• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

2.0 viercilinder turbo voor BMW – adieu zes-in-lijn?

Auteur: Wouter, gepost 18 januari 2011 om 18:58 – 46 Reacties

BMW lijkwagen


De milieumaffia heeft ook in Beieren toegeslagen. Trefwoord: downsizing.

De 2.0 viercilinder (jek) krijgt de befaamde twinpower turbo techniek die BMW ook voor de 3.0 zescilinder gebruikt in de diverse .35i en .40i modellen. Daar moesten de V8 wijken voor de zespitters, maar dat deed minder pijn dan de stap die BMW nu gaat nemen. Zoals al eerder -met pijn in ons hart- aangekondigde dood van de Z4 sDrive23i wordt straks gevolgd door het overlijden van de X1 xDrive28i. De viercilinder zou 245 pk krijgen en een veel mooiere koppelkromme die al vanaf 1000 tpm forse trekkracht biedt. Alleen dat geluid he, dat gaan we wel missen.

Goed nieuws voor de milieuridders: met het juiste rijgedrag wordt de viercilinder X1 xDrive28i (de naam blijft) een stuk zuiniger dan de zescilinder variant. Het verbruik zakt van 9,4 liter tot 7,9 liter per 100 km en de CO2 maakt uiteraard een vergelijkbare daling mee. Het blok gaan we ongetwijfeld ook terugzien in de diverse andere BMW modellen die tot dusver gebruik maakten van de atmosferische zescilinder. De nieuwe 1-serie (debuut in Geneve) krijgt hem zeker, dus doei 130i. De nieuwe drie maakt in 2012 zijn opwachting, dus we kunnen vrezen voor het lot van de 325i en 330i met het befaamde zes-in-lijn geluid. En och ook voor de 5-serie, X3 en X5 kunnen we het ergste verwachten. Voortaan begint het “echte” klassieke BMW rijden dus met een rijk gevulde portemonnee met de 35i motor.

Blijft er toch een vraagje bij mij knagen: waarom heeft BMW geen twinpower versie van de 2.0 zes-in-lijn gemaakt die zolang in de 320i heeft gefigureerd. Ongetwijfeld iets onzuiniger, maar wel veel leuker. Misschien dat Alfa Romeo wel de 2.0 V6 Turbo weer afstoft en groener maakt.

Ook interessant!

  • Video: politieachtervolging BMW X1 gaat door tuinen
    Video: politieachtervolging BMW X1 gaat door tuinen
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Gave BMW 2002 occasion is niet helemaal zuiver
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

1-serie, BMW, geneve-2011, muesli-autos, turbo, x1

Vorig bericht: « Prijs van BMW 1 Serie M Coupé (uitverkocht voor 2011)
Volgend bericht: Airbags doen geregeld meer kwaad dan goed »

Lees Interacties

Reacties

  1. autoblogamateur zegt

    18 januari 2011 om 19:06

    Relatie tussen plaatje en artikel??:p
    Ow ja, het is een BMW…

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      18 januari 2011 om 19:45

      @autoblogamateur: Dood van een mooie motor… BMW 5-lijkwagen… moeilijk is dat verband niet te vinden…

      Login om te reageren
  2. lamborghinimaster7 zegt

    18 januari 2011 om 19:09

    interresant… :S

    Login om te reageren
  3. rockandroll22 zegt

    18 januari 2011 om 19:13

    Waarom? Waaaarom???:(. :(

    Login om te reageren
  4. Emiel073 zegt

    18 januari 2011 om 19:17

    *zit nou huilend naar zijn BMW-schaalmodelletjes te kijken.

    Login om te reageren
  5. Truttenschudder zegt

    18 januari 2011 om 19:18

    @wouter Stel ik nu een heel domme vraag of kan je gewoon uitrekenen wat de Co2 in g/km is?
    Bijv. liter(dm³) brandstof per kilometer
    En dan de massa aan Co2 aanwezig in 1 liter brandstof vermenigvuldigen met de benodigde brandstof per kilometer?

