ongeveer hetzelfde qua aantallen. Samen dus nog geen G-klasse cijfers…
12 exemplaren per dag: Nissan Skyline GT-R (R34)
De favoriete generatie van de Nissan Skyline GT-R is voor Ome @MauritsH de R34. Deze laatste generatie werd ook (beperkt) in de UK verkocht. Iedereen was het er over eens: dit was een bijzondere auto. 12.075 Japanners en 100 Britten kochten er in 3 jaar tijd eentje.
12 exemplaren per dag: Porsche 968
Net als bij de latere uitvoeringen van de 928 oogt de 968 alsof deze slechts 10 jaar mee gaat, terwijl de basis al 24 jaar oud is. De 968 was geen slechte auto, maar wel verouderd. Het was natuurlijk een opgeleukte 944 en daar zat de markt niet om te wachten. Wij nu wel. G-Klasse rijders niet.
12 exemplaren per dag: Alfa Romeo Brera
Het ziet er wel naar uit dat Mercedes dit jaar nog wel even door blijft gaan met het bouwen van tanks met lederen bekleding. Dus de 21.000 tot 22.000 stuks is goed mogelijk. Mocht Mercedes dat aantal halen, dan zijn er in het afgelopen jaar meer G-klasses gebouwd dan Brera’s in totaal…
60 Exemplaren per dag: Mercedes-Benz G-Klasse
Voor de goede orde. In de eerste 11 maanden van dit jaar bouwde Mercedes 20.000 stuks van die mobiele blokkendoos. Dat is (afgerond) 60 exemplaren per dag. 60! Handgebouwd, exclusief, prestige, bijzonder, schaars en voor de ware kenner. Kijk maar naar het motorblok op de AMG uitvoeringen (op de diesel na zijn het allemaal AMG motoren), daar staat een handtekening op. Die motorenbouwer moet als een ware popster handtekeningen per dag op die blokken zetten. Waar haalt hij de tijd vandaan om überhaupt die motoren te maken? In de brochure alleen al komt het woord ‘exclusief’ 13 keer voor. True Story.
Oh, gefeliciteerd jongens! Goed gedaan.
Jochempie zegt
Vanaf de NSX begon het me te dagen… Dit is gewoon een sneaky verpakt artikel voor “deze 11 auto’s willen jullie allemaal!” Damn son, stuk voor stuk echte pareltjes.
str8six zegt
@Jochempie: meh @ brera. Alfa omdat het moet…
willeme zegt
@str8six: Dat moet van mij misschien. De 159 is het antwoord op al je vragen, vraag maar aan Ome @MauritsH. Ik vond het wel frappant dat de G-klasse in 11 maanden succesvoller was qua aantallen dan de Brera, die 5 jaar lang opende markt was.
roppp zegt
@willeme: op zich is dat nog knap, aangezien de definitieve Brera een hele misvormde uitvoering van het prototype was.
Author zegt
@willeme: true story
str8six zegt
@willeme: ja, dat is zeker opvallend te noemen zeker met zo’n prijskaartje. Maar aan de andere kant; het is een PC Hoofttractor pur sang, voor de vrouw. De Brera is een liefhebbers auto, daar zijn er (helaas) toch minder van.
marinepower zegt
Als je in de UAE om je heen kijkt wat je mede weg gebruikers rijden op de Sjeikh Zayed Road, dan lijkt het meer op een mobiele container terminal. Links en rechts knallen de AMG Geländes je voorbij.
E550 zegt
@marinepower: Moskou ook. Je ziet meer G-klasses rijden, dan je polo’s en golfs in Amsterdam ziet rijden.
tocae zegt
@marinepower: Hetzelfde in Lagos, daar is een G-klasse AMG een middenklasser waar niemand nog z’n hoofd voor draait. Wie dit niet wil rijdt er de Brabus versie, welke je eigenlijk ook regelmatig tegen komt.
jobberns zegt
Vind die wit met zwarte best gaaf. Had iets véél ordinairders verwacht bij ‘wit met wat zwarte frutsels’ maar deze ziet er best leuk uit zo.
granlusso zegt
Nee, 13x exlcusief? 13x fout dus ;)
De G-klasse is uniek, ik vind het een fantastische auto. In de beginjaren 2000 vond ik het al een heldenauto, daarom vind ik het ook zo super dat de auto alleen maar populairder geworden is.
