
Je zou het bijna denken…
Mercedes trok vandaag het doek van de gloednieuwe GLB. Deze ziet er in grote lijnen uit zoals we verwacht hadden. Een blokkendoos met de monobrow van de nieuwe CLA. Er waren echter diverse mensen die vooral moesten denken aan een auto van een ander merk: de Smart #5.
Dat is helemaal geen gekke gedachte, want als je deze auto’s naast elkaar zet zijn er inderdaad veel overeenkomsten. De daklijn, de raampartij, de rechtopstaande achterruit en de algehele proporties: het lijkt allemaal sprekend elkaar. Heeft Mercedes niet gewoon stiekem een Smart #5 zitten verbouwen?


Dat is natuurlijk mogelijk, want Smart is nog steeds voor 50% in handen van Mercedes. Toch is de GLB géén omgebouwde Smart. De twee auto’s staan echt op verschillende platforms. De Smart #5 staat op het PMA2+-platform van Geely, terwijl de GLB op het nieuwe MMA platform staat van Mercedes. Wel zijn het beide 800V-platforms.
De overeenkomsten in het design berusten dus op toeval. Of nou ja, toeval… De Smart #5 gebruikt weliswaar Chinese techniek, maar is ontworpen door het designteam van Mercedes. En kennelijk lag de Smart #5 nog vers in het geheugen bij het ontwerpen van de nieuwe GLB.


Overigens lijken de auto’s niet alleen op elkaar, ze zijn ook ongeveer even groot. De Smart #5 is 4,7 meter lang, de GLB 4,73 meter. Met de Smart heeft Mercedes dus wel gewoon een concurrent uit eigen huis.





Nou, volgens mij zijn het gewoon exact dezelfde auto’s.
Als je de twee foto’s bovenaan over elkaar legt, dan komen de hardpoints exact overeen…
Ze hebben niks met elkaar te maken. Je zit er naast :)
Zou dan wel erg smart zijn van Mercedes…
Helemaal niks mis met die Smart.
Maar als je een Mercedes wilt?
Clickbait topic…
De auto’s lijken op elkaar omdat ze min of meer tegelijkertijd, in dezelfde designstudio ontworpen zijn. Hebben technisch niks met elkaar te maken.
Sorry maar als je een design studio opdracht geeft twee auto’s te ontwerpen en ze lopen er zo de kantjes ervanaf dat iedereen kan zien dat het maar één ontwerp is dan moeten er koppen rollen.
Gelukkig heb jij er enorm veel verstand van :).
In de echte wereld zijn er gewoon twee mooie auto’s ontworpen, met min of meer dezelfde proporties door dezelfde mensen. Niks bijzonders aan. Maar ‘stoer’ dat jij vindt dat er koppen moeten rollen.
Haha. Als er twee keer hetzelfde uitkomt is er iets mis bij de creativiteit en juist creativiteit is wat je van je design afdeling verlangt. Na drie verloren wedstrijden op rij wordt de trainer ontslagen terwijl die man niet eens in het veld staat. Dan is het niet onlogisch om in te grijpen bij je design studio als ze niet creatief genoeg zijn. En misschien heb ik er inderdaad wel verstand van? Of heb je ook vijf jaar bij een Italiaans designhuis gewerkt?
Nou dan ben ik benieuwd welke koppen er bij audi/porsche zijn gerold (taycan/e-tron gt)
Dat zijn dus wel dezelfde auto..
No shit sherlock dat is ook de reden dat ik ze benoem!
Zo jammer om te zien hoe een deel van de Europese producenten niet langer trendsetter zijn. Maar nu Trent volger.
Die GLB is in het echt best een fraaie auto.
Wel knap dat jij dat al weet.
Yep die is er vandaag bij geweest bij de onthulling 😉
Ik heb de wagen gisteren zien rijden (een blauwe), inderdaad bij Mercedes binnen 😁
Ik was er echt van overtuigd dat de huidige GLB en #5 onderhuids hetzelfde waren. Maar dat is dus ook niet zo…
En bij t zien van de nieuwe GLB zou ik dat ook denken.
Is het niet zo dat de platformen afwijken maar het frame (karkas) van de auto’s wel hetzelfde zijn (met andere body panelen en lichten)? Want het hele silhouette van beide GLB’S en de #5 lijken wel bizar veel op elkaar…
Zag laatst de Smart, dacht dat het een nieuwe GLB was..