    OT: Doodzonde. Zes-in lijn jankt zo lekker als je ‘m in de toeren jaagt. Nu wordt de belevenis zelfs bij BMW heel magertjes.
    Trouwens: BMW propt ook een zes-in-lijn in de nieuwe K motorfiets: http://www.youtube.com/watch?v=Q_tY8yOjDSs&playnext=1&list=PL008F17141684C3CD&index=23

    Heerlijk geluid. Zonde om dat te vermoorden.

    Login om te reageren
    • Truttenschudder zegt

      18 januari 2011 om 19:23

      @Truttenschudder: Deze is beter. Even alle versnellingen door op de dyno.
      http://www.youtube.com/watch?v=nrrx7WmRcJo

      Login om te reageren
    • Wouter zegt

      18 januari 2011 om 19:26

      @Truttenschudder: ja bij benadering wel. Een liter benzine levert een bepaalde hoeveelheden grammen CO2 op. Zal dus ongeveer op 184g uitkomen.

      Login om te reageren
      • Truttenschudder zegt

        18 januari 2011 om 19:39

        @wouter: Ok thanks man. Vroeg me dat al een tijdje af, ik dacht: misschien zit er een of andere schimmige berekening achter ofzo. Ik ben ook geen scheikundige.

        Login om te reageren
    • jzaero zegt

      18 januari 2011 om 21:52

      @Truttenschudder: Old school L6 <3

      http://www.youtube.com/watch?v=RY1Zqv_c5Wc

      Login om te reageren
      • Truttenschudder zegt

        19 januari 2011 om 13:12

        @jzaero: Prachtig, en dat is nog maar een kleintje. Die M3 E46 klonk ook zo schitterend.

        Login om te reageren
  6. v8amg zegt

    18 januari 2011 om 19:18

    @autoblogamateur: ‘adieu zes-in-lijn?’

    Login om te reageren
  7. floryn zegt

    18 januari 2011 om 19:19

    Volgens mij kunnen viercilinders ook heerlijk klinken, een V6 loopt volgens mij wel veel soepeler, maar dat is heden ten dage ook geen groot probleem meer. Laat maar komen. Ik houd wel van jankblokken.

    Login om te reageren
    • Wouter zegt

      18 januari 2011 om 19:27

      @floryn: een turbo-blok wordt nooit een janker. Dus verwacht zeker geen E30 M3 geluid en ook zeker niet de hoge toerentallen daarvan.

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        19 januari 2011 om 22:14

        @wouter: Dat ligt er maar net aan wat voor uitlaatsysteem en luchtfilter er in zit. In de racerij kunnen turbo motoren echt fenomenaal klinken (Japans tuningwereld ook trouwens), maar ik ga inderdaad met je mee dat het in de autobranche voor de normale markt niet zo’n sunshine wordt.

        Login om te reageren
      • floryn zegt

        21 januari 2011 om 13:34

        @wouter: Ok. Je hebt een andere definitie van janker in het hoofd. Natuurlijk zal het niet klinken als een atmosferisch blok, maar turboblokken kunnen ook janken, omdat hoge toeren veel vermogen betekent en dat is weer verslavend.

        Login om te reageren
  8. mortsel2640 zegt

    18 januari 2011 om 19:23

    @florien het is geen v6 maar een I6 dus 6 in de lijn. Maar dit wist jij al waarschijnelijk

    Login om te reageren
  9. rotarypowah zegt

    18 januari 2011 om 19:40

    Kunnen ze de M in ‘BMW’ ook wel schrappen.