Stiekem hoop ik ooit eentje te bezitten/langdurig te kunnen rijden. Binnenkort dan, want over twintig jaar weet ik niet of dit nog te rijden is. :)
reistje zegt
Ik heb juist bij de Gallardo het gevoel dat iedereen en zijn moeder er eentje heeft. En bizar als je bedenkt dat er meer Gallardo’s/360’s zijn dan R34’s.
60 per dag vind ik toch zeker niet weinig voor een excentrieke auto als de G-klasse.
apriliarsv zegt
Wat een heerlijk geschreven artikel, haha
robert110 zegt
En toch vindt ik het het maar een magere prestatie. Juist omdat de laatste echte G (in mijn ogen dan) niet meer wordt geproduceerd. Sinds ze de G pro hebben geupdate en de W461 300CDI er uit gegooid is, is voor mij de G zoals die zou moeten zijn uit productie.
viezefreddyw zegt
Prachtig geschreven artikel, werkelijk waar! Hoe verzin je het om zo’n artikel te schrijven? En hoe je het ook went of keert, de G-klasse is gewoon een zeer imponerende bak die blijkbaar toch iets goeds doet. Ik kan me niet voorstellen dat je een hekel hebt aan de G-klasse.. Ik ben alles behalve fan van SUV’s (ik vind ze vreselijk), maar ik bewonder de G-klasse.
Donstil zegt
Toch zonde dat ze van de huidige RS6 geen Sedan maken.
henkhupelschoten zegt
‘S nachts wordt ik ook wel eens gevraagd om iets te kopen, ik voel me dan juist niet speciaal en loop snel door.. geweldig geschreven overigens! Hulde! 20.000 g-klasse’ s, hoe krijg je het verzonnen!
dare2think zegt
Je kunt de motor vernieuwen, paar turbo’s erop, wat leer erin, maar het kippenhok houdt door de jaren gewoon zijn vorm, ondanks de Cw waarde van een tank.
Dit laat zien dat hoewel techniek verandert, mensen niet veranderen. Als de de CO2 voor motoren strenger worden (en wij dus in raspende driepittertjes rond moeten rijden), dan gaan we nota bene met zn allen crossovers leuk vinden. Dat is weer meer luchtweerstand dus meer CO2. Effect weg.
Conclusie: hoe kopen mensen een auto? Emotie.
str8six zegt
De RS6 v10 is niet de “heilige generatie” dat is de V8 daarvoor.
willeme zegt
@str8six: omdat? Het was een gaaf apparaat, maar bij introductie al hopeloos verouderd. Trage automaat, zwaar onderstuurd, flinke turbolag, zwaar. De tweede generatie deed dat toch een stukje beter. Oh, V10.
Crosscabouter zegt
@willeme: en over dat blok. Je zegt dat het blok niet van Lamborghini is, maar hoe zit t dan wel?
Ik dacht namelijk dat het wel zo was, maar laat me graag corrigeren :)
berlinetta zegt
@crosscabouter: @willeme heeft daar al eens iets over gezegd. Ik meen me te herinneren dat de V10 uit de Gallardo in de basis een samenstelling van VAG-blokken is. Die V10 vond later zijn weg ook naar de RS6 en hoewel hij dus afkomstig is uit de Gallardo, is het in de basis gewoon een VAG-blok.
str8six zegt
@willeme: ja maar dat is toch dé RS6 imo. Die geblazen v10 was zeker dik maar die V8 had zoveel karakter. Niet over the top, een echte wolf in schaapskleren.
Dutchdriftking zegt
@str8six: de V8 is een heel gaaf ding. Maar echt een problemen kindje. V10 voor mij graag.
jaytje zegt
@str8six: klopt. De V10 was zo vervloekte goed dat daarom een heiligverklaring niet mogelijk is
amimuscle zegt
wat n leuk artikel. heel herkenbaar vooral het begin. ik had precies hetzelfde met de w210 amg. pap ging de auto wegbrengen voor een beurt en apktje en ik as manneke maar loeren naar het amg geweld. dit is een van de herrineringen uit mn jeugd die me altijd het meest is bijgebleven. leuk om te lezen dat er meer van zulke verhalen zijn.
