40 jaar Renault-cupraces: van R5 tot Clio R.S.

Auteur: , 24 Reacties

De Fransen pakken uit en vieren hun jubileum met een mooi autofeestje tijdens de Pinksterraces op Zandvoort.

Wie weleens op Circuit Park Zandvoort vertoeft, weet dat de Clio een prominente rol speelt in de vaderlandse racerij. Renault viert tijdens de aankomende Pinksterraces op Zandvoort een fraai jubileum, aangezien het dan alweer 40 jaar(!) geleden is dat het Franse merk furore maakte. Inderdaad, al ver vóór de Clio z’n intrede deed, wist Renault de weg naar het circuit te vinden. In de tussentijd passeerden onder meer de R5 en natuurlijk de Mégane de revue, maar vlak ook zeker de 5 GT Turbo niet uit. Als je het hebt over een bommetje op wielen: dit is er één.

Als je altijd al eens de Pinksterraces bij hebt willen wonen en niet vies bent van wat historie, is zondag 15 mei aanstaande een datum die je beter met rood in je agenda zet. Afgezien van het gratis meemaken van de races is het namelijk mogelijk om al het moois uit 40 jaar Renault-cupraces in en rond de paddock te aanschouwen, bijzonder en uniek voor ons land.

Uiteraard hebben we even contact opgenomen met Michael Bleekemolen. Als iemand veel van de racerij op Zandvoort weet is hij het wel en dus waren we benieuwd naar zijn ervaringen met Renault Cupraces.

Die ervaring begon al ver voordat iemand ooit nog maar van de Clio had gehoord. Bleekemolen kreeg in 1982 -toen hij nog actief was in klassen als de Formule 1, 2 en 3- een belletje van Renault Nederland met de vraag of hij zin had om met een dikke ‘5’ (mét middenmotor) te racen op het toen nog razendsnelle circuit van Imola. Dat beviel en vanaf dat moment speelde het Franse merk een belangrijke rol bij de raceactiviteiten van de familie Bleekemolen.

Renault 5 Zandvoort

Overigens was die 5 een bijzondere auto. Michael kon zich herinneren dat hij met een voorsprong van rond de 200 meter rustig aan de leiding ging op Dottinger Höhe, het rechte stuk van de Nürburgring. De vijfjes hadden echter de bijzondere eigenschap om flink te slipstreamen en dus kwamen twee tegenstanders hem tegen het einde van het twee kilometer lange rechte stuk fluitend voorbij.

Daarna stapte Jan Lammers in als teamgenoot en in 1984 werden de Nederlandse coureurs één en twee in het kampioenschap. Tussendoor racete Bleekemolen nog met de 21 wat een uitdagende auto was, maar toch wist Michael er races mee te winnen. Dat laatste gold eveneens voor de Alpine.

Vanaf het moment dat Renault met de Clio ging racen, hadden de Bleekemolens hun eigen team opgezet. Overigens kon de racefamilie nog wel op de broodnodige support van Renault rekenen. Zoons Jeroen en Sebastiaan schreven beiden kampioenschappen op hun naam, laatstgenoemde is bovendien nog steeds actief in deze toegankelijke klasse. Jeroen ook, voor zover zijn drukke internationale race-agenda het toelaat. Over luxeproblemen gesproken!

Op de vraag welke Clio het fijnste was, antwoordt Bleekemolen resoluut dat dat de laatste versie is. Feitelijk een perfect raceautootje dat bovendien tegen geringe kosten gaande kan worden gehouden. Maar als hij een favoriet moest kiezen, was het toch die eerste, giftige 5.



24 reacties

Zal die enorme klapper van Mental Theo niet snel vergeten. Vond het altijd een toffe klasse om te volgen! Dames en heren door elkaar en altijd op het scherpst van de snede. En gezien de kwaliteiten van de basis Clio RS zal dat inderdaad vast de beste zijn geweest. Maar mijn voorkeur zou toch ook uitgaan naar zo’n R5 Turbo!
@E34M5Touring: vergeet die klapper van Phil Bastiaans op Assen niet.

https://www.youtube.com/watch?v=HXdy_AhmS2w
@terazino: Klopt die was ook heftig zeg. Vooral die arm uit het raam op het eind.
Het kan aan mij liggen, maar zijn al die coureurs niet een beetje dikke oude mannen?
@dutchdriftking: het veld is enorm divers, dus ja, er zitten ook oude dikke mannetjes tussen!
Doet echter niets af aan de lol, sportiviteit en enthousiasme wat ze daar hebben!
@dutchdriftking: die ene bolle, pim van riet, kon toen nog echt wel een potje sturen. Ook allard kalff weet echt de weg wel op zandvoort, ondanks dat hij toen wat ouder werdt.
@koeckenbacker: Die Pim van Riet rijdt nog steeds zijn rondjes in het DSCC, denk dat hij de meeste van ons zoek rijdt!
Weet iemand wat een jaartje clio-en eigenlijk kost?
@gregorius: Begin dit jaar een uitnodiging gehad van de cup, kosten ware rond de 35.000-45.000 euro in de nieuwe clio bij een prima team als ik het me goed herinner. Rijd je in het vorige model dan is dat wat goedkoper. Als je het zelf doet kan het nog “goedkoper” natuurlijk, maar ja dan moet je ook een auto hebben, transport en verstand hebben van zaken om echt mee te kunnen doen. Inschrijfgeld voor een seizoen is 6250 duizend euro in ieder geval voor de 6 raceweekencen. Het is een leuke cup maar het niveau ligt hoog als je voor het kampioenschap wil gaan.
@imdoctorbob: En dan is die auto niet van jou?
Da’s toch een dure grap voor 8 weekenden!
Voor hetzelfde geld, kan je ook 8 weekenden doen met Lamborghini, Ferrari, Maserati, Porsche, AMG, Jag, BMW en Audi; op locatie, in 5 sterren hotels.

