Een autonaam verzinnen is al geen makkelijke taak en een afkorting die pakkender is, da’s ook niet altijd makkelijk. We duiken in de wereld van afko’s in de autowereld!
De autowereld is veel te complex om alles bij hun naam te noemen. Je zegt nou eenmaal liever dat je een VW SUV met TSI motor en LKA en ACC hebt dan een Volkswagen Sports Utility Vehicle met Turbo Stratified Injection en Lane Keep Assist en Adaptive Cruise Control. En voor de meeste woorden in die zin is een afkorting nou eenmaal het makkelijkst.
Andere afkortingen
Sommige merken durven het echter aan om een auto simpelweg te noemen bij zijn afkorting. Meestal geen probleem, maar soms wordt ofwel de afkorting ofwel waar het voor staat soms best een vreemde marketingbeslissing. Hierbij een aantal voorbeelden van nogal bizarre afkortingen voor modelnamen of uitvoeringen, op alfabetische volgorde.
Alfa Romeo MiTo
Om te beginnen met de Alfa Romeo MiTo. Op zich is Mito een woord (het Italiaanse woord voor ‘mythe’ welteverstaan), maar door de schrijfwijze verraadt Alfa dat het stiekem een afkorting is. Het kan eigenlijk niet simpeler: de MiTo werd ontworpen in Milaan (Milano) en gebouwd in Turijn (Torino). Je kan dus niet de Italiaanse overheid op je dak krijgen vanwege misleiding, want het beestje wordt volledig bij de naam genoemd.
Ferrari HELE
Tijdens de economische crisis en het steeds strenger worden van de milieueisen binnen Europa hadden vooral sportwagenfabrikanten het lastig. Er moesten milieuvriendelijke oplossingen komen waar je waarschijnlijk geen geld voor had. Ferrari pakte het stukje bij beetje aan door het beschikbaar maken van HELE op vrijwel al hun modellen rond 2010. Nou is de afkorting HELE op zich geen geinige afkorting, behalve dat het een Nederlands woord is (en je een Ferrari 458 Speciale HELE dus kan zien als een Hele Speciale Ferrari), maar vooral waar het voor staat is grappig: High Emotion, Low Emission. Zo zou de motor getweaked worden voor een zuinigere loop en kreeg je een Start-Stop-systeem. En zo kon de CO2-uitstoot dalen van iets boven de 300 gram naar 275 gram. Toe maar!
Ford Taurus SHO
Nog eentje waar de afkorting zelf eigenlijk niet merkwaardig is, maar de simpele aard van de Amerikanen komt naar voren in de betekenis van SHO. Dat label werd voornamelijk op de Ford Taurus geplakt voor de dikste versies, voordat labels als SVT dat verzorgden. SHO stond dan ook simpelweg voor Super High Output: Enorm Veel Kracht. Nou was het geen slak met zijn 220 pk, maar om dat nou Super High te noemen? Zelfs de moderne versie met zijn 360 pk was lekker dik, maar niet de meest Super Highe Output die we ooit hebben gezien.
Kia Cee’d
Een afkorting die zo stom werd, dat de afkorting afgekort werd met een apostrof. Overigens was dat geen primeur aangezien de Nissan R’Nessa eerder was (en wat te denken van oude Franse benamingen). Nee, Kia koos voor de apostrof omdat de ‘echte’ afkorting ‘CEEED’ moest worden. En dat staat voor de combinatie van Communauté économique européenne (de Franse benaming voor de EEC) en European Design. Dit omdat Kia extra wilde benadrukken dat de Cee’d de eerste auto was voor en door Europeanen, nadat de Koreanen een Europees designcentrum hadden geopend. Omdat CEEED toch net iets te vreemd werd, werd het Cee’d met apostrof. Inmiddels is de apostrof overigens weg en lijkt het alsof Kia ‘Ceed’ gewoon als woord benadert.
Proton Pert
Ken je Proton nog? Dit Maleisische automerk heeft een kleine carrière in Europa gehad toen het de eigenaar was van Lotus. In het Verenigd Koninkrijk verkochten ze wat laffe rebadges van Mitsubishi’s (de Proton Wira was een Lancer en de Proton Satria was een Colt). In Maleisië was het echter heel wat en daar staat de Proton Pert bekend als de auto die in zijn klasse het World Rally Championship won in 2002. De manier waarop was ietwat bizar: de Pert was een rebadge van de Mitsubishi Lancer Evolution VI die al meerdere WRC’s op zijn naam had geschreven. Een beetje alsof een onbekende entiteit dit jaar meedoet aan de F1 met de Red Bull RB19 met een andere livery. Er was zelfs een Pert Mk2 op basis van de toen gloednieuwe Evolution VII. Oh ja, je zou het bijna vergeten: Pert is gewoon de afkorting van Petronas EON Rally Team, letterlijk de naam van het rallyteam dat met de Protubishi reed.
