5 redenen om VANDAAG je banden te checken

Branded content, 32 Reacties

We lichten het graag even toe.

Hier lucht

De meeste mensen weten het wel, maar banden bepalen voor een groot deel de prestaties van de auto. Denk alleen al aan de hoeveelheid aandacht die banden krijgen tijdens een F1-race. De kwaliteit van de banden beïnvloedt daarnaast in grote mate de brandstofkosten. Toch zijn banden voor veel gebruikers van “low interest”. Meer dan 60% van de autobanden in Nederland heeft namelijk een te lage spanning wat bijvoorbeeld zorgt voor een langere remweg.

Kort samengevat, zorg eens wat beter voor je banden! Tuurlijk, het kost soms wat moeite. We hoorden zelfs dat veel automobilisten hun banden niet goed controleren, omdat ze daar vieze handen van krijgen.. Echt? Pak desnoods een plastic diesel-handschoentje, check de gewenste bandenspanning en leef het leven. Nog steeds niet overtuigd? Dan hebben we vandaag een vijftal redenen om je banden op spanning te brengen:
1. Het is veiliger (kortere remweg en betere wegligging)
2. De auto is zuiniger (bespaar tot wel 100 euro per jaar)
3. Langere levensduur van de band (minder slijtage)
4. De banden zijn stiller
5. Je levert een positieve bijdrage aan een beter klimaat

Wat betreft dat laatste, de juiste bandenspanning scheelt CO2. Je rijdt immers zuiniger. En weet je nog hoe moeilijk het vroeger was als je moest fietsen met halflege banden? Voor wielrenners, autocoureurs en fietsende kinderen is het de normaalste zaak van de wereld om je banden te controleren, dus waarom voor ons niet? Als ik elke twee maanden mijn banden oppomp, en bij aanschaf van nieuwe banden mij laat adviseren over welke banden bij mijn rijstijl en auto passen, dan bespaar ik zo’n 100 euro per jaar.

Zo simpel? Ja zo simpel. Meer info op geefjebandenlucht.nl.



32 reacties

4 bar in de achterbanden en dwars de a2 op knallen!
@pielemuis: man(/vrouw?) naar m’n hart
@dappers: Did you just assume my gender !?
@pielemuis: https://www.youtube.com/watch?v=WPMDCJrRpT8

OT: interessante link, mijn chrome security plugins (ik weet het, beetje tegenstrijdig) slaan vol alarm op die weborama site, gebeurt normaal alleen op echt twijfelactige sites.
@dappers: hahaha, what did I just watch?
Dat tankstations geld voor lucht zijn gaan vragen helpt natuurlijk ook niet.
@mashell: nounou, 50 cent om gebruik te maken van een apparaat wat geld kost om te onderhouden en ijken… Om te kunnen pissen betaal je op de meeste tankstations al 70 cent, daar hoor je ook niemand over…
@henk_he: 50 cent toch en dat kun je weer terug krijgen bij de kassa op je gekochte Mars en Snickers.
@thomasthomas: Meeste zijn nu 70 cent. Helaas heb ik 9/10 tegenwoordig geen kleingeld meer op zak…
@henk_he: maar 50 cent vragen voor gewone lucht Is wel absurd. En geld gaan vragen voor iets wat altijd service was van het tankstation, is ook niet heel klantvriendelijk, de brandstof, de cola en de ruitenwissersproeiervloeistof is immers al duur genoeg.
@henk_he: Nee want ik pis tegen een boom als ik moet betalen voor een toilet. Daarentegen kan ik niet een band opblazen met m’n mond
@henk_he: Er bestaat ook nog zoiets als service hè. Daarbij, als je 50ct betaalt mag je er vanuit gaan dat ze geijkt zijn. Maar een halve bar afwijking is geen uitzondering bij die krengen. Ik had altijd een goede digitale meter bij me toen ik nog geen compressor thuis had en het is echt schrikbarend hoeveel verschil er zit bij die dingen.
@henk_he: De 50 cent is niet vervelend, maar hoe kom ik aan een muntje van 50 cent. Ik pin alles. Dus ik sla de tankstation met betaalde lucht over en tank ik enkel waar de lucht gratis is of ik het muntje bij kan pinnen.
@mashell: bij m’n ouders op ’t dorp kan ’t nog gratis. Binnenkort maar even langs gaan. Als ik dat 200x per jaar doe bespaar ik dus €100.
@thijsj: zo wordt je dus rijk! Bij ons staat er ook zo’n apparaat met gratis lucht op een parkeerplaats in het centrum. Twee nadelen, de parkeerplek erbij is meestal bezet en het apparaat is vaak defect. Dus ik snap wel dat tankstations er geld voor vragen, maar ik maar daar wel bezwaar tegen want het is een uiting van het uithollen van de service. Ik ben ook geen fan van administratiekosten, verzendkosten, acceptgiro kosten, of als je een concert kaartje koopt en je zelf je ticket uitprint dat je daar weer e-ticket kosten bij moet betalen, hoezo? Het is allemaal tactiek om je met en lage prijs te lokken en dan met de nevenkosten de winstmarge te maken, maar klantvriendelijkheid ziet er anders uit.
@mashell: Gewoon 50e een goede fietspomp kopen en het zelf doen, heb je na 200 maanden de kosten er uit, en verbrand je gelijk ook wat calorietjes
“(bespaar tot wel 100 euro per jaar” Waar is dit bedrag op gebaseerd dan? Iemand die 100.000km per jaar rijdt met banden op 1,5bar? Ik geloof best dat je meer verbruikt als je banden ‘slap’ zijn, door de verhoogde rolweerstand, maar hoeveel scheelt dat nou daadwerkelijk?
Pleur op met je klimaatgezwets.
@basr32: doe het dan voor de wegligging, veiligheid of je portemonnee. Ook goed.
Eigen compressor staan, iedere maand effe 5 minuutjes werk, en t rijdt echt beter.
@rutger97: toch maar een pitstopcursus volgen dan. Moet sneller kunnen!
@rob636: minuutje per band is voor mii acceptabel :p
@rutger97: hmm, zo had ik het nog niet bekeken!
Ik ben altijd teleurgesteld dat er niets bij hoeft na 2 maanden. Nog langer wachten geeft alweer de seizoenswielenwissel.
@defl8: Één van mijn auto’s heb ik een jaar of vijf geleden nieuwe banden onder laten leggen en ik heb ze daarna nooit bij hoeven vullen (check ze elke 4 weken). Mijn dagelijkse auto heeft elke vier weken wel een pufje nodig in de meeste banden.
@lekbak: heb ik ook, vraag me dan ook af of het aan het merk/type band licht of gewoon kwestie van geluk/goede montage?
*Bij warme banden altijd +0,3 bar extra t.o.v. de adviesspanning.
Dan ook nog maar hopen dat je daadwerkelijk de goede spec banden hebt. Loadrating is afhankelijk van de druk
Mijn bandenboer zei dat ik het iedere drie weken moest controleren
Ik heb een half jaar geleden bij de dealer 4 nieuwe banden erop laten leggen en voor een tientje laten vullen met stikstof. Een keer in het halfjaar met de zomer en wintercheck laten nakijken en met de apk. Nooit veel verschil in spanning, in de zomer blijven ze koeler, ook in de zon geparkeerd; geen probleem
Ik heb run flats, rijden doet ie toch wel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).