(ja, ben het aan het onderzoeken wat een dagje of weekendje racen kost; met leuke auto’s, zonder pace car, met & zonder competitie).
@gregorius: Racerij = nooit goedkoop (afhankelijk natuurlijk wat je goedkoop vind). Je bent iig snel een paar duizend euro per weekend kwijt als je zelf niet kan sleutelen. Manuren en materiaal kosten nu eenmaal geld. Heb je zelf geen auto (nieuwe renault clio cup is 41000 euro!), dan moet je die huren, inschrijfgeld, transport, slijtages, risicos, gereedschap, hotels etc. De semi-prof teams die dit doen moeten ook geld verdienen.
Zelfs in lagere klasses (deze renault clio cup is zeker niet de laagste klasse) zit je makkelijk rond de 10duizende euros per jaar.

Om echt “betaalbaar” te racen in Nederland kun je eigenlijk alleen terecht bij de DNRT, met de volvo 360 cup en stapje daarboven de mx5-cup. Dan kun je als je een beetje handig bent voor aanzienlijk minder lekker racen.

Let op dat er een aanzienlijk verschil is tussen racen is en vrij rijden. Met een luxe auto op het circuit rijden is zeker leuk, maar het haalt het gewoon echt niet bij echt wedstrijd rijden. (Er zijn trouwens ook erg weinig straat autos waar je meer dan 2-3 rondjes echt mee kan knallen.) Wil je uberhaubt lekker op een circuit willen rijden, dan raad ik sterk aan om een keer een 2-3 daagse race-cursus te doen, kun je meteen een race-licentie halen mocht je het leuk vinden. Ik heb genoeg vrij rijden dagen gezien waarbij mensen met hun snelle ferrari/lambo/porsche worden ingehaald door een bmw 325i, de auto in de vangrail zetten of op de meest rare plaatsen de auto rond gooien.
Met die nieuwe clio’s valt het tegenwoordig vies tegen denk ik
@mrrallycross: prijs bedoel ik dan
Die 5 is zo lekker breed en dik, jammer dat ze zo zeldzaam zijn.
Ik heb zelf 2 jaar lang met de belgische clio cup als monteur meegeweest. Ook losse races in nederland. Was een serieus mooi kampioenschap. Spa, nurburgring, zolder. Mooi racen, competitie, mooie circuits. Supertijd gehad.
Dit vind ik eigenlijk de gaafste raceklasse. In deze klasse wordt tenminste echt geracet, met het mes tussen de tanden. Mede door deze cupraces is mijn liefde voor die kleine snelle Renault’s ontstaan.
Idd, kan me de stukjes in de Renault Revue van vroeger nog wel voor de geest halen. Prachtige Rothmans kleuren.
Weet iemand hoeveel pk er nou in dit soort kleine renault racertjes zit?
Heb overigens tijdens/na mijn studie een paar jaar voor Renault dealer Stam gewerkt. Idd met Geerlof Stam. Ook geen onverdienstelijk rijder in de diverse Renault cups. Ooit begonnen met de 5TS en dan via de Alpine (R5 Alpine dus) naar de Marlboro Clio Cup gegroeid. Helaas toen ik kwam geen actieve rijder meer, maar wel vreselijk veel mooie en spannende anekdotes uit eerste hand mogen horen.
Ook prachtig was het slipstreamen op spa. 3 auto’s van Racing For Belgium achter elkaar de raidillon op, en die trein maakte bumper aan bumper heel het rondje vol. Het ging ook wel eens fout natuurlijk. Ook onboard beelden van zon treintje waren heerlijk om terug te kijken van de dashcam.

Op zolder in de chicanes kwamen die krengen toch wel zo’n 50 centimeter van de grond. Ook de laatste chicane op de nurburgring gp baan was prachtig om te zien. Dat kostte wel eens een aandrijfasje of zo, maar alles om sneller te zijn.

Ook eens een race gehad op de volle nurburgring met een selectie van alle cups in europa in het voorprogramma van de 24u van de nurburgring. Dat was toch wel het mooiste weekend van allemaal. Ook een van mijn laatste helaas.
En als je een RS model rijdt kan je worden uitgenodigd om gratis aanwezig te zijn die dag op de paddock. Tot daar :D
Erg leuke raceklasse. Overigens is Renault al veel langer bezig met kerkenraden, begonnen halverwege jaren 60 met de R8 Gordini. In 1948 begon Renault overigens al met een sportieve versie van een gezinsauto de 4CV, die gelijk in haar klasse van de rallye van Monaco won.
In 1974 begon Renault met clubraces met de R5 LS, later opgevolgd door de R5 TS en die weer de de R5 Alpine en de Alpine coupe (niet coupé). Daarna kwam de R5 Alpine Turbo, de 5 GT Turbo en toen de Clio 16V en Williams. Daarna de Clio RS’en tot en met heden. Tussendoor was er nog de Sport Spider trophy, Mégane coupé races; eigenlijk te veel om op te noemen. Prachtige historie. Goed bezig daar bij Renault!
Kerkenraden??? Spellingcontrole!!

Merkenraces dus!
Mooie auto’s. Op een circuitdag die dingen zien rijden. Mooi geluidje :) ook wel benieuwd naar het aantal pk en koppel van deze wagens.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).