    Login om te reageren
  10. jesse3120 zegt

    18 januari 2011 om 19:47

    zit jankend op youtube naar bmwtjes te luisteren *snik*

    Login om te reageren
  11. EFB zegt

    18 januari 2011 om 19:51

    @rotarypowah:

    Het blijven nog steeds motoren. En het zullen ongetwijfeld goede motoren worden. Tel daarbij bij op dat ze minder wegen, efficiënter zijn, betere rijeigenschappen hebben en minstens net zoveel pk hebben als de 6 in lijn, dan zal het voor 99% van de BMW rijders een worst wezen dat hij wat minder klinkt. Naar de andere 1% die wel om het geluid bekommeren kijkt BMW niet naar om aangezien daar de markt toch niet ligt.
    Neemt niet weg dat het zeer zeker jammer is..

    Login om te reageren
    • rotarypowah zegt

      18 januari 2011 om 20:42

      @EFB: ach.. mijn opmerking was maar een gwapje joh ;)

      Login om te reageren
  12. jesse3120 zegt

    18 januari 2011 om 20:00

    bmw moet gewoon van alle oude 2e handjes af :)
    hierna komt een 6 cilinder in lijn met 4 turbos!

    Login om te reageren
  13. mbman zegt

    18 januari 2011 om 20:34

    En dat allemaal voor die uitstoot.

    Login om te reageren
    • rotarypowah zegt

      18 januari 2011 om 20:41

      @mbman: of tegen.

      Login om te reageren
      • NLBUURMAN zegt

        18 januari 2011 om 20:59

        @rotarypowah: ben jij trouwens RX8-owner? en toevallig vroeger MX5/RX8-owner? dacht zo aan je naam te zien :P

        Login om te reageren
        • Citrofiel zegt

          18 januari 2011 om 21:03

          @NLBUURMAN: Nee, die heet volgens mij nog steeds RenesisHP. ;)

          Login om te reageren
          • NLBUURMAN zegt

            19 januari 2011 om 13:46

            @Citrofiel: okee! ik dacht gewoon, omdat ik hem niet meer zag; misschien heeft hij weer een andere naam ofzo.

            Login om te reageren
            • Citrofiel zegt

              19 januari 2011 om 14:50

              @NLBUURMAN: Zou natuurlijk kunnen, maar dan is hij óf gigantisch aan het liegen, of hij is van Rotterdam naar Groningen verhuisd. ;)
              Daarbij vind ik rotarypowah niet bepaald Renesis’ stijl.

              Login om te reageren
  14. Maarten zegt

    18 januari 2011 om 20:54

    Dat is dood en dood zonde :(

    Login om te reageren
  15. NLBUURMAN zegt

    18 januari 2011 om 21:00

    waar gaat ’t heen met deze wereld? straks krabbelt Subaru ook nog helemaal terug met 4WD, porsche heeft al diesels, de hybride’s komen? en dan dit….

    Login om te reageren
  16. the-budel-guy zegt

    18 januari 2011 om 21:09

    ik dacht dat de 2.0 al lang een 4 stamper is

    de 6 stamper was toch alleen in het begin van de vorige 5 serie

    Login om te reageren
  17. jeanclaude zegt

    18 januari 2011 om 21:39

    vind het jammer en zo onzuinig zijn de in de 3-serie niet, maar in de 5 serie liggen de nog zeer lekkere 23i en 28i 6in lijn blokken.

    Login om te reageren
  18. racerx zegt

    18 januari 2011 om 21:51

    Bah… Lang leve de 3.0 6-lijn in m’n 530i.

    Login om te reageren
  19. kingkay zegt

    18 januari 2011 om 22:26

    Mja, op zich wel jammer natuurlijk, die 6-cylinders zijn zo toch wel een beetje het handelsmerk van BMW. Valt af te wachten natuurlijk, maar ik kan me maar moeilijk voorstellen dat BMW ze echt volledig zou uitsaneren.

    Login om te reageren
  20. MichaelvdBroek zegt

    18 januari 2011 om 22:42

    bezuinige,bezuinige,bezuinige :)

    Login om te reageren
  21. Cantago zegt

    18 januari 2011 om 22:56

    Ja kom op zeg! Waarom dat geluid weg? Ik wil best meer betalen en benzine verbruiken zodat ik kan genieten in mn BMW! Maar een 4-cilinder in een Z4? Dat is gewoon zonde…

    Login om te reageren
  22. Esprit_de_Flandre zegt

    18 januari 2011 om 23:06

    “De viercilinder zou 245 pk krijgen en een veel mooiere koppelkromme die al vanaf 1000 tpm forse trekkracht biedt.”