Renault Vel Satis en Avantime
De Renault Vel Satis en Avantime staan om wel meer dingen bekend dan het zijn van een bizarre afkorting. Renault had kennelijk een creatieve oplaaiing in de jaren ’00. Ook al zou je zeggen dat de Vel Satis (wat je meestal als een zeer Franse ‘Fel Saties’ uitspreekt) een op en top Franse naam is, het is de afkorting van Velocity meets Satisfaction. ‘Snelheid ontmoet tevredenheid’. En dat in een auto die de motor van een Nissan 350Z traag laat aanvoelen en nogal onbetrouwbaar was. Gedurfd…
Avantime was niet heel veel beter, dat was namelijk nog maar net een afkorting omdat bijna in zijn geheel de woorden ‘Avant‘ en ‘Time‘ gebruikt werden, wat slaat op voor (avant) zijn tijd (time). Wat op zich geen gek idee is, ware het niet dat je een Frans en een Engels woord combineert om zo een woord te vormen wat in beide talen niet werkt.
RTR
Als je je Mustang wil tunen, heb je voldoende keuzes. Ford doet zelf al een schepje bovenop het standaard recept met de Shelby-modellen en dan heb je ook nog de losse entiteit Shelby Cars wat daar weer een schepje bovenop doet. En je hebt nog Roush, Hennessey en de afkorting van de dag: RTR. Voor zowel dikke bodykits als keiharde extra power kan je bij de Amerikaanse firma terecht. En de naam? Die betekent letterlijk Ready To Rock. Oh yeah.
Shelby Omni GLH-S
In de jaren ’70 en ’80 had Shelby, bekend van Ford, een affaire met Chrysler. Het resultaat daarvan was een auto die in zijn tijd het lachertje van een performance-divisie was, de gepeperde versie van de Omni genaamd GLH. En toch, voor een voorwielaangedreven hete hatchback die stiekem een Talbot was, ging het nog best hard. Of zoals de Amerikanen zeggen: Goes Like Hell. En nee, dat is geen toeval. Het werd echter nog leuker toen er een extra hete versie kwam: de GLH-S. Waardoor de officiële naam werd Goes Like Hell s‘More (some more). Tussen RTR, SHO en GLH-S begin je wellicht Amerikaanse logica te ontdekken.
Subaru Levorg
Subaru kent eigenlijk best veel sterke namen. Legacy klinkt cool, Impreza is iconisch en zelfs de oudere namen als Alcyone en Leone zijn gewoon gaaf. En nu? Mogen we genieten van de XV Crosstrek, Solterra en de Levorg. En ja, Levorg is een afkorting, maar het is misschien wel de stomste manier van drie woorden afkorten die je kan bedenken. Het staat namelijk voor Legacy Revolution Touring. Ja, er werden gewoon willekeurig wat letters uit die woorden gepakt. Goed, nou was ‘Lereto’ ook een rare naam geweest, maar dit is niet heel veel beter.
Suzuki Liana
Je kan zeggen wat je wil, maar deze afkorting kende je waarschijnlijk. Dus dat heeft Suzuki goed bedacht in 2001. Liana staat namelijk voor Life In A New Age. In de tijd dat kleine MPV’s hardlopers waren op zich best een goede naam. Het blijkt alleen wel dat de naam beter houdbaar was dan het suffe uiterlijk van de midi-MPV, die je ook als sedan kon krijgen. Toch had Suzuki niet helemaal ongelijk, want de Liana evolueerde in de SX4, een auto met hoge zit en offroad-pretenties. En kijk waar de wereld 20 jaar later is. Ook is de Liana onsterfelijk geworden door de eerste Reasonably Priced Car te zijn bij TopGear.
Toyota Yaris GRMN
Dan een afkorting waar eigenlijk alles mis mee is. Het rolt niet lekker van de tong (grumunu), mensen dachten des tijds dat het voor ‘Germany’ zonder klinkers en Y stond en als je weet waar het wel voor staat ben je nog niks wijzer. Het staat namelijk voor Gazoo Racing: Masters of the Nürburgring. Houd het lekker bij Gazoo Racing, da’s veel duidelijker.
BONUS: Lexus LF(-)A
Dat LFA een afkorting is, dat snapt iedereen. De definitie wist je door een recent persbericht van Lexus ook. Zo bizar en ongebruikelijk is het dus allemaal niet voor de briljante V10-supercar van Lexus. Wat wel ongebruikelijk is: LFA heeft twee definities. Toen de auto voorgesteld werd als concept, toen LF-A met een streepje geheten, stond het voor Lexus Future Advance. Toen de auto eindelijk in productie ging, werd het officieel Lexus F-Sport Apex. Dezelfde afkorting, volledig andere betekenis. En de F van F-Sport is dan weer de afkorting van Fuji, het circuit in Japan wat Lexus graag gebruikt voor hun sportieve ondertoon.
tenaci zegt
Volgens mij was die Shelby Omni GLH een achterwiel aandrijver. Lotus heeft ook nog een gepeperde versie geleverd van de Horizon en die was ook achterwielaangedreven. In de tijd dat alle C-segmenters langzaamaan fwd werden had Talbot (of sunbeam, of Chrysler of onder welke andere naam ze ook gingen) de ontwikkelingsbudgetten niet om aan iets nieuws te beginnen dus bleek de Horizon ín productie.