Dutchdriftking zegt
Heerlijk artikel weer!
olivier420 zegt
Complimenten voor de schrijver. Heerlijk artikel op de vrijdagmorgen.
ttr6 zegt
In begin jaren 80 met 240 D Gelande naar de wintersport geweest, met 7 man in zo n verlenge versie. De langzaamste auto ooit waar ik in gereden had. Wel degelijk gebouwd. Deze had een bull bar die veel schade scheelde Nadat er mee tegen een huis aan was gegleden. Toch, in herinnering geen leuke auto, meer vrachtwagen.
StijnB zegt
De 968 verouderd noemen toont aan dat men de wagen, en zeker de tijdsgeest, niet kent. Iedereen staarde zich destijds blind op de 4-cilinder, maar je kreeg anno zomer 1991 wel de meest koppelrijke (Variocam) 3-liter (meer dan de NSX of latere M3) met zesbak (!) en een van de beste onderstellen met die heerlijke balans (transaxle). De 911, die met de 964 toen, ondanks de 3.6 liter, amper krachtiger (+10pk en +5Nm) was zou, nog een tijdje moeten wachten op een zesbak of Variocam. Tot twee maal toe vernederde de 968 op circuit de 964 Carrera 2 in testen voor het Belgische blad Autogids. En dan spreken we nog niet van de 968 CS die véél meer voor véél minder bood…
willeme zegt
@stijnb:
De architectuur van de 968 was op basis van de 944. Die auto had zijn basis in de 924. Body, onderstel, deuren: alles gelijk. De auto was wel degelijk verouderd.
Ten opzichte van de M3 legde de 968 het keihard af. De M3 was sneller, had meer vermogen, meer koppel, meer uitrusting, meer ruimte en modernere veiligheidsvoorzieningen. Daarbij was de E36 M3 zo’n 30.000 gulden goedkoper.
Begrijp me niet verkeerd: de 968 is een zeer goede auto en een persoonlijk favoriet van mij, maar destijds was het een lastig verkoopbare auto, mede vanwege zijn hoge leeftijd.
StijnB zegt
@willeme:
Probeer maar eens onderdelen tussen een 924 en 968 uit te wisselen, het gaat moeilijk worden. Zelfs bijvoorbeeld ruitjes wisselen met een 944 gaat niet zomaar…
En hoeveel versnellingen had zo’n E36? Hoeveel zuigers per remklauw? Alles wat op het rijden aankwam was top bij de 968. Kan je alleen maar aanraden er eens met te rijden, mogelijks de meest onderschatte wagen ooit.
E320cdi zegt
Ja ja, de G… wat een auto is het. Ik wil er ook graag eens één hebben. Of anders m’n vrouw tegen die tijd, aangezien de meeste dames in een G55/63 naast ‘chauffeur van een G-klasse’ ook met de titel ‘milf’ aan de haal gaan.
fanboy zegt
Niks mis met de historie van de terreinwagen die G klasse heet.
Maar nu moeten ze er allemaal gelikt uit zien en snel zijn. Het is allemaal wansmaak voor mensen met teveel geld.
toyotafortuner zegt
Los van de RS6 en de Brera; stuk voor stuk gave wagens, die ik wel zou willen bezitten.
bmwe81 zegt
En Spyker dan?
pinut187 zegt
Jammer dat er maar zo weinig R34’s zijn gebouwd. Verder wederom een topartikel, over een legendarische bakwagen..
addictie zegt
Goed artikel, Willeme!
Ben sids kort eigenaar van een Porsche 928S4 met 8 cilinder 320 pk voorin (zou de vervanger worden van de Porsche 911) Kan volgens mij ook in het rijtje.
willeme zegt
@addictie: Gefeliciteerd! Welke transmissie/kleur/interieur/wielcombinatie? Tip: meld je aan bij de Porsche Club 928 Nederland. Dat is de officiële 928 club, allemaal hele relaxte mensen die daadwerkelijk met hun auto rijden.
Dan zie ik je 1 mei op Dinslaken, vaste prik met de club (grootste Porsche meeting van Europa, gaan we altijd met een caravan 928’s)!
addictie zegt
zwart met zwart interieur, handschakeling. Achterraamspoiler en BBS velgen (kermisattractie)
Lid geworden van de Porsche928 club en ga zeker kijken of ik er in mei bij kan zijn.