
Lekker dik en krachtig? Nou, in elk geval niet met de ICE in de Lotus Eletre PHEV, oftewel de Lotus For Me.
Lotus zit midden in een strategische koerswijziging. Van volledig elektrisch naar toch maar vasthouden aan verbrandingsmotoren. De eerste vrucht daarvan is de Eletre PHEV, of eigenlijk de Lotus For Me, zoals hij gaat heten. Maar naast de vreemde naam, maakt de aandrijflijn ook niet bepaald hebberig.
Een plug-in hybride kan best leuk zijn, mits er een mooie verbrandingsmotor de basis vormt. Dat valt een beetje tegen met de Lotus For Me. Volgens CarNewsChina krijgt deze PHEV naar alle waarschijnlijkheid een tweeliter benzinemotor met 275 pk, gecombineerd twee elektromotoren en een 900 volt accupakket van 70 kWh. De aandrijflijn zou overgenomen zijn van de Zeekr 9X. Maar een tweelitertje in zo’n enorme SUV is natuurlijk treurig. Je zou op z’n minst een zescilinder verwachten.
Afhankelijk van de uitvoering komt het leeggewicht uit op 2.575 tot 2.625 kilo. Want ja, grote SUV, een motor en ook nog eens een accupakket. Dat telt op. Toch is de PHEV amper lichter dan de volledig elektrische Eletre, die legt namelijk 2.745 kg in de schaal in de zwaarste R-uitvoering.
De minder strenge Chinese CLTC-actieradius komt uit op z’n 420 volledig elektrische kilometers. Waarmee het idee is dat de verbrandingsmotor er echt bijzit voor de langere ritten. In principe zou je altijd wel elektrisch kunnen rijden.
De benzinemotor kan direct de wielen aandrijven, maar kan ook ingezet worden als generator. De brandstofverbrander zou de accu van 30 naar 80 procent te laden in anderhalf uur, zelfs rijdend tot 120 km/u.
Systeemvermogen: 952 pk
Die lullige benzinemotor moet je eigenlijk vergeten. Bij de Lotus For Me draait het om het systeemvermogen. Dat is alles behalve lullig met 952 pk. Met dat vermogen sprint de SUV in 3,3 seconden naar de 100 km/u en haalt hij uiteindelijk 230 km/u. Voor de caravan-liefhebbers is er ook goed nieuws: de Lotus For Me kan 2.275 kilo sleuren.
Daarmee voelt de Lotus For Me niet als een gebruikelijke plug-in hybride zoals we die in Europa kennen. Het is eigenlijk het concept van een generator. Elektriciteit heeft de absolute prioriteit, de motor slaat alleen aan als je écht de batterij hebt leeggetrokken. Maar dat duurt honderden kilometers.
De Lotus Eletre PHEV debuteert in januari 2026 in China en verschijnt in de loop van dat jaar ook in Europa. Hebben we in elk geval iets unieks hier. De meeste moderne PHEVs komen hooguit 110 kilometer of 130 kilometer ver. Niet 420 km zoals deze Lotus. Echter met zo’n hoog gewicht zal de MRB in Nederland fors zijn..
Foto: Lotus Eletre gespot door flyingduckman via Autoblog Spots





Het gaat dan vooral om de gecombineerde actieradius, die lees ik helaas niet in het artikel.
230 km/h met 1300 pk? Overbodig voertuig!
eigenlijk zoals de Ram 1500 Ramcharger die ging uitkomen. Deze had ook een benzine motor, maar dan wel een 6 cilinder, als generator voor een gigantische batterij.
Grote motoren staan niet op de kaart in China.
grote motoren = grote belasting in China , I know. Maar als die ‘zo naar Europa komt. Dan is dat een dikke meh, waar de Duitsers wel PHEVs combineren met zes of achtpitters.
Een 4-cylinder in een Lotus is wel historisch verantwoord.
Maar dat is in dit geval dan ook echt het enige.. *denkt aan “Simplify, then add lightness” *
PS. Deed Fisker niet hetzelfde met de Karma? ICE voornamelijk als generator voor de accu?
De Eletre heeft een WLTP van 490km+ en kan waanzinnig snel laden. Ik zou de benzinemotor lekker in de showroom laten.
Meeste Eletres hebben een WLTP van 535.
Ik vind het wel grappig.
Vroeger zei je: met dat hybride zeul je 200kg mee extra mee die je eigenlijk maar weinig gebruikt.
En nu zeg je: je zeult 200kg aan motor mee, die je eigenlijk niet hoeft te gebruiken en alleen maar kapot kan gaan. Tja, tenzij je dus echt vaak 300+ km aan 1 stuk doet en echt niet even 20 minuten kan rusten om nog even bij te laden.
1300 ipv 1000 pk? Op die 0-100 ga je t niet merken. En bij de 100-200kmh; scheelt het een klein beetje gok ik zo.
Tikkeltje tendentieus gesteld. Een 2 liter en 275 pk is meer dan wat de overgrote meerderheid aan PHEV’s meekrijgen van de fabrikanten. Of zelfs de ICE auto’s
Goed genoeg.
Merkwaardig genoeg zie ik nooit een Lotus rijden in China??
Genoeg verkocht daar hoor, maar China is best groot..
Ik heb gecheckt 3000 stuks per jaar! Niet erg veel
De enige reden dat deze auto bestaat is dat hij nu geen import belasting heeft in Europa. Verder volstrekt overbodig.
Veel reaguurders worden bang van EV’s en vinden blijkbaar dit soort halve oplossingen meer dan prima. Ik snap het niet, EV is in alle fronten beter.
‘Lotus For Me’. Ècht? Wat een ontzettend slechte naam.
70 kWh batterij. Het is dus gewoon een EV met een benzinemotor voor noodgevallen.