Loek zegt
@tenaci: voor zover ik kan vinden is de GLH-S voorwielaangedreven.
vaakbenjetebang zegt
@tenaci: Dat zou je denken, maar een Talbot Sunbeam Lotus is echt een heel ander beestje; onderhuids is dat in grote lijnen een Hillman Avenger en als ik het me goed herinner zijn zelfs de deuren tussen die twee modellen uitwisselbaar. De Talbot Sunbeam Lotus is er ook alleen als driedeurs, terwijl de Horizon er alleen als vijfdeurs is (of ik moet me vergissen), en de Horizon kwam ook wat later op de markt.
tenaci zegt
Ah thanks, ik dacht dat ze allemaal in de basis een Horizon waren en ging er dus vanuit dat de Lotus ook een Horizon was en van een aflevering Car SOS wist ik dat dat een RWD was. Excuses @loek, verder leuk artikel!
vaakbenjetebang zegt
@tenaci: Haha, ik denk dat de Chrysler-Rootes-groep (of hoe ze destijds ook precies heetten) zelf ook geen idee had wat ze nu precies bouwden op welke basis, dus dat wij daar 45 jaar later amper nog chocola van kunnen maken is niet raar….
tenaci zegt
Dat alleen al ‘of hoe ze destijds heetten’….. Dat kon bij elke model jaar een ander merk zijn. Dan wel Chrysler, dan weer Talbot, dan weer Sunbeam en van de al eerder genoemde Lotus variant hadden ze alle merknamen ineen, maar per modeljaar wisselde de volgorde. Kwamen de heren van Car SOS ook niet uit toen ze er een restaureerde.
Loek zegt
@tenaci: kritisch zijn houdt ons ook scherp ;)
drdre1 zegt
Loek, ik zie dat jij het stokje van Willeme overneemt? 😊 Goed bezig, vermakelijk leesvoer! 👍🏻
shizzle zegt
Informatief stuk, erg leuk!
Als je dan toch Subaru noemt, dan mag in het kader van de afkortingen zeker niet de Tribeca ontbreken. Wat staat voor een hippe wijk in New York: TRIangle BElow CAnal street.
Loek zegt
@shizzle: die stond er voor de Levorg, want ik blijf dat inderdaad een geinige vinden ;) Maar ik vind dat eigenlijk geen ‘automotive’ afkorting omdat het zoals jij zegt de wijk in New York is en Subaru heeft die gewoon geleend.
Gulli zegt
Ik was ooit in Dumbo in New York, dat vond ik toen een rare naam voor een district. Tot ik erachter kwam dat het een afkorting was voor District Under Manhattan Bridge Overpass. Eigenlijk best een goeie naam :)
Robert zegt
Je vergeet de allermooiste: Citroën DS.
(déesse, uitgesproken als ‘dé-esse’, vertaald: godin).
Allison Burgers zegt
Leuk lijstje. Moest ook meteen denken aam Tesla met hun S3XY CARS.
Model S
Model 3
Model X
Model Y
Cybertruck
Model A
Roadster
Semi
pleiades zegt
Twingo = Twist, Swing, Tango. Vond ik ook altijd een leuke.
Robert zegt
RENAULT = Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd.
Ja, die Fransen kon je wel om een boodschap sturen 😜
monsieurleloure zegt
VW
Volkomen Waardeloos
AUDI
Als duwen u interesseert
(-;
Allison Burgers zegt
Adui?
alfafever zegt
Mito is niet een ‘woord’, maar een echt, bestaand Italiaans woord en het betekent mythe. Dat is nou juist de grap van die naam ;-)
Loek zegt
@alfafever: oprecht nooit geweten! Maakt het inderdaad nog leuker :) Staat erbij!
marcomanta zegt
Wat denk je van Kona. In Portugal vinden ze dat leuk.
Loek zegt
@marcomanta: maar dat is geen afkorting, Kona is een district op Hawaii en gekozen omdat elke Hyundai-crossover vernoemd is naar een plaats/gebied in de VS.
marcomanta zegt
@Loek: inderdaad geen afkorting, maar de betekenis is een vrouwelijk geslachtsdeel in Portugal. Ik vond het leuk om te benoemen.
speedy1123 zegt
Ik mis in dit lijstje de Nissan Leaf: Leading Environmental-friendly Affordable Familycar