    Waar het om draait is in orde, de rest is geneuzel voor nerds…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 januari 2011 om 23:40

      @Esprit_de_Flandre: precies. Bepaald geen straf. Ik wil helemaal geen motor horen of voelen in een auto. Dat ding moet gewoon vlot de auto voortbewegen en mijn audio niet proberen te overstemmen. De discussie dat motoren met meer cilinders mooier lopen is allang passé.

      Login om te reageren
  23. Entwicklung88 zegt

    19 januari 2011 om 00:18

    @ The-budel-guy

    Als ik het goed heb is bij het afscheid van E46 ook afscheid genomen van de heerlijke 2.0 6-cilinder. Vanaf de 2.0 zijn het nu 6-cilinders dacht ik..?
    Zou het zonde vinden als alleen de 35i het zou overleven.. Waarom dezelfde techniek niet toepassen op de kleinere 6-cilinders? Start-stop techniek? Iedereen blij.. :)

    Login om te reageren
  24. C220AMG zegt

    19 januari 2011 om 00:29

    Helaas ben ik bang dat deze tendens gestaag voortzet, zeker nu het milieu een grote trend (aan het worden) is en dus niet enkel de uitstoot verlaagd dient te worden maar ook marketing technisch steeds aantrekkelijker wordt. Ook al blijven de echte puristen (wij?) kritisch en terughoudend, zullen we er uiteindelijk allemaal aan moeten geloven.

    Login om te reageren
  25. norge zegt

    19 januari 2011 om 06:53

    Dus zijn ze er bij BMW nu eindelijk achter gekomen dat de viercilinder (met turbo) toch een meer effectieve (dus betere) motor is dan een zescilinder?

    Login om te reageren
  26. Freewarefreak zegt

    19 januari 2011 om 13:34

    @wouter: “..Blijft er toch een vraagje bij mij knagen: waarom heeft BMW geen twinpower versie van de 2.0 zes-in-lijn gemaakt die zolang in de 320i heeft gefigureerd. Ongetwijfeld iets onzuiniger, maar wel veel leuker..”

    Goeie! En ook het antwoord hierop word in de 37 comments hierboven ook niet echt duidelijk.. laten we het volgende doen: noteer dit in je per merk gerangschikte vragen-database en leg dit voor aan BMW de eerst volgende keer dat je een interview hebt, Frankfurt, Parijs? Lijkt mij een goed plan! ;)

    Login om te reageren
  27. marcounkel zegt

    19 januari 2011 om 13:53

    alles wat BMW heet maakt vergooien ze..

    de 6 in lijn, rwd, :(

    Login om te reageren
  28. bohica zegt

    19 januari 2011 om 15:08

    Waarom doet iedereen zo moeilijk.
    Ja ik rij zelf een 2,5 6 in lijn van bmw voor geluid en power.
    Maar tegenwoordig stapt toch iedereen in die turbo autootjes dat is gewoon de toekomst.
    Kijk naar al die TSI motortjes.

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      19 januari 2011 om 22:16

      @bohica: Deels komt dat doordat er minder aanbod is voor consumenten om atmosferische motoren te kopen. Hebben we een keus dan als we gaan shoppen in het topsegment? Lijkt me niet als autofabrikanten ons steeds meer dwingen om turbo-motoren te kopen.

      Login om te reageren
  29. chimaera zegt

    19 januari 2011 om 21:37

    Wat zijn het toch *kakkerlakken, van die milieuorganisaties.
    Gaan ze allemaal hoogtoerige, geblazen viercilinders toepassen, met flink veel slijtage en herrie.
    Ja , ik hou het liever bij een BMW met 6 Cilinders.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North